handdator

Visa fullständig version : Lesbos i slutet av september


Sebastianfg
2012-08-24, 10:22
Hej allla

Det blev efter mycken möda och svår beslutsångest ett återfall till Lesbos i år. Åker den 23/9 från Kastrup och blir borta en vecka. Nån annan som är där då ? Ska bo i Petra.
Tanken är att hyra bil denna gången och se lite mer av ön . Nå som har koll på om man hinner till huvudstan och tillbaka på en dag. I rimlig tid alltså ?
Plomari är redan bokat eftersom jag har grämt mig sedan 2009 att jag inte kom iväg till Barbayannis. Nån som har nåt tips annars vad man bör besöka. Jag har e-guiden så men det finns ju alltid nån som har någon personlig favorit.

/sebastian

Mahava
2012-08-25, 10:16
Hej

Låter trevligt,_B-anana Ska till Lesvos snart själv, men den 23e har vi tyvärr redan åkt hem :( men Petra ska vi bo i ena veckan, hört det sa vara väldigt fint, om man kollar på kartan och efter vad jag läst ska det tydligen ta ca 1.5 timme o köra till Mytelini, får se om det stämmer ;) Kan om du vill ge ett tips på en biluthyrare som jag hört mycket gott om och som har riktigt bra priser, och de kostar inget extra att de levererar bilen till flygplatsen, smidigt när man inte har någon transfer (åker på egen hand (kanonsmidigt, flera flyg om dan o välja på o billigt var det med när jag bokade)) jag får återkomma med en rapport sen när vi är hemma igen :D

Sebastianfg
2012-08-25, 12:33
Tar gärna emot tips på biluthyrare. Du kan ju skicka PM om du vill.

Andersn
2012-08-29, 16:08
Vi åker också den 23 sept,för tredje gången.Du hinner gott o väl Mytilini fram och åter under dagen.Jag vill gärna rekomendera Skala Sikaminea o Molyvos om du inte varit där tidigare.Och så ska ni bada och mata sköldpaddor i Vatera ,Sigri är också värt ett besök.Hela ön är värd att upptäcka

Sebastianfg
2012-08-29, 16:16
Från Kastrup eller ? I så fall lär vi ju ses på planet iaf :) Var ska ni bo ? Jo Molyvos har jag besökt innan men kommer helt klart att besökas igen !Om inte annat så för att äta middag i hamnen.

Andersn
2012-08-29, 18:04
Vi åker från Arlanda via Kastrup o Aten,reguljärt alltså.Kommer att bo i Molyvos i två veckor klapp_klap

Claes på Lesvos
2012-09-01, 09:19
På vägen till Plomari kan du stanna i byn Agiassos. Väl värd ett besök. Gillar du äventyr och inte drar dig för att köra tuffa grusvägar finns en fantastisk vacker grusväg som klättrar nedför berget från Agiassos till Plomari. Du hittar väg skyltar i Agiassos, men det är nog bra, om du inte kan grekiska, att du noterar i förväg hur Plomari stavas på grekiska (Πλωμαρι).
Du har gott om tid för en resa till Mytelini. Snabbaste vägen är Petra-Kalloni-Mytelini. Hela vägen från Kalloni till Mytelini är nu ombyggd och klar och ger en snabb resa till Mytelini. Tänk på att butikerna i Mytelini har öppet från ca 08.00 till ca 13.30 måndag-fredag och sedan tisdag, torsdag, fredag och lördag mellan ca 18.00 och 21.00. När du närmar dig Mytelini går vägen ganska brant upp för berget (två filig väg) I slutet på den efterföljande nedförsbacken finns en väg till vänster som tar dig runt stan och ned på den östra sidan. Nere vid vattnet kör till höger. Efter ett par minuter når du ett område där det brukar gå att snabbt hitta en parkeringsplats. Där finns en frilagd utgrävning och några serveringar vid vattnet. Där börjar också Ermou gatan som så småningom blir stans gågata. Missa inte hamnpromenaden. Massor med kafeer.