Visa fullständig version : Hipp! Hipp! Hurra!
Hjalta99
2012-08-23, 21:06
Vill bara dela med mig av min glädje över att jag idag har varit rökfri ett helt år! :D
/Eva
Vill bara dela med mig av min glädje över att jag idag har varit rökfri ett helt år! :D
/Eva
klapp_klapklapp_klapklapp_klap - GRATTIS bye_bye
Verkligen något att fira klapp_klap och jag förstår din glädje.
Grattis Eva!
Deia
bye_bye
Och jag räknar dagar fortfarande!!!:)
124 dagar har jag varit fri från min tobakspipa, fast Arne röker. I 48 år hade jag rökt.
Detta tack vare en fantastisk läkare på Kirurgavdelningen, som kunde berätta vad rökning gör mot kroppen.
Hon är värd all heder. klapp_klap Jag träffade henne härom dagen och hon blev så glad
Birgitta.
Stort Grattis Eva!klapp_klapklapp_klap
Birgitta: Kan inte du berätta för Arne vad läkaren sa till dig? :D;)
Grattis Eva & Birgitta! Strongt jobbat! klapp_klap
/Netwolf - en som vet hur svårt det var...
sjöborren
2012-08-24, 09:50
Bra gjort! klapp_klap Och lycka till bägge två! bye_bye
Gratulerer, blir alltid imponert når noen klarer å bli røykfrie.klapp_klap
Hilsen AnitaC
Kalimera
2012-08-24, 12:07
Grattis Eva & Birgitta, snyggt jobbat! klapp_klap
Grattis!
Har själv varit rökare men lyckades sluta år 2000, första tiden är ju svårt speciellt när jag skulle dricka kaffe eller ta ett glas vin. Men kämpade på och har lyckats att inte få något återfall. Har fått så mycket tillbaka bättre kondition och känner smaker och dofter mycket tydligare, rökare luktar ju inget vidare och vem vill frivilligt använda sina lungor som sophink?
Nackdelen är väl att jag blivit mer känslig för cigarettrök, kan tex inte sitta vid samma bord som någon som röker då får jag hosta och mår illa, när jag är ute och reser och grannen på hotellet röker på balkongen kan jag inte sitta där iallafall inte om jag ska äta frukost.
Jag respekterar de som röker om de visar hänsyn till allergiker osv. de flesta gör ju det iallafall här i Sverige, sämre är det ju utomlands.
Sunny12bye_bye
Grattis, jag ahr också varit nikotinfri nu i ett år (+9 dgr), så nu är det dax att ge sig på xtrakilona som det medförde
Monica P
2012-08-24, 13:31
Nog är det märkligt, detta med beroende /tobak, droger, vad som helst/, att man visst vet och förstår och accepterar att det är för galet---- och att man fortsätter mot sitt eget förnuft!
Grattis till er som lyckats bryta vanorna!
Ett helt arbetsliv inom sjukvården har jag pratat och pratat med folk om det vettiga att sluta innan det blir bestående skador på olika kroppsdelar. Tror nån att mina predikningar hjälpte?
Knappast.
Du som fortfarande röker /tar droger, håller på med andra skadligheter/ - inse att du håller på att förstöra något , fatta att det inte alltid går att reparera...
Hur kul är det att inte kunna andas fritt? Och det är bara början.
Jag har slutat med att ge goda råd, det är ingen idé. Förstör dig, du som inte fattar bättre, men kom inte och klaga sen.
Stort grattis till er alla som lyckats sluta. Själv har jag inte rökt så mycket i mitt liv och slutade feströka för mer än 20 år sedan.
Eva
Nog är det märkligt, detta med beroende /tobak, droger, vad som helst/, att man visst vet och förstår och accepterar att det är för galet---- och att man fortsätter mot sitt eget förnuft!
Grattis till er som lyckats bryta vanorna!
Ett helt arbetsliv inom sjukvården har jag pratat och pratat med folk om det vettiga att sluta innan det blir bestående skador på olika kroppsdelar. Tror nån att mina predikningar hjälpte?
Knappast.
Du som fortfarande röker /tar droger, håller på med andra skadligheter/ - inse att du håller på att förstöra något , fatta att det inte alltid går att reparera...
Hur kul är det att inte kunna andas fritt? Och det är bara början.
Jag har slutat med att ge goda råd, det är ingen idé. Förstör dig, du som inte fattar bättre, men kom inte och klaga sen.
Håller med dig Monica! Har också i mitt yrke tagit hand om patienter med kol och lungemfysem vilket de fått pga av sin röknig och är i ständigt behov av syrgas, de är skrämmande att se deras ångest när de ej kan få luft och på det sätt de sen avlider vill jag ej gå in på här men det förstår nog de flesta. Passiv rökning sägs ju vara minst lika farlig, varit kontakt med en som blev sjuk pga att maken rökte eller de som arbetat i rökig miljö tex serveringspersonal på restauranger då det var tillåtet här i Sverige att röka inne.
Jag är glad för att jag inte bidrar till att någon annan blir sjuk pga min rökning då jag slutat, trodde inte att jag skulle bli sjuk men jag fick bronkit(luftrörskatarr)och därför slutade jag, men har fortfarande känliga luftrör pga att jag rökt. Så som sagt allt går inte att reparera, tänk på det alla rökare.
Hjalta99
2012-08-24, 18:46
Birgitta/Yannis: Grattis till 124 dagar! Varje dag är guld värd! Att kunna sluta efter 48 år är verkligen en utmaning! Duktiga du! klapp_klap
Ibland är det tillfälligheterna som hjälper en på traven och då är det bara att tacksamt ta emot! :D
Gunnar: Ja, det är ju det där med extrakilona... :eek: Men hellre det (tror jag ;) ) än att röka...
Monica P: Nä, just det, predikningar... Hur många predikningar har jag inte hört i mitt liv? Om min rökning och om min vikt... Har det hjälpt? Näe, inte ett dugg. JAG SJÄLV måste komma till insikt, om det så är genom en Shellräkning där cigaretterna för två personer är på nästan FYRA TUSEN för en månad! Då är det nog! Och så plötsligt har det gått ETT HELT ÅR! _B-anana Hur kul är inte det?! :D
En STOR eloge till oss alla som lyckas med det vi föresatt oss! Oavsett vad det är! klapp_klapklapp_klapklapp_klap
/Eva
Nektaria
2012-08-24, 19:28
Go for it!!!! Fortsätt kämpa!!!! Det är värt det!!!! klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Lena
Rökfri i drygt 52,5 år...
d v s sen jag föddes ! :D Inte ett enda tjuvröksbloss har jag tagit.. klapp_klap
Hur många av er har aldrig tagit ETT enda bloss..??
Hjalta99
2013-03-23, 14:16
/Eva
Nu skakar jag lite liv i denna tråden... :D
Idag är det ett år och sju månader som fru Larsson varit rökfri!
Det har gått över all förväntan! Jag är så nöjd med mig själv och tycker att jag gjort det förbannat bra! klapp_klapklapp_klap
/Eva
sjöborren
2013-03-23, 19:09
Kan bara instämma! Och när du är så duktig, tycker jag du kan unna dig en resa ... Varför inte till Grekland. :D
Monica P
2013-03-23, 20:03
Bra gjort Eva!
Fantastiskt bra gjort!
//
KR
Applåderar klapp_klap Jag vet vilken prestation det är...slutade i september 2007 efter att ha rökt varje dag i 26 år!! Hoppas att du som jag sparar pengarna på ett Greklandskonto och reser för dem :) Ca 20 000 kr/år räcker till en del resor _B-anana
Grattis till oss som är så j-vla bra :D
// Malin
Eva, fortsatt bra kämpat..klapp_klap...kommer ihåg hur svårt det var att sluta! Det finns ju så mycket annat roligt man kan göra för pengarna än att köpa dessa giftpinnar, som de andra säger, lägga undan till Greklandsresor är väl toppen!!...:)
Och för mig har det nu gått 11 månader och 2 dagar! :)
Trots att Arne fortfarande röker, flabb_flab
(och jag bryr mig inte om det).
Birgitta.
Hjalta99
2013-03-24, 11:14
Kan bara instämma! Och när du är så duktig, tycker jag du kan unna dig en resa ... Varför inte till Grekland. :D
Den är bokad... till Kalymnos förstås! :D
/Eva
Hjalta99
2013-03-24, 11:16
Och för mig har det nu gått 11 månader och 2 dagar! :)
Trots att Arne fortfarande röker, flabb_flab
(och jag bryr mig inte om det).
Birgitta.
Grattis! klapp_klap Och visst känns det underbart att det kan rökas runt i kring en och det gör ingenting!
/Eva
Hjalta99
2013-03-24, 11:20
Applåderar klapp_klap Jag vet vilken prestation det är...slutade i september 2007 efter att ha rökt varje dag i 26 år!! Hoppas att du som jag sparar pengarna på ett Greklandskonto och reser för dem :) Ca 20 000 kr/år räcker till en del resor _B-anana
Grattis till oss som är så j-vla bra :D
// Malin
Tackar, tackar! Men tyvärr har jag inte sparat... :( Jag åker till Grekland ändå! flabb_flab
/Eva
Hjalta99
2013-03-24, 11:22
Bra gjort Eva!
Tack Monica!
/Eva
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.