handdator

Visa fullständig version : Det här med kvitto...


Netwolf
2012-08-19, 10:54
Nyss hemkommen från Kreta, vill jag gärna förmedla följande episod. Vi tillbringade vår sista natt i Chania. Dottern var rejält trött på grekmat och ville ha pasta - Comprende! :) Spagettin som finns på grekställen á la "tomato sauce" eller "minced meat" dög inte. Det skulle vara riktig italiensk pasta.:cool:
Italienska restauranger lyste dock med sin frånvaro. Vi hittade dock ett ställe nära hamnen. Hamnområdet ville vi helst undvika, utan vi ville helst ha nåt i gränderna. Men nu började vi bli trötta, så det fick bli detta etablissemang. Veneto (http://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g189415-d1915742-Reviews-Veneto_Restaurante_Italiano-Chania_Town_Chania_Prefecture_Crete.html), som stället hette, såg jättemysigt ut.

Vi beställde in pizza och pasta, samt en flaska av husets rödtjut. Mozzarellapizzan var rätt smaklös, men pastarätterna var rätt ok. Tortellinin var faktiskt riktigt god! Dotra blev nöjd. :)
Vinet. Nja, ett riktigt lågkvalitetsvin av den sämre sorten. Och det hade de mage att ta 16,50€!!! Kände mig rejält uppskörtad där.

Så skulle vi då betala. En handskriven nota, landar på bordet. På en så "fin" restaurang som denna, halade jag upp kortet (det var inte billigt!). Då det dessutom var sista kvällen, ville jag inte plocka ut mer € än nödvändigt.
Hovmästaren - en kopia av figuren Carl i filmen "Upp" (http://starkey.se/uploads/upp2.jpg) - ger mig ett snett leende och säger "We only accept cash!". Jag förklarade då att jag inte hade kontanter nog, utan ville ta det med kortet. Han var omedgörlig. Endast kontanter gällde. Nu var det min tur att härskna till. Sonika begärde jag då att få ett maskinutskrivet kvitto.
Blev karln sur, eller? Han tog den handskrivna notan, rev den i bitar och stormade ut. :eek:
En lång stund senare, var han tillbaka, med ett maskinutskrivet kvitto (som lustigt nog var 1€ billigare!). Efter att ha fingranskat alla poster, betalade jag då notan (rätt skönt att bli av med alla småpengar iaf :D). "Carl" rafsade ihop stålarna och sa inte ens hejdå.

Nu fick iaf grekiska staten in lite skattepengar. :)

Veneto är dock inte ensamma om handskrivna notor. På hela veckan fick vi bara ett maskinskrivet kvitto. Resten var handskrivna, av den gamla modellen.

/Netwolf

Riitta
2012-08-19, 11:08
Jag rensade i min "Grekplånbok" igår efter majresan. Sparade en del tavernakvitton för att kolla lite i efterhand vad saker kostade:)
Såg att på 2 ställen fick vi maskinskrivet kvitto. En på Chios och så en på tavernan Maritsa i Pythagorion! Resten var handskrivna.
Såg att slutsumman hamnade nästan på samma summa många kvällar:) Strax över, eller under 30 euro och där ingick var sin förrätt, huvudrätt samt var sin Mythos:)
Ibland festade vi till lite mer och det blev dyrare:)

Riittabye_bye

nilam
2012-08-19, 12:21
Synd att ni missade den Italienska restaurangen Kariatis som ligger lite bakom i östra delen av hamnen. Där får man riktigt god italiensk mat... Lite dyrare men väl värt pengarna. Där fick man riktigt kvitto och jag kunde betala med kort. Det är samma ägare som på Zafferano ute i Platanias.

Vi har varit 5 veckor i Chaniaområdet i år och fått betala med kort på de "finare" restaurangerna iaf :) Jag kan knappt komma ihåg något ställe som enbart lämnade handskrivet kvitto...

// Malin

Netwolf
2012-08-19, 12:30
Synd att ni missade den Italienska restaurangen Kariatis som ligger lite bakom i östra delen av hamnen. Där får man riktigt god italiensk mat... Lite dyrare men väl värt pengarna.

Ja, det var synd, men vi hann inte reka. Vi chansade, men det gick inte hem. Var dock inte så jätteförvånad ändå, med tanke på närheten till turistfällehamnen.

Kommer ihåg en grej till. Vi beställde mat och vin samtidigt, men "Carl" skrev inte upp nåt. Vi fick vinet. "Carl" frågade då om vi ville ha bruschetta, vilket vi avböjde. Vi smuttade på vinet i godan ro. Då kom "Carl" igen och skulle ta upp matbeställning. Han svamla nåt om att han inte hörde, vid den första beställningen.. :confused:
Förmodligen ville han sälja på oss förrätt, samt att vi skulle dricka ur vinet, så att han kunde sälja en flarra till.

/Netwolf

sjöborren
2012-08-19, 12:58
När vi var på Kreta i våras fick vi inte många maskinskriva kvitton. I affärerna frågade de om vi skulle betala kontant eller med kort - kontant var naturligtvis billigare.

Att få ett maskinskrivet kvitto i Grekland är nästan lika ovanligt som att möta någon i kalimeratröja. Jag har aldrig, sett någon bära kalimeratröja i Grekland - förutom min man. :cool: Och då reser jag 5 veckor/år ... och nu är den snart utsliten. snyft_drop

Sjöborren.

nilam
2012-08-19, 13:54
Ja, det var synd, men vi hann inte reka. Vi chansade, men det gick inte hem. Var dock inte så jätteförvånad ändå, med tanke på närheten till turistfällehamnen.

Kommer ihåg en grej till. Vi beställde mat och vin samtidigt, men "Carl" skrev inte upp nåt. Vi fick vinet. "Carl" frågade då om vi ville ha bruschetta, vilket vi avböjde. Vi smuttade på vinet i godan ro. Då kom "Carl" igen och skulle ta upp matbeställning. Han svamla nåt om att han inte hörde, vid den första beställningen.. :confused:
Förmodligen ville han sälja på oss förrätt, samt att vi skulle dricka ur vinet, så att han kunde sälja en flarra till.

/Netwolf

Bra att veta att man aldrig ska gå dit...
På alla veckor i år har vi bara en restaurang på svarta listan och det är Adama i Platanias. :mad: Där försökte jag beställa in husets vin men då sa servitören att det var så dåligt...men då får de väl ta bort det från vinlistan då:confused: Alla andra beställde såklart in dyrt flaskvin då men vi tog öl i stället ;) Sen fick jag in en ljummen kleftiko...när jag klagade sa de att aldrig någon klagat tidigare...:mad: Den var alltså hur torr som helst och bara värmd, eller skulle varit värmd...osten var inte smält! Klagade en gång till men fick ingen kompensation eller avdrag på notan __D Så varning för Adama!

// Malin

nilam
2012-08-19, 14:00
När vi var på Kreta i våras fick vi inte många maskinskriva kvitton. I affärerna frågade de om vi skulle betala kontant eller med kort - kontant var naturligtvis billigare.

Att få ett maskinskrivet kvitto i Grekland är nästan lika ovanligt som att möta någon i kalimeratröja. Jag har aldrig, sett någon bära kalimeratröja i Grekland - förutom min man. :cool: Och då reser jag 5 veckor/år ... och nu är den snart utsliten. snyft_drop

Sjöborren.

Och jag som varit där 5 veckor i år fattar inget av vad ni skriver här :confused: Har aldrig fått frågan om att det skulle bli billigare vid kontant betalning...får maskinskrivet kvitto t o m om man bara tar en öl vid stranden. Vi betalade ganska ofta med kort under de senaste 3 veckorna och det var inga extra påslag någonstans. Endast biluthyraren skulle ha 6% extra vid kortbetalning...och då betalade vi kontant men fick kvitto. Alla små supermarkets har också kassa-apparat där vi bor.

// Malin

Smultron
2012-08-19, 14:18
Och jag som varit där 5 veckor i år fattar inget av vad ni skriver här :confused: Har aldrig fått frågan om att det skulle bli billigare vid kontant betalning...får maskinskrivet kvitto t o m om man bara tar en öl vid stranden. Vi betalade ganska ofta med kort under de senaste 3 veckorna och det var inga extra påslag någonstans. Endast biluthyraren skulle ha 6% extra vid kortbetalning...och då betalade vi kontant men fick kvitto. Alla små supermarkets har också kassa-apparat där vi bor.

// Malin

Enligt min erfarenhet, både från Kreta och andra öar, så är det stor skillnad på supermarkets och tavernor. I supermarkets får man i stort sett alltid maskinskrivet kvitto, hur liten affären än är, medan man på tavernor mycket sällan får det. Från mina 4 veckor på Lipsi, Fourni och Kalymnos i somras kan jag inte minnas att jag fick ett riktigt maskinskrivet kvitto på någon enda restaurang, medan jag heller inte kan minnas någon supermarket där jag inte fick det:cool:

Monica P
2012-08-19, 14:50
Det pågår en kontroll på många öar och man skriver mycket om det i dagspressen- det är väl känt att många ställen inte ger ut kvitton/betalar in sin moms.Sen att vänta sig några resultat...tja...

AnitaC
2012-08-19, 20:20
Så synd at dere hadde en dårlig opplevelse på Veneto. Flere i familien var på Kreta 3 uker i juli, spiste på Veneto flere ganger. De var kjempe fornøyde. Kjempe hyggelig betjening og god mat. Hva betaler man egentlig for pasta og pizza på Kreta nå? Vi spiste begge deler i Chania og rundt Kato Daratso i fjor, betalte rundt 6 - 9 euro pr rett. Så jeg synes ikke det hørtes så ille ut med 16 euro, selv om vinen var dårlig.

hilsen AnitaC

xenos
2012-08-20, 12:13
Netwolf, jag undrar vad det är du vill säga. Vilken bild av Grekland, Kreta eller Chania, du vill förmedla med din kvittorecension? Jag undrar hur du ser på ditt ansvar inför det land och de människor du gästar.
Är det så att du vill förmedla en bild av ett fuskande och oärligt folk? Vill du bidra till moralisk upprustning i ett land som många redan trampat på? Eller anser du det så viktigt att presentera de få undantagen så vi har ditt vittnesmål på att grekerna är, egentligen, ärliga och schyssta?
Jag ser fram mot ett förtydligande, en begriplig synpunkt på varför kvittorecensionerna fortfarande är legitima?:confused:

Kalimera
2012-08-20, 12:47
I grekiska tidningar kan man idag läs om en “kvittoincident” på Hydra. Finanspolisen var på ön för att kontrollera restauranger. En av restaurangägarna – vars restaurang inte hade maskinskrivna kvitton - greps och skulle föras till Aten med båt. Då gjorde delar av lokalbefolkningen uppror och försökte stoppa överlämningen till Aten. Kravallpolis fick tillkallas och ägaren fördes sedan till Aten.

Läs mer på Ekathimerini. (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_20/08/2012_457422)

Eva L
2012-08-20, 13:00
Kvittodiskussionen känns ännu mer relevant just idag än tidigare. Den grekiska krisen har enligt en undersökning gjort att fler svenskar är motståndare till att anlita "svart arbetskraft". En utveckling som vi hoppas få se även i Grekland.

Grekerna har i sista stund lyckats låna upp pengar till mycket hög ränta för att klara det lån som ska amorteras idag. Fär de allra flesta av oss är det därför självklart att skattemoralen måste förbättras och att de som kan betalar skatt, moms etc.

Eva

Kalimera
2012-08-20, 13:24
Glömde skriva att under vår senaste resa var det en blandad kompott på handskrivna kvitton och maskinskrivna dito.

laero
2012-08-20, 13:30
Kvittodiskussionen känns ännu mer relevant just idag än tidigare.
Ja, och åsikten att vi inte ska kunna diskutera detta är absurd. Greklands kanske största problem är ju just att skatteindrivningen inte funkar.


Grekerna har i sista stund lyckats låna upp pengar till mycket hög ränta för att klara det lån som ska amorteras idag
Detta är intressant. Eftersom det är högst osäkert om det blir någon mer utbetalning av stödlånen har Grekerna isåfall lyckats låna på öppna marknaden. Var har du hittat den uppgiften?

Lars

Kalimera
2012-08-20, 13:34
Här (http://www.athensnews.gr/portal/1/57750) finns mer att läsa om kvittohändelsen på Hydra. Det kanske blir fler maskinskrivna kvitton i framtiden efter denna incident.

Eva L
2012-08-20, 13:39
Ja, och åsikten att vi inte ska kunna diskutera detta är absurd. Greklands kanske största problem är ju just att skatteindrivningen inte funkar.



Detta är intressant. Eftersom det är högst osäkert om det blir någon mer utbetalning av stödlånen har Grekerna isåfall lyckats låna på öppna marknaden. Var har du hittat den uppgiften?

Lars

I P1 i morse i den första nyhetstimmen. Tror det här inslaget sändes runt 06.15.

Eva

Kalimera
2012-08-20, 13:57
I P1 i morse i den första nyhetstimmen. Tror det här inslaget sändes runt 06.15.Jag lägger en länk till inslaget under rubriken Krisen i Grekland (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=278450), så låter vi denna tråd handla om kvitton.

Frappe
2012-08-20, 17:57
Jag ber ALLTID om kvitto och kommer fortsätta göra så. Accepterar inte några handskrivna kvitton när vi äter ute, varför skulle jag det? Jag själv har fått skatten/moms höjd via el, vatten, tvavgift, sopavgift, kommunala avgifter, nya skatter etc etc. Alla måste bidra sen är det ju tyvärr de som redan lite har som får stå för den största bördan ( sänkta löner och pensioner bla) så självklart inget konstigt att lyfta frågan här. Som turist tycker jag absolut att man ska be om kvitto, kan iofs vara att någon känner varför ska jag som inte bor här bry mig? just därför de flesta här bryr sig om Grekland och då anser jag att vi oxå skall bry oss och be om kvitto.

Camilla

mouche
2012-08-20, 18:21
Som turist og gjest i en uke, eller to, så hadde ikke jeg brukt mange kaloriene på å krangle med noen om dette, alvorlig talt. Er inne i min fjerde måned på Kreta i år og har enda ikke spurt etter en kvittering, men fått de enten som en håndskrevet lapp eller en ordenligkassakvittering. Virker som om andelen ordentlige kvitteringer er på vei opp, og det er bra!

kari
2012-08-20, 18:42
Vi har også fått en blanding av papirskrevne og skikkelige kassakvitteringer på årets Hellasferier, og jeg må innrømme at vi ikke leker "skattepoliti" i feriene - selv om vi kanskje burde det :o

- på SAKIS taverna i Parga fikk vi ikke en papirkvittering engang.
Da vi ville betale kom servitøren til bordet, kikket litt og skrev "19" med store tall på papirduken!

(- spurte ikke om maten smakte/ kommenterte ikke alt som var igjen på fatene, men d e t er en annen sak og har ikke med kvitto å gjøre, men hvorfor er "Sakis" så populært :confused:)

Lissi
2012-08-20, 19:49
- på SAKIS taverna i Parga fikk vi ikke en papirkvittering engang.
Da vi ville betale kom servitøren til bordet, kikket litt og skrev "19" med store tall på papirduken!

(- spurte ikke om maten smakte/ kommenterte ikke alt som var igjen på fatene, men d e t er en annen sak og har ikke med kvitto å gjøre, men hvorfor er "Sakis" så populært :confused:)
Men Kari, tar Du inte med duken som kvitto??? Det gör alltid vi:D

Vi har alltid fått jättegod mat på Sakis och alltid väldigt trevligt bemötande och det är därför VI går dit...skulle aldrig återvänt annars....Men det kan tydligen vara olika då. Vi har kanske haft tur de sammanlagt säkert 8-10gånger vi ätit där på våra Pargaresor 1999, 2001 och 2010.

Lissi

kari
2012-08-20, 21:17
Men Kari, tar Du inte med duken som kvitto??? Det gör alltid vi:D Lissi

flabb_flab

Pnyx
2012-08-21, 00:06
Att det brister i det s k samhällskontraktet i Grekland kan inte ha undgått någon. Vi vet alla att det måste ske förändringar till det bättre om Grekland ska förbli en självständig och oberoende stat. Genom att, som turist, kräva korrekta kvitton hjälper vi faktiskt grekerna och slipper i förlängningen bidra till Greklands försörjning via våra egna skattsedlar. Alltså är det en god gärning att kräva maskinkvitton ;-)
Pnyx

Charleston
2012-08-21, 10:18
Sen är det ju en annan sak att maskinskrivna kvitton inte på något sätt är en garanti för frånvaro att skattefusk. Bara att det blir lite krångligare att smita.

laero
2012-08-21, 10:50
Sen är det ju en annan sak att maskinskrivna kvitton inte på något sätt är en garanti för frånvaro att skattefusk. Bara att det blir lite krångligare att smita.
Eller det omvända; en handskriven nota är inte med automatik liktydigt med skattefusk. Om tavernaägaren redovisar sina (samtliga) intäkter korrekt så får skattmasen det han ska (hur ofta nu det sker?;)).

Med hänsyn till ovanstående har jag ingen som helst ambition att leka skattepolis i Grekland och försöka begära den ena eller andra sortens kvitto. Att skatteuppbörden fungerar tycker jag är upp till Grekerna och deras myndigheter.

Lars

sjöborren
2012-08-21, 11:33
Även jag hade problem förra året på Parga/Sakis. Det var omöjligt att få ner pappersduken (kvittot) i plånboken. :D)

malou
2012-08-21, 11:54
Jag ber ALLTID om kvitto och kommer fortsätta göra så. Accepterar inte några handskrivna kvitton när vi äter ute, varför skulle jag det? Jag själv har fått skatten/moms höjd via el, vatten, tvavgift, sopavgift, kommunala avgifter, nya skatter etc etc. Alla måste bidra sen är det ju tyvärr de som redan lite har som får stå för den största bördan ( sänkta löner och pensioner bla) så självklart inget konstigt att lyfta frågan här. Som turist tycker jag absolut att man ska be om kvitto, kan iofs vara att någon känner varför ska jag som inte bor här bry mig? just därför de flesta här bryr sig om Grekland och då anser jag att vi oxå skall bry oss och be om kvitto.

Camilla

Et tankekors det Camilla skriver her, og at man som turist bør bry seg.

Turistnæringen anses jo å ha stor betydning for Hellas' økonomi. Det blir et dilemma å ikke kreve maskinell kvittering - som jeg heller ikke gjør :o.

Under en ukes opphold på Kalymnos i sommer ble tilsammen seks tavernaer besøkt, samtlige leverte håndskreven kvittering uten firmamerke på. (At en av disse tavernaene nå er på 'ikke-listen', er en annen sak.) Som turist blir da mitt 'bidrag' å støtte opp under holdninger og systemer som er ødeleggende for landet. Undres over om fenomenet er mest markant på øyene, der mange turister ferdes :confused:.

Leste forresten at Syriza ikke aplauderte aksjonen på Hydra, at man heller burde se på utlendinger som drar inn leieinntekter på ferievillaer i øyriket. Leieinntekter som - om jeg forsto det rett - er penger det ikke skattes av. Tja, å rette skyts mot 'De andre' og ikke 'Vi' gir kanhende noen ekstra stemmer ved neste valg :D. Men det kan vel knappest hjelpe på den greske motviljen mot å betale skatt.

mouche
2012-08-21, 13:15
..., at man heller burde se på utlendinger som drar inn leieinntekter på ferievillaer i øyriket. Leieinntekter som - om jeg forsto det rett - er penger det ikke skattes av.

For å leie ut en ferievilla så kreves det en såkalt EOT-lisens hvis utleieperioden er under tre måneder. I tillegg til de tiltak av bygningsteknisk karakter som må gjøres så koster en slik lisens anslagsvis 5000 euro å skaffe seg, tar et år eller to, samt at man må regne med at det påløper et par tusen euro i året å vedlikeholde denne lisensen.
Har man ferievilla i Hellas så plikter man å levere inn en selvangivelse hvert år og der skal leieinntekter oppgis.

Hva folk gjør/ikke gjør vet jeg ikke, men har en viss forståelse for om noen leier ut sin villa til venner og bekjente til en rimelig penge uten å oppgi dette til beskatning. I Norge kan man leie ut for 10000 uten å måtte skatte av det. 85 % av beløp over 10000 blir beskattet med 28%.

Kalimera
2012-08-21, 13:43
Eller det omvända; en handskriven nota är inte med automatik liktydigt med skattefusk. Om tavernaägaren redovisar sina (samtliga) intäkter korrekt så får skattmasen det han ska (hur ofta nu det sker?;)I dagens Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_21/08/2012_457617) står att läsa att över hälften av de företag (inom turistbranschen) som undersökts av finanspolisen "slarvade" med skatten. Det högsta antalet skattesmitare upptäcktes på Naxos (73,9 procent), Santorini (68,4 procent), Mykonos (64,5 procent) och Paros och Antiparos (63,7 procent).

malou
2012-08-21, 14:14
Mouche, ikke min mening å avspore trådens tema - det er så mange aspekter i saken, sikkert dumt av meg å nevne hva Syriza skal ha sagt.

Uansett; innlegget til Frappe/Camilla får meg til å undres over turistenes rolle når det gjelder kvitteringer. Det underliggende alvoret (min subjektive tolkning) er at 'vi' turister på sett og vis unndrar oss eller frasier oss et slags medansvar. Det er jo faktisk sant, for meg, om j e g tar ordene hennes seriøst. Jeg for min del prøver ikke en gang å be om skikkelig kvittering snyft_drop. Så tanken slår meg, hva om fem eller 50 turister daglig etterspurte dette - kan hende ville det ha betydning? Om vi var modige nok...

Kalimera
2012-08-22, 12:19
Så tanken slår meg, hva om fem eller 50 turister daglig etterspurte dette - kan hende ville det ha betydning?Det borde ha effekt tycker man. Nu verkar i alla fall myndigheterna ta detta på stort allvar. Här (http://www.athensnews.gr/portal/1/57772) finns en del att läsa om de ökade kontrollerna. Där finns även en lista över de turistorter där det fuskas mest.

Eva L
2012-08-22, 14:22
Stämmer väl med de siffror som framförts tidigare och de försök till analyser som jag sett. Där angavs svartsektorn som 70-80 % inom vissa områden. Kändes bra att min favoritö inte fanns med på listan. För jag vet att det förekommit kontroller där i år.

Eva

Smultron
2012-08-22, 16:28
Om man ska försöka förstå varför det här fenomenet med momssmitning mm verkar så svårt att bli av med så tror jag att det till viss del handlar om konkurrens och ibland ren överlevnad för tavernorna. Enligt min erfarenhet ligger de flesta tavernorna som ligger i närheten av varandra på ungefär samma prisnivå. Om man ligger för högt i förhållande till de andra riskerar man att inte få speciellt många kunder (om inte maten är exceptionellt god förstås!). Om då granntavernorna fuskar med momsen så "tvingas" man att också göra det för att kunna hålla relativt låga priser och inte slås ut.

Så ser min lilla amatöranalys ut. Jag menar inte att detta skulle vara någon ursäkt, jag försöker bara att förstå situationen bättre.:)

xenos
2012-08-22, 17:54
Jag menar inte att detta skulle vara någon ursäkt, jag försöker bara att förstå situationen bättre.

Stort tack!

Hellen
2012-08-22, 18:13
Om då granntavernorna fuskar med momsen så "tvingas" man att också göra det för att kunna hålla relativt låga priser och inte slås ut.

Så ser min lilla amatöranalys ut. Jag menar inte att detta skulle vara någon ursäkt, jag försöker bara att förstå situationen bättre.:)

Ja och om ingen fuskade så hade situationen varit den samma och troligtvis hade ekonomin sett annorlunda ut i landet.;):D

// Helén - också hobbyanalytiker bye_bye

mouche
2012-08-22, 18:38
Tja, skattesnusk er vel noe som forekommer i alle land, og trolig mest i de land hvor det er lettest og konsekvensene relativt små?
Mye tyder på at i Hellas har det vært enkelt å gjøre det, og konsekvensene nærmest ikke-eksisterende og i en slik situasjon tror jeg vi alle hadde vært litt "greske"?

I Hellas betaler man ikke arbeidsgiveravgift, men IKA. Dette er et system hvor det gjøres en sjablongmessig vurdering av hvor mange timer som går med til å male huset, legge fliser osv og så betaler man etter den oppgave som en godkjent ingeniør oppgir til myndighetene. Hvorfor er det slik? Tja, trolig fordi det jobbes for det meste svart og arbeidsgiveravgift på ingenting blir jo ingenting? Det er forklaringen jeg får av folk i bransjen her.

Skattesnusk er meget utbredt og gjøres av ale som har muligheten for det kan det synes som, og dette må det slås ned på og stoppes, men det kommer til å ta tid, laaaaaang tid!

Og det er ikke min oppgave å gjøre noe med det, etter mitt syn!

Smultron
2012-08-22, 19:51
Ja, problemet hade förstås kunnat åtgärdas för länge sedan om politikerna bara hade tagit tag i det. Hårdare konsekvenser och bättre kontrollsystem hade nog gjort susen! Men tyvärr verkar Grekland ha haft fega populistiska politiker under en lång tid och därför har inget hänt. "Systemet" med fusk har därmed blivit alltför etablerat och situationer liknande den jag beskrev ovan har uppstått. Att nu snabbt försöka fixa det genom att hoppas att restaurangägare ska "ta sitt ansvar" låter sig därför inte göras så lätt!

Riitta
2012-09-24, 08:52
Jag har fått ett kvitto på ett boende för första gången i Grekland:rolleyes::)
Detta var på Hotell Corali i Rafina förra veckanklapp_klap
Blev lite överraskad:)

Riittabye_bye

Eva L
2012-09-24, 09:32
På Skopelos fick vi kvitto nästan överallt utan att behöva fråga efter det. Undantaget en affär där jag handlade en tröja till barnbarnet, fick inget kvitto trots att jag bad om det.

Eva

Vim
2012-10-14, 18:16
Var to uker i Hellas i september. På nesten alle spermarkeder fikk jeg maskintrykt kvittering. På resturantene var det mer blandet. Fikk ofte håndsskrevet kvittering.

På Pantellis på Patmos fikk jeg betale med kort (det fikk jeg andre steder også). Her ble jeg ved en feil trukket to ganger. Noe kelneren straks ordnet opp i. :) På Kos handlet jeg vann og en Mythos, på en butikk. Jeg betalte med en 20 € seddel. Den vekslet eiren i sin eggen lommebok. Ingenting ble slått inn på kassa-apparatet. Jeg gadd ikke krangle med eieren, men følte dette var feil.

yvonne
2012-10-15, 13:47
Kan tala om att du som restauranggäst har rätt att neka betala om du får en handskriven nota, det enligt nyhetsprogrammen den senaste helgen. Får se nu om det inte hädanefter dyker upp maskinskrivna kvitton på borden! För vilken krögare vill BJUDA gästen på maten!!!

Vim
2012-10-15, 14:28
Kan tala om att du som restauranggäst har rätt att neka betala om du får en handskriven nota, det enligt nyhetsprogrammen den senaste helgen. Får se nu om det inte hädanefter dyker upp maskinskrivna kvitton på borden! För vilken krögare vill BJUDA gästen på maten!!!

Da er det jo opp til oss å kreve det. Men det følest ikke alltid så hyggelig å krangle om dette:p. Men denne loven kan kanskje hjelpe. Men en har heller ikke noen garanti med maskinnskrevet kvittering. Det er mulig å fuske med kasse-apparatet. Det har skjedd, også i Norge. Det aller sikreste er å betale med kredittkort. Da kan skattemyndighetene finne det igjenn på bankutskrifter. Noen som hvet om myndighetene gjør det i Hellas?

lugnagatan
2012-10-16, 11:24
Men en har heller ikke noen garanti med maskinnskrevet kvittering. Det er mulig å fuske med kasse-apparatet.
Det aller sikreste er å betale med kredittkort. Da kan skattemyndighetene finne det igjenn på bankutskrifter.

Precis så. I början ville jag också alltid ha maskinkvitton, men allt eftersom jag börjat finna mina favoritställen har jag slutat med det, eftersom det som sagt in är en garanti med maskinskrivet att det betalas skatt. Och som boende här får man en annan syn. Vi betalar till det Grekland vi sedan länge känt till, och när jag betalar till mina små favorit-mezedopolion ger jag sedan blanka f-n i vad pengarna tar vägen ;)
Men oftast får man här ett maskinskrivet kvitto på cafeer och små tavernor - nu går jag inte längre på stora och dyra ställen :o

Kreditkortet låter jag aldrig någon annan människa hålla i :p

Igår hoppade jag till på ett fint och modernt konditori mitt inne i Chania vid torget 1866 - då stod det både i Euro och Drachmer på kvittot . Är det redan på gång med ny valuta ??! flabb_flabflabb_flabbye_bye

Lissi
2012-10-16, 12:12
Igår hoppade jag till på ett fint och modernt konditori mitt inne i Chania vid torget 1866 - då stod det både i Euro och Drachmer på kvittot . Är det redan på gång med ny valuta ??! flabb_flabflabb_flabbye_bye

..eller så har det gamla kvitton :D:D.

Själv har jag gett upp vad gäller kvitton. Får jag så får jag och får jag inget så orkar jag inte bry mig. På semestern är jag inte nån skattepolis och jag vet att jag sköter mitt hemma. Greklands ekonomi kan jag inte rädda i alla fall...och jag förstår faktiskt den enskilda grekens totala politikerförakt. Jag skulle antagligen göra samma sak om jag var grek, dvs för min överlevnad se till att jag får så mycket som möjligt kvar i plånboken.

Lissi

xenos
2012-10-16, 18:12
På semestern är jag inte nån skattepolis och jag vet att jag sköter mitt hemma. Greklands ekonomi kan jag inte rädda i alla fall...och jag förstår faktiskt den enskilda grekens totala politikerförakt. Jag skulle antagligen göra samma sak om jag var grek, dvs för min överlevnad se till att jag får så mycket som ;)möjligt kvar i plånboken.

Va? Går du inte in i en polisroll? Moraliserar du inte över andra männsikor? Tar du inte ansvar för det du inte har ansvar för? Är du inte en präktig syster duktig?;)



Tack ska du ha!

Tom
2012-10-16, 18:49
Åter igen ett obegripligt inlägg av "Xenos" snyft_drop

Håller med Lizzi , Grekerna får sköta sin skattepolitik själva .

/ Tom

Netwolf
2012-10-16, 19:11
Åter igen ett obegripligt inlägg av "Xenos" snyft_drop

flabb_flabklapp_klap

Pnyx
2012-10-17, 00:28
Vad gäller kvitton anser jag att den chauvinistiska attityden "sköt dig själv och skit i andra" är förfärlig och den värsta otjänst vi kan göra grekerna. Det är en solidarisk och långsiktig handling att kräva vettigt kvitto / betala med kort. Varför ska vi som turister inte göra i smått det som Merkel och övriga EU försöker åstadkomma i stort?

Lissi
2012-10-17, 07:56
Det skulle aldrig falla mig in att betala med kort i Grekland lite lite som jag gör det på restauranger hemma. Att stå och argumentera efter en god måltid på restaurang i Grekland för ett uteblivet kvitto gör jag inte. Däremot kan jag ju välja om jag vill gå dit igen! Jag bidrar med pengar och skatteintäkter på alla de ställen jag får kvitto och på båtar och bussar (fast där är det gamla biljetter man får där de ändrat summorna ofta;). I alla fall på Tilos)
Men det är en himla tur att så många här på Kalimera gör ett så strålande jobb på semestern.:D:D Jag beundrar er verkligen som orkar. (Inget skämt utan allvar)

Lissi

Lamaya
2012-10-17, 15:44
Det skulle aldrig falla mig in att betala med kort i Grekland lite lite som jag gör det på restauranger hemma. Att stå och argumentera efter en god måltid på restaurang i Grekland för ett uteblivet kvitto gör jag inte. Däremot kan jag ju välja om jag vill gå dit igen!Instämmer! :)

//Lena

xenos
2012-10-17, 16:51
Det bästa tavernabesöket i Grekland är det där jag får ett maskinkvitto. Och det är dit jag återvänder.
Inte där jag verkligen gillar vad som serveras eller hur jag blir bemött.

Lamaya
2012-10-17, 17:03
Det bästa tavernabesöket i Grekland är det där jag får ett maskinkvitto. Och det är dit jag återvänder.
Inte där jag verkligen gillar vad som serveras eller hur jag blir bemött.

:rolleyes::D

yvonne
2012-10-18, 10:36
Man får ju hoppas att om krögarna vet att turister är medvetna om detta, så kanske kvittot kommer automatiskt utan tjafs.

Jag tänker i alla ifall INTE bidra till skattefusk, det har roffats åt sig tillräckligt i det här landet.

Yvonne

Lissi
2012-10-18, 12:11
.

Jag tänker i alla ifall INTE bidra till skattefusk, det har roffats åt sig tillräckligt i det här landet.

Yvonne
I Sverige bidrar jag inte heller till skattefusk, är väldigt noga att betala "vitt" och alltid begära kvitto. Men på min semester , i ett annat land, så känner jag inte att det är mitt ansvar på samma sätt. Vill inte de som har näringsställen där och bor där göra rätt för sig så VILL jag faktiskt inte ta deras ansvar. Krävs det av mig som turist att jaga alla skattesmitare där jag handlar eller äter så stannar jag hellre hemma. Ändå vill jag ju leva i den tron att mina 5-6 veckor i Grekland ändå gynnar andra än skattesmitare:o

Lissi

Monica P
2012-10-18, 15:35
Eftersom jag bor i Grekland, och på en liten ort, är det här inte alls så enkelt och rakt på sak som man kan tro. Jag gilllar att få kvitton från allt fler ställen, inklusive bensinmacken och kafeterian och tidningskiosken.
...men hur ska jag kunna kräva kvitto från de STORA smitarna? Tandläkaren, till exempel, eller ögonläkaren, vilkens goda relation jag inte vill störa...eller datorsnubben? Elektrikern eller rörmokaren som är makens kusiner ...bilreparatören som jag litar på...ska mina vänner honungsproducenterna verkligen lämna kvitto för tre kilo honung? -Nej, jag håller med Lissi .

Det är ett av livets olösliga problem... Det finns fler såna...

UlfWiman
2012-10-19, 00:58
Jag tycker det är synd att debatten fokuserar på de små problemen! Exakt som Monica och Lissi beskriver det...

Vi silar mygg och sväljer elefanter... Det är de större gossarna vi ska fokusera på som undergräver hela landets ekonomi! Börja röra om i grytan från botten i stället för att skumma på ytan...

När samhället är ruttet i toppen så smittar det av sig nedåt...
Alla förfasas över löne och pensionssänkningar, men har någon hört talas om halveringar av ersättningar för politiker och deras representanter? Knappast! Den guldkalven törs ingen peta på... de gör ju ett så fantastiskt viktigt "arbete".
Nu var jag lite spydig... men det är faktiskt den stora sanningen och berättigat.

//Ulf

Eva L
2012-10-19, 08:34
Jag berättade en gång för en grek hur mycket skatt jag betalat på 10 år via skattsedeln och då är alla andra skatter vi har på annat inte inräknade och han höll på att svimma.

Eva

Monica P
2012-10-19, 09:22
och han höll på att svimma.

Eva[/quote]

:D:D:D:D

Admirala
2012-10-26, 18:53
I en artikkel i ekathimerini (http://ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_26/10/2012_467476) i dag, står det følgende:

Utviklingsdepartementet er i ferd med å presentere en forskrift som sier at kunder i barer, restauranter, kafeer og så videre kan forlate stedet uten å betale, med mindre de får en gyldig kvittering.

Forskriften kan begynne å gjelde fra neste uke, og er et tiltak for å redusere skatteunndragelse.

Videre står det i artikkelen at fra nå av skal morsmelkerstatning (tidligere en apotekvare), tobakk, aviser og magasiner også kunne kjøpes i supermarkeder. (Det hadde ikke noe med kvittering å gjøre, men jeg tenkte det kunne være interessant for noen likevel.)

Janérik
2012-10-27, 07:44
Videre står det i artikkelen at fra nå av skal morsmelkerstatning (tidligere en apotekvare), tobakk, aviser og magasiner også kunne kjøpes i supermarkeder. (Det hadde ikke noe med kvittering å gjøre, men jeg tenkte det kunne være interessant for noen likevel.)
Detta lär bli många småkioskers död :mad:

Mvh Janérik

Pnyx
2012-10-27, 10:15
Detta lär bli många småkioskers död :mad:

Mvh Janérik

Och med det ännu färre arbetstillfällen. :confused: __D

Admirala
2012-10-27, 12:14
Och med det ännu färre arbetstillfällen. :confused: __D

Jeg skjønner ikke beslutningen heller, men det vil jo styrke matbutikkene, da. Det er vel viktigere, for små steder, å holde liv i den ene matbutikken enn den ene kiosken...

Pnyx
2012-10-27, 17:14
Jeg skjønner ikke beslutningen heller, men det vil jo styrke matbutikkene, da. Det er vel viktigere, for små steder, å holde liv i den ene matbutikken enn den ene kiosken...

Jo, det förstår jag också sannolikt är avsikten. Men, jag kan inte befria mig från tanken, att det är de stora livsmedelskedjorna som har fått gehör hos regeringen. Inte familjebutiken på hörnet, som saknar plats för kioskens hela utbud. Alltså är det storskaligheten som stärks, i Grekland som på så många andra håll.

Janérik
2012-10-27, 22:52
Helt klart ett sätt att styrka matbutikernas konkurrenskraft men faktum är att åtminstone på många öar så är det ett så fruktansvärt överutbud på matbutiker så de kommer ändå inte att klara sej oberoende av om de får sälja tidningar o cigaretter. Då vi var på Naxos i juli hade inte butikerna haft råd att fylla upp sina hyllor ännu, det såg rent tragiskt ut i flera av dem. Sedan då det blir högsäsong så är det många som ska vara med och dela på kakan och då räcker det inte till för att leva hela vintern på för någon av dem. Då är det ändå bättre att det rensas lite och de som blir kvar har möjlighet att leva på det. I Sverige har vi ett system för att hålla liv i matbutikerna på landsbygden, om det är tillräckligt långt till nästa butik så kan de få glesbygdsstöd vid investering i t.ex. nya kylar och frysar. Jag har sett orter som ligger på gränsen, den större butiken behöver nyinvestera men har inte råd, den mindre butiken går i konkurs flera gånger men återuppstår med nya ägare varje gång. Till slut har man två dåliga butiker och måste köra långt för att få handla det grundläggande och sedan dör den större butiken ut också. Den mindre butiken har inte resurser för att klara av att vara ensam och helt plötsligt står man helt utan butik.

Mvh Janérik

Admirala
2012-10-28, 10:37
Janérik, det du beskriver er nok typisk for øyene som har en enorm "befolkningsvekst" noen få måneder om året. Men mesteparten av Hellas er jo ikke slik, der har butikken(e) det samme kundegrunnlaget år etter år - bare at folk nå handler mindre fordi de har mindre penger. I slike tilfeller vil det helt klart styrke butikken om den får selge aviser, magasiner og tobakk.

Pnyx, ja desseverre er det slik i alle land, kjedene tar over. Norge er et grotesk eksempel på det, hvor i prinsippet to store grupper har kontroll med nesten hele mathandelen. Og utvalget i norske matbutikker er elendig snyft_drop

Kalimera
2012-11-10, 17:30
Här (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/ny-lag-ska-stavja-fusket_7655836.svd) finns lite om kvitton, och vad som eventuellt ska göras åt problemet.