handdator

Visa fullständig version : Kalimera på Karpathos


Elisabet
2012-08-19, 10:44
Någon som har bott på eller känner till det lilla lägenhetshotellet Kalimera på Karpathos och kan berätta lite om det?

Riitta
2012-08-19, 10:51
Jag har inte bott där,men har sett det. Den ligger nära stranden, nära Pelagos, så du vet vilket håll i allafall:)
Har för mig att någon här på Kalimera har bott där så du får mer info!
Litet hotell, tror att det är bra där:)

Riittabye_bye

pawik
2012-08-19, 11:38
Det ser trevligt ut. På Booking.com verkar det dock som att det är nästan dubbelt så dyrt som t.ex. Regina mitt inne i Pigadia. Dessutom kostar frukost extra. En liten men dock frukost ingår på Regina.
Jag bodde på R där en vecka i juni. Då kostade rummen 25€, nu verkar de kosta 30€/dag. Kalimera kostar ca 50€ plus frukost.

/pawik

karinafp
2012-08-19, 14:10
Masse bodde där i fjol, har jag för mig. Litet, men med en fantastisk utsikt om du har balkongen mot havet. Ingenting i vägen, bara stranden. Hundra meter ner till den finaste delen av stadsstranden, med bara sandbotten så långt man kan gå...

Någon som haft fönster mot baksidan har tyckt att de har blivit störda av "musiken från någon taverna i närheten" på kvällarna. ;) Det är Pelagos som kan höras dit, men de stänger av högtalarna vid midnatt, så om du inte prompt måste gå och lägga dig vid elvatiden kan jag inte se att du lär bli "störd"...:cool:

Karin
som alltid längtar ner

seaside
2012-08-19, 17:19
Vi har haft vänner som har bott där. Det finns tre tror jag som har bra läge. Krukset är att de är ofta bokade sedan lång tid tillbaka. De är lite spartanskt möblerade och lite "ödsliga" i sin rymd. Men vacker utsikt på en del rum.
Som karinfp skriver så varierar lägena på rummen.
Men man är inte mycket på rummen å andra sidan. Duscha, sova och äta frukost.
För vår del så skulle vi välja annat boende men smaken är som baken.....:):)
Ha en underbar resa!
Seaside, med bara 10 dagar kvar:):):)

kari
2012-08-19, 18:13
Det ser trevligt ut. På Booking.com verkar det dock som att det är nästan dubbelt så dyrt som t.ex. Regina mitt inne i Pigadia. Dessutom kostar frukost extra. En liten men dock frukost ingår på Regina.
Jag bodde på R där en vecka i juni. Då kostade rummen 25€, nu verkar de kosta 30€/dag. Kalimera kostar ca 50€ plus frukost.

/pawik

Det "Kalimera" som finnes på Booking.com ligger ikke i Pigadia, men et sted nær flyplassen, Pawik:)
Vi skal til Pigadia i oktober, helst ville jeg bo på "Roses", ovenfor taxitorget, billig og trivelig, vi har bodd der tidligere :)
- men det er ganske bratt opp dit og med "et par knær" jeg ønsker å ta hensyn til ser vi etter noe annet i høst.

Masse her i Forumet har bodd på Kalimera ( i Pigadia) og jeg tror det er et sted som passer oss, enkelt m/ fin utsikt og god beliggenhet:)

Men det har ( hittil) vist seg umulig å få tak i et telefonnr dit, jeg har jobbet endel med saken.
Fikk vite av Masse at de reiste med Airtours, mailet dem og fikk svar
m e d telefonnr :), men da jeg ringte kom jeg til "feil Kalimera", til stedet nær flyplassen.

Kontaktet Airtours igjen og fikk vite at det ikke var resepsjon på "Kalimera" i Pigadia, at de ikke hadde noe telefonnr dit - hvordan er det mulig når de har gjester der ...:confused:

Foreløpig har jeg gitt opp, men om noen som er så godt kjent i Pigadia at de kjenner eieren / kan skaffe tlfnr er det fint :)

- hvor ligger Regina, Pawik? - jeg vet det er inne i byen, men hvordan er beliggenheten, bratt dit og eller ?

pawik
2012-08-19, 20:36
Det "Kalimera" som finnes på Booking.com ligger ikke i Pigadia, men et sted nær flyplassen, Pawik:)


Du har rätt där!


- hvor ligger Regina, Pawik? - jeg vet det er inne i byen, men hvordan er beliggenheten, bratt dit og eller ?


Kolla booking.com. Det ligger nog bara 250 m från taxitorget.
Om man står nedanför taxitorget så ligger R ca 250 m snett uppåt höger.
Det är en backe upp men den är inte lång.

2 stjärnigt hotell men helt ok!

/pawik

Masse
2012-08-19, 21:48
Det finns två hotell som heter Kalimera på Karpathos (som jag vet, kanske finns det flera). Vi har bott på det lilla hotellet Kalimera som ligger alldeles vid stranden i Pigadia. Det är ett litet familjedrivet hotell med 6 enrums-studios fördelat på två våningar. Alla har balkong eller terass mot havet och stranden som ligger c:a 50 meter från hotellet. Vi reste med Airtours som har hotellet i sitt program nu. Gå gärna in på deras hemsida för mera info om stället.

Det rör sig om ett mycket enkelt hotell. Ingen reception, ingen AC eller andra faciliteter. Men billigt och tillräckligt för våra behov. Observera att lägenheten i mitten på översta våningen har en mycket rymlig balkong, medan de två på vardera sidan om har liten balkong som precis nätt och jämt rymmer det lilla runda bordet och två stolar. Skillnaden syns ganska tydligt på sista bilden i bildspelet i Kalimeras presentation på Airtours hemsida. De tre lägenheterna på bottenvningen har gemensam terrass.

Se även de två första bilderna i mitt album "Karpathos september 2011"!

Fördelarna med hotellet som jag ser det är:
- lågt pris
- härlig utsikt
- nära till stranden (c:a 50 m)
- nära till stan (c:a 400 m)

Jag har tyvärr inga kontaktuppgifter till hotell Kalimera. Det drivs av en äldre kvinna och hennes son. Sonen bedrev visst också lite biluthyrning i byn.

:) Masse

kari
2012-08-19, 22:42
Jag har tyvärr inga kontaktuppgifter till hotell Kalimera. Det drivs av en äldre kvinna och hennes son. Sonen bedrev visst också lite biluthyrning i byn.

:) Masse

Takk, igjen, Masse :)
- det vil overraske meg om ikke Mikke, eller andre, som har Karpathos som sitt "andre hjem" vet/finner ut
h v i l k e n biluthyrning og et telefonnr :D

Elisabet
2012-08-20, 10:06
Tack för alla svar! Det låter absolut som om det skulle passa mig. Då återstår bara att se om det blir Karpathos. Har inte bestämt mig ännu :)

Mikke
2012-08-20, 11:49
...nej, jag kan tyvärr inte bidraga med nåt om detta, men om man t.ex ringer till den välkända resebyrån Possi Travel som ligger nära fontänen så kanske dom vet besked: Här kommer det lite telefonnummer till Possi: 22235,23341,22148,22627
Lycka till !
Mikke

kari
2012-08-20, 22:03
...nej, jag kan tyvärr inte bidraga med nåt om detta, men om man t.ex ringer till den välkända resebyrån Possi Travel som ligger nära fontänen så kanske dom vet besked: Här kommer det lite telefonnummer till Possi: 22235,23341,22148,22627
Lycka till !Mikke

Takk, Mikke :D

Possi Travel hadde telefonnr til "Kalimera" i Pigadia :) - nå venter jeg kun på s v a r når jeg ringer dit ;)

Her er tlfnr om flere er interessert (- og Janne tillater ?) :
+30 224 50 23030

Altså, s v a r har jeg ikke fått i kveld, men jeg kom på å Google telefonnummeret og da fant jeg et nederlandsk diskusjonsforum :)

Nå er jeg veldig dårlig i nederlandsk, og en googlet oversetting til norsk var dårlig, men ganske morsom/rolig ;) - uansett, jeg fant ( for meg) nyttig info :)

Hun som eier "Kalimera" heter Dina og sønnen har helt riktig et bilutleiefirma, Masse :) og mailadressene er:
kalimerastudios@gmail (kalimerastudios@gmail.com).com harrysrentacar@hotmail.com (harrysrentacar@hotmail.com)

Jeg har mailet dem, men iflg det nederlandske forumet er de ikke kjent for raskt å svare på mailer;) - så jeg ringer nok igjen :)

eva_bbe
2012-08-20, 22:18
Via Airtours hemsida går det att boka endast hotell t ex Kalimera -utan charterbokning.
eb

kari
2012-08-20, 23:23
Via Airtours hemsida går det att boka endast hotell t ex Kalimera -utan charterbokning.
eb

Takk, Eva, men "Kalimera" kom ikke opp blant hotellene jeg kunne booke på "kun hotell" på min dato bye_bye

Mikke
2012-08-21, 21:15
Heja,heja friskt humör,
det är det som gör susen....!! :D
Eg aer imponert av denne sisu...og holder orntli tömmene for att det skal greie sej....
Mikke

kari
2012-08-21, 23:44
Heja,heja friskt humör,
det är det som gör susen....!! :D
Eg aer imponert av denne sisu...og holder orntli tömmene for att det skal greie sej....
Mikke

:D - takk , Mikke !
- tålmodighet er en dyd Ang_elx - og i kveld skjedde "underet" jeg fikk s v a r da jeg ringte ;) bye_bye

Mikke
2012-08-22, 13:04
Megatoppensupergreit dannet,da...!!
Följer med spänning utvecklingen, och skriv snart och berätta vad som sades i telefonen....Bidde det nåt hyrt, eller hur gick/går det ??
Mikke

kari
2012-08-22, 21:10
Megatoppensupergreit dannet,da...!!
Följer med spänning utvecklingen, och skriv snart och berätta vad som sades i telefonen....Bidde det nåt hyrt, eller hur gick/går det ??
Mikke

I går fikk jeg vite (av sønnen) at han trodde de hadde ledig studio, men siden han ikke var sikker, og moren ikke var hjemme, avtalte vi at jeg ringte tilbake i kveld :)

Og, yes, nå er det "i boks" :D - det b l i r "Kalimera" i Pigadia bye_bye

Mikke
2012-08-22, 21:40
Grattis, grattis, bra gjort!!!
Vel kjempet og paa gjensyn paa öya... :D
Mikke

kari
2012-08-22, 21:43
Grattis, grattis, bra gjort!!!
Vel kjempet og paa gjensyn paa öya... :D
Mikke

:D - hvor lenge blir du på øya?

Mikke
2012-08-22, 21:52
....fyra-fem,kanske sex veckor, ifall chefen e snell... :D
Men det är lite gött att komma hem några dar innan man ska börja jobba, alltså köper jag returbiljetten på Karpathos.
Mikke

kari
2012-08-22, 23:32
....fyra-fem,kanske sex veckor, ifall chefen e snell... :D
Men det är lite gött att komma hem några dar innan man ska börja jobba, alltså köper jag returbiljetten på Karpathos.
Mikke

- d a er det muligheter :)
Vi skal "kikke etter Mikke" når vi ferdes rundt i Pigadia bye_bye

Kamgu1
2012-08-23, 20:35
Kommer precis hem efter ytterligareven vecka på lilla Kalimera vid stranden. klapp_klap Hoppas du får ett rum där, läget är ju super tycker vi. Enkla rum men helt ok, utsikten är ju fantastisk. Nu bygger man tyvärr en väg nedanför, där det tidigare var en stig...lite dammar det men ingen trafik eller grävmaskin inom synhåll ännu i alla fall:cool:

kari
2012-08-23, 21:44
Kommer precis hem efter ytterligareven vecka på lilla Kalimera vid stranden. klapp_klap Hoppas du får ett rum där, läget är ju super tycker vi. Enkla rum men helt ok, utsikten är ju fantastisk. Nu bygger man tyvärr en väg nedanför, där det tidigare var en stig...lite dammar det men ingen trafik eller grävmaskin inom synhåll ännu i alla fall:cool:

Vi skal bo på "Kalimera" ved stranden :)

- men , om de begynner å arbeide på veien nedenfor blir det ikke så fristende :eek: - da velger vi et annet sted!

Velkommen hjem :) - og takk for info Kamgul bye_bye

seaside
2012-08-23, 23:52
Risken är minimal att de arbetar på "vägen" det har inte hänt så mycket från förra året. Vägbyggen går inte speciellt fort.
Glöm inte att gå ner till stranden och ät på "Seaside".
God resa och skön semester.
seaside

kari
2012-08-24, 22:13
Risken är minimal att de arbetar på "vägen" det har inte hänt så mycket från förra året. Vägbyggen går inte speciellt fort.
Glöm inte att gå ner till stranden och ät på "Seaside".
God resa och skön semester.
seaside

Tusen takk, seaside :) - og "Seaside" skal få besøk :)
- håper du har rett angående "framdriften" på veien nedenfor "Kalimera"bye_bye

Riitta
2012-08-25, 10:32
Seasides krabbsallad, mums:p Och Anne och Vasilis är så trevliga människor:)

Riittabye_bye

kari
2012-08-25, 11:02
Seasides krabbsallad, mums:p Och Anne och Vasilis är så trevliga människor:) Riittabye_bye

Ja, Riitta :) - den krabbesalaten "testet" vi ifjor :p

- det jeg vet nå ( men ikke visste da vi var der) er at Anne er tidligere kollega/venninne av min kusine - venner er de nok fortsatt selv om de sees v e l d i g sjelden:)

Hadde vært trivelig å møttes i Pigadia, Riitta:) - men vi kommer altså ned altfor sent til det...., denne gangen bye_bye

Riitta
2012-08-25, 11:04
Världen är liten Kari:rolleyes::) Hoppas det blir ett annat tillfälle vi ses:)

Riittabye_bye

kari
2012-08-25, 11:52
Världen är liten Kari:rolleyes::) Hoppas det blir ett annat tillfälle vi ses:)

Riittabye_bye

:D

kari
2012-10-15, 10:17
En liten hilsen for å si at det var verdt strevet å finne tlfnr og å få kontakt med "Kalimera" i Pigadia, vi trives kjempegodt her :D

Så takk, Masse, for info og bilder som fikk meg til å forstå at "Kalimera" var stedet vi ønsket oss i Pigadia bye_bye

Masse
2012-10-15, 11:28
Kul att jag kunde hjälpa till och att Kalimera var ett ställe som passade för er. Det blir kanske flera resor dit både för er och för oss.

:) Masse