handdator

Visa fullständig version : Smultronställen på samos!


camilla I
2006-02-08, 15:04
Hej allesammans!

Efter många om och men så är det nog nästan bestämt att det kommer att bli samos igen i år. Var först inne på att åka till Zakynthos och lefkas, men vädret verkar väldigt lynningt den tid på året som vi tänkt att åka. Dessutom har jag en kärlek till samos som inte går att beskriva.flabb_flab

Det blir 4:e året i rad som jag nu planerar att åka till samos, och det jag tänkte fråga er alla om, är om ni har några smultronställen att rekommendera. Jag och min sambo tycker båda om det som är genuint och icke turistiskt, så vi besöker gärna bergsbyar och dyl. Så sådana tips på bra utflyktsmål välkommnar vi alla.

Dessutom tänkte jag fråga er om det är någon som har erfarenhet ut av att hyra bil på samos, det vill säga hur vägarna är där. Norra ön lär ha bättre vägar vad jag förstått men jag är inte säker.

Tack på förhand alla kalimeror!

Camilla

Maja06
2006-02-09, 16:49
Hej!

Lämnar smultronställe-tipsandet till andra mer erfarna Samos-resare, men de vägar jag kört på kan jag gärna beskriva!

Vägarna upplever jag som väldigt bra. Jag har mest kört på norra delen. och från nordvästra hörnet rätt över till Pythagorion och från nordöstra till sydöstra hörnet. Jättebra vägar. Har dock ej kört till sydvästra hörnet, dvs Votsalakia med omnejd, från något håll, men dit ska jag i augusti!_B-anana Har hört eller läst någonstans att vägen dit från Pythagorion är lite slingrig, men det låter jag vara osagt...

Jag jämför vägarna med Zakynthos, Lefkas och Västra Kreta och då ligger nog Samos bäst till vad gäller vägkvalitet, trafiksäkerhet och framkomlighet.

Kalimera
2006-02-09, 20:47
Jag och min sambo tycker båda om det som är genuint och icke turistiskt, så vi besöker gärna bergsbyar och dyl. Så sådana tips på bra utflyktsmål välkommnar vi alla. En plats jag gillar väldigt mycket är Posidonio så långt österut man kan komma. Inte genuint, men ack så mysigt. I denna tråden får du några tips på genuina byar... (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=2847)

Dessutom tänkte jag fråga er om det är någon som har erfarenhet ut av att hyra bil på samos, det vill säga hur vägarna är där.
Överlag är vägarna på Samos i bra skick.

camilla I
2006-02-10, 07:34
Hej igen alla kalimeror!

Tack för tipsen, hm.. det bådar gott att vägarna verkar bra på samos, då blir det nog att hyra bil där i år för första gången. Spännande!

Camilla