handdator

Visa fullständig version : Bara Grekland eller?


ricky
2006-02-08, 14:08
Väldigt många här på forumet verkar resa länge och mycket till
Grekland!
Helt klart är att många har avverkat både tiotalet resor och resmål!

På senare år så reser jag två eller tre ggr per år, och minst en av
dessa går till Grekland!
För att ta 2005 som exempel så var jag i Italien/Sorrento med Capri
Kreta/Chania och Budapest.

man bara får intrycket av att många reser vädigt mycket, så
jag är bara lite nyfiken på hur det ligger till för er andra!

Fasten your seatbelts

myssa
2006-02-08, 14:19
hej
och jag håller med dig om att alla här reser mycket.
det är så härligt att läsa om alla tips och berättelser kalimerorna delar med sig.
och att det finns ett forum där du kan ställa massor av frågor.
själv reser jag 2 ggr varje år till grekland, till mitt älskade kreta :)
och så blir det i år med.
däremellan blir det mest till storstäder förra året var jag till new york och denna vår har jag bokat paris.
men att hoppa över mina resor till kreta skulle jag aldrig göra om jag inte är mycket sjuk eller så.
jag offrar mycket i vardagen bara för att få över pengar till resor.

myssa.....

Athanasia
2006-02-08, 14:31
Vi "hamnar" också i Grekland 2ggr/år...skulle inte offra varken pengar eller semesterdagar på att åka nån annanstans.(har varit i Turkiet för flera år sen vid 2 olika tillfällen,sista minuten och Turkiet var det billigase alternativet då)

Anna Pernilla
2006-02-08, 14:59
Eftersom jag jobbar på Gardermoen har jag möjligheten att resa runt billigare än andra_B-anana.Tyvärr räcker inte varken semesterdagar eller semesterkassan till allting:o .Men 1/år måste jag åka till Grekland:D .I vår väntar Shanghai.Där är det billigt,å massor att shoppa_B-anana !

nilam
2006-02-08, 15:11
Ja, det blir några resor per år. Vi brukar variera oss med minst 2 olika länder men i år är de två inbokade resorna båda till Grekland - faktiskt båda till Kreta! Det kan man ju säga här utan att behöva förklara sig närmare men annars, när man säger att man ska till samma ö 2 ggr med drygt en månads mellanrum, så undrar de flesta om man inte är riktigt klok:o (ska iallafall inte till samma ställe på kreta båda ggr)
Nu blev det så i år men jag vill helst se något nytt, helst ett nytt land, varje år och också återvända till något ställe där man trivs varje år... och då måste det ju bli minst 2 resor_B-anana

Malin

Hasse
2006-02-08, 16:41
7 år med början 1999 fram till i fjol, 9 resor och 22 avverkade orter på öar och fastland. 22 platser skriver jag, allt från 2 timmars besök till alla 14 dagarna i förekommande exempel på andra ställen. Dvs. blandad kompott i alla 4 väderstrecken i Grekland med massor av upptäckta skillnader och likheter i salig blandning.

Inga andra länder besökta trots försök att om möjligt finns likvärdiga alternativ men icke !

Kanske annat land om några år, många grekiska pärlor kvar att besöka, 2006 ännu outforskat vart vi vill/kan. Därför blir ju sommarens resa 10-gångsjubileum så det gäller att "inventera" vad vi verkligen vill efter så (relativt) mycket erfarenhet.



Hasse :cool: (ännu envis)

Lissi
2006-02-08, 17:21
Jag har också rest till Grekland minst en gång per år de senaste 15 åren, ibland även både 2 och 3 ggr. MEN även om det verkar som man "bara " åker till Grekland så är det ju oftast inte så...Jag har varit i andra länder också under dessa år, fast då kanske bara 4-5 dagar, alltså mer långhelger...Huvudsemestern har dock alltid gått till Grekland...:)
Jag tror det är så för många!

Lisa - som snart ska ha långhelg i Tyskland

karinafp
2006-02-08, 17:30
Ja, jag hade ju avverkat stora delar av Europa innan jag hittade till Grekland, så jag är väl snarast att anse som periodare...;) Nu är jag i alla fall inne i en Greklandsperiod, och vi får väl se hur länge den varar. De senaste åren har det blivit två resor per år, till Karpathos med familjen på sommaren och till Aten med Riitta på vintern. Om jag hade tid och pengar skulle jag gärna utforska även andra delar av landet, men det får anstå tills storvinsten ramlar in...Ang_elx

Admirala
2006-02-09, 08:37
Vi prøver jo å få med oss litt av verden utenfor Hellas også, men uansett hvor vi drar - og hvor fint vi har det der - sier vi at "det er jo ikke som i Hellas, da."
Vi "må" til Storbritannia en gang per år også, helst London. I fjor var vi/jeg på fire ferier: i London, i Amsterdam, i Nord-Hellas og i Nafplio på Peloponnes.
Og i sommerhuset på Lista helt sør i Norge, men det teller kanskje ikke...?

Det blir mye reising, men vi prioriterer det framfor luksusvilla og sexy biler...

Marit
2006-02-09, 09:11
I fjor ble det Hellas 2 ganger + en langhelg i Praha (som anbefales). I år blir det nok også 2 turer til Hellas, men også en langhelg til Island. Det er planene for i år, får jeg råd så blir det kanskje en helg ett eller annet sted... (kanskje Roma??).

lemon
2006-02-09, 10:06
Såsom inbiten Arsenalfantast så brukar jag tillsammans med olika familjemedlemmar bege mig på en årlig vallfärd till Highbury.

I fjol var det dessutom öluff i Grekland, medan det i år blir Spanien. Fint förvisso, men Greklandsabstinensen gör sig påmind.

Dock får man kompromissa ibland. Men vi siktar på Grekland 07.

/Magnus

*Nicki*
2006-02-09, 10:14
Jag säger som någon ovan, jag är periodare. Under början och mitten av 80-talet tillbringade jag många semesterresor i Grekland (mestadels Rhodos), därefter var det Spanien, tågluffning i Europa och lite annat smått o gott.

Sedan kom ytterligare några år som vi åkte till Grekland (upptäckte tex Parga 1990). Därefter var det dags att upptäcka Thailand (1994) så då gick de årliga resorna oftast dit eller till resten av Asien.

Sedan vi fick barnen (första för 4 år sedan) har vi åkt till Sunwing Mallorca (bekvämt med småbarn) men nu är det åter dags att upptäcka Grekland och för barnen blir det deras första båtluff. Vi får väl se hur länge den här perioden håller i sig. :)

Agda
2006-02-09, 10:46
Mitt resande började med att varje sommar bila i Europa och på vintrarna blev det skidåkning ett par gånger/år i Alperna,i början på 70-talet.Det dröjde faktiskt ända fram till -87 innan jag upptäckte hur skönt det var med varmare länder.Sedan dess har det blivit Libanon,Israel,Syrien,Jordanien,Turkiet,Cypern,Kanarieöarna för att tillslut falla pladaskt för Grekland. Nu när jag är bosatt i Grekland så försöker jag att upptäcka nya delar av landet minst en gång per år.Mina barn(en+trillingar) har aldrig varit ett hinder i resandet utan de har för det mesta varit med och de har alltid haft sitt eget speciella sett att uppleva de olika länderna på.Nu är de vuxna och har egna barn som de reser en del med.

martinifk
2006-02-09, 19:50
[quote=lemon]Såsom inbiten Arsenalfantast så brukar jag tillsammans med olika familjemedlemmar bege mig på en årlig vallfärd till Highbury.


Arsenal är bäst men går inte så bra den här säsongensnyft_drop snyft_drop snyft_drop


Martin som också hejar på IFK Göteborg_B-anana

Cec
2006-02-09, 20:58
Hei og hå!

Jeg tror kanskje jeg er en av de få som ikke reiser til Hellas hvert år. Faktisk har jeg ikke vært i Hellas på... 2 år, tror jeg... Dette året skal jeg til Japan i mai, Kreta i Juli og Malaga i August. I tillegg skal jeg sikkert til London noen ganger (har allerede vært en gang i London dette året). jeg glemte å si at jeg bor i Liverpool, men jobber i Norge (pendler en uke i Liverpool og en uke i Norge osv...)

Jeg reiser mye, men er nok sikkert den eneste her som er meget bedagelig anlagt. Liker å bo på fine hoteller når jeg reiser til "storby" og reiser gjerne charter til "syden" hvis det passer sånn. Da har jeg med meg en koffert med bøker (dårlige kjærlighetsromaner), solkrem og klær. Sikkert utrolig kjedelig for dere andre her inne... :-)

Cec.

Chras
2006-02-10, 09:06
Började 82 att resa till Grekland. Efter ett par resor blev det Kalymnos som bara gällde. Har alltid varit förtjust i Grekland men har även besökt andra länder. Under några år hade jag tillfälle att besöka en del i Europa genom mitt jobb och givetvis blev det då sdemester med hustrun ditt.
Nobbade grekland i fjol efter att varje år besökt landet. Vart det bär av i år är osäkert. Har vissa planer på Grekland men vi får se.
2005 blev Sardinien och Schweiz. Det är alltid roligt att besöka nya platser men ibland lockar även tidigare.
En oförglömlig resa gjorde vi i början på 90-talet. Klassiska Grekland. Ett intressant experiment med guidad busstur. Har sedan gjort liknande resor i Europa..
Således har vi provat på charter, bussresor och åkt själv. Alla typerna har varit givande.
Chras
PS. Det har blivit många kort genom åren.
DS.

Janérik
2006-02-10, 23:07
Klart att vi åker till andra länder än Grekland, vi har ju varit till Cypern också. Skämt å sido, förutom Cypern och Grekland har vi nog ett par andra länder på vår karta också.
För länge sedan var vi på bröllopsresa till Israel, flög till Eilat (med charter) och körde bil runt stora delar av Israel tillsammans med syrran som bodde där då, blev en sväng till Egypten då också. Samma tur var vi också till fredszonen mellan Israel och Libanon (FN-folk) men vi höll på att bli kvar där pga en nitisk vakt som hade fel.
För snart två år sedan var vi till Sri Lanka också, där var vi även på en rundtur som sträckte sej ända in på ockuperat område, intressant men inte riktigt som Grekland ändå.
Lustigt förresten, vi har varit till tre andra länder än Grekland, i alla dessa länder har man kunnat hitta minerad mark (inte så nära på Cypern men det fanns nog där också), har aldrig tänkt på det förr.
Ja, sedan har jag varit ett par gånger till Kanarieöarna också men det är i tjänsten så det räknas väl inte riktigt, jag skulle aldrig själv betala för en resa dit.

Mvh Janérik

Eva L
2006-02-10, 23:22
Naturligtvis är det många av oss som gärna besöker andra delar av världen. Kanske det bara är fantasin, för lite pengar och få semesterdagar som begränsar vårt resande. Själv har jag nyligen tillbringat drygt tre veckor i Amazonas varav 6 dygn ute i djungeln i kanot, på vandring, övernattandes hos familjer samt under bar himmel. Det äventyret kan jag fortfarande inte sätta ord på. Rosa delfiner, kajmaner, herr Nilson, mängder av fåglar, TBC sjuka barn, skolbåtar, giftspindlar, ormserum, te som dämpar min diarrè samt alla giftspindlar, malariamedicinen och den alldeles underbara stjärnhimlen gör att jag fortfarande sorterar mina intryck.

Svältande gatubarn, underbara människor som verkligen hjälpte oss turister samt många nya vänner komplicerar sorterandet av alla upplevelser. Om allt faller på plats blir det kanske en artikel eller två i ortstidningen.

Eva

Lissi
2006-02-10, 23:40
Rosa delfiner, kajmaner, herr Nilson, mängder av fåglar, TBC sjuka barn, skolbåtar, giftspindlar, ormserum, te som dämpar min diarrè samt alla giftspindlar, malariamedicinen och den alldeles underbara stjärnhimlen gör att jag fortfarande sorterar mina intryck.

Svältande gatubarn, underbara människor som verkligen hjälpte oss turister samt många nya vänner komplicerar sorterandet av alla upplevelser.
Eva

Det är upplevelser som detta som gör att jag uppskattar Grekland eller andra länder i Europa... Visst är allt detta OCKSÅ fantastiskt, men jag är så självisk att jag vill njuta av semestern utan att utsätta mig för andras elände..och nu får jag nog MÅNGA synpunkter på detta inlägg.... men ta det via inboxen i så fall;)

Lissi - som inte är så oengagerad som det låter i detta inlägg.

Eva L
2006-02-10, 23:53
Inga problem. Brasilien har sina svårigheter som regeringen samt andra arbetar med. Grekland är inget paradis som jag väl känner till genom arbetande och forskande vänner och anhöriga. Finns mycket att förfasas över där som jag inte skall trötta dina eller någon annans öron med. Jag är väl medveten om att detta inte är ett forum för samhällskritik. Till din och kanske andras förvåning måste jag säga att den Brasilianska befolkningen är oerhört gästvänliga, hjälper oss turister samt tar hand om oss på ett sätt som jag inte upplevt i Grekland de sista 20 åren. Här hittar du också ett orört paradis, en femtedel av jordens djurliv finns här samt våra lungor som hjälper oss varje dag. Ett mycket värdefullt område som vi alla bör intressera oss för.

Eva

Stina
2006-02-11, 23:19
Förutom Grekland har jag varit i: Italien, Tyskland, Österrike, Danmark, Norge och Finland.
Platser som jag skulle vilja besöka: Provence i Frankrike, Korsika, Nordkap och fjordarna i Norge, Zanzibar, Kenya och Sydafrika samt Nya Zeeland.

Toscana i Italien är väldigt vackert och Alperna tycker jag mycket om(både de italienska och de österrikiska.
Sydtyskland är också fint.
Men när det är dags för planering av kommande semester så slutar det ändå med att det blir Grekland(ett säkert kort!)
Det är inte särskilt dyrt att åka dit och där finns allt man önskar, dessutom känner jag mig alltid säker i Grekland(låg brottslighet, åtminstone mäker man inte av mycket som turist)

//Stina, som kanske åker till Norge till sommaren...men det blir nog Grekland i september också;)