handdator

Visa fullständig version : Nationellt id i Kreta, stefan village?

Danielle89
2012-08-14, 17:51
Hej!

Tack för ett jättebra forum! Bokade en sista minuten till Agia marina, hotell Stefan Village och ska åka nu på lördag.

Till saken. Ving och thomas cook airlines har skrämt en lite. Jag har ju bara nationellt id-kort och har inte direkt tänkt på att skaffa pass då id kortet ju ska gälla inom schengen (utan undantag tänkte jag då, såklart). Att flyga in och skulle inte vara ngra problem, däremot kunde de inte garantera att Stefan village godtog mitt id väl på plats. Googlat massa men blir inte mindre nervös ändå..

Så till frågan. Någon som bott på Stefan village och endast haft nationellt id kort? Jag kan ju verkligen inte vara den enda!! Snälla hjälp.. Jag undviker helst att köpa provisoriskt pass bara för att hotellet kanske krånglar..

Tacksam för svar
Danielle

mouche
2012-08-14, 18:03
Jeg kan ikke svare spesifikt for dette hotellet, men vi reiste rundt på Kreta i juni og bodde på tre forskjellige hotel i tre forskjellige byer (Myrthos, Plakias og Paleochora) uten at vi hadde med oss pass og det gikk bra. Vi hadde annen identifikasjon som var godt nok. Tror ikke engang at de noterte navnene våre!

Tom
2012-08-14, 18:57
Hej !

Vi bodde förra hösten på Stefans Village , fick ingen känsla att dom var krångliga.
Pass/Passen behövs för inskrivningen. Men det går säkert lika bra med Nat. Id.
Det är ju giltigt ID !

/ Tom

Danielle89
2012-08-14, 19:05
Tack för era svar!

Ja man tycker ju det? Det är ju ett "pass" i den bemärkelsen inom Schengen, så förstår inte varför de skulle krångla.. Vill ju inte komma ner sent på kvällen och inte får tillgång till rummet..

kimmen
2012-08-14, 19:26
Maila hotellet och fråga.

/kimmen

Danielle89
2012-08-14, 19:29
Jo får maila eller ringa imorgon :) tänkte bara höra med er inbitna greklandsfarare först :)

Fysimera
2012-08-14, 19:36
Tror ej det är några problem med hotellet absulut ej, jag har amvänt Svensk körkort som ID på vissa hotell och det är ju ej lika giltigt.
MEN jag har behövt pass för att klara vissa banktransaktioner som att lösa in en check på 100€, fick åka hem o hemta passet..

Har blivit nobbad att flyga på internationellt ID en "dam som talade endast grekiska" krävde pass för att flyga från Kreta till Athen... jag hade passet i resväskan så det ordnade sig.

Min rekommendation är att ha passet med om man har annars skaffa pass till nästa resa för här kan det haka upp sig men ej på ett hotell.

Att det är fel att kräva pass hjälper ju ej alla gånger.

Olle

Har nu packat bilen för en tidig resa upp i Vita bergen ett par dagar.

Danielle89
2012-08-14, 19:45
Tack för ditt svar! Kan det bli problem i Grekland trots att flygbolaget sa att de godtar nationellt id? Vilken röra! Hade jag vetat detta tidigare hade jag skaffat pass istället för nationellt id.. Ska det gälla meb "inte säkert gälla" är det ju inte värt att ha vis resor..

Ha det så skönt!!!

litentuva
2012-08-14, 20:17
Att hotellet skulle krångla ser jag som ganska osannolikt , desto viktigare att kolla vad som gäller vid hemresan. Har vänner som blev nekade att checka in utan pass ( chania-Kreta) , om detta var flygplatsens beslut eller flygbolagets vet jag inte. Själv skulle jag inte resa någonstans utan passet , känns tryggast så !

Danielle89
2012-08-14, 20:26
Okej.. Ja så ser jag det nu också i efterhand. Men flygbolaget sa när vi ringde att de inte krånglar men att se inte kan svara på om hotellet gör det. Så då borde det vara ok både dit o hem? Flygbolagen har ju egna incheckningar så personalen där borde ju ha koll?

Jag är så nojig nu. Ett provisoriskt pass känns så j*vla onödigt.

Vad fick dina vänner göra när de blev nekade hemresa?? Id't gäller ju, fattar inte varför de ska krångla så förbannat!

litentuva
2012-08-14, 21:31
De hade glömt ett pass på hotellet (1 Tim därifrån m bil ) och tänkte att ett par kompisar kunde ta hem det senare och bara checka in med id för den personen - det blev blankt nej. Den här personen har flugit massor med gånger utan pass till olika destinationer och tänkte att det skulle lösa sig ändå. Det blev att hyra en taxi åt passet och bita på naglarna ... Med 7 minuters marginal till gaten stängde så lyckades de komma med. Om det gällde för flygbolaget kunde de kanske köpa en ny biljett med ett annat bolag , men om det är flygplatsens policy vet jag inte vad man gör ... Till saken hör att deta var m Ryan air ( kollade upp det nu ) och på deras biljetter står tydligt att det krävs pass , om det bolag ni åker med har sagt att id-kortet gäller låter det ju som att det borde vara grönt.

kimmen
2012-08-14, 21:36
Om flygbolaget eller hotellet kräver pass är det ju inte så mycket man kan göra åt det, även om det är märkligt. Men vid gränskontrollerna inom Schengen är det ju meningen att det ska räcka med ett nationellt id-kort, dock inte svenskt körkort. Observera också att Schengen inte är detsamma som EU.

Om man ibland även reser utanför Schengen måste man ju ändå ha ett pass, då kan man lika gärna ha med det även inom Schengen...

/kimmen

ford prefect
2012-08-14, 21:45
Fakta om pass/nationellt id-kort:
http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fakta-om-pass-och-nationellt-id-kort/

Gränskontroll inom Schengen:
http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Granskontroll-inom-Schengen/

Danielle89
2012-08-15, 06:04
Tack!!

Ja jag ska skaffa ett pass till nästa resa även om det är inom Schengen. Orkar inte med att undra om de ska neka en eller inte! Men skaffar inget provisoriskt pass och hoppas jag inte fastnar ngnstans på vägen..

Tack för era svar

nilam
2012-08-15, 06:52
Jag har bekanta som rest till Kreta med bara ID-kort...det var inget problem på hotellet och de kom hem igen ;) De reste också charter.

Malin

mouche
2012-08-15, 07:43
Kan vi konkludere med at det går greit så lenge man ikke reiser med Ryan Air? De tillater det vel trolig mot et lite gebyr på 500 kroner!__D

Bluesea
2012-08-15, 07:56
Prova att ta reda på fakta innan du skriver. Så här står det på Ryanairs hemsida:

För att vara säker på att kraven uppfylls bör passagerare på alla resor bära ett giltigt pass (och visum, om tillämpligt) eller ett nationellt id-kort utfärdat av en EU/EES-myndighet. Alltså:

1. Ett giltigt pass

2. Ett giltigt nationellt id-kort, utfärdat av en medlemsstat inom EES-området (europeiska ekonomiska samarbetsområdet). (Endast följande EES-länder utfärdar för närvarande nationella id-kort som godtas på Ryanairs flygningar: Belgien, Bulgarien, Cypern, Finland, Frankrike, Gibraltar, Grekland, Estland, Italien, Liechtenstein, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Malta, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Schweiz, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike).

Plus några till...

mouche
2012-08-15, 12:31
De hade glömt ett pass på hotellet (1 Tim därifrån m bil ) och tänkte att ett par kompisar kunde ta hem det senare och bara checka in med id för den personen - det blev blankt nej. Den här personen har flugit massor med gånger utan pass till olika destinationer och tänkte att det skulle lösa sig ändå. Det blev att hyra en taxi åt passet och bita på naglarna ... Med 7 minuters marginal till gaten stängde så lyckades de komma med. Om det gällde för flygbolaget kunde de kanske köpa en ny biljett med ett annat bolag , men om det är flygplatsens policy vet jag inte vad man gör ... Till saken hör att deta var m Ryan air ( kollade upp det nu ) och på deras biljetter står tydligt att det krävs pass , om det bolag ni åker med har sagt att id-kortet gäller låter det ju som att det borde vara grönt.

Prova att ta reda på fakta innan du skriver. Så här står det på Ryanairs hemsida:

För att vara säker på att kraven uppfylls bör passagerare på alla resor bära ett giltigt pass (och visum, om tillämpligt) eller ett nationellt id-kort utfärdat av en EU/EES-myndighet. Alltså:

1. Ett giltigt pass

2. Ett giltigt nationellt id-kort, utfärdat av en medlemsstat inom EES-området (europeiska ekonomiska samarbetsområdet). (Endast följande EES-länder utfärdar för närvarande nationella id-kort som godtas på Ryanairs flygningar: Belgien, Bulgarien, Cypern, Finland, Frankrike, Gibraltar, Grekland, Estland, Italien, Liechtenstein, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Malta, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Schweiz, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike).

Plus några till...

Så her er det med andre ord noe som ikke stemmer?

Bluesea
2012-08-15, 12:38
Tydligen, och ett gott råd är att ta med pass för säkerhets skull när det gäller Ryanair.Jag har ett annat exempel. På flygplatsen i Girona finns det stora skyltar där det står att man får ta med sig ett handbagage plus en påse med tax free-inköp ombord. Det är det lag på. Men det struntar Ryanair i. Kan man inte knöla ner sin tax free-påse i handbagaget blir det till att checka in något av dem. Ett enda handbagage är vad som gäller - lag eller ej.

litentuva
2012-08-15, 17:34
Jag kan bara svara för att mina bekanta blev nekade att checka in / gå ombord utan pass när de reste hem från Kreta nu i juli och att de flög med Ryan air. Vilken förklaring som gavs / om det var flygbolaget el flygplatsen som krävde pass vet jag inte...

kimmen
2012-08-15, 17:53

1. Ett giltigt pass

2. Ett giltigt nationellt id-kort, utfärdat av en medlemsstat inom EES-området (europeiska ekonomiska samarbetsområdet).Till saken hör att deta var m Ryan air ( kollade upp det nu ) och på deras biljetter står tydligt att det krävs pass...Jag kan bara svara för att mina bekanta blev nekade att checka in / gå ombord utan pass när de reste hem från Kreta nu i juli och att de flög med Ryan air.

Slutsats: Lita inte på vad Ryanair skriver på sin hemsida.

/kimmen

Bluesea
2012-08-16, 07:11
Det är riktigt. De sätter sina egna regler, och det är bara att följa dem oavsett det gäller pass, bagage eller sittplatser.

Danielle89
2012-08-17, 22:05
Okej, Ryan air verkar alltså inte godta det? Men de vi ska åka med gör ju. Och de flesta har inte haft problem med nationellt id väl inne i landet. Så jag borde kunna vara lugn nu?

Hursomhelst så kommer jag skaffa ett pass inför nästa resa och bara använda mitt id som just id..

Danielle89
2012-08-17, 22:08
Åker imorgon. Uppdaterar om hur det har gått!!

mouche
2012-08-18, 04:32
Hva Ryan godtar er jo følgende:

THE ONLY FORMS OF TRAVEL DOCUMENTS ACCEPTED ON RYANAIR FLIGHTS ARE:

A valid passport
A valid National Identity Card issued by the government of a European Economic Area (EEA) country. (Only the following EEA countries currentlyissue National Identity Cards acceptable for carriage on Ryanair flights: Austria, Belgium, Bulgaria, Finland, France, Germany, Gibraltar, Greece, Cyprus, Czech Republic, Estonia, Hungary, Italy, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Netherlands, Malta, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland)
A valid German Government issued ‘Kinderausweis’ travel document
A valid Italian ‘Certificato Di Nascita’ with photo (for use by children under 16 years) which has been endorsed as ‘VALIDO PER L'ESPATRIO’ for travel on international flights, no endorsement is required when travelling on Italian domestic flights.. It is the passenger's personal responsibility to ensure that this document meets the requirements of immigration and other governmental authorities at the destination airport.
A valid Italian AT/BT card (for Italian domestic flights only).
A valid UN Refugee Convention Travel Document – (issued in accordance with Article 28(1) of the 1951 UN Convention, by a Government in place of a valid passport.)
A valid Convention Travel Document – (issued in accordance with Article 27 of the 1954 UN Convention for Stateless Persons, by a contracting state in place of a valid passport)
A valid Collective Passport issued by an EU/EEA country

Og har du noe av dette så skal de godta det!

kimmen
2012-08-18, 11:41
Og har du noe av dette så skal de godta det!
Ryanairs personal på flygplatsen kanske inte vet vad som står på hemsidan...:o:D

/kimmen