handdator

Visa fullständig version : Sjukvård på Tilos


LenaB
2012-08-13, 22:31
Har legat på akuten hela helgen pga av en allergichock av pencillin. Kom hem igår, men idag fick jag ett återfall igen !

På onsdag åker vi till Tilos !!!

Läkarna sa att om det kommer tillbaka igen innan vi åker så får jag inte åka utan måste läggas in igen !

Är så ledsen och orolig att vi inte ska kunna åka och nu undrar jag om någon vet hur det är med sjukvård på Tilos ? Antar att det inte finns något sjukhus men hur är tillgången på vård överhuvudtaget ? Vet någon ?

Blir så himla ledsen och besviken att detta skulle hända just nu, som jag har längtat efter den här resan :(

Bluesea
2012-08-14, 08:24
Är osäker nu när läkaren/borgmästaren har gått bort, men det finns i alla fall någon kompetent person att fråga. När jag behövde medicin för några år sen, kom det en sköterska som var kunnig och hjälpte mig. Men allvarliga fall måste nog till Rhodos, skulle jag tro. Det kommer också en båt med läkare/tandläkare då och då men säkerligen inte när man behöver den.

Glöm i alla fall inte att ta med EU-kortet från Försäkringskassan. Det gjorde att jag bara betalade 10% av vad medicinen annars skulle kosta. Bra också att ha med numret till SOS International i Köpenhamn. Tel. +45 70 10 50 50.

Kalimera
2012-08-14, 10:21
Är så ledsen och orolig att vi inte ska kunna åka och nu undrar jag om någon vet hur det är med sjukvård på Tilos ? Antar att det inte finns något sjukhus men hur är tillgången på vård överhuvudtaget ? Vet någon ?
Camilla har varit på den lilla läkarmottagningen en gång, och jag har varit där en gång. Då Camilla gick dit var läkaren/borgmästaren (som nu är död) på Rhodos. Han ersattes av en läkare från Rhodos. Har var helt fantastisk. Det var en sådan där läkare man önskade fanns hemma.

Då jag var där träffade jag en annan läkare som var stationerad på ön. Jag blev sjuk hemma på rummet, och då kom han på hembesök. Han stannade hos mig i över en timme. Sedan kördes jag ner till sjukstugan där de bland annat tog EKG. Resultatet skickades via länk till Aten och analyserades medan jag var där. De läkare vi har träffat har varit kunniga och mycket bra. Men sjukstugan är liten och kan bara ta hand om enklare fall. Är det akut måste man till Rhodos.

Ingen av gångerna vi har varit där har det kostat något.


http://www.kalimera.se/bilder/forum/tilos_sjukhus.jpg

Sjukstugan på Tilos.

Bluesea
2012-08-14, 10:26
Så här står det på Facebook:

"Access to high quality health services will have the Tilos visitors and residents, through the Telemedicine System which was installed on the island. The system, donated by Group "Health/Ygeia", installed in the Tilos Medical Center, in collaboration with the Municipality of Tilos, and with technical support provided by the MIG subsidiary, Singular Logic and the Biomedical Laboratory of the Technical University of Athens (Polytechnic)."

Antar att det kanske var detta som du kunde nyttja.

LenaB
2012-08-14, 13:09
Tack för era svar ! Låter ganska tryggt i alla fall och jag har fått med mig de mediciner jag kan behöva ifall ! Antibiotikan borde ju snart gå ur kroppen så jag blir av med klådan i alla fall.

Får vara försiktig och inte ligga och steka mig i solen men det gör jag aldrig ändå, åker ju inte dit för att bli brun utan för att koppla av !

Vi chansar på att åka, mannen är orolig men det kommer att gå bra !

Tilos here we come bye_bye