handdator

Visa fullständig version : Takk til Inkfish.


Ellinika
2012-08-11, 14:47
Hei alle Sifnos-fans bye_bye
Jeg er helt ny som medlem, selv om jeg har vært innom og tittet flere ganger, spesielt når nye Hellasturer skal planlegges. Om ikke lenge drar jeg og en venninne til bl.a Sifnos, ei øy jeg er veldig spent på. Der skal vi være i ca 10 dager, og ønsket å bo på et stille og fredelig sted. Valget falt på Vathi, noe jeg ikke angrer på etter å ha lest reisebrevet og bildene til INKFISH derfra :D

Tusen takk, Inkfish, for en utrolig flott opplevelse i ord og bilder klapp_klap
Dine poetiske beskrivelser og fine bilder fra Vathi bare understreker at vi har valgt helt riktig. Akkurat slik vil vi ha det ;)

Vi skal forresten bo på Grigoris, der vi fikk en bra pris. Er det noen som har erfaring fra dette bostedet? Det ser iallfall både koselig og sentralt ut. Dagen etter at vi ankommer skal det holdes en panigyri i Vathi, så den håper vi å få med oss. Noen som har vært med på denne årlige begivenheten der, eller i Faros den 13.sept?

Det fins også mange keramikere i Vathi (verksted/utsalg) Kan noen anbefale et spesielt sted? Har også lest at det er mange gode spisested der, bl.a Manolis. Flere tavernatips tas imot med takk :)

Ia
2012-08-11, 22:59
Har vært med på en natt-panagiri på Ikaria... Fantastisk opplevelse, så håper deres panagiri også blir bra.. Og dere må bare få den med dere om muligheten er der ;)

Ellinika
2012-08-12, 03:04
Ja, jeg håper vi får delta i denne begivenheten den 5.september. Har vært mange ganger i Hellas og opplevd både bryllup, barnedåp og mye mer, men aldri en panagyri ;) Bare hørt og lest at det skal være litt av en opplevelse. Det skal visstnok foregå ved kirka i Vathi først, og da har vi iallfall orkesterplass fra der vi skal bo.

kari
2012-08-12, 09:53
Har vært med på en natt-panagiri på Ikaria... Fantastisk opplevelse, så håper deres panagiri også blir bra.. Og dere må bare få den med dere om muligheten er der ;)

Jeg har også opplevd en herlig Panagyri kveld/natt på Ikaria :D

kari
2012-08-12, 09:56
Ja, jeg håper vi får delta i denne begivenheten den 5.september. Har vært mange ganger i Hellas og opplevd både bryllup, barnedåp og mye mer, men aldri en panagyri ;) Bare hørt og lest at det skal være litt av en opplevelse. Det skal visstnok foregå ved kirka i Vathi først, og da har vi iallfall orkesterplass fra der vi skal bo.

Du har virkelig mye å glede deg til klapp_klap - besøke h e r l i g e Sifnos for første gang og en PANAGYRI i tillegg :D Ønsker deg/dere en kjempedeilig ferie bye_bye

Ellinika
2012-08-12, 16:03
Takk skal du ha, Kari :) Knappe 14 dager til vi reiser nå, først til "min" øy, så Sifnos og Milos, hvor jeg heller ikke har vært tidligere _B-anana Skjønner at vi må få med oss en panagyri, og hvis den i Vathi går fra oss, har vi en sjanse til i Faros den 13.sept. Aner ikke hva som er forskjell på en dag/kveldspanagyri :rolleyes: Trodde alle starta ved den bestemte kirka med religiøst innhold, for så å fortsette med mat/drikke/vin om kvelden. Men kanskje det er forskjellig fra sted til sted?
Spennende blir det nok uansett :D

Psst, jeg mottar fortsatt tips om tavernaer osv i både Vathi og resten av Sifnos ;) Vi MÅ jo en tur til Kastro, og det skal visst være en matfestival i Apolonnia også, dessuten ser det koselig ut på bilder fra Artemonas. Så, er det noe annet vi ikke må gå glipp av på Sifnos? Takker for alle innspill bye_bye

Ia
2012-08-12, 22:30
Tenker at kvelds/nattpanagyrien er mest stemningsfull.. mørkt og med lys i trærne... og vinen smaker bedre om kvelden og natta enn på dagen ;)
Det var musikk og dans til etter at solen gikk opp..
Men en panagyri på dagen er også sikkert fint å få med seg!

Milos var jeg på i sommer... Sifnos ønsker jeg meg til neste år... men må en tur til Ikaria også flabb_flab

God tur!

Ellinika
2012-08-12, 23:22
Takk for det, Ia :) Ja, håper å få oppleve dette på kveld/natt med riktig stemning ;)
Ønsker deg også god tur til Ikaria. Der har jeg ikke vært (bortsett fra en "mellomlanding" til og fra Fourni, som JEG snart må tilbake til :D Men først er det Sifnos og Milos som står på tapetet. Alltid like spennende med nye øyer.

Ia
2012-08-13, 00:39
Milos var en flott øy, men savnet gangavstand til bra strand (bodde i Adamas) så tror ikke jeg drar tilbake... måtte i tilfelle være for et par dager med kajakk... anbefales !
bussen til stranda gikk ikke før 11.30 , litt i seneste laget for meg ;)

Ellinika
2012-08-13, 22:25
Tilgjengelighet til stranda blir ikke noe problem for oss på Milos heller. Vi skal bo på Flora's Rooms i Pollonnia, 5 meter fra stranda :D Skjønner ikke hvorfor "alle" vil bo i Adamas, syns ikke den byen ser særlig innbydende ut. Ellers skal vi farte rundt og se de koselige fiskerlandsbyene og strendene rundt omkring. Da blir det ekstra godt å ha en liten oase som Floras som base :)

inkfish
2012-08-14, 18:29
Tack för fin respons på resebrevet, Ellinikabye_bye

Ja, Vathy är magiskt. Men det är Faros också, där jag bodde året innan. Nästa gång jag kommer till Sifnos vet jag faktiskt inte var jag ska bo, båda är så starka upplevelser... Men det kanske lutar lite, lite grand åt Faros eftersom jag var i Vathy senast.

Grigoris kan jag inte riktigt erinra mig men jag ser läget på kartan, det blir säkert bra. Såvitt jag kunde se utifrån såg faktiskt de flesta boenden i Vathy helt okej ut.

Vad gäller restauranger så åt jag bäst på den som ligger näst längst bort till höger när man står med näsan mot havet - och den som ligger längst bort till vänster (har glömt namnen men jag tror de står i resebrevet).

Utöver de två åt jag gott på Okeanida fast där var jag nog enbart för lunch.

Manolis var den första taverna jag åt på men jag blev besviken. Dock: jag var där så tidigt på säsongen att de hade väldigt lite mat att erbjuda, jag tror det blev bättre under tiden jag var där för jag såg hur folk fyllde på kväll efter kväll. Så det kan ha varit betydligt bättre där än jag upplevde.

Keramikerna hade inte öppet när jag var där (tidigt på säsongen).

Om ni har bil eller moped och åker runt vill jag särskilt tipsa om Kastro (förstås) och Cheronissos, det lilla fiskeläget längst uppe i norr och Faros med Chrysopigi. Antingen kör man ner i Faros och går stigen längs berget bort till Chrysopigi, eller så kör man direkt ner till Chrysopigi. Fint kloster, fina badklippor, strand med två tavernor. Jag har ätit fantastiskt på den närmast klostret men har även hört att tavernan borta i andra änden av stranden ska vara väldigt bra.

Hoppas ni får en riktigt fin vistelse i Vathy (och på resten av Sifnos)bye_bye

Ellinika
2012-08-14, 21:37
Takk for det, vi gleder oss spesielt til Sifnos _B-anana. Og takk for all gode tips også, Inkfish, de er notert ;) Jeg har merka meg Okeanida, som visstnok ligger like ved Grigoris, og Ydrousa og To Tsikali (som etter beskrivelsen kan være de to andre tavernaene du nevnte i Vathi) Jeg skal sjekke reisebrevet ditt igjen, om det var der jeg fant tipset.

Jeg koste meg også med bildene dine fra Faros, og forstår at du har "problemer" med hvilket sted du liker best :rolleyes: For oss sto også valget mellom de to stedene. De to andre stedene, ved Faros og på nordspissen virker også meget forlokkende....Vi må visst leie bil på Sifnos også, for å få med oss alt flabb_flab

Men hvordan er det å komme seg rundt med buss, går de ofte og er det bra forbindelser fra Vathi til resten av øya? Vi er der fra 4.-14.september.
Det er ikke fritt for at reisefeberen er sterk for tida. Under 14 dager til vi starter Hellasturen vår bye_bye

Ia
2012-08-14, 23:06
Pollonia blir bra :) Der skulle jeg også ha ville bodd om jeg noen gang skal tilbake ;)
Vet ikke hvor Flora ligger, men så et sted som het Tanya helt ute på odden.. der kunne jeg tenkt meg å bodd.
Adamas tok litt tid å venne seg til etter Lipsi og Artemistis på Ikaria som var omtrent turist og bilfrittfritt flabb_flab Holdt faktisk på å bli påkjørt to ganger første dagen...hehe.. ble et lite kultursjokk... men de siste dagene syntes jeg det var ganske hyggelig der, men pga. avstand til strand kunne jeg aldri tenkt meg å bo der igjen... heldigvis er vi forskjellige :rolleyes:

Blir spennende å høre om Sifnos.. begynner å samle inn info til neste år...

inkfish
2012-08-14, 23:07
Ydrousa och To Tsikali - det stämmer! Det var de två ställena jag tyckte bäst om:)

Bussnätet är nog inte glimrande direkt men jag är inte säker. Åkte bara buss från Vathy till Apollonia för att hyra moped, samt från Vathy till Kamares på väg hem. Apollonia är knutpunkten där man får byta buss när det behövs. Där finns två busshållplatser - en där man går av bussen från Vathy, sen går man bort till den lilla parken och taxistationen där bussen till Kamares går.

Om ni tänker hyra bil så kan det vara idé att göra det i Kamares direkt när ni kommer med båten - så slipper ni taxiresan över till Vathy:)

Två saker till förresten:

* en mycket bra supermarket finns uppe vid väderkvarnarna när man närmar sig Apollonia från Vathy - tror byn är Katavati, alla byarna runt Apollonia går i varandra så jag är inte säker.

* i Apollonia finns en restaurang som lär vara fantastiskt bra. Den har inte varit öppen de gånger jag varit i Apollonia men jag måste se till att få testa den någon gång. Cayenne heter den.

Ellinika
2012-08-15, 01:13
Takk igjen for gode tips Inkfish, de er notert :) Man må altså bytte buss i Apolonnia for å komme seg fra Kamares til Vathi? Er det langt mellom disse bussholdeplassene? Vi har jo litt bagasje å drasse på. Eller er det "enklere" å ta en taxi fra Kamares når vi kommer med båten? Vi tenkte å leie bil etter å ha vært på Sifnos noen dager først, og vet mer om kommunikasjonen til andre steder, hva som skjer hvor osv. Hva koster taxi fra Kamares til Vathi, tror du? (Ikke sikkert du vet det, men jeg spør nå likevel ;) Aner jo ikke hvilke distanser det er snakk om.

Til Ia: Flora's Rooms ligger omtrent midt på stranda i Pollonia, med odden på ene siden og sentrum på den andre, så da har vi fin avstand til begge steder, samtidig som det er stille og rolig akkurat der vi skal bo :D (Men kanskje dette hører mer hjemme i en Milos-tråd ;) )

Smultron
2012-08-15, 07:26
Alla bussar stannar på ungefär samma ställe i Apollonia, Antingen på torget eller i korsningen som ligger strax ovanför och det är inte många meter emellan. Busstrafiken på Sifnos fungerar föredömligt. Bussarna är alltid i tid, skyltningen är tydlig och det finns ganska gott om förbindelser, åtminstone mitt i sommaren. Men det kan ju vara annorlunda i september när ni åker. Från Apollonia kan du ta dig till Kamares, Kastro, Cheronissos, Faros, Platy Gialos och Vathy.

Men har ni möjlighet så är det nog inte dumt att hyra bil några dagar. Sifnos är verkligen en vacker och sevärd ö och det är förstås lättare att ta sig till olika platser med bil, bussen går ju inte överallt.

Ett annat sätt att ta sig runt som jag verkligen kan rekommendera är att vandra. Det finns många fina turer, t ex mellan Apollonia och antingen Faros, Apokofto, Vathy eller Kastro. Det finns även många andra turer! Sinos är riktigt vandringsvänligt och som sagt en vacker ö!

Slutligen vill jag bara säga att ni verkligen gör rätt i att längta till Sifnos, det är en riktigt härlig och avslappnad ö - en av mina absoluta favoritöar!
:):)

Ann
2012-08-15, 12:24
Jag ska oxå till Sifnos i september. Angående bussförbindelserna vill jag informera att i september är inte bussförbindelserna de bästa till Vathy från Appollonia. Har jag inte helt fel för mig finns det max 3 turer per dag.
Vi kommer att som vanligt att bo i Kamares. Vi älskar denna ö, har varit där många ggr.
Ett ställe att rekommendera att äta, fastän det är i Kamares. Denna Taverna heter Cameron, de har enligt vår smak jättegod mat.
Vathy tycker vi är ett helt magist ställe. Vi åker alltid ner där minst en gång per vistelse.
Hälsar Ann som stannar i minst 2 veckor på Sifnos

Ann
2012-08-15, 13:23
Ett litet förtydligande angående bussarna. Det finns många förbindelser per dag mellan Kamares o Appollonia.
/Ann

inkfish
2012-08-15, 13:33
Ja Ann, det stämmer, Vathy och Cheronissos är de orter som har sämst bussförbindelser.

Jag hade kvar busstidtabellen från 2011 i kameran. Den började gälla under tiden jag var i Vathy, under min första vecka tror jag bara där var 2 turer dagligen istället för 3. Vad som gäller i september vet jag dock inte men så här såg det ut i juni -11:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/sifnos11206-1.jpg

inkfish
2012-08-15, 13:52
Apropå tavernorna i Vathy så är här ett par bilder från To Tsikali:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/sifnos11273.jpg

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/sifnos11275.jpg

Från Ydrousa:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/sifnos11131-1.jpg

Och från Okeanida:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/sifnos11451.jpg

Ellinika
2012-08-15, 14:12
Her strømmer det jo inn med gode tips og begeistring for Sifnos :D Takk Smultron og Ann :) Jeg har forstått t øya er blitt manges fav.øy og kanskje blir den en av mine også. Har iallfall en god følelse på det ;)
Dessverre har jeg litt vonde ben til tider, så noen lengre vandringer blir det ikke for min del. Men jeg skal nok få sett meg rundt likevel, enten med buss eller leiebil der bussforbindelsene er dårlige. Noen som vet om et leiebilfirma som leverer bilen i Vathi, eller må man til Apollonia for å hente/levere den? Forslag til firma og pris?
God tur til deg Ann, som også skal til Sifnos i september :D Det blir vel deilig å komme tilbake til øya du elsker!

Ann
2012-08-15, 16:22
Den här länken kan du titta på. Niki har blivit väldigt stor, 1o Moto car är mindre. Vi har hyrt av båda, men jag tycker nog att 1o Moto är bättre. Gör förfrågan via länkarna.
http://sv.sifnos-greece.net/sifnos/sifnos-rent-car-bike.html.
Lycka till!
säger Ann som bara längtar.....

Ellinika
2012-08-16, 22:09
Tusen takk, Ann. Den skal jeg se på :)
Og er det ikke godt å ha noe slikt å lengte til :p Ikke lenge igjen nå, vi har noe å glede oss til begge to snart klapp_klap

Ellinika
2012-08-25, 11:34
Takk for gode tips til dere som har svart meg her :)
I natt drar vi agårde til Hellas. JIPPI!!!! God tur til Ann som også skal til Sifnos, vi ses der :D