handdator

Visa fullständig version : Mamma mia....behöver Skopelos tips


LovisaL
2012-08-08, 18:08
Hur hittar vi till Mamma mia kyrkan? Andra härliga tipps?
Tack på förhand

Carina
2012-08-08, 21:12
Åk till Glossa, strax före finns en skylt där man tar till höger. Ni behöver ett fordon.

Carina

LovisaL
2012-08-09, 21:06
Hur långt är det ungefär från Skopelos stad?
Finns det någon fin strand precis i närheten?bye_bye

larvih
2012-08-09, 21:31
Fra Skopelos by til Mamma Mia kirken er der 20 - 25 kilometer.

Skopelos er jo ikke nogen stor ø, så der findes naturligvis strande i "nærheden".

Så vidt jeg erindrer, findes der en fin strand lidt nord for kirken. Man parkerer oppe og går ned ad en trappe. :)

KristinaE
2012-08-11, 09:59
Hej.

Bil behövs, vägen är delvis smal och kurvig. Om ni inte hyr bil, så har Dolphins utflykter 30€ pp. Ni åker då till Mamma Mia kyrkan går alla 200 trappstegen upp till kyrkan,för att därefter åka till den härlig badstranden Kastani. Där är det ett uppehåll på cirka 2 timmar för bad, gratis solstolar och parasoll. Därefter till Panormas för att äta lite. Guiden är engelska, under bussturen berättar hon mkt om ön, samt visar ut platser där filmen spelades in.
För att komma till härliga badställen åk lokalbuss, den stannar vid flera badställen (ni får gå en liten bit ner till stranden) kostar inte mkt. Där bussarna utgår i från står det mkt bra, tider för avgång till och från de olika badstränderna. Billigt att åka buss.
Vi åkte badbåt till Glysteri 5€ pp, avgick kl 11.00 hemkomst kl 17.30. Resan tog cirka 25 minuter med en liten båt. 2 solsängar + parasol 6€. Stranden stenig. Tavernan serverade god mat.
Badbåt Sporades Queen 1, 15€ pp tog oss till Alonnissos. Där kunde vi för 4€ pp åka till den gamla byn. Vi stannade till på sammanlagt 3 ställen för bad. Men inget att vi fick dyka/hoppa i från båten.

Du har säkert läst trådarna om olika matställen som rekommenderas och jag kan bara instämma att de matställen som rekommenderas både i trådarna och i Kalimera guiden stämmer. Det är inte så mkt turister i år (enligt grekerna) och det är synd, för turisternas pengar behövs. Alla greker som vi träffade och pratade med var mkt vänliga men naturligt visst oroliga för sin ekonomi. "Inkastare" bjöd in till tavernan på ett trevligt sätt, inget påträngande. Stora portioner, så jag fick säga till om att jag ville ha lite mindre mat, men så klart att jag betalade fullt pris. Känns bara så tråkigt att behöva lämna mat på tallriken.
Gå upp i Kastelot, gå till höger/vänster du vet inte vart du hamnar men kommer alltid ner igen.
Det vi tyckte var jobbigt var att vi på hemresedagen åkte från Skopelos 08.20 för att sedan få vänta till 14.00 på Skiatos innan vidare transport till flygplatsen. Våra väskor kunde vi lämna på en taverna, så vi gick runt lite och tittade, men det blev varmt och långsamt.
Ha en bra resa
//Kristina

Kalimera
2012-08-11, 10:32
Finns det någon fin strand precis i närheten?


http://www.kalimera.se/bilder/forum/skopelos_mammamia.jpg

Det finns, och den ser ut så här.