handdator

Visa fullständig version : Moppe?


LovisaL
2012-08-08, 18:05
Hejsan!
Åker till Skopelos nu på lördag. Planerar att hyra moppe. Vad är det för regler som gäller? Behöver man EU moppe kort för att hyra eller något annat förarbevis? Vi är två med vanligt körkort och 2 utan tänkte hyra två moppar, problemet är det att en med körkort (jag) kan inte köra moppe men det kan sonen som inte har körkort. Går det, eller?

Arne
2012-08-08, 18:14
Denna fråga har varit uppe här på Forumet ett antal gånger. Jag bifogar här det svar tekniske attachén vid Grekiska ambassaden avgav för fyra år sedan.

"Vi skulle vilja informera dig att man kan hyra Moped bara om man har Körkort för MC. Det finns många länder, mellan dom Grekland också, som har körkort bara för Moped. Lagen är att man inte kan hyra eller köra Moped i Grekland bara med B- körkort Med vänlig hälsning
Grekiska Konsulat I Stockholm, Tekniske attachén "

Alltså" En del moppeuthyrare godkänner B-körkort, men skulle det hända något, exv en olycka, då står du där med ett ogiltigt förarbevis. Sak samma om polisen har en kontroll.


Arne

Kalimera
2012-08-09, 09:22
Hejsan!
Åker till Skopelos nu på lördag. Planerar att hyra moppe. Vad är det för regler som gäller? Behöver man EU moppe kort för att hyra eller något annat förarbevis? Vi är två med vanligt körkort och 2 utan tänkte hyra två moppar, problemet är det att en med körkort (jag) kan inte köra moppe men det kan sonen som inte har körkort. Går det, eller?

Som Arne skriver finns det mopeduthyrare som hyr ut till folk som har vanligt körkort. Men på just Skopelos är uthyrarna hårda och de flesta kräver körkort för mc. Att sonen skulle köra utan körkort är inte att rekommendera, fast att han kan köra.

Arne
2012-08-09, 12:53
Det finnes ändock en lösning på problemet. Ni kan ju hyra er tvenne fyrhjuliga motorcyklar. Då räcker det med era B-körkort. Lite dyrare att hyra dessa fordon, men ett alternativ.

Arne

ford prefect
2012-08-10, 09:35
Creta Rental hade som krav att för alla motordrivna tvåhjulingar krävdes det MC-körkort - även 50 cc...

(Nu skulle du ju inte till Kreta men i alla fall...)

Ålands Tapsa
2012-08-10, 12:13
Hejsan!
Åker till Skopelos nu på lördag. Planerar att hyra moppe. Vad är det för regler som gäller? Behöver man EU moppe kort för att hyra eller något annat förarbevis? Vi är två med vanligt körkort och 2 utan tänkte hyra två moppar, problemet är det att en med körkort (jag) kan inte köra moppe men det kan sonen som inte har körkort. Går det, eller?
Skulle du sätta sonen utan körkort bakom ratten i en bil hemma också om inte du kan/vill köra, om han har kunskaperna att köra bil. Det där med moppe är samma sak. Hyr bil om du har bara en körkort som berättigar att köra personbil.

LovisaL
2012-08-10, 16:22
Nej, naturligtvis skulle jag inte det!!!!
När jag menar moppe så menar jag en vanlig moppe, en sådan som man när han fyllt 15 år fick köra utan körkort hemma. Jag är inte helt galen ;)Ang_elx

Ålands Tapsa
2012-08-12, 10:33
Behöver man inte mopedkörkort i Sverige för att köra moped? I Finland och Åland får man inte köra moped utan körkort. Samma gäller också i Grekland.

kimmen
2012-08-12, 18:10
Behöver man inte mopedkörkort i Sverige för att köra moped? I Finland och Åland får man inte köra moped utan körkort. Samma gäller också i Grekland.
I Sverige finns två olika mopedklasser. För den minsta behövs inget körkort, det räcker att man har fyllt 15 år.

/kimmen

LovisaL
2012-08-20, 21:33
Vi hade helt fantastiska dagar på Skopelos! Vi hyrde en vanlig bil och tog oss dit vi ville, det blev ingen moppe.bye_bye