Visa fullständig version : Hjälp önskas av osäker nybörjare - Chora Sfakion <-> Loutro
.
Hej!
Har inte skrivit i detta forum innan men har lusläst flera månader.
Har inte rest speciellt mycket och känner mig lite osäker.
Var i Agia Marina en vecka våren 2011 och detta med mycket turister
är inte min grej så vi hyrde bil och tog en tur till Elefonissi och en dag till
Paleochora, bilturerna i bergen och på krokiga småvägar och speciellt
Paleochoras stad gav mersmak.
20 September åker vi med familjen, vi har ett billigt hotel i Agia
Marina som bas-station, dom som åker är jag,fru och 13 årig dotter
och denna gång blir det 2 veckor (flyr mitt 50 års kalas :-) )
Antalet timmar framför Google Earth och era berättelser och bilder
har gjort att jag fastnat för en tripp med hyrbil till Loutro med
övernattning 3-4 nätter.
Till min förskräckelse läser jag att det inte går att köra bil till
Loutro.... Båt? som går några ggr/dag i ett land där jag inte
behärskar språket och inte vet åt vilket håll norr är känns sådär... :-)
Nu kommer frågorna:
1. Båten som går till Luotro från Chora Sfaikon, hur länge stannar den i
Loutro?, dvs hinner man gå runt och kolla in hotellen, ifall det finns
ledigt och med balkong mot havet och med Internet (13 årig dotter
you know)
2. Har sett att det finns en promenad led från CS på ca 5 km, är det
bergsbestigning inblandad eller klarar man det med envishet, ev
cigg i mungipan och en halvsur 13 årig dotter ?
3. Finns det några "Taxibåtar" , Ev kostnad till Loutro ??
4. Tycker ni att jag skall fega ur ?
5. Finns det andra mysiga småbyar med hotel, god mat och bilväg
ända fram på Södra Kreta där det är lite "större mellanrum mellan
solstolarna" ?
Det blir några dagar i Paleochora iallafall, men fler utflyker hade
varit roligt...
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Jukka
GBG
Svar på fråga 1.
Ni hinner gott & väl !
http://www.sfakia-crete.com/sfakia-crete/ferries.html#1
/ Tom
Det går vel også taxibåter mellom CS og Loutro. Vet ikke prisen, men trolig til å leve med.
Turveien/stien mellom CS og Loutro er litt både og med et stykke asfaltvei (varmt) og nokså brant sti som ikke alle liker.
Fega ur? Absolutt ikke!
Tenker selv på en tur/overnatting i Loutro på vår tur i oktober.
Har man 14 dager til disposisjon så kan man jo reise rundt og det er mange fine steder å besøke både på nordkysten og sydkysten. Lei bil og reis rundt! Søker du litt her så vil du finne mange tips og råd med hensyn til hvor du kan dra og hvorfor. Søk f.eks på Plakias og Myrthos.
Inte ska du fega ur ;).
Det är inte svårt att att sig till Loutro med färjan.
Däremot vill jag definitivt avråda att ta "gångstigen" från Chora Sfakion. Dessutom med bagage......:eek:.
Kalimera
2012-08-09, 08:14
Finns det andra mysiga småbyar med hotel, god mat och bilväg ända fram på Södra Kreta där det är lite "större mellanrum mellan
solstolarna" ?Sougia - som ligger ganska nära Paleochora - är ganska trevligt också. Framför allt är det glest mellan solstolarna, som du kan se här (http://www.kalimera.se/oar/kreta/sougia.html).
Vi tyckte också Souiga var väldigt trevligt.
Men vi har ju fastnat för HELA sydvästkusten, Paleochora, Souga, Loutro och Chora Sfakia. Så då tar man alla byar!
Birgitta.
pollebosse
2012-08-09, 10:21
Åk, chansen till lycka är 99,99%.
Vi älskar denna delen av världen och firade den tidiga våren i Sfakia och Loutro i år.
Det var ljuvligt!
Strax åker vi för två veckor till Paleochora, Agia-Roumeli och Sougia.
Det kommer att bli hur bra som helst.
Båtresorna är enkla att göra och jag tycker man möter stor vänlighet överallt.
Vi avslutar den kommande resan med ett antal dagar i Chania, Nea Chora, och skall även besöka det oerhört vackra Apokoronas någon mil bort.
Kreta är underbart!
Paul
.
Tackar för alla tips!
Blir nog Loutro och några andra av småbyarna på kusten där...
Skall bli spännande...
Mvh
Jukka
.., och skall även besöka det oerhört vackra Apokoronas någon mil bort.
Og gjøre hva? Fortell, fortell!
ps
drar nedover til uken selv også, men bare for en uke.
pollebosse
2012-08-10, 13:29
Og gjøre hva? Fortell, fortell!
ps
drar nedover til uken selv også, men bare for en uke.
Hoppas att ni får en härlig vecka, ja det är jag säker på!
Jag har bestämt möte med en förmedlare och vi skall ut och titta på ett litet objekt i närheten av Plaka.
Tack för din tidigare hjälp med nyttig information.
Måste säga att området är fantastiskt och att nu får besöka det även i augusti skall bli spännande.
Paul
Hei! Du har mange gode svar på dine spørsmål, og jeg forstår det slik at dere velger å reise til sørvest-Kreta og til Loutro. Veldig bra!
I dette området er jeg godt kjent, og jeg svarer gjerne på dine praktiske spørsmål:
1. Båten som går till Luotro från Chora Sfaikon, hur länge stannar den i
Loutro?, dvs hinner man gå runt och kolla in hotellen, ifall det finns
ledigt och med balkong mot havet och med Internet (13 årig dotter
you know)
Enkelte båter ligger ved kai en stund før de returnerer til Hora Sfakion, andre båter fortsetter videre til Agia Roumeli etter fem minutter ved kai. Men det bør ikke være noe problem for dere å finne rom når dere kommer. De to første små hotellene dere møter når dere går av fergen, er Sifis og Daskaloiannis, begge har wifi og fine rom med utsikt over havet. Dette gjelder de fleste hotellene vest i havnen.
Hvis dere tar fergen, og ikke passasjerbåt, kan dere ta med bilen og parkere den på kaien i Loutro. Dette er praktisk dersom dere har bilen med på turen langs kysten. På den annen side, trenger dere bil hvis dere skal reise langs kysten med ferge? Det er gode bussforbindelser mellom Chania og Paleochora/Hora Sfakion. Det går også buss til Sougia.
2. Har sett att det finns en promenad led från CS på ca 5 km, är det
bergsbestigning inblandad eller klarar man det med envishet, ev
cigg i mungipan och en halvsur 13 årig dotter ?
Det er en veldig fin sti mellom Hora Sfakion og Loutro. Den er litt luftig de første fem minuttene, men slett ikke farlig. Belønningen er det flotte stranden, Sweetwater Beach. Jeg har selv gått turen med en 12-åring, helt uten problemer.
Dersom dere har bagasje, kan dere sende dem med fergen til Lotro. Bilen kan dere parkere på veien der stien starter, så slipper dere å gå 2-3 kilometer på asfalt.
3. Finns det några "Taxibåtar" , Ev kostnad till Loutro ??
Leier dere taxibåt alene, må dere ut med cirka 50 €. Som enkeltpassasjerer betaler dere cirka 10 - 12 € per person.
4. Tycker ni att jag skall fega ur ?
Fega ut? Nei, hvorfor det?
5. Finns det andra mysiga småbyar med hotel, god mat och bilväg
ända fram på Södra Kreta där det är lite "större mellanrum mellan
solstolarna" ?
Jeg anbefaler alle mine venner å ta en overnatting eller to i Agia Roumeli, på Taverna Paralia. Dette er en perle av et sted, og Taverna Paralia ligger helt ned i vannkanten ed flotte rom, god mat, hyggelig vertskap.
https://www.facebook.com/#!/TavernaParalia
Du reiser 20. september? Jeg skal ha med en norsk vandregruppe i det samme området, samme periode. Kanskje vi ses?
God tur!
Innan man har varit i Loutro är det svårt att föreställa sig hur litet det är! Men man kan ju åka dit över dagen och känna efter hur det känns och gå runt och kolla vilket hotell man skulle vilja bo på. Kolla båttider och väder noga för ibland blir det riktigt blåsigt och färjorna kan inte avgå. Men har man gott om tid så är ju det inga problem. Lycka till och ha en fin 50 års dag!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.