handdator

Visa fullständig version : Sista värmeböljan?

Monica P
2012-08-07, 15:13
...det trodde i allafall vår bagare när han körde upp till huset vid middagstid. Vi är ju faktiskt en bra bit in i augusti, och börjar bli less på den intensiva värmen.

Jag har sagt till mig själv att inte klaga, i vintras längtade jag nåt så intensivt efter lite värme, men om jag inte klagar utan bara påpekar att det är förskräckligt varmt, går det an?

Bagaren borde väl vara van vid värme, om nån, men han har fått överdos, det är säkert, och börjar likna en uttorkad fikonkaktus, faktiskt, trött och lite grå och med skäggstrån stickande ut som taggar. Men han har gott bröd med sig.

36 grader i sovrummet. Alla fläktar går för fullt. Kraftig vind håller på att slita sönder mina gardiner som ömse åker ut i fönsteröppningen, ömse in.

Så har jag stått i köket och stekt fisk, vi får främmande ikväll. En dusch blev nödvändig, jo, blöt blev jag, men inte avsvalkad...

Maken skulle åka och köpa tomater men vände efter en minut, det var för varmt. En blöt handduk och sen framför fläkten så blev det bättre.

Hoppas nu främmandet hittar hit, jag ritade en karta på ett gammalt kvitto. Det är ett par från Glaskow som simmar med sån där monofena och dyker. De var på stranden i Emborio och vi blev bekanta. De simmade Telendos-Masouri i söndags ihop med ett sextiotal andra, och nu ska de komma och äta fisk.

Min man simmade också, med fenor och utöver tävlan, för andra gången, tog det lugnt och fint. Han höll på 19 minuter medan den vinnande tjejen - utan fenor- behövde 14,26 minuter. Det är nästan 900 meter och strömt och vågor. Vi har några riktiga simmarfenomen här på ön.

Festlig stämning i Masouri hör till, med ceremoniell prisutdelning och pussar och TV-inspelning och massor av folk på stranden.

I morgon blir det musik igen, uppe på uteteatern i Agios Pandeleimon, en repris av Xilouriskvällen vi hade i november, då inomhus. Jag ska väl sitta i porten och sälja biljetter, det är rätt trevligt för folk är så avspända, men vi har alltid för lite växelmynt och jag får huvudvärk av att räkna ut hur mycket man ska ge tillbaka. Jämna pengar, tack!

Det kan mycket väl vara den sista värmeböljan för i år. Vemodigt att tänka på att sommaren håller på att ta slut. Jag skickar all min sympati till er i Norden som knappt upplevt nån sommar alls i år.

jan c
2012-08-07, 16:18
Tack för dina fina inlägg. Nej inte är det slut ,vi kommer till Kreta den 4 okt i år och då får det gärna komma en mini värmebölja så vi får uppleva lite fina baddagar innan hösten kommer.Skrivet fr en blåsig ,halvmulen ö i Stockholms skärgård lufttemp 20 vatten 18 grader. PS kan tänka mig att överge Kreta över vintern till förmån för Kalymnos tack vare dina skriverier .Hälsn Janne.

Hjalta99
2012-08-07, 19:58
Åhhhh! Vad jag längtar när jag läser dina kåserier! Men snart så...! :D

Jag njuter i fulla drag av att läsa det du skriver, vill bara ha mer och mer...
Tack för att du delar med dig till oss!

/Eva

KR
2012-08-07, 20:05
Härligt Monica!
//
KR

Rasmus
2012-08-07, 20:33
"Jag har sagt till mig själv att inte klaga, i vintras längtade jag nåt så intensivt efter lite värme, men om jag inte klagar utan bara påpekar att det är förskräckligt varmt, går det an?"

Klart att det går an, kära vän.
Vi kan mycket väl föreställa oss hur det är nere i er "dal" när det blåser varmt. Men vi tyckte det var alldeles perfekt temperatur när vi hälsade på.
Se till att få hemleverans, inte bara av färskt bröd, utan även av allt annat som är av nöden.
Sköt om er alla i familjen, inklusive katterna.
:)

Monica P
2012-08-07, 21:22
Och främmandet kom och främmandet for, roliga var dom alla fyra: fransk-och engelsktalande, dyk-båt-och fiskeintresserade, och med god aptit. Förutom Glaskowparet kom lilla Violetta och hennes pappa som bor på en båt här, alla tiders trevliga människor.

Masse
2012-08-08, 01:08
[quote=Monica P;284043
...............................
Vi är ju faktiskt en bra bit in i augusti, och börjar bli less på den intensiva värmen.

Jag har sagt till mig själv att inte klaga, i vintras längtade jag nåt så intensivt efter lite värme, men om jag inte klagar utan bara påpekar att det är förskräckligt varmt, går det an?
...............................................................

Det kan mycket väl vara den sista värmeböljan för i år. Vemodigt att tänka på att sommaren håller på att ta slut. Jag skickar all min sympati till er i Norden som knappt upplevt nån sommar alls i år.[/quote]

Alltid lika intressant och kul att läsa dina rader om skön och naturlig grekisk tillvaro. Känns alltid som att du har rejäl markkontakt med bägge fötterna i den grekiska vardagen.

Och ....... ja, du har även bra koll på den svenska sommaren. I år hade vi sommar en torsdag! :D

:) Masse

UGO
2012-08-09, 09:31
Hej Monica.
Tack så väldans mycket för din väldigt trevliga beskrivning.
Man kan känna värmen och hur gardiner far in och ut genom fönstret.
Bagarn, väldigt vad jag började sakna brödet som jag gick (nästan) varje dag i fyra veckor för att handla hos ' min lokala bagare ' på Egina.
Olika sorters mörkt bröd, vilket bröd ska man välja idag??
Stora fynderingar 7:30 på morgonen.
Hälsar Ulf

Monica P
2012-08-09, 13:17
Jan, Eva, KR, Rasmus, Masse, Jorunn, Ulf och alla andra... idag är det bara 35 grader här i mitt rum. Jag var till stan med moppen och det var verkligen inte lika glödande hett nere i backen mot stan som det har varit tidigare. Svalare väder är på väg norrifrån, sägs det.

Ändå är det så varmt att man drar sig för att röra sig mer än det allra nödvändigaste.

Medan jag ändå gör er avundsjuka kan jag berätta att gårdagens musikkväll var i toppklass, ja inte i världsnivå men för vår lokala nivå helt suverän.

Det var ett samarbete mellan Amoni, den kulturförening jag berättat om så att ni nästan tröttnat, och "Lykio ton Ellinidon", en förening som på sitt program har traditionella danskurser för barn och vuxna, körsång, deltagande i en massa festligheter här och även ansvar för ett museum, med en imposant ledare, Popi Mavrou.

I går kväll sjöng kören ihop med -och varvat med - sångarna Spyros Zairis och Dimitris Kardoulias och med ett gäng av våra otroligt duktiga musiker - gitarr, bouzouki, kretensisk lira, flöjt, piano, fiol och slagverk. Det var sånger av Nikos Xilouris med en filmduksbakgrund av gamla foton och videoinspelningar . Xylouris dog 1980 men är idag troligen mer populär än nånsin, vilket bekräftades av hans änka som kom , sent omsider efter att ha haft problem med flygförbindelserna.

Vi hade inte en aning om att det skulle komma så mycket folk, men teatern blev fullständigt fullsatt och extra sittplatser ordnades ovanför på P-platsen och på murarna mot skogen. Andra än jag tog på sig biljettförsäljningen och de sålde slut på 300 stycken innan musikerna hann värma upp...

Just uppvärmningen innan gillar jag. Det är ganska kaotiskt innan alla mikrofoner och förstärkare och lampor och sånt är ihopkopplade med de långa sladdarna som ringlar över hela scengolvet. En del musiker är nervösa och ibland irriterade, andra är totalt coola och avspända. Ljusteknikern är överallt och vinklar lampor och flyttar kontakter. Vi lägger ölburkar och vattenflaskor i stora baljor med is. Vi peppar nervösa sångare och visar folk hur de kan hitta en bra plats. Somliga har med sig sittkuddar sen tidigare föreställlningar-cementen är hård. Ingen, ingen är förvånad över att det dröjer innan allt sätter igång. Alla pratar och verkar gilla stöket.

Alla sjunger med i alla sånger, det är en känsla som får mitt nackhår att resa sig på högkant varje gång.

Så missa inte stämningen här om du kommer till Kalymnos och det är musik på gång!