handdator

Visa fullständig version : Båtluffa sommaren 06


jesper86
2006-02-07, 11:45
:) Hejsan gott folk!

Jag och två vänner har bestämt oss för att båtluffa i Kykladerna i sommar. Jag har tidigare varit på Santorini,Naxos,Amorgos, Paros och Antiparos och där har jag trivts jättebra. Jag skulle gärna vilja ha tips på andra öar man kan åka till. Tanken är väl att några dagar ska spenderas på Ios för festandets skull. Jag är också lite sugen på Mykonos.

Jag är tacksam för alla tips jag kan få/Jesper

Alexandra
2006-02-08, 09:41
Hej!
Jag kan rekomendera Milos för den fina miljön med hur många bra bad som helst! Mysig chora och helt okej by (Adams), fanns kanske inte jättemånga uteställen av vad jag kunde se men ön är verkligen värt ett besök!

/Alexandra

krisse
2006-02-12, 14:41
Vi besökte Amorgos förra sommaren och bodde i Katapolula en vecka i juli.
Underbart vackert, lagom turistifierat, fina vandringar och fräscha bad.
Sedan reste vi vidare till Schinoussa som också var mycket fint fast kanske väl lantligt i min smak, det var lite som att semestra på bondgård.
I år planerar vi för Anafi och Sifnos/Krisse

Kalimera
2006-02-13, 08:25
Tanken är väl att några dagar ska spenderas på Ios för festandets skull.Stanna ni på Ios, gillar ni att festa är det helt rätt ö. Inte bara för utelivet utan även för den fina stränderna, den sockersöta byn Chora och det vackra (men karga) landskapet.

När jag var ung tillbringade jag långa tider på Ios, har aldrig haft så kul i mitt liv. Varje år gjorde jag och mina vänner tappra försök att åka till andra öar, ibland lyckades vi, men var snabbt tillbaka på Ios igen. Så börja ni på Ios, ni blir säkert kvar. :)

susi
2006-02-21, 04:21
Jag var oxå på Ios när jag var yngre. Vi bodde alltid hos Franchesco o Maria. Alla var som en stor familj. Vi åkte oxå till andra öar men kom snart tillbaka. vilka midsommrar det var på Ios, på farout. Jag har underbara minnen ifrån Ios. Åk dit om du är singel. Andra öar som är fina är milos o sifnos. Dit kan du åka sen med familj. Milos har dom häftigaste stränderna i hela grekland. trevlig semester

Ella
2006-02-21, 07:43
Fast Ios är inte var det en gång var (och jag känner mig gammal när jag säger så). Jag tillbringade en hel sommar där 2002 och när jag återvände 2004 märkte jag en tydlig skillnad i tempo och folkliv. Det var segt, tomt och ganska dött - en del ställen öppnade inte ens till midsommar. Det talades mycket om folkmassorna som skulle anlända men de kom aldrig, och festen på Far Out var en blek kopia av den som ägde rum bara två år tidigare. Det verkar som om partyt dragit vidare någon annastans (till en billigare plats?), om än kanske tillfälligt. Men kul kan man nog ha på Ios ändå - och det är en vacker ö!

xenos
2006-02-21, 09:08
:) Hejsan gott folk!
Jag är tacksam för alla tips jag kan få/Jesper

Eftersom ni är mogna individer, fria i anden, som njuter av en dramatisk och vacker natur, fina stränder, rikt rovfågelliv och genuina Ikarianer, sticker ni, från Naxos, ca tre timmar, till Ikaria. Då har ni utvidgat ert resande ordentligt!
Lycka till!

Lefteris
åldermannen

Evelina
2006-02-25, 18:00
:) Hejsan gott folk!

Jag och två vänner har bestämt oss för att båtluffa i Kykladerna i sommar. Jag har tidigare varit på Santorini,Naxos,Amorgos, Paros och Antiparos och där har jag trivts jättebra. Jag skulle gärna vilja ha tips på andra öar man kan åka till. Tanken är väl att några dagar ska spenderas på Ios för festandets skull. Jag är också lite sugen på Mykonos.

Jag är tacksam för alla tips jag kan få/Jesper

Ios är toppen! Om man gillar och festa, är vaken hela natten och sover hela dagen. Finns inte så mycket annat att göra där.

Jag och min kompis var där förra sommaren och jag kan lova att det var svårt att åka därifrån! Dock underlättade det att vi hade blivit rejält förkylda. ( Kallades tyligen för "Ioshostan" Inga kommentarer )

Mitt tips.
Gillar man och festa så är det svårt att lämna Ios. Därför ska in åka till någon annan ö först. Om ni vill mer än bara Ios.
Helt klart Milos innan Ios. Milos är en fantastils ö. Mycket att se, fantaskiska stränder! Kanske någon på vägen hem om ni tröttnat på festandet, Sifnos kanske? Annars är Athen en höjdare om man flyger därifrån..

//Evelina

Izza
2006-02-26, 18:16
Naxos, även om du skrev att du vart där förut är alltid värt ett besök ;)
Party finns men man kan även ta det lugnt, men måste dock varna, Ios-hostan finns där med ;);)

//Elsa

Kalimera
2006-02-27, 12:52
Jag och min kompis var där förra sommaren och jag kan lova att det var svårt att åka därifrån! Dock underlättade det att vi hade blivit rejält förkylda. ( Kallades tyligen för "Ioshostan" Inga kommentarer )Det var lika svårt att åka därifrån när jag "häckade" på Ios på 80-talet. Inte bara det, "Ioshostan" fanns även då! :)

Ella
2006-02-27, 13:15
Ah, Ios-hostan dödade mig nästan! Doktor Yannis skrev ut allehanda mystiska preparat men jag tror inte att de hjälpte någon. Än värre var det dock för dem som fick magproblem och varken kunde äta eller dricka - en tjej jag delade hus med fick läggas på sjukstugan med dropp. Så går det, när ungdomar i hundratal samlas på en plats och ingen äter eller sover men istället ivrigt delar bakteriekultur med varandra.

Jag tror att den främsta anledningen till att man inte kommer därifrån är ren utmattning. Man orkar helt enkelt inte ta sig ner till hamnen. Jag var där en hel sommar och drack nog någon form av alkohol varje kväll. Vi gick sällan och la oss före sju på morgonen och att sova på dagen var helt hopplöst - framåt elva vaknade man med nattlinnet blött av svett. Man fick sova i brisen på stranden, istället. Vissa rationaliserade nog bort föda i fast form totalt och blev faktiskt riktigt sjuka. Jag förstår inte hur jag överlevde, riktigt, men när jag väl kom hem sov jag nog i en hel månad.

Chris
2006-03-01, 22:58
Hallå Jesper, & Stort grattis på födelsedagen !!!klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Om ni lander i Aten skulle jag börja med Syros, sedan fortsätta till Myconos, vidare till Ios. Det är en perfekt
båttrad.
Resan Pireus och Syros tar ca 4 timmar. Mellan Syros och Myconos går det ganska snabbt - antingen via Tinos och då tar resan 1 1/2 timme eller direkt från Syros ca 1 timme.
Ermoupolis är en stor stad som bara måste ha ett ganska brett nöjesutbud för er som är runt trettio. Kan inte uttala mig om saken för jag är det dubbla själv.
Staden är vacker och värd att besöka.

Själva ön Syros är ganska liten och det finns en hel del stränder man kan välja på. Bussar går runt regelbundet, och taxi är billigt. Sträckan Ermooupolis - Kini betalade jag mellan 3,5-5 €, och det rör sig om dryga milen. Är man då tre blir det inte så farligt.

Syros är lite av ett "nav" i Cykladerna, så båtförbindelserna kan man inte klaga på.

Urbra förbindelser med Myconos förstås d v s flera turer om dagen.

Lycka till i planerandet! Det är halva resan att få blanda och ge för olika alternativa resrutter.

& än en gång HAPPY BIRTHDAY klapp_klap _B-anana klapp_klap _B-anana klapp_klap

Chris
bye_bye

Ella
2006-03-02, 07:49
Runt 30? Han fyllde ju 20 igår! :-)

Chris
2006-03-02, 15:00
Runt 30? Han fyllde ju 20 igår! :-)

Oj då, har jag gjort bort mig nu igen ... Ang_elx Tja 10 år mer eller mindre ... jo naturligtvis det var ju myndighetsdagen och det är väl lite extra festligt:cool:
Förlåt Jesper. snyft_drop
Hoppas det blev en fin födelsedag trots
min tankspriddhet.

Chris
bye_bye

Ella
2006-03-02, 17:34
Fast myndig blir man ju vid 18 i det här landet, sist jag kollade. *skrattar*

mr.speed
2006-03-02, 20:58
Vecka 25 börjar det rulla igång ordentligt på IOS i år, med midsommar som höjdpunkt. Mycket röj o galej om man håller sig på dom "rätta" ställena. Framåt slutet av juli börjar invasionen. Då kan man pallra sig iväg nån annanstanns för att återkomma i slutet av augusti. Ioshostan brukar dyka upp efter några dagar, men med rätt medicin (inte den Dr. Yannis ordinerar) är man av med den efter 3-4 dagar. Ska bli skönt att komma ner o få lite Ioshosta för 20e gången (?):) En härlig känslaflabb_flab . Se upp för Pirater!!!

jesper86
2006-03-03, 21:12
Myndig harjag varit sen jag var 18 men det är först nu jag får handla på systembolaget. Det var en speciell känsla att gå in där och handla för första gången i mitt liv. ;P