handdator

Visa fullständig version : Parga eller Karpathos?


resefeber
2006-02-07, 11:36
Hej alla Greklandsälskare!_B-anana
Jag och min familj skall åka till Grekland i mitten av augusti och jag behöver verkligen hjälp... :eek:
Vi har aldrig varit i varmare länder hela familjen (tonåringarna är 12 och 16) och skall nu åka till Karpathos eller Parga - så långt vet vi och vara borta i en vecka.
Vi önskar en "slapparsemester" med sol, bad och god mat - ja' en riktigt "goer" semester - vart skall vi åka?

ford prefect
2006-02-07, 12:02
Jag har inte varit på Karpathos men i Parga och kan rekomendera denna.

P. är inte så stor ort men ett par fina badstränder finns det. Desutom kan man åka badbåt till närliggande stränder om så önskas.

Det finns många restauranger och affärer att shoppa i. Tar pengarna slut finns även bankomat att fylla på ifrån.

Sightseeingbåten "Marco Polo" kan jag varmt rekomendera - trevlig skeppare och ett par badstop på väg till Paros / Antiparos. Vidare kan man även åka turbåt till floden Styx och besöka dödsrikets tempel Hades.

Läs Jannes Pargaguide eller andra resebrev från Parga om mera information önskas.

//Åke

pysen
2006-02-07, 12:26
Har varit i Parga.
Sol finns nog på båda orterna.
God mat, inte så värst i Parga. En besvikelse eftersom Grekland brukar betyda mums!
Bad. Oftas stenstränder i Grekland, så även i Parga med omnejder.
Karpathos låter spännande...
Men en slapparvecka som riktig turist. Då låter det som Parga trots allt är lämpligt.
Fast kom ihåg att ta med mera pengar än ni tänkt...

epiros
2006-02-07, 12:46
Karpathos ska jag inte utala mig om här, där ha jag inte vart.

Parga däremot är för förstagångsresenärer till Grekland ett gott val tycker jag. Det är en vacker gammal by i vackra o grönskande omgivningar, turistvänlig, mycket stränder att välja bland, har gott om utflyktsmål i närheten, vänliga o trevliga människor, gott om serveringar o tavernor (flera med god mat), känns som en ö fast det ligger på fastlandet.

Parga är läckert, tycker jag, som varit där 3 år på raken nu:)

bye_bye Tommy
http://i32.photobucket.com/albums/d46/toy778/grekland/DSCN1535.jpg

Kalimera
2006-02-07, 13:00
Vi önskar en "slapparsemester" med sol, bad och god mat - ja' en riktigt "goer" semester - vart skall vi åka?
Båda platser skulle säkert passa lika bra. Men med tanke på tonåringarna kan jag tänka mig att Parga passar bäst, där är mer liv och rörelse än på Karpathos.

resefeber
2006-02-07, 13:08
Hej Tommy!
Tack för ditt svar! Det låter verkligen och ser underbart ut,
vad är detta för en härlig liten strand???????:eek: Vill åka dit
genast....

epiros
2006-02-07, 13:26
Stranden heter Spartilla och finns på "vägen" mellan Parga och Sarakiniko.
Du kan läsa mer om den i ett resebrev från 2005 här på kalimera.
Resebrevet heter "Parga-Sarakiniko 1/6-05"

bye_bye Tommy

Eva L
2006-02-07, 16:05
Hej alla Greklandsälskare!_B-anana
Jag och min familj skall åka till Grekland i mitten av augusti och jag behöver verkligen hjälp... :eek:
Vi har aldrig varit i varmare länder hela familjen (tonåringarna är 12 och 16) och skall nu åka till Karpathos eller Parga - så långt vet vi och vara borta i en vecka.
Vi önskar en "slapparsemester" med sol, bad och god mat - ja' en riktigt "goer" semester - vart skall vi åka?

Maten på Karpathos håller enligt min mening högre klass än den som jag åt i Parga. Staden Parga med omgivningar är vackrare men mer exploaterat. Karpathos är mer dramtiskt på något sätt och i staden finns vanliga grekiska affärer utan allt för mycket turistanpassat sortiment.

Eva

Hasse
2006-02-07, 16:17
Både Parga och Karpathos har rejäla doser av "riktigt mycket av äkta Grekland" (längre beskrivning av ordet genuint som är så felanvänt ibland).

Parga var tycker jag, väldigt mycket trevlig mindre stad med möjligheter till utflykter åt alla möjliga håll och viss ö-känsla trots sitt fastlandsläge. Bland annat den tvådagars-utlfykten vi företog oss till Meteora är helt oslagbar och många som också varit där har gjort glimrande beskrivningar här i forumet.

Karpathos vill jag påstå har få likheter med Parga men är inte som två helt skilda världsdelar så att säga. Karpathos som på en del ställen är en så pass smal ö, får man mer grepp om tycker jag.

Jag saknar intresse för bad, kan spendera en del tid i poolen men inte i havet speciellt mycket. Karpathos har mer stränder som är vänligare för oss som drar oss för djup.

Parga har ju den fördelen att det är närmare till fler öar att besöka över en dag. Lefkas, Paxos/Antipaxos, Korfu eller varför inte stora staden Ioannina en hygglig bit norrut. Karpathos är ju rätt så isolerad mitt emellan Kreta och Rhodos men visst går det att åka även dit.


Jag skulle bli ganska förvirrad över att ställas inför valet att välja mellan Parga och Karpathos men några små åsikter hade jag i alla fall.




Hasse :cool:

Hasse
2006-02-07, 16:35
Maten på Karpathos håller enligt min mening högre klass än den som jag åt i Parga. Staden Parga med omgivningar är vackrare men mer exploaterat. Karpathos är mer dramtiskt på något sätt och i staden finns vanliga grekiska affärer utan allt för mycket turistanpassat sortiment.

Eva



Där slog du huvudet på spiken, Eva.

Dessutom har nog Parga blivit mer exploaterat sedan jag var där 1999. Närheten till andra länder, t.ex Italien gör att Parga känns tämligen "kontinentalt, fel tider under sommaren" (många besökande Italienare) och att det då blir stor skillnad mellan Parga och Karpathos just pga. det faktumet. Där har Karpathos ett plus med sitt rätt så ensamma läge ute i havet.



Hasse :cool:

resefeber
2006-02-07, 17:09
Jag är så glad för alla som skriver till mig och min familj angående
valet vi skall göra!bye_bye
Kvällstid kan det vara mysigt att gå och strosa vid hamnen, är det
ungefärligt på båda platserna? Krävs det att man hyr bil för att ta
sig runt till lite olika stränder på Karpathos eller klarar man sig via
badbussar som jag läst något om?

ciakoohler
2006-02-07, 17:51
klarar man sig via
badbussar som jag läst något om?[/quote]

Ja det går utmärkta badbussar t de olika stränderna.Vissa går alla dar andra några ggr i veckan ,så det gäller att se upp så man inte missar nåt ställe pga detta.Cia

inkfish
2006-02-07, 20:19
Krävs det att man hyr bil för att ta
sig runt till lite olika stränder på Karpathos eller klarar man sig via
badbussar som jag läst något om?

Jag skulle nog inte kalla det badbussar. Men visst, det går bussar till olika byar som har stränder.

Problemet med dem, som jag ser det, är att man måste tillbringa hela dan på stranden om man väljer dem. Bussen går från Pigadia på morgonen och enda turen tillbaka är sent på eftermiddagen.

Enda stället med lite fler turer i september var Amopi. Dit åkte jag på morgonen och tog en buss hem nån gång efter lunch.

Tog även buss till Arkassa för att bada vid Agios Nikolaos. Därifrån tog jag taxi tillbaka för att slippa tillbringa hela dan där:o

Ett annat sätt att komma till fina stränder är annars badbåtarna. Men även då får man räkna med att hela dan går åt.

Gita
2006-02-07, 20:26
Ett annat sätt att komma till fina stränder är annars badbåtarna. Men även då får man räkna med att hela dan går åt.

Badbåtarna går från Pigadia - eller hur?

epiros
2006-02-07, 20:45
Skit i Karpathos o bussarna. Åk till Parga o ta båten iställetflabb_flab Ger liksom mer Ö-känsla ju;)

bye_bye Tommy

Elisabet
2006-02-07, 21:32
Badbåtarna går från Pigadia - eller hur? Jo.

PO
2006-02-07, 21:40
Eller gå upp till kapellet på berget söder om Parga och njut av utsikten.

//PO

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5200557.JPG

inkfish
2006-02-07, 22:24
Badbåtarna går från Pigadia - eller hur?

Har samma uppfattning som Elisabet:)

epiros
2006-02-08, 07:56
Eller gå upp till kapellet på berget söder om Parga och njut av utsikten.

//PO



Är av samma uppfattning som PO :)
http://i32.photobucket.com/albums/d46/toy778/grekland/075.jpg

Lissi
2006-02-08, 08:24
Jag skulle i ert fall absolut välja Parga!


Lissi - som hoppas komma dit för 3:e gången i sommar!

Elisabet
2006-02-08, 08:30
Jag skulle i ert fall absolut välja Parga! Jag har inte varit i Parga, men utifrån det ni skriver i första inlägget, så får jag absolut känslan av att det inte är på Karpathos ni skulle hitta det ni längtar efter... Så jag skulle göra som Lissi :)

Ingrid
2006-02-08, 09:26
Og jeg har vært både i Parga og på Karpathos. Det er sol, bad og god mat begge stedene, og kan absolutt anbefales, likte meg veldig godt både "her og der". Men Karpathos er, etter min oppfatning da ;) , mer "ekte gresk". ( Vet nok at du kommer med kommentarer her, Tommy :D )
Parga er mer influert av Italia, naturlig nok, etter beliggenheten.

Ingrid

epiros
2006-02-08, 16:13
( Vet nok at du kommer med kommentarer her, Tommy :D )
Parga er mer influert av Italia, naturlig nok, etter beliggenheten.

Ingrid

No, no Sinjora, no commentares:D ;)

bye_bye Tommy

resefeber
2006-02-23, 15:31
Tackar för allas svar!
Vi åker till Parga den 14 augusti i sommar!
Skönt att äntligen resan är beställd!klapp_klap

pysen
2006-02-23, 17:29
Grekland i augusti.
Det låter j-ligt varmt!