handdator

Visa fullständig version : Lesbos i september


Assar
2012-08-05, 21:01
Funderar på att åka till Lesbos 9 september. Har bara en vecka till Grekland i år så det får bli charter som omväxling. Har hittat ett hotell i Molivos - The Olive Press - har någon av er bott där? Ock hur är det?

Ni som har varit i Molivos - vad tycker ni om byn?

Kalimera
2012-08-06, 10:41
Funderar på att åka till Lesbos 9 september. Har bara en vecka till Grekland i år så det får bli charter som omväxling. Har hittat ett hotell i Molivos - The Olive Press - har någon av er bott där? Ock hur är det?Jag har inte bott där, men tittat in några gånger och det ser mycket fint och trevligt ut.

Ni som har varit i Molivos - vad tycker ni om byn?Det är en fantastisk by på alla sätt och vis.

Varifrån ska ni åka till Lesbos?

Eva L
2012-08-06, 10:52
Jag tycker också att Molyvos är en fin liten stad. Hotellet du ska bo på ser fint ut men jag har inte bott där. Bodde i ett litet stenhus uppe i de gamla gränderna med mycket enkel standard. Det här är ett av mina favoritresmål och det finns mycket att se och göra i området. Jag tog lokalbuss till Kalloni och beökte även Skala Kalloni. Gjorde även en båttur till Skala Sikaminias. Samt en större ö-tur med besök vid kloster, den förstenade skogen, olika byar och i Skala Eressos.

Kvinnokoperativet i Petra får du inte missa. Deras mat är fantastisk. Jag gillade också The Lycky Horse Shoe i Petra där jag åt lunch några gånger. Färsk nyfångad fisk fanns alltid där. I Molyvos åt jag på lite oilka tavernor i gränderna, vid havet eller nere i den fina lilla hamnen.

Eva

Assar
2012-08-06, 13:18
Låter bra!
Vi åker från Kastrup - passar bäst för oss - och det finns nog ingen
avgång från Sverige längre.

Claes på Lesvos
2012-08-07, 09:30
Du ska naturligtvis besöka grannbyn Petra. Hyr du inte bil går det lokalbuss ett par gånger om dagen. I Petra hittar du också två utmärkta tavernor. Dels Kvinnornas kooperativ som ligger på andra våningen (ingång från gågatan) men har en stor terrass mot havet, dels Cocos som är det första du ser när du kommer till Petra från Molivos. Precist i svängen. Fler byar att besöka: Petri, som ligger uppe i berget bakom Petra. Ett av många bra ställe att följa solnedgången och Agiassos som ligger mer centralt på ön. Hyr du bil så tänk på att Lesvos är en bergig ö och det tar längre tid att köra än vad kilometer avståndet kan lura dig att tro. De bergiga vägarna ger dig också möjlighet att njuta av många praktfulla utsikter. Själv bor jag på ostkusten på Lesvos så jag besöker inte Molivos och Petra så ofta. Huvudorten på ön Mytelini ligger nära flygplatsen. Tyvärr långt att åka för en utflykt när du bara kan stanna en vecka. Mytelini är annars en charmerande stor by (ca 25 000 inv). Bästa dagen att besäka är fredagar efter kl 18.00. Butikerna har öppet och folklivet är härligt grekiskt

Carina
2012-08-07, 21:31
Ser att ni fått tips om restauranger i Petra. De är säkert bra men tro inte att ni behöver åka till Petra för att äta. Det finns flera bra restauranger i Molivos och så är det väldigt trevligt att sitta i hamnen hos Octopos, jättebra ställe. Sedan är det trevligt att se solnedgången från t ex Gato. Varför inte gubbstället Kafonion, med Ouzo och lite tilltugg.
Molivos är vår favorit så blir riktig avundsjuk synd att det inte är möjligt för oss.

Carina

Eva L
2012-08-08, 09:00
Det är som Carina säger att det finns många bra tavernor även i Molyvos men jag hittade ingen som var så bra som kvinnokoperativet i Petra som är speciellt på många sätt och vis. Tror att det är lätt att missa om man inte känner till det innan.

Jag åt alla mina middagar i Molyvos och det var oftast väldigt bra. Blev väl bara besviken ett par gånger. Luncherna åt jag i Petra de dagar jag var där och badade. The Lucky Horse Shoe valde jag för att det alltid var en massa greker där och namnet låter faktiskt bättre på grekiska. Deras färska fisk och ungspotatis med oregano får mig att längta tillbaka.

Eva