Visa fullständig version : Bra att ha!
Fredrik_N
2012-08-03, 08:57
Tänkte kolla med er alla.
Vad har ni får något riktigt bra-att-ha som ni tar med er på semestern?
Sådant man kanske inte direkt tänker på i vanliga fall. Läste t.ex. om skärbrädan från IKEA och Jannes "tvättmaskin"
MVH
Fredrik
Monica P
2012-08-03, 09:33
Ett extra bankomatkort...
Sevasti & Eleni
2012-08-03, 09:56
Sådant man kanske inte direkt tänker på i vanliga fall. Läste t.ex. om skärbrädan från IKEA och Jannes "tvättmaskin"
MVH
Fredrik
Ett par meter myggnät och några fästkuddar så vi kan fästa upp det framför balkongdörren. Härligt att sova med öppen balkongdörr utan att ha myggor o flugor inande o surrande runt öronenflabb_flab
Siv o Lenabye_byebye_bye
Smultron
2012-08-03, 10:04
Ett extra bankomatkort...
Det kan jag verkligen hålla med om efter mina erfarenheter från Leros förra sommaren!
Bankomaten slukade mitt kort utan att jag riktigt förstod varför. Försökte få tillbaka det, men banken vägrade. Det hade kommit nya hårdare regler från VISA kring detta sa de och enda sättet att få tillgång till kontot var att beställa ett nytt kort från Sverige!
Då var det tur att jag hade med mig ytterligare ett bankkort till ett annat konto:)
jeg har alltid med meg en reflex , i tilfelle jeg må gå langs mørlagte og trafikerte veier til/fra hotellet om kveldene.. noen bruker en liten lommelykt.
I tilegg har jeg med en plastikk eggdeler til mine kokte egg, en liten kjøleveske og en tom isboks som jeg pleier å fylle med oppskåret vannmelon uten skall... herlig å dra fram fra kjølevesken litt utpå dagen på stranda.
Kjøleelement er selvfølgelig en liten flaske vann som har vært frosset i kjøleskapets fryser.... da har jeg deilig kaldt vann også når vannet er tint ;)
Jag har alltid med min bättre hälft..
/U
Den schweiziska armékniven så klart. Och de där plastpåsarna som är indelade i små fack. Häll i vatten, ställ i frysen och det blir is till ouzon. Y3, klädnypor och snöre brukar också slinka med.
Et sammenleggbart plasthåndtak med utskiftbare kluter. Til å smøre seg på ryggen med. Egentlig en sak man tørker bort fukt/damp på innsiden av bilvinduet med, fikk tips av ekspeditør på Claes Ohlson. Perfekt flabb_flab for den som reiser uten en 'bedre halvdel'! :D
Ja, selvsagt også refleksarmbånd, en minilommelykt og to par lesebriller. Hårspray kan kjøpes på plass om man skulle gå i krigen mot fete kakkerlakker...
En minilommelykt har etter noen strømbrudd fått fast plass i reiseapoteket vårt, sammen med miniutgaven av Leatherman. Hvis vi bor på hotell, er det greit å ha med den lille vannkokeren for to kopper vann, så vi kan lage en kopp Nescafe når det passer oss. Den settes selvfølgelig igjen hjemme når vi bor i leilighet. Og en liten kikkert er jo helt uunnværlig!
Hjalta99
2012-08-03, 11:52
MVH
Fredrik
Gamla handukar/trasor (används till badrumsgolvet och slängs sedan), klädnypor, ficklampa, reflexer. Ska nog åka till IKEA och köpa skärbräda också... :-) Annars finns ju allt... Jo, en tunn fleecefilt får också följa med... Kan faktiskt vara jätteskönt när man som vi åker i september.
/Eva
Extra bankkort, FK-kort, Servicecard från försäkringsbolag, printad kopia på flygbiljetter, en liten extern högtalare till smartphonen så man kan rocka lite.
- En doppvärmare och en mugg.
- En tvättlina och några klädnypor.
/kimmen
Skåne Pia
2012-08-03, 13:55
Duschskrapa_B-anana
Kanske inte vad du frågade efter men ta med ALLT kemtekniskt: Schampo, balsam, lotion, tandkräm. Det är jättedyrt i Grekland!!! Min mamma la allt i handbagaget en resa (och fick det beslagtaget i security, så klart) och det kostade flera hundra att köpa nytt.
Sen reser jag aldrig utan min badtermometerflabb:) Den brukar vara otroligt poppis på hela stranden, och även på restaurangen vid stranden där personalen alltid vill veta hur varmt det är i skuggan. Den mäter ju lufttempen också. Så ta med en sån. Roligare än man tror:D
Badtermometer alltså, inte badtermotmeterflabb. Så går det när man slinter på tangenterna;)
Kalimera
2012-08-03, 14:33
Disktrasa tar vi alltid med. Väger inget, torkar snabbt och behövs på många ställen.
Hjalta99
2012-08-03, 15:33
Disktrasa tar vi alltid med. Väger inget, torkar snabbt och behövs på många ställen.
Det går fort ibland... Bra att du påminde mig!
Självklart disktrasa, svamp (sån där med grönt på), diskhandduk och liten! flaska diskmedel. Hmm... det blir mycket som hamnar i rullbagen märker jag! Ett litet apotek också... plåster, huvudvärkstabletter, allergi = antihistamin för myggbetten... Ja, börjar man tänka efter så blir listan LÅNG! :D Får kanske titta över vad som egentligen behövs.
/Eva
Bra att ta med ispåsar, ja inte med is i utan tomma förståss.
Fleecefilt som kan vikas dubbel för att ha på den hårda madrassen, blir lite mjukare att ligga då. Lämnar dem när vi åker hem.
Carina
Mange gode råd her, men blir vel litt vekt til slutt av alle disse gode rådene?
Jeg tar med: kikkert, hodelykt og en Leatherman.
Resten kan man kjøpe der nede om man trenger det og om noe der koster 10 kroner mens det her koster 8 kroner og jeg allikevel trenger det (såpe, tannkrem etc) så betyr vel ikke det noe?
Og så har jeg ALLTID kopi av pass, kredittkort og billetter og legger disse et annet sted enn originalene!
Klädnypor till badlakanet på stranden, det blåser ju på stranden så gött ibland;)
Tvättlina.
KROKAR!!
Spel
Kom igen nu o ge oss mera tips alla!!
Resorb eller liknande! Piggar upp... Mygga, ficklampa, istärningspåsar, DN korsord + bra pennor, liten radio, vattentermometer, Galltvål, liten kylväska för dricka etc.
Elisabet
2012-08-04, 07:01
De senaste resorna har jag haft med mig en överdörrhängare med flera krokar. Toppen att kunna hänga kläder och en del annat som handdukar, batterlaggare, väskor på.
Det goda humöret får alltid följa med :D
Lucky bye_bye
De senaste resorna har jag haft med mig en överdörrhängare med flera krokar. Toppen att kunna hänga kläder och en del annat som handdukar, batterlaggare, väskor på.
Javisst är det bra med krokarklapp_klap. Sen har jag ibland med mej såna som man kan sätta på handdukar och badlakan, små öglor, så man kan hänga upp sina badbaljan / handdukar på krokarna man har med sig. flabb_flab. Inte alltid det finns öglor på dom.
Ett litet bryne för att kunna slipa dom alltid slöa knivarna
//Berra
Sevasti & Eleni
2012-08-05, 10:47
Melittapåsar nr 2 (102), en plastbryggare(hållare) till dessa och ett paket svenskt bryggkaffe, i vårt fall Zoegas gröna:D Härligt att inte behöva avstå svenskt kaffe när vi är i Greklandflabb_flab
Siv, Lena o Ulfbye_byebye_byebye_bye
Hjalta99
2012-08-05, 12:56
Melittapåsar nr 2 (102), en plastbryggare(hållare) till dessa och ett paket svenskt bryggkaffe, i vårt fall Zoegas gröna:D Härligt att inte behöva avstå svenskt kaffe när vi är i Greklandflabb_flab
Siv, Lena o Ulfbye_byebye_byebye_bye
Och dessutom kunna dricka gott kaffe när och hur mycket man vill! flabb_flab
/Eva
...mykke bra tips här!! Jag får helt klart komplettera min packning......
Själv brukar jag ha med en Leatherman, snöre å brynen. Klänyper (mandalaki) av trä köper jag i Pigadia, dom är fina och rejäla....
Kaffe (Löfbergs) brukar jag ta me tre paket plus ett nylonfilter som jag bara sköljer ur...Sen tre 8-hg:s bitar Kvibille Lagrad (14 mån) Prästost, som en hel del greker fallit för, så det blir allt mindre ost till mej...(snyft) Jannes uppblåsbara tvätthink verkar bra, var får man tag i en sån, månne?? Disktrasa (Wettex) användes ofta. Fram-och bakljus (led) till cykel + ficklampor har jag alltid med mej och en gång kom en reflexväst med, men den ligger nog kvar i kassarna i hotellkällarn.... :D Det brukar skilja sej en aning från resa till resa vad som kommer med och alltid är det ju nåt man saknar.... :D
Oj vad mycket saker man kan ta med om man vill ha stor väska på semestern:D
De resor vi gör till Tinos, där vi vet vad som finns, är det endast myggjagarn i väggen och MyggA som följer med. Min minihårtork tar jag med om den ryms i handbagaget, annars ej. Min hudlotion tar jag med i liten flaska.
Andra resor till storstäder kan vi ha doppvärmare och plastmuggar med, inget annat.
Allt vi behöver finns ju på plats och vi handlar hellre där och gynnar handlarna än att ta med massor av småprylar. Vi vill inte ha samma kaffe och pålägg som hemma utan köper på plats.
För oss är det jättesmidigt och funkar jättebra!:D
Lissi
Eftersom jag bestätmt mej för att inte ta lika mycket kläder (har alltid för mycke med mej) så var jag o köpte en strandmadrass idag (inte planerat) men den kan vara skön att ligga på på solsängen (som aldrig har madrass)
så blir det liiite mjukare. Sen köpte jag en liten batteridriven fläkt, för ansiktet.:D
Strandmadrass låter kanske lite för avancerat, men eftersom jag minskar klädhögen, så får den plats;)
Jannes uppblåsbara tvätthink verkar bra, var får man tag i en sån, månne?? Den är egentligen ett fotbad, och du hittar det här:
http://plusvardag.se/web/Sokresultat.aspx?CMS_SearchString=fotbad&WebSiteID=c264e913-2bd1-4323-9dc0-b84f805b9a82
http://www.designtorget.se/designtorget/se/webbshop/?cat=fler%20smarta%20saker&ew_0_p_id=17665347-4e3b-4328-903d-3bf67838c935&comment=G1000262&news=false
Ann-Kristin bye_bye
Apotekets MYGGA och en osthyvel.
Anki
Duschskrapa som någon skrev och sen en liten knivslipare. Brödknivarna är oftast slöa och det jättegoda grekiska brödet lite segt så det första vi gör är att slipa kniven/knivarna.
Sen brukar vi även ta med plastkrokar som man via vakum klämmer fast på vägen i badrummet där krokar är sällsynt.
Vi slänger oftast ned ett antal galgar, det brukar också vara bristvara.
Jag har alltid med mig massor med våtservetter eller stora babyvåtservetter som är väldigt användbart tex vid offentliga toaletter om det inte finns tvål tex, eller på utflykter när man äter ute och oftast blir kladdig om händerna.
Vanliga pappersnäsdukar brukar jag också ta med vilket är användbart till mycket.
Sevasti & Eleni
2012-08-06, 17:29
Och dessutom kunna dricka gott kaffe när och hur mycket man vill! flabb_flab
/Eva
Ja så sant som det är sagtklapp_klap
Siv o Lenabye_byebye_bye
Många nödvändigheter har vi alla flabb_flab
Vi tar b.la med "Kalimera tvättmaskinen", svenskt kaffe, disktrasa och en svamp att diska med och en osthyvel....
//Faestis.
precis hemkommen ifrån Naxos och det vi leende sa att vi skulle ta med nästa gång var: toalettring, duschdraperi, och ett lås till toaletterna!;) det vi alltid har med oss är ju skärbräda, disktrasa, klädnypor+lina, plastmuggar, korkskruv och osthyvel! någon tidigare här tipsade om fleecefilt och det skulle jag behövt den här gången då ac inte ville som vi ville!
/Emma
Oj vad mycket saker man kan ta med om man vill ha stor väska på semestern:D
Lissi
:D:D Så sant! Kan jeg få tipse om at det finnes 'mobil garasje' om man skulle behøve det - og har bitte litt ekstra plass i reisevesken.:D_B-anana_B-anana
Hilsen Maloubye_bye
Inser att det är mycket jag klarar mig utan.;) Lite finare kläder att klä om inför middagen finns alltid i min väska och ansiktskrämer, shampo, myggA, resorb samt ett minmalt husapotek för att ta hand om mindre sårskador. Många böcker brukar få följa med men dessa kan reduceras till minst hälften när barnbarnen är med för då finns inte samma tid för läsning. En disktrasa brukar också packas ner och ett par klädnypor om boendet är dåligt utrustat. Inga livsmedel hemifrån har jag behov av i Grekland. Har någon enstaka gång gjort ett undantag på det området och packat ner lite grönt och rött te men det som finns på plats duger gott och grekiskt kaffe är helt i min smak. Skulle något saknas finns det mesta att köpa på plats.
Eva
Den är egentligen ett fotbad, och du hittar det här:
http://plusvardag.se/web/Sokresultat.aspx?CMS_SearchString=fotbad&WebSiteID=c264e913-2bd1-4323-9dc0-b84f805b9a82
http://www.designtorget.se/designtorget/se/webbshop/?cat=fler%20smarta%20saker&ew_0_p_id=17665347-4e3b-4328-903d-3bf67838c935&comment=G1000262&news=false
Ann-Kristin bye_bye
Takkar,takkar så mikke.... :D
Det finns t.o.m ett i tjusigt rosa.... ;D;D
Takkar,takkar så mikke.... :D
Det finns t.o.m ett i tjusigt rosa.... ;D;D Visst, satsa på det! flabb_flab
Ann-Kristin bye_bye
Vi har alltid med oss våra egna glas, i hårdplast. Bra att ha bland annat på flyget, tunnplastglasen är så vingliga. Brukar även vara användbara på hotell, utanför flygplansbyggnader m.m.
Piprensare är ett måste. Ja, nu röker jag inte längre sedan april, men Arne gör det. Piprensare är bra till allt möjligt, gardinomtagare för bättre utsikt, upphängning av palmblad som skymmer och mycket annat.
Så ett tips som verkligen är BRA ATT HA. Vi har alltid med oss en liten frottehandduk. Våra färjeturer brukar ofta vara tidigt på morgonen och då lägger vi handduken i lilla ryggan, som vi tar med oss upp på färjan. Man lämnar ju storpackningen nere på bildäck som regel. Många har varit avundsjuka på oss när vi torkat torra våra stolar uppe på däck. En natts dagg och ofta morgonspolning av färjan gör att bänkar, bord och stolar är blyvåta. Häcken blir torrskodd!:)
Birgitta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.