handdator

Visa fullständig version : Barnvänlig Ö = låggrund sandstrand


DonTino
2006-02-07, 10:42
Hejsan!

Då familjen består (bland annat) av två små barn på 3 resp. 5 år
så undrar jag vilken stad på SAMOS är barnvänlig?...:confused:

I detta resonomang kring barnvänlighet så är en hög prioriterad sak
låggrunda sandstränder ( i staden eller i närheten av boendet).

Finns det någon sådan stad på Samos samt vilka boende rekommenderas
i så fall (pool, ac, osv...)

Tack på förhand!
DonTino

Kalimera
2006-02-07, 11:58
I detta resonomang kring barnvänlighet så är en hög prioriterad sak
låggrunda sandstränder ( i staden eller i närheten av boendet) Finns det någon sådan stad på Samos?
Sponantant tänker jag att Votsalakia skulle passa er, lugn och ro och en cirka 2 km lång strand med klappersten och sand.

DonTino
2006-02-07, 12:02
Hej!

Vad jag förstår så ligger också Psili Amos 2 i närheten också?

Denna strand ska vara helt av sandkaraktär samt låggrund.
Rätta mig gärna om jag har fel info.....

Vilka har erfarenhet har Ni/Du av boendet i denna stad?

//DonTino

Kalimera
2006-02-07, 12:57
Vad jag förstår så ligger också Psili Amos 2 i närheten också? Denna strand ska vara helt av sandkaraktär samt låggrund.Helt rätt, men där finns ingenstans att bo. Psili Amos 2 är "bara" en strand.

Ella
2006-02-07, 13:30
Votsalakia är ingen stad, utan en renodlad charterort med en bilväg längs stranden kantad av några hotell, några restauranger och några barer. Helt charmlöst, tycker jag - helt toppen, tycker andra.

camilla I
2006-02-07, 17:08
Hej!

jag har varit till samos 3 år i rad och jag kan inte heller komma på något annat ställe att åka till än votsalakia om man vill ha sand och långgrund strand. Rent spontant så är inte samos någon ö som man åker till för strändernas skull. Även om samos har många fina stränder.

Det märks även på turismen där, många är äldre som åker dit, och de flesta åker för att vandra i bergen, besöka vackra byar osv. Det är en helt annan sorts turism på samos, än den "vanliga" charterturisten som vill ha sandstränder och hålligång.

Camilla

Lotta E
2006-02-07, 19:10
Som du ser i tidigare inlägg, så rekommenderar jag Votsalakia.
Det finns många fina hotell längs gågatan och stranden. Vi åkte med Apollo och bodde på Mando. Suveränt!

Det du säger om Psilli Amos stämmer. Men det är en bit att gå och stranden i vostsalakia är lika bra, dock lite mer stenig alldeles vid vattenbrynet.

Lotta
Som gärna åker tillbakaflabb_flab

J&C
2006-02-08, 04:29
Nu vet inte jag hur gamla era barn är, men en spontan reaktion från min sida är att om vi skulle åka med barn (vilka vi visserligen inte har ännu) så är nog andra semestermål än Samos aktuella. Känns inte särskilt "barnvänligt" över huvudtaget, inte så som jag föreställer mig i alla fall. Men visst, smaken är ju olika.

På tu man hand älskar vi Samos i alla fall, jag och frun!

Ella
2006-02-08, 08:58
Men, J&C, det står ju i inlägget att barnen är tre och fem år gamla! :)

Men jag håller med, Samos lyser inte med sin barnvänlighet, direkt. Men fina stränder tycker jag nog att det finns, jag som älskar stenstränder med klart vatten där det blir djupt snabbt!

DonTino
2006-02-08, 10:43
Tack för svaren.

HMMMM.. en del uttalar sig såsom att Samos inte är den "barnvänligaste" ön i Grekland.

Har varit på rätt så många grekiska öar men inte Samos, därav intresset.

Vilken Ö räknar Ni som barnvänlig.......:confused: .....Kom igen, ge mig förslag.
(Denna fråga kanske passar inom något annan tråd)

//DonTino

Elisabet
2006-02-08, 11:01
Vilken Ö räknar Ni som barnvänlig?Vad som är barnvänligt kan man säkert har olika uppfattning om, men om det är lättåtkomliga långgrunda sandstränder det gäller så finns sådana till exempel på Korfu, Kreta, Naxos, Paros, Koufonissi, Sifnos och Ios.

inkfish
2006-02-08, 12:18
Jag vet några som var i Votsalakia på Samos första gången de åkte till Grekland. Deras barn var lite större än era men hela familjen var lyrisk.

anna73
2006-02-11, 16:41
Hej, var i Votsalakia i höstas med barn 5 och 7 år och kan inte räkna stranden i Votsalakia varken som långgrund eller särskilt mycket sand. Inte direkt barnvänlig i den bemärkelsen.....

Skulle rekommendera en annan ö med barn dina åldrar. Det finns många fina stränder på Kreta tillexempel.
Anna

DonTino
2006-02-14, 09:04
Tackar för alla svar!

Har varit på Kreta och vet att det finns fina stränder där. Hade tänkt
som en "egen bonus" att besöka någon ö som jag inte har varit på
samtidigt som familjen avnjuter en semester i Grekland....

Suck....man kanske inte kan få allt (här i livet) utan det blir att åka till
en ö som man har varit på förut.......:o


Hursomhelst, genom Era svar så verkar inte Samos var ön som ska besökas
denna sommar (men säkert någon annan sommar).

//Dontino

Elisabet
2006-02-14, 10:20
Suck....man kanske inte kan få allt (här i livet) utan det blir att åka till en ö som man har varit på förut.......:o Nä, få allt här i livet kan man inte ;) men nog borde det finnas öar med långgrunda sandstränder stränder som du inte har varit på! Berätta vilka du har varit på, så kommer det säkert tips på alternativ :)

DonTino
2006-02-14, 10:26
OK, here goes....

Kreta, Korfu, Zakynthos, Naxos, Paros, Antiparos, Santorini, Mykonos, Delos, Amargos, Skiathos, Skopelos, Alignissos, Kos
+ massor av ggr på fastlandet.....(kan ha missat någon/några öar)

//Dontino

Elisabet
2006-02-14, 11:33
Kreta, Korfu, Zakynthos, Naxos, Paros, Antiparos, Santorini, Mykonos, Delos, Amargos, Skiathos, Skopelos, Alignissos, Kos
+ massor av ggr på fastlandet.....(kan ha missat någon/några öar) Jag är säker på att andra har många fler förslag än jag har, men Koufonissi är perfekt för barn i den åldern. Åker ni under sommarlovet är det väldigt många svenska barnfamiljer där. FÖR många kanske, det beror på vad man uppskattar.

Iraklia har jag inte varit till, men där lär det vara liknande stränder, men färre svenskar. Ännu lugnare också och vad man tycker om det är ju även det en smaksak.

Sifnos och Ios har också fina långgrunda stränder. Vackra öar är det dessutom.

Stina
2006-02-14, 17:45
Åk till Sifnos:)
En ö man inte bör missa!
Bo i Vathy eller Faros. Båda byarna är lugna med fina sandstränder.
Ingen trafik alls i Vathy och ytterst lite i Faros.
Fler bra tavernor i Vathy och lite bättre strand där.
Platys Gialos har också en otroligt fin sandstrand(och större utbud av boende samt tavernor) men där är det mer turister(mest grekiska)och mer liv och rörelse.

Sifnos, den bästa ön?

DonTino
2006-03-13, 09:00
Jaha, då var resan bokad MEN det blev inte Samos utan en beprövad "barn-vänlig" ö, nämligen Kreta.

Tack för alla råd....

//DonTino