handdator

Visa fullständig version : Resa 2013 bokad - båtluff ska planeras

Nettie
2012-07-31, 19:09
Var i Aten en helg i april men annars var det snart 3 år sedan sista besöket i Grekland. Abstinensen blev så svår att jag idag bokade biljetter via Ticket till hela familjen i juni/juli nästa år. _B-anana8000 för oss alla 4, CPH - Aten tor med SAS och då ingår en försäkring (för 790 SEK) som gör att vi kan avboka ända in till avresedagen och förlorar då bara 1600. Kan ju vara bra med tanke på att jag inte är säker på att få semester... Det blir tufft att vänta 11 månader på avresa, jag vill ju åka nu!

Nu återstår planering för 16 dagars vistelse, tanken är att vi ska båtluffa med våra killar som då är 6,5 och nästan 8. Några bra tips? Gärna lite lugnare mysiga ställen - har mest åkt all inclusive de sista åren och är trött på alla enorma semesterkomplex. Båtluffade innan barnen och jag gillade Naxos och Amorgos mycket men det är ju 10 år sedan jag var där. Karpathos är oxå fint men det ligger på "fel håll"...

Tips mottages tacksamt! flabb_flab

/Anette

Kalimera
2012-08-01, 09:47
Naxos och Amorgos är fortfarande fint. :)

En ö som jag tror skulle passa er perfekt är Sifnos i västra Kykladerna. Det är en mycket lugn ö med fina barnvänliga stränder. Sifnos har bra båtförbindelse med Pireus. Sifnos går utmärkt att kombinera med andra öar i västra Kykladerna, eller med exempelvis Naxos, och Paros. Läs lite om Sifnos här (http://www.kalimera.se/oar/kyklader/sifnos.html). Bilder från ön hittar du här (http://www.kalimera.se/oar/kyklader/sifnos_bilder.html).

Nettie
2012-08-01, 14:40
Tack för svar! Sifnos ser fint ut. Har även kikat på Milos, Andros, Serifos & Syros. Tror att vi skippar Naxos & Amorgos, jag vill se nya öar.

Vi får se hur båtarna går nästa sommar och planera efter det. Är 80 euro per natt rimligt att räkna med i slutet av juni, början av juli? Vi är ju 4 och vill ha lägenhet m pentry/kök. Kanske pool på något av ställena.

/Anette

inha
2012-08-20, 08:08
Vad spännande med er båtluffa nästa år! Jag själv är också väldans sugen på en båtluff på 3-4 veckor. Har börjat fundera.

Jag var på väg redan i år, jag var nästan bokad och klar när jag plötsligt fick en reskompis. Det gjorde att båtluffen sprack då min reskompis inte ville åka någon sådan resa, och framför allt inte till Grekland. I år blev det istället en resa till Bulgarien, vilket var en bra resa också, men det kändes i själen en saknad av grekiska övärlden. Det känns forftarande.

Så nu tar jag sikte på sommaren 2013 och hoppas på båtluff då. Kul att fler har samma sikte. Ni har ju till och med gått steget längre med att boka biljetter. Tips från mig är ön Rhodos, som är en mysig och fin ö. Barnvänligt är det också.

Önskar er en trevlig resa! bye_bye

aussie
2012-08-20, 11:38
Hej! Kan varmt rekommendera Paros och Naxos. Vi båtluffade förra året med våra barn som var 6 och 8 år och trivdes jättebra på de två öarna. Tror att det går bra att kombinera med Sifnos eller Amorgos. Vi förbokade hotell eftersom vi vill ha någonstans nära stranden med en pool och litet kök och kan tipsar om Windmill Apartments (i Naoussa, Paros) och Agios Prokopios Hotel ( vid Agios Prokopios, Naxos). Betalade 80 Euro per natt (är säkert billigare om man inte förboka) och både ställena var jättebra. Naoussa i Paros är en väldigt mysig stad och det är bara en 5 mins promenad från hotellet in till centrum på kvällen. I Agios Prokopios åkte vi oftast buss in till Naxos stad på kvällen och var vid stranden och poolen mitt på dagen (kolla gärna i mitt albumn på bilderna på hotell och stränder osv).
Lycka till med planeringen flabb_flab

RUJO
2012-08-22, 14:26
[quote=Kalimera;283230]Naxos och Amorgos är fortfarande fint. :)

En ö som jag tror skulle passa er perfekt är Sifnos i västra Kykladerna. Det är en mycket lugn ö med fina barnvänliga stränder. Sifnos har bra båtförbindelse med Pireus.

Håller helt med Dig. Sifnos och kombinera den med Milos är egentligen
helt tillräckligt för en tvåveckorsluff. Man får ju inte missa att resdagar försvinner när man ser på ö-vistelser. Milos är lätt att nå, lätt att få boende på och en ö som inte helt förlitar sig på turism. Sifnos är lite mer beroende av turism, men underbart lugn och skön.

Smultron
2012-08-22, 17:04
Rekommenderar också Sifnos och instämmer för övrigt i allt Rujo säger. Milos o Sifnos är en jättebra kombination och personligen tycker jag också att två så sevärda öar räcker för ca två veckor. Skulle man vilja klämma in en tredje ö så kan man ju välja någon som ligger "på vägen" till Pireaus, t ex Serifos, Kythnos, Antiparos eller Paros.:)

Ioslina
2012-08-23, 11:41
Milos, Koufinissi och Folegandros

Milos för det är häftig ö!

Koufinissi mysigt och superfint, men längre ifrån.....

Folegandros gulligt............

Skulle absolut hoppa över Naxos...

ellada
2012-08-23, 13:54
Absolut Milos det var en jättestor överaskning
Trodde inte det var så fint där (missa inte)flabb_flab

Nettie
2012-08-25, 10:11
Tack för alla tips! Milos, Sifnos och Serifos är lockande flabb_flab Trist att det är så lång tid kvar bara....

Någon som har tips på bra boende på Milos och Sifnos? Något vi absolut inte ska missa att se på de 3 öarna?

Hälsar Anette

inha
2012-09-21, 08:32
Hej,
Jag rekommenderar att besöka ön Naxos. Bada och bo vid S:t George beach. Stranden är långgrunt och stället är vackert.

Till/Från Naxos går också många båtförbindelser, så det är lätt att ta sig dit och därifrån.

ellada
2012-09-25, 09:40
Studio Helios i Adamas på Milos ,precis ovanför hamnen.bye_byebye_bye

våga
2012-09-25, 16:36
Är 80 euro per natt rimligt att räkna med i slutet av juni, början av juli? Vi är ju 4 och vill ha lägenhet m pentry/kök. Kanske pool på något av ställena.

/Anette

Jag tycker att 80 euro för 4 personer är för dyrt, ifall ni inte siktar in er på något riktigt lyxigt. Mer rimligt att betala för en studio med god standard utan lyx är 40-50 euro i juni och 50-60 euro i början på juli.
Våga