handdator

Visa fullständig version : Från Iapetra till västra Kreta


ramses
2012-07-30, 15:17
Att planera är ju alltid lika kul. Till vår nästa Kretaresa har vi tänkt att hyra bil i ca. två veckor. Gärna från Heraklion och att kunna lämna den i Iapetra. Har någon erfarenhet av att ta sig från Iapetra till västra Kreta, Paleochora som slutmål? Skulle ju då handla om buss eller båt/färja/kombination. Skulle sedan resa hem från Chania. Tar gärna emot tips på färdväg.

pollebosse
2012-07-30, 15:42
Den resan har vi gjort några gånger.
Dels har vi kört norrut direkt och färdats längs med norr-kusten och dels har vi haft två olika inlandsvägar.
Hela denna resa oavsett väg är en stor njutning. De små byarna, de unika stunderna som bara dyker upp och allt annat som händer är guld.
Någon övernattning bör man planera in, men det går absolut att sträckköra om man går upp tidigt.

Paul

pollebosse
2012-07-30, 15:45
Såg att du skulle ta dig med buss.
Tror att det inte är några problem från Ierapetra till Heraklion.
Där vidare via Rethymnon till Chania.
Nya busstationen där är kul och därifrån buss till Paleochora.
Planerar du väl så blir det en dagstrip tror jag.
Har för mig att Arne har stenkoll på busstiderna.

Paul

ramses
2012-07-30, 15:51
Grejen är ju den att vi inte vill upp till norra för att resa västerut, vill kunna transportera oss längst sydsidan.

Kalimera
2012-07-30, 16:23
Grejen är ju den att vi inte vill upp till norra för att resa västerut, vill kunna transportera oss längst sydsidan.Ni får ta er till Chora Sfakion och åka färja till Paleochora därifrån. Om det är möjligt med buss vet jag inte, jag har bara åkt sträckan med bil. Här (http://bus-service-crete-ktel.com/timetable.php) finns en busstidtabell.

ramses
2012-07-30, 17:07
Jo Samaria från Sfakia blir det . Men, att ta sig dit är frågan. Har varit innepå tidtabellerna o tittat, KTEL, men där kan jag ej se från Irapetra o att ta sig bussledes västerut. Kanske kommer att pröva att kontakta dem för förslag på rutt. Det är ju inte direkt akut, inför nästa säsong.

pollebosse
2012-07-30, 18:50
Jag skulle lägga all energi för att försöka hyra en bil för en dag som kan lämnas i Sfakia.

Bilresan mellan Mirtos via Ano Viannos och sedan via småvägar i inlandet med bla Gortyn är grym. Att sedan köra kusten bitvis är härligt.
Startar man tidigt så kan man verkligen njuta.
Någon borde väl klara av detta med den lite anorlunda biluthyrningen, skulle till och med ta en merkostnad för att göra denna resa.

Paul

ramses
2012-07-30, 20:36
Ja Pellebosse, tänk så långt tänkte inte jag flabb_flabi så fall vore det ju lika bra att försöka få hyra från Heraklion till Sfakia, är väl bara att kolla möjliga uthyrare när det väl blir dags..

pollebosse
2012-07-30, 21:20
Du har en angenäm undersökning framför dig.
Detta är en del av resan och det är bara att njuta av försmaken, precis som i restaurangernas värld när aptitretaren serveras.

Paul

mouche
2012-07-30, 22:24
Hør med;

http://notoscar.com/html/en/contact.html

De leverer biler til flyplassene på Kreta og holder til i Paleochora.

ramses
2012-07-31, 08:07
Jo Mouche, dem vet jag om ,har hyrt av dem i Paleochora. De har bilar där och chania, tror ej de har i Heraklion, men fråga kan man ju alltid göra. Tack.

mouche
2012-07-31, 08:53
Our cars can be delivered to every airport or harbour of Crete you wish.

http://notoscar.com/index.html

ramses
2012-07-31, 09:03
Tänk om det kan vara så enkelt så att Notos är svaret på detta. Har till och med kollat vilken bil som skulle passa oss bäst._B-anana