handdator

Visa fullständig version : I behov av tips!


erika
2006-02-06, 19:34
Hej!
Jag och min pojkvän funderar på att åka till grekland i sommar (i början - mitten av augusti) och vi skulle verkligen behöva lite tips.
Det vi är ute efter är dels sol och bad (dvs fin strand och vatten är nödvändigt) och dels en mysig stad/by med fina tavernor och gränder/affärer att strosa i. Romantiskt och inte alltför turistorienterat.
Vår rörelsefrihet är begränsad pga att ingen av oss har körkort och vi kommer nog inte ha lust att åka buss varje dag. (går det att hyra mopeder?)
Så, har ni något ställe att rekommendera (och kanske även ett hotell) som inte är alltför dyrt? Helst inte på fastlandet.
Svar uppskattas väldigt mycket :)

inkfish
2006-02-06, 22:14
Erika, kan du precisera dig lite lite mer?

Så gott som alla öar har det du beskriver. Så får du svar kommer bara de som svarar att propagera för sin favoritö;)

Om du nämner några öar som du funderat på så kan du nog få lite bättre svar. Både från såna som gillar ön och såna som har andra uppfattningar.

Mixelite
2006-02-06, 22:39
Erika, kan du precisera dig lite lite mer?

Så gott som alla öar har det du beskriver. Så får du svar kommer bara de som svarar att propagera för sin favoritö;)


Ojjda! Jeg hadde tenkt å foreslå Chios, men da tør jeg jo ikke det lenger! :p

Helt enig med Inkfish, øyverdenen er stor og alle øyer har sine tilhengere. Om du ikke har sett på noen spesielle øyer, hjelper det kanskje å nevne hvilken flyplass du ønsker å reise fra?

erika
2006-02-06, 23:43
Vi har kollat på bla Samos, Korfu, Naxos och Lefkas... men antingen har vi inte hittat hotell i vår önskade standard/prisklass eller så har vi inte lyckats få reda på tillräckligt med information om stället i fråga...
vi vill helst inte ha väldigt långgrunda stränder, dock är det inte ett måste...
Men summan av kardemumman är att vi vill hitta ett inte alltför dyrt, fint ställe med lagom (inte för låg, inte för hög) puls och där det finns en del att sysselsätta sig med utan att behöva förflytta sig så långt.

Vi kommer att åka från Arlanda :)

Kalimera
2006-02-07, 08:27
Men summan av kardemumman är att vi vill hitta ett inte alltför dyrt, fint ställe med lagom (inte för låg, inte för hög) puls och där det finns en del att sysselsätta sig med utan att behöva förflytta sig så långt.
Det låter som att Naxos eller Samos skulle passa er perfekt. Charter finns till både Naxos och Samos. Till Samos flyger ni direkt, väljer ni Naxos landar planet på Santorini, därifrån transfer med båt. Vill ni ha ett annat alternativ föreslår jag (som alltid) Skopelos i Sporaderna. Dit går det också charter från Stockholm.

inkfish
2006-02-07, 10:43
Vi har kollat på bla Samos, Korfu, Naxos och Lefkas...

Har bara varit på Naxos av dem - men är helt enig med Janne om att både Samos och Naxos kan vara bra alternativ för er.

De är båda två "halvstora" som turismöar. På båda ställena gäller att man kan gå ut och slå runt om man vill - men det går också att äta en stilla middag på en taverna och gå hem kl 23.

Sen tror jag att Naxos har finare sandstränder än Samos, om det nu är sand man är ute efter.

erika
2006-02-07, 13:49
Tack så mycket för svaren! flabb_flab
Vi har redan innan funderat ganska mycket på Naxos och Samos... Naxos känns nästan som det bästa alternativet!
Vilken plats på Naxos rekommenderar ni? Naxos stad? Agia anna? Agia prokopios? Eller kanske något annat ställe?
Motivera gärna (om ni orkar)! :)
Och kanske kan ni även rekommendera något bra och lagom billigt, bra beläget hotell? Tack!

inkfish
2006-02-07, 13:53
Problemet är att du vill ha både gränder och stränder på samma ställe;)

I Naxos stad har du gränderna, en hamnpromenad att ströva på, en massa folkliv.

Stranden är dock ganska tråkig. Väldigt mycket folk och långgrunt så att man är halvvägs till Paros innan man fått doppa sig. (obs överdrift)

Vid Agia Anna börjar långa sandstränder som liksom aldrig tar slut. Ju längre ner man tar sig, desto glesare mellan badarna. Jättefint. Men varken Agia Anna eller Agios Prokopios är stad i egentlig mening. De är badorter.

Själv har jag bott i stan när jag varit på Naxos. Därifrån tar man lätt buss eller hyrmoppe ner till stränderna.

erika
2006-02-07, 14:56
Vi har börjat kolla lite på Kefalonia nu också... har hört att det ska vara en jättefin ö, har hittat ett hotell som verkar skapligt också.
Men är lite orolig att det är en alltför sömnig ö? Hur är folk/"stads"livet i Lassi?

Ruby
2006-02-07, 15:47
Vi har börjat kolla lite på Kefalonia nu också... har hört att det ska vara en jättefin ö, har hittat ett hotell som verkar skapligt också.
Men är lite orolig att det är en alltför sömnig ö? Hur är folk/"stads"livet i Lassi?Jag var på Kefalonia förra sommaren och trivdes jättebra. :) Dock var jag aldrig i Lassi, men vad jag förstår ligger den granne med öns huvudstad Argostoli, och där var jag flera gånger. Det är en riktig grekisk stad, ingen liten turistort, så där kan man få lite stadskänsla. Lassi är nog mer en turistort med mycket hotell och så.

Ruby

martinifk
2006-02-07, 19:52
Kreta kan jag rekomendera och på Kreta gillar jag mest Rethymnonflabb_flab flabb_flab flabb_flab
vi ska dit den 20 juli i år och ska då bo på hotell Motakis Village (verkar jättebra) Ska också till Samos i sept. där i byn Votsalakia och på hotellet Mando som jag hört mkt gott om här på Kalimera_B-anana

MVH Martinbye_bye