handdator

Visa fullständig version : Mikke till Karpathos i september...;-D


Mikke
2012-07-26, 14:51
...har letat lite då och då under vår sommar efter nån enkelbiljett till Rhodos, helst ifrån Landvetter, för då brukar jag ha förmånen att få bo nån/några dar hos familjen Riitta & Leif Samuelsson i Uddevalla.
Men så biljettspanade jag lite bortom Landvetter, och si på den, från Örebro gick det minsann ett flyg den 9:e september till Rhodos och som kostade 498 SEK. Det var skillnad det, för SAS från Landvetter via Köpenhamn och Athen låg mellan ca 1400 - 2300 SEK, plus att hela resan tar längre tid.....
Andreas Diakidis (Zephyros Village) ville också gärna ha en ny scooter-hjälm, ety deras unga vovve hade visst lyckats dra ner den tidigare hjälmen på marken och inmundigat delar av inredningen..... :D
Nu hittade jag en lämplig dito på Ebay, och säljaren i Bulgarien skickade gärna hjälmen direkt till Karpathos, så slapp jag släpa med den i ryggan...Tuffa glasögon ville han också gärna ha, så dom skickades ävenså direkt till Pigadia. Grejerna har kommit fick jag reda på av Andreas per Skype häromdan. Sannolikt blir det väl lite mer grejer till folk därnere i ryggan alltefter avresan närmar sej....
Till Örebro får jag skjuts av en snäller kompis och planet går 16.45, så vi behöver inte gå upp i ottan...
Det är rätt mycket avgångar neröver Europa från Örebro har jag (sent) upptäckt, och Karlstad har fått en ny aktör, Norwegian, som växer så det knakar....Vad månne bliva av detta??
Flygbolag,rutter,tider,etc förändras ju hela tiden, så det gäller att försöka hänga med så gott man kan....
Hursomhelst, det ska bli skoj att komma ner och bl.a fira födelsedag på Pelagos som vanligt, och förhoppningsvis kommer det flera Kalimerabekantingar dit, Leif & Riitta och kanske får jag med Hasse och Helene, paret som jag spelar ihop med....:D
Mikke

Kalimera
2012-07-26, 15:23
från Örebro gick det minsann ett flyg den 9:e september till Rhodos och som kostade 498 SEK.Det är bara att gratulera Mikke! klapp_klap

Mikke
2012-07-26, 18:14
...takkar,takkar....och jag lade till en femma i miljöavgift av pur förtjusning..... :D
Mikke

Mikke
2012-08-01, 14:37
..nu börjar jag få reda på vänner och bekanta som ska till Karpathos.Bl.a ska Tommy från Malmö dit en vecka,och som flyger direkt Karpathos och anländer torsdag 6:e september, medans jag landar på Rhodos söndag 9:e kl 21.45. Färjan Prevelis går visst på tisdag 11, så jag funderar på att knoppa på en bänk på flygplatsen och sticka med morronplanet 09.00 på måndan.....men jag har bokat två nätter på Mango, och nu får jag höra hur det går med detta....
Riitta och Leif har bokat några veckor på Garden Villa och sen kommer nog mina spelkompisar Hasse & Helene till ön också, men när vet vi inte riktigt än.....
Tiden går fortare än man tror, och jag har redan börjat förbereda resan.Tar upp träsnipan Hedvig innan jag åker och måste fixa ett framhjul på båtkärran, då det behagade falla av vid sjösättningen.....Men nu har jag lyckats få bort resterna av rullagren och satt på nya,så det ser bra ut än så länge.....Lite drygt fem veckor till avfärd,så nu kan jag börja räkna ner... :D

Mikke
2012-08-01, 21:00
...ikväll ringde Rolle från Helsingfors.Han hade ännu inte fått tag i nån biljett till Karpathos,men känner jag honom så dyker han upp som vanligt.Han brukar tillbringa ca 3 månader eller så på ön...
Sen är nu alla grejer klara för att knacka på hjulet till båtvagnen, det ska bli lite spännande, för byter rullager gör man verkligen inte varje dag.....
Tommy ska bo på Astron och möjligen hamnar Hasse och Helene på Amaryllis, för jag har haft kontakt med Yannis, och då hamnar dom verkligen centralt och bra.
Nån mer Kalimist som ska till Karpathos i september??
Mikke

Mikke
2012-08-04, 22:27
....nu har jag utan problem avbokat rummet på Mango och mitt( ngt mindre mjuka) nattläger från söndag 9:e sep till måndag morron får bli nån bänk på Rhodos flygplats..( kanske idé att ta med en luftmadrass..?) ..Sen tar jag planet till Karpathos 09.00 och har då möjlighet att träffa Tommy nån extra dag....
..Ack,ja, ibland blir det som det blir....men ett hårt nattläger gör att jag uppskattar det mjuka desto mer.... :D

Mooncandle
2012-08-05, 11:46
Reser med min dotter o hennes familj till Karpathos 13-27 sep. 2:a gången vi är där så vi känner inte till det så mycket - än bye_bye

Mikke
2012-08-05, 13:21
Reser med min dotter o hennes familj till Karpathos 13-27 sep. 2:a gången vi är där så vi känner inte till det så mycket - än bye_bye

...då blir det till att upptäcka ön alltefter och vi ses säkert på Pelagos eller nån annanstans. Var bor ni ??
Mvh
Mikke

Mooncandle
2012-08-05, 19:41
Vi bor på Diakonis. Pelagos ska vi återvända till. Blev ett abrupt avslut för mig förra gången tyvärr.... :o

Mikke
2012-08-05, 22:08
....ja, Pigadia är ju inte så stor stad, så vi syns säkert. Var jag bor denna gång är som vanligt skrivet i stjärnorna, men antingen på Zephyros, Garden Villa eller Florida Studios, samt att jag ofta kikar in på Pelagos på kvällskvisten.... :D
Mikke

Niaas
2012-08-06, 12:00
Vi er der fra 2.sept.-til 9.sept. så vi drar hjem når du kommer, Mikke. Synd vi ikke kan være en uke til...

Mikke
2012-08-06, 12:48
...vaaa....kun ei uke.....kva e dette,da...så kort,de gaar sa fort... :D
Då missar jag er denna gång, tyvärr....
Vi får hoppas på träff nästa vår....
Mikke

Niaas
2012-08-06, 14:13
Kun en uke i sept, men 16 dager i Nov/Des!

Mikke
2012-08-06, 15:48
...javisst,ja...så var det!!
Ska ni plocka oliver som Riitta gjorde??
Var ska ni bo och hur tar ni er till öya....???
Mikke

Niaas
2012-08-06, 22:37
Vi flyr SAS via København til Athen, og Olympic videre.
Så skal vi bo litt i Pigadia og litt i Olymbos. Kanskje blir det litt olivenplukking nord på øya. :)

Mikke
2012-08-07, 13:10
...detta låter trevligt med en så "sen" tripp, var i Pigadia ska ni bo??
Mikke

Mikke
2012-08-13, 00:24
...ida ringde jag till Karpathos och snakka me bl.a Elias på Elias Rooms...Det var varmt, sa han,bortåt 30-32 grader, så han stannade inne me luftkonditioneringen på,men han mådde bra.....
Sen surra jag lite med Chronis på Pelagos, och det knallade på rätt ok,sa han och berättade att yngsta dotern Irini ska te å gifta sej å de blir mykke folk,ca 7-800 pers (!!) och då stänger dom Pelagos för alla ska dit.....
och sist snakka jag lite med Vasilis på AutoMotoCenter, men han hade kunder prexxist då, så det bidde inte så mycket pratat....
det får bli mer prat när jag träffar dom i levande livet snart.... :D
Mikke

Lena69
2012-08-15, 21:58
Hej, den 13 sept åker jag till Karpathos med sambon och 8 årig son, tillsammans med ytterligare en familj på 2 vuxna och 3 barn. Vi reser med Apollo och kommer att bo på Karpathos Village. Du verkar har bra koll på det mesta, känner du till det hotellet? Hur är det med badbåtar i september, finns det fortfarande några att välja på eller är vi för sena på säsongen för att kunna göra såna utflykter? Vi vill gärna hyra fyrhjulingar, nåt ställe du kan rekomendera?
Många frågor blev det :)
Ha det gott
// Lena

Mikke
2012-08-16, 10:16
...jag har rätt dålig koll på hotellen, förutom dom jag själv bott på, förstås.......Men det finns ju andra som känner till det mesta om hotellen, t.ex Karin,så du får säkert tips.Vad anbelangar hyra av diverse fordon, så har jag genom åren själv använt fordon från dels MotoCarpathos och även AutoMotoCenter,bredvid Pelagos.Sen känner jag förstås snälla Zuzanna, som sitter på EuroMoto, där kan man säkert få ett ok pris...:D
Väl mött på Karpathos!
Mikke

Riitta
2012-08-16, 12:21
Badbåtarna kör säkert så länge det finns efterfrågan:) Ser själv fram emot båttur till Agios Minas som är min favorit:) Det var 6 år sedan sist jag var där, så det känns som det är dax igen:)

Riittabye_bye

Mikke
2012-08-16, 13:38
..det är säkert som Riitta säger med bad-och turbåtarna.Vare verklligen sex år sen du var där å plocka oliver?? Det känns som det var max två-tre..... :D
Själv ska jag försöka ta mej båtledes till Saria för tredje gången.Det är en heldagsutflykt till ett intressant mål....
Igår fick jag dessutom samtal ifrån väst(bäst?)kusten, det var Thomas och Bingan, som hade köpt biljetter för två veckor den 6:e september, så nu börjar skandinaviska KarpathosVeteranerna (SKV) samlas.... :D

Riitta
2012-08-16, 13:56
Nej, det var inte 6 år sedan jag plockade oliver, utan 2 år sedan:rolleyes:

Riittabye_bye

Mikke
2012-08-16, 16:05
Åkejrå...jag läste fel &slarvigt,förlåt...
Det varju på stranden Agios Minas dunte vurt på sex år...
Rett skava rett... :D
Mikke

Mikke
2012-08-19, 01:37
....nu börjar det dra ihop sej, och hjulet är ännu inte ditsatt på båtkärran....jag tror alltid att jag har SÅ mycket tid på mej och sölar med att ta tag i det som ska fixas innan resan, är det möjligtvis nån som känner igen sej ?? Eller är jag ensam om denna tidsoptimism ??
Idag har det regnat, så inte nåt har blivit fixat utomhus, jag får hoppas att det blir uppehållsväder imorrn....Då, minsann ska jag försöka få dit hjulet, för nu är det "bara" tre vekker kvar tills jag reser, och en annan grej är att kolla passet, för numera gäller det ju bara i FEM år, till skillnad mot förr, då det var 10 år.....
Hedvig måste upp inom två veckor, och igår så slutade flyt-brytarn att funka, så durkarna flöt....inte bra att hon läcker SÅ mycket.....men det får bli ett senare bekymmer. Hursomhelst så verkar det bli ett rejält gäng nordeuropeer som kommer till Karpathos i höst.... :D
Mikke

Mikke
2012-08-22, 21:48
....Rolf Öfverström från Helsingfors ringde idag och berättade att har han fixat biljett och kommer till Karpathos 6:e september, tror jag han sa... :D Han brukar vara där ganska länge...
Jag har letat (alltmer desperat..) efter passet i två dar, men idag hittade jag det....och det var fortfarande giltigt....oh,lycka... :D Hur lång tid tar det att få ett nytt pass hos polisen?? Nån som vet??
Mikke

ciakoohler
2012-08-23, 09:17
1 vecka tror jag att jag fick vänta,fast det var förstås i ÄngelholmAng_elx

Eva L
2012-08-23, 09:33
Jag har letat (alltmer desperat..) efter passet i två dar, men idag hittade jag det....och det var fortfarande giltigt....oh,lycka... :D Hur lång tid tar det att få ett nytt pass hos polisen?? Nån som vet??
Mikke

För mig tog det fyra arbetsdagar att få ett nytt pass.

Eva

Frappe
2012-08-23, 10:07
Beror på var man ansöker om pass men det är lugnt nu vad jag försår. Sonen ansökte i måndags kl 12.30 i Sollentuna tisdag 14.00 fick han sms att passet var klart! snacka om fort!

Camilla

Mikke
2012-08-23, 10:15
....tack för alla "pass-svar", jag trodde i min enfald att det tog minst tre veckor eller så....därav "desperationen"..... :D
Måste man egentligen ha pass inom EU/Shengenområdet? Räcker det inte med nån sorts id-handling??
Mikke

Mikke
2012-08-27, 12:55
...ujuj vad dagarna ramlar iväg,nu är det mindre än två veckor till planet går mot Rhodos........men nu är ju passet hittat,diverse böcker fixade och igår fick jag på de tvenne rullagren på båtkärrans framhjul efter lite pyssel och kladd med fett, så nu åker snipan Hedvig upp inom kort, plus Finnjollen och en plast-eka.....
Hittade också en 20-euro sedel liggandes, vilket kändes bra... :D
Som gammal singelgubbe (GOF=Grumpy Old Fart) så blir det lätt lite(?) rotigt hemmavid, så ofta får jag göra s.k recenta arkeologiska utgrävningar på hemmaplan och då och då dyker det upp grejer som jag har helt och hållet glömt av, mkt intressant fenomen som antagligen kommer att öka i omfattning..... :D

Kalimera
2012-08-27, 14:13
så ofta får jag göra s.k recenta arkeologiska utgrävningar på hemmaplan och då och då dyker det upp grejer som jag har helt och hållet glömt av, mkt intressant fenomen som antagligen kommer att öka i omfattning...Du kanske blir rik om några år, om du letar tillräckligt noga. :)

Mikke
2012-08-29, 21:56
...jo, så är det nog Janne, dock känner jag mej rätt "rik" redan nu på t.ex gamla grejer,skruv å spik å cyklar å böcker,mm...I vissa fall alldeles FÖR rik, så jag håller på att "avrikifiera" mej, t.ex så slängde jag 200 slipsar för ett tag sen.... :D
Vad anbelangar Karpathosreseförberedelserna, så drogs idag plastekan och Finnjollen upp...Detta gick tämligen lätt, då jag backade ner bilen, öste båtarna, samt drog helt sonika upp dom mä bilen...Nu är det "bara" snipan Hedvig kvar, och hennes kärra är nu (hoppas jag) rullbar.... :D
Som tur är bor jag mkt nära rampen,så rasar kärran,får jag väl rulla henne hem till trägårn på stockar....

Mikke
2012-09-02, 03:16
....nu är det bara en vecka kvar och det börjar det närma sej för avfärd från Örebro nästa söndag.......
Ikväll har jag vurt å spelat lite på ett bröllop och så hade dom bokat hela stenmagasinet....
För att slippa slita ut vänner och bekanta med att köra ner mej till Jvgst och busscentral, så tog jag och knallade ner till bussen idag i det fina vädret.Inte helt enkelt att knalla ca 4 km med rygga,banjo och fiol, men det gick ok...... Som tur var så träffade jag en gammal bekant på bussen,så resan gick fort.......
Det bidde inte så mycket spelat ikväll, men iallfall litegrann för bröllopsgästerna och idag så tänker jag dra fram båtkärran och smörja alla axlar, så att jag kan ta upp Hedvig på måndag......
Sen blir det i veckan att knyta ihop alla grejer/prylar/löften,etc, så att jag kan åka med någorlunda gott samvete..... :D

kari
2012-09-02, 09:31
Hei Mikke,
Ja, nå nærmer det seg virkelig for deg :)

- det er deilig å ha Karpathos i siktet, v i må fortsatt vente 5 uker, men den som venter på noe godt.....:)

Vet du når Pelagos stenger for sesongen ?
Jeg er forberedt på at vi kommer litt for sent ned bye_bye

Mikke
2012-09-03, 20:13
...jag har för mej att förra året stängde dom runt 10 oktober, men jag kan ha fel....Riitta brukar ha bättre koll på datum än jag.... :D Det hänger väl lite på antalet besökare,kan jag tänka mej....
Idag hade jag tänkt ta upp träsnipan Hedvig och kompisen Göran hade vänligen lovat att vara behjälplig, men så ringde Peter, som köpt ett litet hotell i stan och behövde flytta och skruva ihop bord, och när det var klart bidde det lite sent att ta upp båten.....
Så det får väl förhoppningsvis bli av i morrn...Hyresvärden ringde också och kollade upptagningen, för vi har bägge båtarna i trägårn och min står längst in i hörnet på tomten och hans framför,så det gäller att samordna,vilket inte alltid är så enkelt....Men Finnjollen har jag flyttat idag så den står utanför tomten,längs häcken.En båt mindre i trägårn..... :D Sakta men säkert så faller saker på plats, och jag får lift med en snäll kompis till Örebro, det var förexten han som hämtade mej (och linoljan) där i maj.... :D

Riitta
2012-09-03, 21:18
Jag brukar ju aldrig vara där då dom stänger:rolleyes: Det brukar ju du Mikke:)

Riittabye_bye

kari
2012-09-03, 21:26
Jag brukar ju aldrig vara där då dom stänger:rolleyes: Det brukar ju du Mikke:) Riittabye_bye

Jeg regner med at vi kommer for sent, fordi vi skal være i Finiki de første dagene og først kommer til Pigadia 10.okt!
V e t selvsagt ikke, men kan tenke meg at siste dag er søndag 7.okt ;)

Men Pelagos er ikke så viktig for meg, som for dere "faste", men er det mulig ( åpent) så er det trivelig å være der en kveld, det var vi i fjorbye_bye


.

Mikke
2012-09-03, 21:51
...kanske det går att "förlänga" Pelagos säsong nån eller några dar ??....Kanske kan man locka dit ev kvarvarande turister, eller varför inte,gå runt som "sandwich-man". :D
Det gjorde jag en gång för läääänge sen i Kallsta, för Linjeflyg... :D Det var skojigt, tror jag mej minnas...eller kanske kände jag mej fånig, men jag väljer det första... :D
Annars får vi vassego knalla upp till Faros, där är också trevligt.....

kari
2012-09-03, 22:28
...kanske det går att "förlänga" Pelagos säsong nån eller några dar ??....Kanske kan man locka dit ev kvarvarande turister, eller varför inte,gå runt som "sandwich-man". :D
Det gjorde jag en gång för läääänge sen i Kallsta, för Linjeflyg... :D Det var skojigt, tror jag mej minnas...eller kanske kände jag mej fånig, men jag väljer det första... :D
Annars får vi vassego knalla upp till Faros, där är också trevligt.....

Ja, om du går rundt som "Sandwich-man" lover jeg å fotografere flittig ;)flabb_flab

Mikke
2012-09-03, 23:46
...hihi det skulle allt se ut det... :D ....var det inte nån gammal grek som gick runt i en tunna....??
Diogenes hette han visst.....kolla här:http://philosophers.endless-greece.com/diogenes.php
Kanske kunde man göra en ngt mer modern variant på tunn-temat...En i frigolit,kanske?? :D

Mikke
2012-09-06, 15:24
...i morse försov jag mej och när jag slevade i mej frukosten så såg jag att det fanns ett sms i telefonen. Det var från Tommy i Malmö, så jag ringde upp honom...Han satt på Köpenhamns flygplats och väntade på att planet till Karpathos skulle gå, så vid det här (15.20) laget borde han vara framme, för det var ett direktflyg....
Sen på jobbet vid elvatiden ringde min hyresvärd och efterlyste en nyckel till kedjan som fasthöll hans båtkärra, så det var bara att häva sej iväg hem.....
Jag bor rätt nära jobbet, så efter en 6-7-8 minuter var jag hemma och allt var frid och fröjd. Passade på att klippa gräset där kärran stått, och efter en halvtimme eller så kom dom tillbaka med både båt och kärra, så nu är alla tunga grejer på plats.....Nu är det sista timmen på jobbet innan semestern, och jag kanske rent av smiter lite tidigare..... :D

Kalimera
2012-09-06, 15:51
...i morse försov jag mej och när jag slevade i mej frukosten så såg jag att det fanns ett sms i telefonen. Det var från Tommy i Malmö, så jag ringde upp honom...Han satt på Köpenhamns flygplats och väntade på att planet till Karpathos skulle gåNär jag först läste så trodde jag att du missat planet! Men så var det inte som väl är. :)

Trevlig resa! bye_bye

Lissi
2012-09-06, 20:12
När jag först läste så trodde jag att du missat planet! Men så var det inte som väl är. :)

Trevlig resa! bye_bye

Det är ju sånt man kan ha mardrömmar om...att missa planet alltså!

Lissi

Mikke
2012-09-06, 22:15
...jo, det är ju en mardröm att missa planet, och nån gång har det varit på vippen.....Det har sprungits nån gång på Athens flygplats, och i de stunderna är den ju alldeles för stor.....å mina ben för korta... :D
Enligt influtna uppgifter så är nu Tommy installerad peau hotell och sannolikt samkvämar han sej med Leif å Riitta på Pelagos i afton.....allt medans mörka skyar täcker Karlstad och det kalla regnet faller....
Dock hann jag få in dynorna och flaggorna som jag kastat ur Hedvig i trägårn...
Vad anbelangar dagens reseförberedelser så haver snus anlänt per post och det alltmer glesnade,gråa håret blivit kortklippt. 3 pkt Löfbergs kaffe + en burk Trocomare är inköpta och imorrn plockar jag upp stora ryggan för packning.
Vilket instrument som ska me denna gång måste bestämmas och så ska jag leta efter Kvibilles lagrade (14 mån) Prästost,som vissa grekiska bekanta vill ha.....
Resfebern har också stigit några grader...

Mikke
2012-09-08, 00:10
...Riitta å Leif träffade Tommy på Pelagos igår,har jag fått reda på....Och idag fick jag sms där det satts och dracks iste på La Corte och Leif skulle gå och barbera sej hos Evelyn.Vädret var/är perfekt med lagom bris,enligt Riitta.
Ringde(och väckte?) Chronis och Pelagos har många gäster,sa han samt att den värsta värmen var över och så pinglade jag Maria Diakidis på Zephyros,men hon ska med sönerna till Cypern på söndag,så dom missar jag denna gången....hennes make Andreas fyller år idag,så kanske kan vi fira det när jag kommer ner.....men han blir nokk firad av Samuelssons och Tommy m.fl.... :D
Vad beträffar reseförberedelser, jag har äntligen HITTAT Kvibille Lagrad (14mån)Prästost på Wallinders i Karlstad, men hann per mc med diverse andra affärer i Kallsta innan dess, så nu har jag väl totalt fem-sex halvkilosbitar prästost....:D
.Nåväl, efter packandet, så ser jag väl om jag kan ta med allihop....:D Annars får jag väl ge de ostar som blir över till grannarna.... :D
Hedvig är nu partiellt städad,men inte täckt, men det är ju egentligen ingen stress, resten kan ju fixas när jag kommer hem....Hela lördan ligger framför mej, och vi åker mot Örebro vid tvåtiden på söndag, så man behöver inte gå upp i ottan.....
Böcker är fixade och allt verkar (misstänkt) ok.....
Så enkelt brukar reseförberedelserna INTE vara,vanligtvis.....så jag spänner mej och väntar på att nåt katastrofalt ska hända.....

Mette
2012-09-08, 09:20
Go' tur til dig Mikke - alt blir bra bye_bye

Agneta
2012-09-08, 11:48
Lycka till med resan. Kanske ses vi på Karpathos, jag åker om 4 dagar. bye_bye

Mikke
2012-09-08, 15:52
...takk alla som önskat kalo taxidi... :D I morse ringde Tommy och vi snakkade bl.a om att hyra en bil,vi fyra,Leffe,Riitta,Tommy å ja och sticka upp till Avlona.....Det är en fin tur och nu kanske hela vägen är belagd,men det återstår att se.....
Just nu håller jag på att städa ur snipan Hedvig, det är BILLIONER björkfrön i henne....Inte helt lätt att få bort,haha....Som tur är skiner sola och allt är ok....än så länge.

Pnyx
2012-09-08, 18:18
Så enkelt brukar reseförberedelserna INTE vara,vanligtvis.....så jag spänner mej och väntar på att nåt katastrofalt ska hända.....

Känner igen känslan..... :-)
Ha det fantastiskt bra på härliga Karpathos !

Mikke
2012-09-08, 21:41
Takk Pnyx... :D Det som hände idag var att när jag (ensammen) skulle dra den tunga presenningen över Hedvig, så öppnade sej himlens portar... Som tur är står hon under ett JÄTTESTORT körsbärsträd,så jag fick lite nådatid innan dropparna nådde ner till mej,som frenetiskt slet och drog i presenningseländet....6 x 4 m....Nåja,jag har (nästan) dammsugit bort de flesta billionerna av björkfrön och nu ligger presenningen fastknuten,rodret losstaget och alla durkar står i källarn, och vinterkonserveringen av den trogna Albin O2 från 48 får ske vid hemkomsten....
Nu är stor-ryggan uppburen och själva packningen skall inledas, ni vet, alla beslut som ska fattas så fort, all tvekan,och så har man alltid glömt nåt... :D
Nu har jag tur, som har ca 5 kassar med diverse kläder i Garden Villas dunkla källare plus en jättecool motesykkelhjälm (dock ej godkänd)med lösa glasögon.......så jag har lixxom lite grejer i reserv om det skulle knipa....
Jag fick tag i Andreas Diakidis idag per telefon, och han satt med bekanta på Pelagos.Igår svarade han inte , för han hade glömmit sin mobil,sa frugan Maria... :D
Han hade bl.a blivit firad av Samuelssons och Tompan på sin fölsedag och var helt klart nöjd.
Goa vännen Olle som ska skjutsa mej till Örebro kommer med sin super-Saab me turbo halv två imorrn och planet ska lyfta 16.55...Vikken lyx, egen privatchaffis... :D
..Lite resfeber har jag allt, fast vid det här laget har jag säkert varit på Karpathos bortåt 25 ggr......men varje gång är alltid lite annorlunda,saker har flyttats,ändrats,försvunnit, folk har kommit och gått , så det finns alltid nåt nytt att begrunda.....och fota... :D

Mikke
2012-09-10, 16:07
...SnaellOlle kom och haemtade mej och vips var vi i Orebro.....och planet gick faktiskt TIDIGARE, for alla hade kommit och da vaer det vael ingen id'e att vaenta....Vi landade pa Rhodos ungefaer en halvtimme tidigare aen vaentat och jag letade reda pa en baenk. Olympic's kontor var staengt,sa nan biljett till Karpathos fick jag vid ankomsten. Det aer ju alltid liv och rorelse paa en flygplats, men som tur var hade jag med mej oronproppar. Sen traeffade jag en trevlig italiensk dam med make, och daer forsvann det flera timmar... Jag fick en tuff faellkniv av dom och en halv flaska olivolja....Sen traeffade jag en skojig rysk dam som heller inte kunde engelska, men det gick raett bra att kommunicera aenda.....Det blev alltsa inte sa mycket sova, som ni kanske forstar.....Klockan sju kopte jag biljett och kl 9 flog vi till Karpathos och snaella Manolis motte mej. Nu sitter jag pa Zephyros och har traeffat Tommy och en del andra. For tillfaellet ska jag bo pa Florida Studios och nu ska jag fa nyckel....

ingegerd46
2012-09-10, 19:10
Härligt! Ser fram emot dina rapporter!

Mikke
2012-09-11, 17:00
...sent omsider fick jag nyckel och installerade mej pa rummet.Senare pa quellen stack jag till Pelagos, och daer var manga bekanta, Riitta & Leffe, Tommy,danska dragspelsdamen,Tomas &Bingan plus manga andra.....Som vanligt trevligt...Kom ivaeg hem fore 24, for jag var allt lite trutt....Somnade ifran bade teven och lampan,detta upptaeckte jag vid sjutiden pa tisdag morron....Sen somnade jag om och vaknade av att det knackade pa dorren,det var minsann Tommy,som var beredd pa en utflykt....Det var bara att saetta pa lite fika och ta fram Kvibille Lagrad Praestost och kasta i sej lite frukost. Sen stack vi upp till Thanasis Taverna uppe pa Lastos-plateaun, daer vi kaekade lunch. Denna gang hade Thanasis som hjaelp en trevlig dam fran Santo Domingo, sa min lilla spanska fick sej en duvning och damen nagra goda skratt... :D
Efter Lasthos sa stack vi till Taverna under The Trees och tog en frappe daer och bytte nagra ord med Costas,som beraettade att det rullat peau raett ok.
Sen vidare till Arkassa, daer vi stannade till hos Stamatis pa AutoMotoCenter.Han visade oss sitt nya hus, daer hela nedervaningen egentligen aer en stor verkstad, sen fick vi se hans solpaneler pa taket och batterisamling.Han aer inkopplad pa naetet, men anvaender mest sin egen elektricitet, det var intressant.
Sen vidare pa nya vaegen ner mot flygplatsen, daer vi sen staengde av scootrarna och rullade en laaaang bit.....det gick over 60 km/t.... :D
Sen kikade vi in hos Dimitris Vaexthus, daer hans farsa var. Daer fick vi nagra kg tomater,gurkor och lok. Egentligen tog vi den vaegen for att titta pa English Jon's (Jonathan Preece) nybyggda kvarn, som ser ut som en gammal,karpathisk kvarn, men som ska innehalla en lagenhet och sen en elektrisk generator pa vinden.....Den syns fran stora vaegen,sa vi akte inte aenda fram,utan nojde oss med det vi sag.Sen tillbaka till Pigadia och nu aer jag pa Zephyros och skriver.....Ganska blasigt, men man vaenjer sig och det aer inte sa varmt heller, utan mer lagom....
Nu snart hem och in med gronsakerna i kylen och lite pusta pa saengen, innan kvaellens aeventyr.....
Over and out for now
Mikke

Masse
2012-09-11, 17:13
Låter som en härlig dag på Karpathos Mikke!
Önskar dig många flera sådana.

Ha det gott!
:) Masse

Mikke
2012-09-12, 16:08
Onsdag 12 sep.
Idag stack vi , Tommy & jag med varsin 150cc scooter norrut vid 9-tiden....Riitta & Leif tog bil, sen sags vi laengs vaegen. Det var lite jobbigt, for det BLASTE VAELDELIGA, sa snittfarten bidde nog runt 40 km/t.... :D Men va gor det naer man haver semester....
I Avlona stannade vi vid den enda tavernan, och sonen Georgios var daer och fixade till nan god sallad. Sen pillade jag pa hans lilla bouzouki, jag tror dom kallas dzouras, for dom har lite kortare hals....Den var lite skadad, locket hade spruckit, sa jag staemde den laegre och som en mandolin, for da kan jag (mojligtvis) spela pa den.....Dom andra gick en svaeng norrover for att se om dom eventuellt kunde fota nan Eleonora-falk, medans jag satt kvar hos Georgios. Sen for R&L mot Olympos, medans Tommy och jag stack ner till Diafani och sen vidare hem.Det blaser mycket mindre haer i Pigadia, och det kaenns skont....Sen maste jag ocksa rapportera att naestan hela vaegen mellan Spoa och Olympos aer asfalterad,forutom 1.8 km..... :D
Nu haemta en vanlig cykel pa Garden Villa och ta den till Florida Studios, sen mat,sova och sen en dusch.....

ciakoohler
2012-09-12, 16:40
Ha det bäst MIkke och hälsa alla !!!

Niaas
2012-09-12, 20:51
Så bra at dere fikk dere en tur til Avlona. Og Riitta og Leif kjørte bil til Olymbos også. Hun var litt engstelig for det, men veien er jo så bra nå, så det gikk nok fint. Du får hilse så mye fra oss søstrene!

Mikke
2012-09-13, 16:26
Torsdag 13 sep.
..takk alla som skrivit och haelsat!!
Tommy och jag knallade hemat fran Pelagos per fot igar quell, d.v.s jag ledde min cykel,for Tommy hade laemnat tibax sin scooter....Han bodde naera mej pa hotell Astron, sa det passade bra. Fullt igar pa Pelagos,sa folk fick vaenta pa bord, det kaendes lite ovanligt....Sen lirade det danska gaenget,dels sjaelva och dels ihop t.ex med Mimis. Dom aer mycket bra och bl.a sjong dom Sa skimrande var aldrig havet, av Evert Taube....

Idag sov jag laenge och hann prexxist ner till hotell Astron for att vinka av Tommy. Han var nojd med veckan och vi har nog kort over 200 km med scooter pa tva dar, haha.....Naer han hade akt,sa stack jag till AMC (AutoMotoCenter) for att skruva lite pa cykeln jag lanat av Andreas, for daecken bidde mjuka,d.v.s holl inte lufttrycket....Efter lite pyssel med ventilerna sa verkar det som det funkar.....
Sen vidare ner till Mimis i affaeren, for jag hade en kul eller bra grej till honom. Sen till Five Star Deli for en god lunch,som naturligtvis var alldeles for stor, men jag fick en doggy bag... :D
Sen ner till Nenas lilla taverna mittemot Constantinos Palace. En trevlig dam som aer ensam med sin dotter och lagar god mat....Satt daer och hade trevligt, sa sag jag Markku och Marit fran Jakobstad komma gaende pa andra sidan, sa da visslade jag och dom kom over....
Nu aer jag pa Zephyros och vi har spikat mobeltassar under de nya solsaengarna...Det gick superfort,for tva gaester fran Holland hjaelpte till......
Nu dax att pysa hemover for lite sova och dusch.....

Mikke
2012-09-14, 16:46
Fredag 14.
Elektriciteten forsvann och kom inte tillbaka, iallafall uppe hos mej pa Florida Studios...Alltsa fick det bli en dito hos Nena, mittemot Constantinos Palace......Framhjulet pa cykeln jag lanar var halvtomt, sa jag lanade en scooter av Vasilis och stack upp till Yannis stora verkstad i Vroutsas och kopte en ny for 3 euro.Sen fortsatte jag till Amopi, for daer skulle Thomas och Bingan vara, nanstans.....men forst tittade jag in pa MillionDollarBikes, eller varom heter, och haelsade pa killen daer....Sen messade jag svenskarna, och dom var prexxist i naerheten...
Blasten har avtagit, sa nu aer det som vanligt, ungefaer.....Nu ska jag till Vasilis och saetta in innerslangen och laemna tillbaka scootern.....Alltsa, inga storre aventur idag....Jo, jag glomde beraetta att Rolf Overstrom kom forbi Florida Studios i morse,det var trevligt med besok.
I Amopi sa sag jag English Jon's senaste projekt, en karpatisk vaederkvarn.Den var mycket snyggare nu med stenar pa utsidan......sa jag akte dit for att se om Jonathan var daer, men det var han inte, utan tre killar som lyfte upp stenar for att gora klart taket.....Den kommer att bli en riktig prydnad naer vingarna kommer pa och naer dom ror sej i vinden....

Mikke
2012-09-16, 13:57
lordag och sondag....
Igar,lordag sa bidde jag hemma mest, for jag laeser en bra bok....Sen kom English Jon och dels haemtade bocker som jag haft med, och sen sa hade han med sig 8 bocker som jag inte laest...Det var trevligt att fa "hembesok" av Karpathos egen bibliotekarie.... :D Sen forsvann han och jag satt pa balkongen och laeste,sen kom Thomas och Bingan knallande, medforande lite vatten och andra drycker. Som tur var hade jag en gryta gjord, sa efter nagra timmar sa mumsade vi i oss den....Sa efter nagra timmar gick dom, men vi traeffades senare pa kvaellen hos Nenas lilla taverna mittemot Constantinos Palace. Jag hade under tiden lyckats saetta pa nya straengar pa min mandola, sa jag tog med den....Sen kaekade vi gott, snakkade och spelade. Framat elva knallade Thomas och Bingan bort till Pelagos, medan jag stannade kvar hos Nena en stund till, sen cyklade jag hemat.....

Sondag:
sov laenge, och naer jag vaknade hade jag en del sms i telefonen.Bl.a en chevalereskt inbjudan till fodelsedagslunch med Leif och Riitta pa Seaside. Den tackade jag gaerna ja till och begav mej raskt ivaeg pa cykeln, fast inte nerat stan till, utan rakt soderut forbi hotell Alex och upp bland kullarna fram till Cementfabriken, daer jag tog till vaenster och fick daermed nojet att rulla hela vaegen till Garden Villa.
Daer vaentade Leif och Riitta ,sa sen gick vi till Seaside, som naestan var full....god mat och lite prat och nu sitter jag pa Zephyros i vaermen.....Kanske ska jag ta ett dopp ??

Lissi
2012-09-16, 14:33
Låter helt ok Mikke:D Hälsa Riitta och Leif!

Lissi

Monica P
2012-09-16, 14:46
Hälsa från mig också!
Monica P

Mikke
2012-09-18, 12:39
mandag-tisdag:
Fortfarande bra vaeder med temperaturer runt 28-30 grader med lagom laber bris.....Har nu fixat en liten scooter,vilket aer bra naer man bor laengst upp pa en laaaang backe...Fodelsedagen firades i all enkelhet som vanligt pa Pelagos med den traditionella kakan med ett ljus.... :D Kakan skars sedan upp och fordelades mellan gaesterna....
Sen borjar det nog bli dax att kika over Pelagos skyltar,etc och Antoni har en hel del ideer om detta,sa kanske blir det lite rita och mala.....
Idag var jag hos Leif och Riitta pa Garden Villa och fick lite grejer, for dom aker hem imorrn.Sen knallade jag upp till en grotta ca 300 meter soder om Garden Villa. Det aer tva rum uthuggna i klippan och den storsta grottan har rester av en fris laengs kanten....Intressant,ska forsoka fa reda pa lite mer om den...
Mikke

Mette
2012-09-18, 13:09
Takker for beretningen :) Bra når man nu selv sidder hjemme i det fugtige efterår. bye_bye

Mikke
2012-09-20, 13:36
Onsdag fortsaettning:
Idag var jag ute och for med en hollaendsk fottegraf, som ska gora en liten video,ca 5 minuter, om Zephyros Village och Garden Villa. Dessutom ville han ha lite allmaenna bilder fran Karpathos, sa vi borjade med att aka till grottorna bakom Garden Villa. Sen foro vi upp via Vroutsas och tankade, ety det aer inte kul att fa soppatorsk.... Sen fotade han Garden Villa sett fran huvudvaegen mot soder, och sen stack vi till Amopi och kikade pa English Jons senaste projekt, naemligen en karpatisk vaederkvarn.

Nu aer sjaelva huset klart och klaett med stenar, ser det prexxist ut som ett original. Nu kan ju ytan variera pa de gamble oxo,fran sten till vit kalkfaerg. Efter Amopi stack vi nerat flygfaeltet, och kaekade pa den lilla taverna Rina, som drivs av Manolis (Mikes rest) foraeldrar. Sen vidare ner till Sevdalis vaexthus, men det var ingen daer, sa vi foro vidare mot Arkasa,for Dans hjaelm var en aning liten, sa han sag ut som en roksvamp, och da han hyrt scootern av AMC, som oxo har en filial i Arkasa. Men Stamatis var icke daer, sa vi for hem till honom 30 meter langre bort, men ingen daer heller. Da for vi mot Menetes, men strax innan byn, sa foro vi pa en okaend vaeg uppat, och hamnade ovanfor Menetes, med en haenforande utsikt over byn,kyrkan samt hela omraedet ner mot Pigadia....

Naer det var fotat, sa stack vi till kyrkan, for under den aer det tunnlar.Det blaste forfaerligt, sa vi fick staella scootrarna pa centralstodet, annars hade dom vaelt.....
Sen for vi mot Pigadia, men svaengde ner mot Vroutsas och vid cementfabriken svaengde vi vaenster, for jag ville visa Dan tunneln genom berget. Vi stannade och gick in, och som tur var hade jag en ficklampa med, for laengre in var det lixxom lerigt pa golvet....Vi gick hella tunneln och kom ut bakom berget, sen vaende vi och raeknade vara steg, och det verkar som den aer ca 250 meter lang....Vara fotter sago minst sagt leriga ut, sa vi for hem till mej pa Florida Studios, och tvaettade skor och fotter.....Naer det var klart, sa stack vi till Achata, for den vaegen aer sa fin. Dan bidde helt entusiastisk, sa jag misstaenker starkt att Achata-bilderna kommer med i filmen.....

Sen bidde det kvaell och var och en for hem till sitt och jag gick till Pelagos for det var sista kvaellen for Thomas och Britt-Inger fran Hunnebostrand. Nu borjar det glesna i leden och kvaellarna blir morka fort, men ett par fran Jakobstad aer kvar nan/nagra veckor till....
Mikke

Riitta
2012-09-20, 21:05
Ser att Mikke berättar om vad jag håller på med på semstern, så nu slipper jag ju själv och berätta:rolleyes:;)

Riittabye_bye

Mikke
2012-09-23, 12:26
..tossda,freda,loda o sonda... :D
Tja, det har vael inte hant sa forfaerligt mykke, men fottegrafen Dan fran Holland som bor pa Garden Villa, filmade Andreas dotter Sophia,elva ar, naer hon helt coolt knallade upp till Chronis och Florios pa Pelagos och sjong en fin sang....Hunden Mimo?? passade pa att dra henne i byxbenet precis da, men detta bekom henne intet....
Jag fick sjaelver den stora aeran att sitta med grabbarna och plonga peau so gott jag kunde med min mandola....Hoppas att det blir fler ganger.I vikket fall drog dom inte ur min sladd och putta ner mej pa golvet.... :D
Igar sa linoljade jag balkongdorrar pa Florida Studios i sex timmar,det var kul.For tillfaellet bor jag daer i ensamt majestaet.....Sen tog oljan slut, for de dorrar mot solen drog mkt olja....slurp! Sen vattnar jag runt huset var tredje/fjaerde dag.Det tar vael nan/nagra timmar,for det aer en del hibiscus,citrontraed,mousmoulia,etc....
Moppen jag har gar fint och det aer fortfarande ganska mycket folk pa Karpathos....
Nu ska jag till Pelagos och slipa och lacka de tva gatupratarna daer.....Lite blasigt idag, men fortfarande varmt och gott.....

kari
2012-09-23, 12:39
Trivelig å høre om dine dager og gjøremål på Karpathos, Mikke :)
Ha det fortsatt bra :) og hold på varmen :)
Vi ønsker oss jo sol og varme når vi kommer om 2 uker, og gjerne litt mindre vind ;) - ønsketenkning bye_bye

kari
2012-09-23, 12:43
Ser att Mikke berättar om vad jag håller på med på semstern, så nu slipper jag ju själv och berätta:rolleyes:;)

Riittabye_bye

Velkommen hjem, Riitta :) - v i s s t vil jeg/vi høre om din ferie :D

Litt, men ikke så veldig mye Mikke har fortalt fra den :)

bye_byeKari - som e r på Karpathos om bare to uker :D

Mikke
2012-09-23, 18:56
...neej, Riitta bara skoja aprilo med mej....
Efter att ha fixat en duschkabin pa Zephyros till staedkvinnan Nadjas, och hyresgaesternas glaedje, stack jag till Pelagos och slipade av och lackade en av gatupratarna.Rejaela saker, gjorda i mahogny och det tog lite tid att fa det snyggt. Det blev lite lack over, sa jag lackade meny-skapet ocksa.......
Den andra far jag ta imorrn.....Sen scootrade jag mej ner till Limanaki och surrade lite med innehavaren Sava. Sen kom ett norskt par som jag kaekade med pa Seaside och sen skjutsade damen till affaeren, for dom hade ingen att aeta.....
Nu ska Andreas ha datorn och snakka med fru Maria pa Cypern, sa nu far jag sluta for idag....

kari
2012-09-23, 20:09
Bra jobbet, Mikke :)

Mikke
2012-09-24, 09:19
Mandag morron:
Nu pa Zephyros for att haemta mer linolja. Jag har ungefaer haelften av balkongdorrarna kvar att olja pa Florida Studios, sen flyttar jag (nog) till Garden Villa.....
Det kom flera bekantingar fran Holland till Zephyros igar kvaell, bl.a Jan & Ina, som alltid hyr en bil och de senaste tva aren har vi tillsammans farit upp till Avlona och forbi byn tills vaegen tar slut.Sen har vi knallat stigen ner mot Tristomo, men aldrig kommit aenda fram.... :D Det aer faktiskt 4.5 km stig dit, sa helt enkelt aer det inte, men vackert landskap och ovanliga faglar....Vi far se om det blir ett da capo i ar.....
Vaedret idag aer fint med laber bris och bla himmel. Just nu aer Andreas svaerforaeldrar Minas och Sophia pa Zephyros och donar med frukost till gaesterna.....Jag ska smita ivaeg och kika upp hos tandlaekarn Spanos, for att paminna dom om min existens.....Sist jag var daer blev det sista dan, och det vill jag gaerna undvika,ifall det skulle behovas mer tandvard.... :D
Jag maste oxo erkaenna att jag inte doppat mej aen.....Fast jag har med en budgetversion av undervattenshus till kameran.... :D

Riitta
2012-09-24, 12:02
Hur går det med Sariautflykten dåAng_elx

Riittabye_bye

Mikke
2012-09-25, 12:14
..tissda 25 sep. Bra fraga,Riitta.... :D Sariautflykten forra sondan kom lixxom pa sa snabbt, jag har ju med mej nan sorts undervattenshus av plast till min kamera, och flippers ligger i kaellarn pa Garden Villa, men jag hann inte fixa cyklop och sa bidde det sa sent,sa sent pa lordan och baten Chrisovoulantou gar redan halv nie...( gaesp).
.Alltsa bidde det inget Saria den sondan, men dels ligger Saria kvar och forhoppningsvis blir det fler sondagar....Fottegrafen Dan skulle oxo dit, men han bidde inte haemtad vid Garden Villa, sa han kom inte heller ivaeg.....
Idag har jag fortsatt oljat balkongdorrar i solen och nu aer den andra femlitersdunken linolja slut och det aer tva balkonger kvar av 8......
Nu pa Zephyros och strax till Pelagos for att lackera den andra gatupratarn....Finfint vaeder idag, svaga vindar (!) och klarbla himmer och 25-28 grader......Kanske blir det ett dopp idag??

Riitta
2012-09-25, 12:33
Känner nog en viss tevksamhet om det körs till Saria såhär sent på säsongen:rolleyes: Vi kom ju inte ens till Agios Minas, för det fanns inte tillräckligt många turister som ville ditsnyft_drop

Riittabye_bye

Mikke
2012-09-25, 18:13
...kanske antalet passagerare avgor om det blir nan Saria-tripp, for jag var nere vid baten lordag kvaell och snakkade med fru kaptenen.Det kostade 25 Euro om man tjakkar pillaetten direkt vid baten, medans hollaendske Dan slantade 37 Euro, men da ingick det visst lite mat oxo.....
Efter Pelagosjobbet med gatupratarn,som jag forresten fick limma o spika om innan det lackades,sa for jag tibax te Zephyros.Daer traeffade jag Karpathos stenmalare Sotiris, som jag senare skjutsade hem och fick folja med ner i verkstan..... Haerliga sma malningar pa sten,etc. Nu tillbax pa Zephyros i skymningen, det haver mojnat ytterligare och aer i det naermaste vindstilla. Andreas o jag stack som hastigast upp till Florida Studios daer jag bor, och han fann de nycklar jag behovde for att slutfora oljeriet imorrn, kanske...

Mikke
2012-09-26, 10:18
...onsda fm:
Jag bidde hemma igar uqell....efter dusch och matlagning sa hade klockan tickat ivaeg,och eventuellt flyttar jag over till Garden Villa idag, efter att ha oljat klart, och deau vore det fint om detta skedde relativt tidigt, d.v.s innan det blir riktigt hett.....Fin dag idag med labra brisar och Andreas aer peau ingang med den tredje femlitersdunken ra ( omo ) linolja....Det som blir over tar jag med till Garden Villa.....
VI far vael se vad dagen kommer att ge..... Det ligger en hel laddning med utfaellbara torkstaellningar och vaentar i kaellarn, som ska skruvas upp pa varje balkong pa Zephyros, men jag tror mer pa permanenta torklinor i aendarna pa balkongerna, for daer sitter man ju aenda inte....Vi far vael se hur det blir...Ibland drar vi lite at olika hall, Andreas och jag, men hur det nu aer, sa brukar det ordna sej efter ett tag...... :D

Mikke
2012-09-26, 18:47
...jaha, soeau aer det quell och jag har oljat klart, soeau naer pa ett par dorrar och fonsterluckor pa den privata laegenheten i kaellarplanet. Glomde att staenga grinden,och raett som det var kom det en hel flock med getter knallande, men det var inte sa svart att fa ut dom,som tur var......Sen vattnade jag runt huset, det tar ocksa sin lilla tid, sa jag flyttar mitt pick och pack imorrn istaellet for att dra grejerna i morkret....Det aer naestan vindstilla nu, ganska ovanligt for Karpathos.
Denna gang har det varit ovanligt mycket mygg, iallafall dar jag bor....sma,tysta och svara att ta livet av.....jag aer prickig peau morron, haha...... :D Vi far se om det aer samma visa pa Garden Villa.....da far jag vael skaffa nat motmedel,kanske..... Traeffade fottegrafen Dan, som varit i Olympos per bat och filmat dessutom. Han ska oxo gora en liten film om Pelagos, sa han ska filma daer i kvaell. Imorrn far han tibax te Holland,sa jag knallar vael dit och surrar lite me honom.

Mikke
2012-09-29, 15:39
lordag 29 sep.
Idag smet jag nerat stan och tittade efter Therese, en guide for ca 60 svenska jurister, som haendelsevis satt och kaekade pa Pelagos naer jag kom ner igar.....Dom var ute pa en kortresa och hon hade hand om dom och sa bodde dom pa Alimunda Mare. Hittade inte henne, utan akte till Markko och Malin och de andra fran Jakobstad.Daer fick jag kaffe och tarta, for Markku fyllde ar,hurra,hurra,hurra! Det var trevligt pa deras balkong, och vi blev sittandes daer i flera timmar i vaermen. En dag ska dom komma upp till Garden Villa och fa smaka Lofbergs Lila,for jag har ett paket Crescendo kvar, det aer vaeldigt hardrostat.... :D
Igar oljade jag slut pa oljan, sa det far vael bli mer oljande till mandag. Sen ska jag gora ny stor skylt till Pelagos, och det kommer saekert att ta en vecka, minst.....
Nu ska jag in till stan och kopa dykglasogon, ifall jag aker till Saria..... :D

Riitta
2012-09-29, 15:47
Säg grattis till Markku från ossklapp_klap
Hoppas det blir en fin tur till Saria i morgon:)

Riittabye_bye

Alala
2012-09-29, 16:22
Det är alltid så roligt att läsa om vad du håller på med, du är ingen vanlig semesterfirare, du. Du fixar och grejar på och hjälper till med mycket, det uppskattas säkert. God fortsättning!

/ Anne :)

Mikke
2012-09-30, 15:00
Hej Anne och takk for snaella ord!! Igar sa firade vi bl.a Markku fran Jakobstad, som fyllde ar och fick en tarta med ljus pa Pelagos,det var kul!! Det bidde inget Saria for mej i dag heller, for det bidde sa sent igar..... :D Men jag har hort att det visst gar en bat oxo pa onsdagar.......
Idag har jag varit uppe hos Manoli och Irini Panaretos och hjaelpt deras yngste son Dimitri, han som serverar pa Pelagos, med att saetta upp ett motorcykelgarage....Det var lite pyssel med ror och skruvar, men naer vi fatt ihop sjaelva skelettet, sa borrade vi fast det i cementunderlaget och efter det klaedde vi pa sjaelva duken.Det blev bra och Dimitris blev nojd,men visst gjorde vi fel nagra ganger, men naer man aer tva som grejar, sa kan man alltid diskutera och gora om. Dimitris har en fin KTM 640 cc som han aer raedd om. Han har en kamera ovanfor garaget och ska oxo saetta dit en stark halogenlampa, som taends naer nan ror sej nedanfor den.....och naer vi var klara sa fick vi en god lunch av mamma Irini....
Nu aer jag pa Zephyros, och Andreas och jag ska saetta upp nagra torkstaellningar, som man skruvar fast i vaeggen och sen drar ut naer man vill torka klaeder,handdukar,etc.....
Det aer ca 30 grader och ganska lite vind....Pigadia aer ganska tom just nu och hotellet aer helt overgivet for tillfaellet......

Mikke
2012-10-01, 17:11
Mandag 31 sep.
Idag ska jag till tandlaekarn, men hade glomt vikken tid.....Sa ja gick upp vid 8 och pep ivaeg.....Daer fick jag reda pa att det var kl 11.....Sa jag stack till Andreas och haemtade fem liter linolja, for jag var inte faerdig med pergolan pa Garden Villa. Sen fick jag vaenta en timme innan jag kom in till Dimtrios Spanos, som raskt konstaterade att en molar var sprucken, och vips, hade han gett mej en spruta och sen slipade han och lagade och i april naesta ar sa saetter han en krona pa tanden....
Sen for jag hem till GV och lagade mat, samt oljade klart pergolan och ytterligare stolar,bord,etc. Det aer fantastiskt vad linolja funkar bra...pa sten,trae och oxo jaern..... :D
Imorrn far jag fint besok pa GV, da kommer jaerngaenget fran Jakobstad och da ska dom minsann fa smaka Lofbergs Lilas hardast rostade kaffe, Crescendo.....och om dom aer snaella, kanske en liten bit Kvibille lagrad praest....
Imorrn ska jag borja med Pelagos nya skylt,det ska bli intressant att se om jag hinner klart, eller sa gor jag faerdigt i april naesta ar.....
Jag doppade mej idag for andra gangen pa hela denna vistelse,det var kallt i poolen och varmt i luften, termometern visade 30 grader......

Pnyx
2012-10-01, 17:59
Mandag 31 sep.

Se upp så du inte kommer en dag försent till flygplatsen...... :-)


/Pnyx
som e hyfsat säker på att det är måndagen den 1 oktober och j-ligt höstligt i Stockholm......

Mikke
2012-10-02, 16:14
...haha....mkt bra,pnyx..... :D Upptaeckte att det inte finns nan 31 september alltfor sent...
Ok, tisd 2 oktober for tusan boevlar.... :D
Idag gick jag upp (relativt) tidigt,for scootern startade inte fran Pelagos igar quell (laes morgon) Trodde de va soppatorsk, men alls icke....Den startade sa fint sa fint.... hm, gatfullt.
Na, sen ivaeg och vattna pa Florida Studios, det tog nagra timmar, sen till Pelagos och haemta plywoodplattan, som (forhoppningsvis) ska bli Pelagos nya skylt naesta saesong...korde den med scootern till Roysakis snickeri, till hoger om Avis och 7/11.

Daer hjaepte mej Yannis att fa till aegg-formen, men vi sagar imorrn. Sen till Mimis affaer och lana en gitarr, for kl 2 skulle jag fa fint,finskt besok av Jakobstadsgaenget. Sen hem och plocka undan litegrann, ingen helrengorning, utan bara det vaersta. Kl 2 kom dom knallandes, och eftersom det var varmt, sa gick vi till Garden Villas pool, och kylde av oss. Jag hade stoppat in min kamera i en undervattensplastpase, och det blev nagra roliga kort....
Sen kaffe me kaka och lite spela....Dom bidde kvar i ca 3 timmar. Nu pa Zephyros for att kika pa unga froken Sophias cykel, som skas ses over och justeras....
Dagen avslutas med lite kompletterande vattning pa Florida Studios och kvaellen avslutas pa Pelagos, for tva av Jakobstassingarna aker hem imorrn, sa ikvaell aer sista stunden med Karpathos-ligan....

Mikke
2012-10-03, 15:25
Onsdag em 3:e okt.
Idag sagade vi fram aegg-formen pa skylten,sen fraeste vi kanten rund och sa slipade jag den (relativt) jaemn....Sen tog jag en fyrkantig spanplatta och skruvade i fyra skruv i varje horn, for att ha under "aegget" medans jag grundmalar den,sa att jag slipper ha den liggande direkt pa underlaget. Sen lastade jag alltihop pa scootern och puttrade fran Roysakis snickeri upp till Garden Villa, daer jag grundmalade en sida.Den andra tar jag (kanske) i kvaell....
Idag foll det faktiskt nagra vattendroppar fran himlen, men det bidde inget regn....Just nu har vi en del moln och icke fullt sa vaermt....
Nu pa Zephyros och muligens blir det kanske uppsaettning av torkstaellning(ar).....om vi kan enas om VAR dom ska sitta... :D Har laemnat tillbaka de bocker jag lanat av English Jon ( Jonathan Preece) och traeffade hans schweiziska saerbo Ursula pa vaegen till deras hus.Ska hora om han har lite olja over som jag kan kopa, det ser ut att bli en bra olivskord i ar....

Mikke
2012-10-04, 12:32
Torsdag 4 okt.
Idag aer det molnigt men fortfarande varmt....Malade skylten ett varv till med grundfaerg, och tog sen den lanade gitarren och for till Mimis affaer och lamnade tillbaka den.Sen vidare till faergaffaeren och kopte de olika faergerna till skylten plus nagra mindre penslar...
Nu pa Zephyros och det svartnar alltmer over Othos,sa kanske blir det regn,det verkar sa....Luftfuktigheten aer hog och klaederna klibbar pa kroppen. Jag ska fa besok vid tretiden av Britt och Oysten fra Oslo, men blir det regn sa tror jag att dom inte kommer....\
Andreas svaermor Sophia undrade om jag kunde klippa grenar pa palmen norr om huvudbyggnaden pa Garden Villa, och det kan jag visst, bara jag far tag i en lang stang och en sag.....Sen has det bytts ut diverse treplank vid det gamla stavlon, och det avviker kraftigt i faerg mot det andra traet, sa om man blandar i lite pigment i oljan, sa kan man fa ungefaer samma nyans......
Oj, nu borjade det regna kraftigt!! Sophia och jag lyckades (naestan) fa in alla stolsdynor under tak.......jag tog tid peau regnet och det blev 13 minuter denna gang,men det rensade luften och dammet aer borta.....Kanske blir det mer, for det aer mer stora moln i faggorna over Othos och bergen bortom.....

Pnyx
2012-10-05, 00:39
Kul att följa dig! Livfullt, annorlunda och välskrivet.

/Pnyx

Mikke
2012-10-05, 17:59
Fredag 5 okt.
Takk for dette,Pnyx!!
Idag kom jag ur slafen forhallandevis tidigt, och tur var vael det, for naer jag satt och mumsade pa aegg och mackor med marmelad och fika, sa kom Britt fra Oslo knallandes, samt hojtandes om nan var vaken, haha.....Det stod tvenne jeepar utanfor grinden,ety Britt,hennes make Oysten samt hollaendska paret Jan och Ina skulle upp till Menetes for att bese hogtidligheterna i samband med 5 okt, d.v.s frihetsdagen 1944. Trevligt att bli tillfragad, men jag avbojde artigt,ety frukosten var icke aennu helt intagen och Pelagos skylt lag i pergolan bredvid och pockade pa malning.....Men jag foljde med Britt till bilarna och haelsade pa foljet....
Sen malade jag sista ytstrykningen pa ena sidan, och stack sen till tandlaekarn,for hans sekreterare hade lovat mej en flaska av hennes vin, men ingen var daer.....suck....Navael, det kommer fler dagar, men jag var daer tre ggr idag utan vin. Hon bor i Othos och hade fatt ihop ca 700 liter rodvin,som jag aer spaend pa att testa......Kanske hon vill ha en tecknad etikett, manne??
Hursomhelst, klockan drog mot elva, och da bensinen borjade tryta i moppen/scootern, beslot jag mej for att dra ivaeg till Menetes iallafall och tanka pa hemvaegen.Det blaste friskt, och friskare bidde vinden ju hogre upp jag kom akandes....Parkerade i byn och knallade upp till stora kyrkan, som var full med folk,och en del kaende jag igen,bade greker och andra....Stod med ett tag under sjaelva gudstjaensten och det var intressant att hora och se att den skiljer sej markant mot den jag har vaext upp med, d.v.s den lutherska.
Efter gudstjaensten gick alla ner till monumentet med statyn, och jag hade fatt reda pa att Andreas dotter Sophia skulle gora ett lite framtraedande,sa jag korde ocksa ner dit. Det blaste naestan storm, och jag hittade Sophia, som holl en stor krans i famnen.Det var kanske 100 pers, militaerer,praester,etc....Jag fick nagra bilder pa henne naer hon knallade fram med kransen, sen hade hon tillsammans med nagra andra skolkamrater ett litet framforande, som tyvaerr helt blaste bort, men alla kringstaende appladerade entusiastiskt.
Sen blaste jag nerover och tankade, samt skaffade lite mer sma penslar for sjaelva bildmalandet och sen var det lunch hos Neena, som har en liten taverna mittemot Constantinos Palace. Hon aer en charmig ensamstaende mamma, sa det aer kul att kaeka hos henne, och jag brukar slipa hennes knivar,for hon sliter hart pa dom.....
Sen for jag hem till Garden Villa och oljade pergolor och stolar och bord av hjaertans lust, tills jag fick nog och nu sitter jag hos Nimo och Andreas pa Zephyros medans skymningen saenker sej. Nimo aer en liten hund och igar blev han overkord av en bil, men kom undan med blotta forskraeckelsen, trots att han har ett lysande halsband, som jag skickat efter pa Ebay.co.uk......Han var klart skakad hela kvaellen igar, och forhoppningsvis aer han forsiktigare naer husse Andreas aer pa Pelagos naesta gang, och vi ska byta batterier i halsbandet sa fort vi kan......
Nu har jag borjat kika efter biljett hem, och det aer ca 10 ggr dyrare aen i maj, da jag kom till Orebro fran Rhodos for 298 SEK.....Den billigaste biljetten som jag hittills sett ligger pa ca 2300 SEK med mellanlandning i Wien.....Men aen aer det nagra dar kvar, sa det blir nokk bra i slutaenden.....

Mikke
2012-10-06, 12:51
Lordag 6 okt.
Idag har jag ritat ut repet som ska ga runt skylten,men den bruna faergen som jag hittade pa Pelagos funkade inte, sa jag fick dra in till stan o kopa nytt. Innan dess sa oljade jag lite pergola, men nu behover jag en stege av nat slag.Det ligger en bra tva-delad trappstege pa Florida Studios, och kanske kan jag fa Andreas att haemta den......
Igar hittade jag en biljett fran Rhodos 11 oktober via Rom och sen Arlanda for ca 1900 SEK. Rimliga tider, avg fr Rhodos 06.50, vilket innebaer en natt till pa trabank, haha.....Tur att man aer tranad for detta harda underlag..... :D
Taenkte kika nan timme idag efter biljetter, och om mojligt komma till skott idag.....
Vaedret aer fint och hunden Nimo verkar ha haemtat sej efter att blivit overkord av en bil.Forhoppningsvis kommer han att koppla ihop den otacka upplevelsen med bilar, och bli forsiktig i framtiden. Jag fick tag i nya batterier till hans lysande led-halsband,sa da syns han fint......

Mikke
2012-10-07, 16:22
...igar fann jag en biljett fran Heraklion den 11 oktober, och Prevelis gar fran Karpathos den 9 ganska sent pa kvaellen og kommer fram vid 5-6-tiden pa morron, sa da behover jag bara en overnattning, men idag sa gick jag runt med scootern, naer jag vek av till hoger efter bron vid gamla Hatzansonis affaer....Det aer ett stort,runt hal i vaegen, och boink, sa lag jag daer.....Kanade ca fem meter och skrapade mej raett sa ordentligt. Scootern klarade sej fint, sa jag gick till AutoMotoCenter och tvaettade av gruset i saren, och sen for jag till abbeteket (farmakion) och kopte lite grejer. Efter det till sjukhuset, daer dom gjorde rent ordentligt,sen fick jag ett recept och for igen till abbeteket och tillbaka till sjukhuset, daer jag fick en tetanus/stelkrampsspruta och sa la dom om saren.....Nu har jag varit hemma och malat lite pa Pelagos-skylten, och skrivit ordet PELAGOS med gul faerg. Jag lyckades fa ta tag i en white board penna, sa den har jag anvaent for att rita fram texten, och naer texten aer torr kan jag ta bort whiteboardpennans text med en blot trasa.....I mitt fall en medford Wettex-duk... :D Lite har man ju laert sej over aren vad som aer bra att ha med.....Nu ska jag kolla ifall Heralkionbiljetten finns kvar, annars stannar jag nagra dar till och gor klart skylten, for det aer ju inga garantier att jag kommer hit i april, och ifall den inte aer klar, maste nan annan gora det och det aer ju inte kul for nan.....
I vikke fall mar jag bra, aeven om skrapsaren ser otaecka ut, men det gick ju bra i alla fall.....

Riitta
2012-10-07, 17:15
Men snälla nån då:o Sån tur att det inte blev värre! Jobbigt nog med massa skrapsår:o Bra att du gick till sjukhuset för omplåstring!!

Lycka till med biljetten!

Riittabye_bye

Mikke
2012-10-08, 10:37
Mandag 8 okt.
Tja, natten var inte sa bra, och knaet gor ont,sa det ser ut som om jag far skippa Heraklionbiljetten....om det inte sker nat under,haha.....
Hursomhelst, sa har jag ringt jobbet och det aer inga problem om jag kommer hem lite senare......Chefen skulle kolla vad som gaeller vid sjukskrivning utomlands.

Nu har jag varit hos Thanasis pa MotoCarpathos och har kikat kikat pa skadorna pa scootern, och dom uppgick till ca 30 Euro,vilket aer mkt rimligt.
Nu ska jag tillbaka till Garden Villa och se om jag inte kan dra nagra streck, eller borja med havet pa skylten........

Riitta
2012-10-08, 12:26
Stackarn:o Det var nog inte lätt och sova med en så öm kropp:( Hoppas du kan stanna tills det börjar kännas bättre! Inte lätt och bära grejer och resa heller när man är mörbultad:o

Riittabye_bye

Astri
2012-10-08, 13:31
God bedring, Mikke!
Astribye_bye

Mikke
2012-10-09, 10:23
Tisdag 9 okt.
I natt sov jag baettre, och skylten aer klar.....jag glomde skriva texten: music tavern och Pigadia, Karpathos, men det gjorde jag igar kvaell efter att jag varit nere pa Pelagos och sagt hej deau, for det var den sista kvaellen. Som tur aer sa har jag alltid med mej diverse ficklampor, och pannlampan aer utmaerkt naer man ska mala....
I morse hade jag taenkt dra over skylten med klarlack, men den var lixxom gulaktig, sa den tog jag bort direkt. Antingen far det vara som der aer, eller sa fixar jag en klarare lack till naesta ar.
Vad betraeffar Heraklion-biljetten,sa visade det sig att den gaellde Chania.... :D Hursomhelst sa var den kvar idag och nu aer den min for 503 SEK..... Tar faerjan Prevelis 21.30 ikvaell och ankommer Heraklion ca 06.00. Sen tar jag bussen till Chania och ringer min plast-kusin Maria, som bott daer i ca 25 ar med sin make Michailis Kotsifakis ( Mikael Koltrasten) Det ska bli kul att (eventuellt) fa traeffa dom, om dom aer hemma.......
Det var ca 14 ar sen jag var daer och kanske tar jag en promenix till To Doloma, om knaet tillater. Det var daer jag gjorde min forsta teckning och enligt ryktet haer pa Kalimera, sa finns staellet kvar.....
Nu ska jag ta och borja packa......

Riitta
2012-10-09, 11:42
Då kommer du till Landvetter på torsdag då:rolleyes:
Bra att du kunde sova bättre i natt:) Ha en fin båtresa till Kreta!

Riittabye_bye

Mikke
2012-10-09, 13:01
Takk Riitta...!! :D Nu har jag tjakkat pillaetten pa faerjan, och fastaen resan Pigadia-Heraklion aer bra mykke lengre aen Rhodos-Karpathos, sa kostar den forstnaemnda bara 15 Euro, jaemfort med den andra, 20 Euro....eller oxo har den gatt upp till 22. Nu forsoker jag ( och andra) leta reda pa min plastkusins telefonnummer i Chania, men vi har aen sa lange misslyckats. Dock misstrostar jag icke, ety naer jag kommer fram, sa hittar jag det nog......

kari
2012-10-09, 17:37
Hei Mikke :)

Da ønsker jeg deg en trivelig tur, via Chania, hjem :)
- og fortsatt god bedring :)
Håper vi treffes en annen gang bye_bye

Mikke
2012-10-11, 21:34
....Torsdag 11 okt,UddevallaQ
Om jag fortsätter där jag slutade, så kom färjan Prevelis ivaeg relativt ok, och sjon var platt.(det aer fortfarande laettare att skriva som om jag var kvar peau Karp..:D Jag tog rulltrappan upp och sen en halvtrappa ner, for daer finns det oxo en stor sal med flygplansfatoljer....Sen redde jag mej ett litet bo och lade mej for att laesa.....Mina grannar lade sej direkt och somnade fort.Det var kolsvart ute, sa ingen idé att sta vid relingen. Efter nan timme sa meddelades det att vi skulle angora Kassos, sa da fick jag vael ta och linka ut for att kika pa den imponerande kajanlaeggningen.....Sen var det frid och frojd och jag lyckades t.o.m sova nan timme, tack vare oronpropparna....Prevelis skakar ganska mycket, sa jag undrar om propelleraxlarna aer lite krokta.....
Framat sextiden kommo vi alla fram till Heraklion, medans blixt och dunder ackompanjerade anlaeggningen....Jag lyckades kraenga peau mej den ohemult tunga ryggan genom att etappvis baxa upp den fran golvet,forst till sitsen,sen armstodet och slutligen axeln....Sen var det den lilla ryggan och mandolan.
Jag sporde hamnpolisen hvor busscentralen lag, och den lag icke alls langt bort,ca 200 meter kanske, vikken tur! Vid intraedet daerstaedes, sa kom en anfadd chaffis och fragade om vi skulle till Chania, och det skulle iallafall jag samt flera.....Det kostade 13 Euro, ifall nan nu vill veta det, och bussen var naesten full sa jag hamnade bredvid en vacker flicka vid namn Xenia, som studerade filosofi vid universitetet i Rhetymnon och som delvis finansierade studierna genom att dansa grekiska folkdanser pa hotell. Hon var fran Rhodos och gruppen heter Rhodian Dancers och ska finnas pa Youtube....
Vi sprakade friskt aenda till Rhetymnon, sen forsokte jag sova lite och det borjade ljusna naer vi kom till Chania.....

Mikke
2012-10-12, 13:31
Fredag 12 okt.
På Chanias busstation var det full fraes och att sa manga bussar kan fa plats pa sa liten yta aer en gata.... :D Sen funderade jag pa hur jag skulle fa tag i kusin Maria, for jag antog (felaktigt,visade det sig..) att det gamla numret som jag hade i min telefonbok inte gaellde.....Sa jag gick omkring och fragade efter telefonkatalog pa busscentralen, men det fanns ingen,sa jag kopte en karta over stan....Chania kaendes MYCKET storre aen som jag mindes den for ca 14 ar sen, men minnet aer ett förädiskt käril......
Jag knallade bortåt OTE´s kontor, men just det stället visade sej stängt,klockan var bara 8 eller så, så jag hade god tid på mej och jag hade lämnat in stora ryggan och mandolan på busstationen, så jag tog och knallade ner mot hamnen.Det började kännas alltmer hemvant och jag tittade in pa museet och fortsatte sen ner till hamnen,där det var mycket folk fast mindre bilar....

Jag knallade förbi den stora moskeen,där det var en tysk konstnär som hade utställning och det gamla fyrtornet verkade vara renoverat, iallafall såg det så ut på avstånd. När jag kom närmare hamnen där båtarna låg, så såg jag en fin träskuta av ansenliga dimensioner,tvåmastad med bogspröt och det visade sej vara Hulda av Drottningholm. Inte en själ ombord, men jag fotade delar av henne. En bit längre ner låg en modern segelbåt i plast med svensk flagga och en man höll på att dona med bommen,så jag tilltalade honom och han berättade att båten var en Bavaria 46 och att hans fru jobbade på nåt hotell i Platanias och att dom seglade en del runt Kreta.

Sen vidare mot tavernan To Doloma, som enligt uppgift skulle finnas kvar.....Jovisst, när jag kommit bakom de venetianska galärhusen sa låg den där.....Ingen syntes utanför, men dörren var öppen, så jag knallade in. Där stod en dam och rörde i grytorna och hon log igenkännande och jag tyckte mej minnas henne också. To Doloma var ju mitt första teckningsjobb på Kreta för ca 15 år sen, så det kändes trevligt att återse stället.
Sen fortsatte jag upp och letade reda på The Turkish Well, men utanför det stället, som också fanns för 15 år sen, hölls det pås att göras hål i marken med diverse maskiner, så jag förflyttade mej hastigt vidare till ett litet fik. Där berättade den trevlige innehavaren att telefonnumren i Chania hade fått en siffra till, så jag tog fram min telefonbok och testade. Och minsann, då svarade kusin Maria !!

Det var ju roligt, men hon skulle jobba, men hennes man Michalis som är bonde, kunde disponera sin tid lite mer efter eget skön, så hon gav honom mitt nummer, och han ringde och vi kom överens om att träffas vid busstationen kl 2.
Det var ju nån timme kvar dit, så jag fikade på och njöt av det goda kaffet. Sen knallade jag upp till bussarna och satte mej utanför lagerhuset, där min packning var. Vid kvart över två ringde han och undrade var jag var och jag berättade, men hans mobil tog slut och vi gick om varann några gånger innan vi möttes. Michalis är en reslig, ca 1.90-2 m lång kretensare och jag kände igen honom direkt. Vi lassade upp mitt bagage på hans flak och sen foro vi till deras hem, i utkanten av Chania. Där mötte oss Maria och deras tvenne 10-åriga döttrar Anna och Michaela, som bägge pratade bra svenska. Sen brassades det käk i långa banor......
Kul att återse dem efter flera år,senast jag såg dem var nog ca 6 år sen i Karlstad.Flickorna var långa och kunde nog tas för 12-12 år i Sverige. Efter maten skulle det läsas läxor, så Michalis och jag tog bilen och stack bort till hans odlingar, där han berättade vad som var på gång.Han hade byggt ett stort (1000 kvm) växthus som inom kort skulle besås. Efter växthuset for vi till en annan odling där han hade en massa höns och kycklingar och även en glad gris för eget behov.Sen föll mörkret och vi stannade vid en liten vägtaverna och tog en fika innan vi for hem. Sen bidde det kväll och det pratades svenska väldeliga och en av flickorna, Michaela,spelade lite elpiano för mej och jag spelade mandola för henne.Sen var det lite mat igen och så förflöt kvällen under trevliga former. Jag fick sova på vardagsrummets soffa, och sov som en stock....På morron var alla utom Maria borta, och efter lite frukost skjutsade hon ut mej till flygplatsen.Planet kom iväg i tid och trots motvind så landade vi enligt tidtabell efter en mkt lugn och fin flygning på ett soligt Landvetter. Till min stora glädje så hade Leif kommit med bilen för att hämta mej, medans jag var helt inställd på att ta bussen till stan och sen vidare per tåg till Uddevalla, men nu fick jag bil med chaufför.....vilken lyx!!!Resan till Uddevalla gick som smort, och när vi kom fram hade Riitta Mykonoskyckling med tillbehör färdigt....underbart gott !! Sen fick jag basta, och det var också härligt...!!
Benet och foten klarade resan bra, men det är fortfarande svullet och rätt ömt på sina ställen, så jag ska se till att komma till fabbo doktorn så fort som möjligt......

Zappa
2012-10-12, 14:19
Välkommen hem och tack för fantastiskt trevlig läsning!

bye_bye
/Zappa

pawik
2012-10-12, 14:20
Så är ännu en av dina Karpathosresor snart till ända.
Det är alltid lika trevligt att läsa om dina nedslag i den
grekiska vardagen.
Denna gång blev det ju både öden,äventyr och strapatser.
Hos Riitta o Leif blir du ju väl omhändertagen.
Tack för trevlig läsning.

/pawik

Mette
2012-10-12, 14:52
Tak for turen og tak for dine fine betragtninger bye_bye

Mette

KR
2012-10-12, 16:41
Tack för att vi fått hänga med på din resa.
//
KR

Athanasia
2012-10-12, 19:38
Åhh,,skönt att höra att Du kom till Kretaflabb_flab,,och så klart vidare till Sverige.Tack för trevlig läsning.klapp_klap

Mikke
2012-10-20, 19:55
...takk alla!!
Jag får välan ta och försöka runda av denna tråd nu när jag sitter hemmavid på Lamberget, medans regnet skvalar utanför och regntunga skyar stryker över trädtopparna......

Som sagt,snälle Leif Samuelsson kom från Uddevalla och hämtade mej helt oväntat på Landvetter och i det vackra vädret gick resan hem som smort.Likaledes vänliga Riitta hade Mykonos-kycklingen klar (snakka om tajming!) när vi kom hem . Sen stannade jag tvenne nätter hos Samuelssons,där jag blev mkt väl omhändertagen ( och bastad) Sen peau lördan tog jag tåget hemåt Karlstad och blev faktiskt hämtad där med.
Här kommer(ytterligare) en liten berättelse från Pigadia:
min tandläkare Spanos haver en(mkt vänlig) sekreterare, som kommer från Othos.Förra året berättade hon(stolt) om sitt hemgjorda vin och lovade mej (generöst) en flaska,vilket jag (naturligtvis) påminde henne om även detta besök.(fattas bara...)
Hur det nu föll sej, så hade hon ringt mitt grekiska nummer upprepade gånger för att ge mej en besökstid, men jag hade glömt det sim-kortet hemma i Sverje, alltså fick hon inte tag på mej....
Varför hon inte ringde mitt svenska nummer (det visade sej senare att hon hade fyra av mina visitkort liggande....) undandrar sej min bedömning,kanske var det för långt eller så,man ska ju lägga till ett plus och sen landsnumret och sen ta bort en nolla......Inte helt enkelt, m.a.o..och det fanns säkert en hel del annat att göra för henne än att jaga en vimsig gubbstrutt från Sverje....
Men iallafall så gav hon(snällt) bort sin eller "min"framtida vinflaska till nån annan patient när jag inte dök upp....Så när jag(äntligen) dök upp på eget bevåg, fanns det ingen flaska att få......(attans osis megalos..)
Summa summarum: nästa gång jag kommer till Karpathos, DÅ minsann, ska jag få en flaska,har hon lovat....Alltså har jag något konkret& lokalt producerat att se fram emot till nästa gång.(s.k morot)...Eller också blir det ett dacapo, vem vet??....(det skulle va kul att rita en etikett till vinet....;-)
Sen blev kostnaderna för scooterskadorna 100 Euro totalt,men jag fick ett kvitto på engelska (som jag skrev själv) och som Thanasis stämplade och undertecknade och som jag i min tur lämnat till mitt försäkringsbolag,så det blir nokk bra..... Kvittot från abbeteket glömde jag spara, men det var kanske bara en hundring eller så....(vimsig,jag?)

I torsdags var jag hos vårdcentralen i Karlstad och blev tittad på och även fick stortån omlagd.Det läker fint och gör allt mindre ont, så nu på måndag är jag tillbaka till jobbet.....

Idag gifter sej Antoni Panaretos i Pigadia med sin polska Zuzanna, och det svider lite att jag inte är med.....det skulle visst ske på hotell Elektra i stan.Det blir väl ett relativt litet bröllop med Karpathosmått mätt, men dom ska visst gifta sej en gång till i Polen, och där blir det nog större.
När Chronis (Pelagos) Panaretos yngsta dotter Irini gifte sej uppe på Lasthos-platån i somras, så var det visst ca 600 gäster där.....(gulp)
ajö
Mikke

Dan S
2012-11-03, 09:00
Kul Mikke.

Vi ses nästa sommar. Vi är i Katodio i vårt färdiga (?) hus i 2 månader - mars - maj. Välkommen dit.
Liksom andra skandinavier som vill titta förbi!

Mikke
2012-11-04, 00:02
..Grattis Danne, så nu är ert fina hus färdigt!!
Förhoppningsvis dimper jag väl ner i april och då minsann sticker jag dit, även om ni inte är där, för nu vettja ju vare ligger.... :D
Mvh,
Mikke