handdator

Visa fullständig version : 4 dagar kvar till Skopelos!


Lena Ch
2012-07-25, 00:06
Nu ser jag verkligen fram emot att komma till Grekland! Det var 2 år sen sist.
På lördag bär det av till Skopelos! :):) Såg på vädret att det är 36-37 grader där nere. Det blir till att bada mycket. Det ska bli så spännande att upptäcka en ny ö! Är det någon som är där nu, eller nyss kommit hem och som har något speciellt tips?

Lena

Eva64
2012-07-25, 00:22
Passa på att hyra bil och se er omkring! Har ni inte beställt guiden än så gör det. Där finns massor av tips och idéer till vad man kan se och göra. Trevlig semester! Och ja, jag är jätteavundsjuk!bye_bye

Birgitta63
2012-07-25, 07:07
Nu ser jag verkligen fram emot att komma till Grekland! Det var 2 år sen sist.
På lördag bär det av till Skopelos! :):) Såg på vädret att det är 36-37 grader där nere. Det blir till att bada mycket. Det ska bli så spännande att upptäcka en ny ö! Är det någon som är där nu, eller nyss kommit hem och som har något speciellt tips?

Lena
Strandmat köper du hos bagaren nere i hamnen . Ligger en på hörnan som så goa samt billig strandmat . Vi handlade med oss var dag samt drack deras kaffe innan vi drog i väg med bussen .Besökte en ny strand var dag .
Ni kommer att få det helt underbart på sköna Skopelos . Vi var där 2009 samt har varit den bästa perfekta semester i nu .
Om 19 dagar dra vi till Parga som kanske kommer bli lika underbar , många säger att så blir det :)
Birgitta

Eva L
2012-07-25, 10:34
Jag ska också till Skopelos i år och hoppas du berättar om din resa när du kommer hem.

Ser att Birgitta skriver om ett bra ställe att handla strandmaten på. Jag som gillar att sitta på en strandtaverna är också nyfiken på om det finns bra tavernor vid stränderna. Vi kommer att bo i Skopelos stad så jag antar att det blir Stafilos stranden som vi mest kommer att besöka. Fast någon strand till lär vi väl prova på.

Eva

Lena Ch
2012-07-25, 13:28
Tack för tips om god strandmat!
Jo jag har beställt kalimeras guide och den kommer att hjälpa oss att hitta många fina ställen! Det låter som att Skopelos är en helt fantastisk ö!!!
Vi kommer säkert att hyra bil nån dag och tänker oxå försöka cykla en del!:cool:
Får se hur mycket vi orkar i värmen. Men förra gången i Grekland, som var Thassos, så var det skönt att ha cykel för att komma till några andra stränder. Även skönt att ha bara för att åka och handla. . .Men det kanske är alldeles för kuperat för det?
Åh, vad spännande att upptäcka en ny ö!
Jag har varit på 17 st andra öar. Kanske blir detta min favoritö klapp_klap

Lena

KristinaE
2012-07-25, 21:19
Hej. Vi är på Skopelos nu.åker hem på lördag efter 2 underbara veckor.Läs i forumet om tips på tavernor. Vi har testat många av de som har skrivits om. Alla bra och stora portioner. Det finns en taverna som inte är tipsad, ligger på strandprommenaden,är dansk/ grekisk. Mkt bra. Åk till Mamma Mia kyrkan gå alla 200 stegen upp. Åk badbåt till Alanyssos, de har sänkt priset från 25 till 15€ pp, pga lite turister. Lokalbuss till olika stränder, billigt och fungerar bra. Stranden inne i Skopelos inte att rekommendera. I morgon skall vi åka badbåt till Glysei, 5€ pp. Ni kommer att älska önbye_bye

Kalimera
2012-07-26, 10:40
Jag har varit på 17 st andra öar. Kanske blir detta min favoritöChansen är mycket stor. :)

Trevlig resa! bye_bye

Alala
2012-07-26, 12:09
Var på Skopelos för två år sedan. Det är en mycket trevlig ö. Besökte inte alla stränder, men min favorit blev Agnondas (tar man bussen är det nästa stopp efter Stafilos om jag kommer ihåg rätt). Där finns 3 tavernor så det är ett bra val om man vill äta på stranden.

En båtutflykt med kapten Pakis (hoppas han finns kvar) fina båt Gorgona kan jag också rekommendera. Då bör man reservera hela dagen. Vi besökte Alonissos två gånger, först Steni Vala och sen Patitri på kvällen. Delfiner såg vi och besökte ön Kyra Panagia. God lunch fick vi som tillverkades egenhändigt av kapten Pakis. Möjlighet till bad två gånger. _B-anana
I Skopelos stad tyckte vi om Ouzeri Gorgones, där man kan sitta på trappan och ta en ouzo eller vad man nu vill. God mat hade de också!

Trevlig resa!

/ Anne bye_bye

Eva L
2012-07-26, 13:11
Hur är stranden Agnondas. Är det vassa stenar, djupt direkt vid stranden, sjöborrar eller besvärliga klippor. Vi har en treåring med oss som gör sin första greklandsresa och han tittar ofta i albumet från när han var i Thailand och besökte flera paradisstränder. Hoppas att han inte blir allt för besviken. Även om vi förklarat att det inte är som i Thailand pratade han med mig häromdagen om alla fiskar han skulle få se.

Eva

Alala
2012-07-26, 13:20
Stranden i Agnondas består av sten, personligen gillar jag det eftersom man slipper all sand mellan tårna. Hur det var i själva vattnet vet jag faktiskt inte för jag badade aldrig där.

Men vill man ha sand finns det ju andra stränder att välja på. :)

/ Anne

Speja
2012-07-26, 13:23
Stranden i Agnondas är väldigt stenig. En härlig plats att äta långlunch på men ska man bada så finns det trevligare ställen tycker jag. Kom hem från Skopelos för tre veckor sedan och det är en alldeles underbar ö. Missa inte Anatolis taverna längst upp i Kastro. Vansinnigt många trappsteg innan man är uppe men utsikten, atmosfären och maten gör att det är värt varenda svettdroppe! :)

Lena Ch
2012-07-27, 13:54
ÅÅh, vad jag blir glad för alla härliga svar från er!!!! Jättebra med nya tips, även om guiden verkar väldigt bra!
Nu är det ju underbart väder här hemma oxå. Jag badade nyss i vår lilla sjö, Härligt. Men det ska bli så roligt att åka till Skopelos imorgon! Jag fattar inte riktigt att det är sant....._B-anana
Kramar till er alla som svarat och tipsat!
Lena

dromprinsen
2012-07-27, 15:04
hej, var på skopelos för andra gången i juni i år. ni måste prova stränderna limonari, hovolo och milia också. skopelos är kanon!

Lena Ch
2012-07-27, 21:18
Tack tack så jättemycket alla goa kalimerakompisar!
Nu ska jag packa färdigt. Kl 6 imorgon bär det av med bil till Landvetter, flyg till Skiathos, sen båt till Skopelos. Yippeeee!_B-anana_B-anana_B-anana
bye_bye
Lena

Lissi
2012-07-28, 00:14
Ha det helt underbart! Skopelos är så fint. Missa inte Alonissos på dagstur.

Lissi- som varit där 2 ggr och sannolikt kommer igen om jag hittar en billig resa..

Kashmir
2012-11-05, 22:37
Nu ser jag verkligen fram emot att komma till Grekland! Det var 2 år sen sist.
På lördag bär det av till Skopelos! :):) Såg på vädret att det är 36-37 grader där nere. Det blir till att bada mycket. Det ska bli så spännande att upptäcka en ny ö! Är det någon som är där nu, eller nyss kommit hem och som har något speciellt tips?

Lena

Hej Lena!
Jag har precis bokat en resa till Skopelos för mig och maken till sommaren -13. Vi kunde bara åka just den veckan så jag ville vara tidigt ute:) Det är första gången som vi åker till Skopelos så jag är lite nyfiken på hur du upplevde ön som förstagångsbesökare? Några tips? Vi ska bo inne i Skopelos stad, men sedan göra olika utflykter. Antingen får det bli bil eller buss för att ta oss runt. Vet du vad bussen kostade? Hyrde du bil - vad kostade det i så fall?
Om du har lust att svara alltså:)

MVH Katarina

MariaJ
2012-11-07, 22:21
Hej Katarina!
Jag kanske kan svara på några frågor. Vi besökte Skopelos för första gången nu i september och tyckte att det var en jättefin ö. Läs gärna mitt resebrev därifrån också!

Jag tycker absolut att ni ska ta er ut och se mer av ön. Det är väldigt lätt att ta sig runt, det går bra med bussar i alla fall under högsäsong. När vi var där blev det dock glesare mellan bussarna. Vi hyrde en moped som vi hade nästan hela tiden, den betalade vi ca 11 euro per dag för. Jag såg att priserna på bilhyra låg på ca 35-40 euro per dag. Det finns gott om biluthyrare i stan så gå runt och kolla priser först. Trafiken är lugn så det är inga problem att köra.

Vi åkte bara buss en dag. Då åkte vi till Milia, det tog väl ca 35 min och den biljetten kostade 3,40 euro.

Ni kommer helt säkert att få en kanonhärlig resa!

Maria