Logga in

Visa fullständig version : Frågor om att resa med Novair.


Hasse L
2012-07-24, 15:43
Hej!

Då jag är en aning flygrädd, undrar jag lite om hur Novair - som vi ska åka med på söndag - är som flygbolag.

1. Hur är bemötandet och servicen gentemot resenären ombord på Novairs flygplan?

2. Brukar kabinpersonalen på Novair ta sig tid att lyssna och svara om man har några frågor om att flyga, som för mig skulle kännas lättande då jag är lite skraj att flyga.

3. Jag ska åka med en Airbus A321, hur är de i gången? Är de stötiga eller jämna? Hur går de i turbulens?

4. Har Novair någon gång varit med i en känd olycka eller nödlandning sedan de började flyga?

Tack på förhand!
/Hasse Lindgren

Ylva A
2012-07-24, 16:29
Hej Hasse L,
Flygrädd? Ja, jag minns hur det var när armarna på mina vänner blev blå för att jag höll i för hårt. Jag blev av med den. Fråga hur många år flygvärdinnan har jobbat. När Du hör att hon/han kanske jobbat nästan varje dag i 15-20 år, då är Du inte så skraj längre.
Kram
Ylva

Arne
2012-07-24, 16:50
Hej Hasse L Ett tips är att du kontaktar kabinpersonalen när du går ombord. De är erfarna att hjälpa passagerare som har flygrädsla. Du kan också förhandsboka era platser mot en kostnad, det kan kännas bättre att veta var man ska sitta innan avresa. Det går att göra via www.novair.net (http://www.novair.net/). Novair har inte haft någon större olycka som jag känner till. Du kan också läsa mer här: http://www.novair.net/SE/under-resan/flygradsla/Pages/flygradsla.aspx (http://www.novair.net/SE/under-resan/flygradsla/Pages/flygradsla.aspx). Hoppas du får en bekväm flygresa och trevlig semester!

Arne

mouche
2012-07-24, 17:34
Har fløyet med Novair til Kreta et par ganger siste året og gjør det gjerne igjen. Moderne fly, god comfort og serviceminded personale.

para poli
2012-07-24, 17:41
Eftersom du är flygrädd, förmodar jag att du är påläst om vad som sker vid start +10-15 min samt fr 30 min före till landning? Jag menar sånt som att dom drar ner på motoreffekt någon minut efter start å drar in klaffar så det känns som att man sjunker mitt under lyftning och så. FRÅGA PÅ annars.
Jag är ingen flygexpert men uppskattar absolut när jag får flyga a321. Framförallt försöker jag fixa plats 9A eller 9F(Iberia, Lufthansa osv). Åtminstone 4 ggr det senaste året.
Jag upplever det som att 321 knakar och "svajjar" mer än t ex a319-320.
Nu får experter rätta mig men, Slutsatsen jag dragit är att a321 är ett mycket långt flygplan för sin storlek. Kabinens inredning gnisslar mot varandra. Det är ju byggt i moduler. Säten blir ju slitna och gnäller efter hand. En 321:a har väldigt många säten i en smal kropp, uppåt 200. Säkert fler på ett charterplan som Novair.
Novairs 321or är hyfsat nya (7,9 år). Jag fög idag med en 14årig historia och det är hur fint som helst. Men knakar, det gör det. (helt normalt)
Lycka till!

Hasse
2012-07-24, 19:04
Jag vill inte heller kalla mig för flygexpert, vem här på forumet kan titulera sig det? Jag har flugit mycket med Novair´s A321 och tycker de är helt underbara att sitta i. Något jag tröttnat på är motorljudet man har om man sitter nära motorerna, sätena över vingen särskilt. Därför bokade vi, 2 personer rad 36, platserna A + B för att komma så "långt ifrån" motorerna som möjligt och lite skillnad var det ju mot tidigare års flygningar.

Jämna i gången frågas det? Betänk då att hastigheten är omkring 850 km/h på en höjd mellan 10.000 och 10.500 meter ö.h. I stort sett ingen flygning sommartid över Europa så här års är helt befriad från turbulens. Varm och kall luft som möts på denna höjd gör att vilket flygplan som helst får utstå skakningar. Det vibrerar, kränger lite, innehållet i ett plastglas på "bordet" framför en rör sig, vingarna rör sig lite grann. Kaptenen och hans kollega har dock ständig koll på sin radar och vet ungefär när ett turbulent området dyker upp och brukar då meddela passagerarna samt i förekommande fall tända säkerhetsbältesskylten. Jag som flygvan gillar inte heller turbulens, de går i regel över efter ett par minuter.

Vill därför påstå att en A 321:a är ett mycket behagligt flygplan att sitta i, mycket av inredningen är av plast och låter därför fullt naturligt. Ta gärna Arne´s råd och kontakta Novair i förväg vid flygrädsla.

(psst....para poli - 211 passagerare hade "min" flygning den 7/7 i år)


/Hasse:cool: (som tycker det är helt underbart med inflygning/landning)

Vilma
2012-07-24, 22:19
Har åkt med Novair flera gånger från Landvetter till olika platser i Grekland, senast i går ifrån Parga.

Det har fungerat utmärkt varje gång. Igår när planet precis började rulla ut mot startbanan hördes ett dunkande, bom bom, ungefär...strax efter talar kaptenen om för oss att det ljud som hördes var en slags vajer som man kör över här och det var det ljudet vi hörde och sen skämtade han det lite. Ingen behövde sitta och fundera på om allt var i sin ordning eller ej.

Sedan under flygningen hände det ett par gånger att det blev lite turbulens Även då hörde vi honom omgående förklara att vi var inne i ett område med turbulens, han sa vad turbulens är och hur länge det han trodde det skulle vara, hur han skulle flyga(ändra höjd) för att försöka undvika. Han förklarade att vi ska sitta med bältet på för att inte någon ska slå sig och varför motorerna låter som de gör i turbulensen, beror på farthållarna. Han beskrev det som att flyga i lätt turbulens som vi gjorde kan jämföras med att köra bil på en grusväg. Det kan upplevas som lite obekvämt att åka med men är inget som är besvärligt för flygningen. Jag är inte flygrädd direkt men tycker turbulens är obehagligt och jag uppskattade mycket hans pedagogiska förklaring.

Har alltid upplevt deras personal som vänlig och trevlig, särskilt en manlig steward...han skojar hela tiden, snygg är han medAng_elx alla blir glada och avslappnade.

En gång blev en man, som satt precis framför mig, dålig då var personal snabbt framme och hjälpte honom och de agerade lugnt och proffsigt.

Hellen
2012-07-25, 08:53
Ursäkta OT, men ibland stämmer det bara för väl för att låta stå obesvarat :D


Har alltid upplevt deras personal som vänlig och trevlig, särskilt en manlig steward...han skojar hela tiden, snygg är han medAng_elx alla blir glada och avslappnade.


Tror jag känner hans fd. fru, skall jag förmedla infon? Ang_elx:D

Eva L
2012-07-25, 09:21
Ursäkta OT, men ibland stämmer det bara för väl för att låta stå obesvarat :D



Tror jag känner hans fd. fru, skall jag förmedla infon? Ang_elx:D

Fast det finns flera snygga och trevliga stewards på Novair. Ang_elx

Eva

Hellen
2012-07-25, 09:26
Fast det finns flera snygga och trevliga stewards på Novair. Ang_elx

Eva

Enligt säker källa inte så många som är intresserade av kvinnor, jag skrev TROR :D

Vilma
2012-07-25, 09:28
Tror jag känner hans fd. fru, skall jag förmedla infon? Ang_elx:D

:p Då kanske det är bäst att klargöra att charmen var inte inriktad mot mig personligen utan rent allmänt :D...

Hasse L
2012-07-25, 17:10
Tackar för erat stöd och för era svar på frågorna!

Jag passar på att fråga om jag av mina Turkietresor uppfattat rätt, att Boeingplan är stötigare vid landning och gropigare vid turbulens, än vad Airbusplanen är?

para poli
2012-07-25, 17:48
Tror att stora skillnaden mellan amerikanska Boeing och europeiska Airbus är att Airbus flygs utan spakar. Boeing kör med spakar (rattar) som mekanisk överför det piloten vill, styr klaffar och sånt medan Airbus styrs via datorer, s k fly by wire. Datorer som överför vad piloten vill. (som moderna stridsflyplan, Saabs JAS var pionjär). Piloterna har inga spakar. Vet dock ej hur det är på Boeings nya s k "Dreamliner" som bl a Norwegian har köpt in.
Någon skillnad i turbulens och stöttighet vid landningar kan jag inte tänka mig att det är.
Vilken fabrikant som är den bästa, om det tvistar de lärde. I fråga om säkerhet så är det riggoröst och lika. Däremot säger boeingentusiasterna att Airbus är enkla plan med bara skal och det nödvändigaste. Själv föredrar jag europeiskt. Och se vilket uppsving dom haft de senaste 20 åren. Där slår dom Boeing med hästlängder... SAS övergår mer och mer till Airbus 320-serie på de europeiska rutterna.

para poli
2012-07-26, 00:46
Här hittade jag en video som fint visar hur en flygning med a320-321 går till. Med Spanska Iberia men iaf. Enjoy!
http://www.youtube.com/watch?v=_1r2V0EzBGY

:)

para poli
2012-07-26, 00:51
sedan var ju inte 2e-piloten efter 2 minuter så tråkig att titta på om man får vara lite manchauvenistisk :D

Hasse
2012-07-26, 08:07
Iberia-filmen var intressant så till vida att jag reagerade och blev häpen över det faktum att jag "saknade" de gamla vanliga Boeing-reglagen på mittkonsolen (spakarna) och vad jag kallar "ratten" så här får någon kunnig gå in och ge mig de rätta namnen på dessa förut så vanliga delarna i cockpit.

Vad jag har förstått sen tidigare och även från denna tråd är att Boeing och Airbus skiljer sig markant från varandra i teknik och utveckling. Mycket riktigt så väljer inte bara SAS Airbus som förnyelse då de gör upphandlingar. Nu tycker jag att t.ex gamla trotjänaren 737 från Boeing är skön att flyga i, särskilt den största som väl heter 738 egentligen.

Beträffande piloten (den äldre av de två) i filmen så blev jag lite förskräckt över hur dålig engelska jag tyckte han hade. Jag hade svårt att förstå vad han sa, den mörkhårige av de två var lite lugnare. Sen blev jag förbluffad över att den sistnämnde satt och höll i en "joystick" alldeles då filmen avslutades. Spännande, fascinerande!


/Hasse:cool:

para poli
2012-07-26, 11:44
Beträffande piloten (den äldre av de två) i filmen så blev jag lite förskräckt över hur dålig engelska jag tyckte han hade.

Han är spanjor, inte dålig engelska (då blir man inte pilot i et nationellt europesiskt bolag), bara dåligt uttal. :)

i_love_crete
2012-07-26, 14:38
Hur yttrar sig din flygrädsla? Ger det panik känslor? Om det är av allvarligare karaktär kanske du ska söka hjälp. Tex KBT eller liknande. Men det hinner du ju inte nu. Kanske kunde be att få något lugnande utskrivet för att ta bort det värsta. :)

Hasse L
2012-07-26, 15:10
Hur yttrar sig din flygrädsla? Ger det panik känslor? Om det är av allvarligare karaktär kanske du ska söka hjälp. Tex KBT eller liknande. Men det hinner du ju inte nu. Kanske kunde be att få något lugnande utskrivet för att ta bort det värsta. :)

Jag oroar mig över att följande saker ska hända.
Vid takeoff/stigning:
* Att planet ska skrapa stjärten i landningsbanan vid take-off.
* Att planet inte ska komma upp till marschhöjd utan störta under stigningen.

Vid landningen:
* Att landningsstället inte ska stå emot flygplanets och resenärernas tyngd då vi landar och således vika sig.
* Att piloterna inte ska få stopp på planet och att vi därför kommer köra in i ett annat plan eller själva flygplatsbyggnaden.

Uppe i luften:
* Att vi ska störta vid turbulens.
* Om det åskar, att blixten ska slå ned i planet.

Skulle beskriva hur stor min rädsla är som skala 4/5. Värst är det om jag har en plats vid mittgången och inte kan se ut.

Inte så att jag skriker, men jag är ju uppenbart nervös, rädd och skakar och så. Jämrade mig dock lite när vi for till Turkiet första gången för 3 år sedan men då hade jag inte åkt sedan 2001 å andra sidan.

i_love_crete
2012-07-26, 15:30
Jag oroar mig över att följande saker ska hända.
Vid takeoff/stigning:
* Att planet ska skrapa stjärten i landningsbanan vid take-off.
* Att planet inte ska komma upp till marschhöjd utan störta under stigningen.

Vid landningen:
* Att landningsstället inte ska stå emot flygplanets och resenärernas tyngd då vi landar och således vika sig.
* Att piloterna inte ska få stopp på planet och att vi därför kommer köra in i ett annat plan eller själva flygplatsbyggnaden.

Uppe i luften:
* Att vi ska störta vid turbulens.
* Om det åskar, att blixten ska slå ned i planet.

Skulle beskriva hur stor min rädsla är som skala 4/5. Värst är det om jag har en plats vid mittgången och inte kan se ut.

Inte så att jag skriker, men jag är ju uppenbart nervös, rädd och skakar och så. Jämrade mig dock lite när vi for till Turkiet första gången för 3 år sedan men då hade jag inte åkt sedan 2001 å andra sidan.

Alla kan vi nog vara lite "rädda"... Har tänkt samtliga tankar Du beskriver. :eek: Men det låter lite som att du har en flygrädsla som påverkar dig alltför mycket. På gränsen till "fobi" kanske?

Hur som haver så är det jättebra att Du ger Dig upp och flyger. klapp_klap För det sämsta man kan göra är att undvika det man är rädd för. Då triggas det bara ännu mer.

När dessa "negativa" tankar kommer funkar det att avleda dessa med tex att du läser en bok/tidning, lyssnar på musik eller så? Tror det är viktigt att du bryter tankekedjan! Vet att det finns andingaövningar man kan ta till när man hamnar i en panik känsla eller rädsla. Man måste liksom ta bort de negativa tankarna om vad som kan hända!

Men är det jättejobbigt så ring Vårdcentralen och beskriv problemet. Du kan säkert få nån betablockerare som håller nerverna lugna. Men det är ju en snabb lösning på problemet.

Men Du ska absolut nämna för Flygvärdinnorna att du är flygrädd. De brukar vara jättegulliga och hjälpsamma. :)

Fösök oxå och avdramatisera detta med flygningen. Lägg ingen energi på att gå och oroa dig utan ta det som det kommer. Det ordnar sig. bye_bye

para poli
2012-07-26, 15:35
Jag oroar mig över att följande saker ska hända.
Vid takeoff/stigning:
* Att planet ska skrapa stjärten i landningsbanan vid take-off.
* Att planet inte ska komma upp till marschhöjd utan störta under stigningen.

S k "tail strike" är inget som orskar olycka. Däremot är det dyrt för flygbolaget att ta kärran ur trafik för en noggrann inspetion.

Du är väl medveten om att efter någon minut drar dom ner på motoreffekten vilket ger en känsla av att man sjunker. Efter ytterliggare ett par minuter dras klaffarna in och ger samma känsla? (Helt normalt alltså) :)

i_love_crete
2012-07-26, 15:44
Man kan ju ta sig en Whiskey. De lugnar ju också nerverna. Man blir liksom lite mer avspänd. Men det är ju inte alla som dricker alkohol. :)

para poli
2012-07-26, 16:08
Man kan ju ta sig en Whiskey. De lugnar ju också nerverna. Man blir liksom lite mer avspänd. Men det är ju inte alla som dricker alkohol. :)

Alkohol förstärker känslor eller? :confused:

MariaEriksen
2012-07-26, 18:07
Hej Hannes!

Det kommer att gå utmärkt att flyga. Tänk på allt härligt vi kommer att uppleva när vi kommer fram.

Kram mamma (som också reser med)

Hasse L
2012-07-26, 18:16
Man kan ju ta sig en Whiskey. De lugnar ju också nerverna. Man blir liksom lite mer avspänd. Men det är ju inte alla som dricker alkohol. :)
Jag är bara 17 ju. ;)

ouzomini
2012-07-27, 12:53
Hej
Jag och min familj har oftast åkt med Novair och alltid blivit väl omhändertagna av personalen.
Gör som dom flesta föreslagit, prata med personalen när du går ombord då tror jag att dom håller ett extra öga på dig för att se hur du mår. Vid olika ljudförändringar brukar kaptenen förklara vad det är, ibland "störande" kan tyckas av andra som inta är rädda men bra för de flygrädda. Du kan ju höra dig för med kabinpersonalen om du får titta in till kaptenen som kan berätta lite för dig. Det fick min man göra en gång och dom berättade allt för honom och slutade med att dom har också familjer som dom vill hem till.
Lycka till med resandet

i_love_crete
2012-07-27, 13:44
Jag är bara 17 ju. ;)

Oj, Ja då rekommenderar Jag inte Whiskey.. Haha :D

Faestis
2012-07-27, 18:58
Hej hopp..
Och jag tror att för några av oss är det bästa sättet att komma över sina "rädslor" att ta hand om dem själv - d.v.s. om rädslorna är kontrollerbara, och det låter det ju som de är... Alla är vi olika!! Men Vet man att man är rädd för något speciellt så får ju just rädslan såå stor uppmärksamhet ju fler som vet om den!
Lita på dem som håller i spakarna och avled dig själv, du flyger ju med din familj = det är ju några i din närhet som vet hur du känner inför att flyga. Jag är själv inte helt 100% glad i att flyga - men det är väldigt trevligt att komma fram och ha hela semestern farmför sig!!
//Faestis

Vilma
2012-07-28, 10:28
Hej hopp..
Och jag tror att för några av oss är det bästa sättet att komma över sina "rädslor" att ta hand om dem själv

Lita på dem som håller i spakarna och avled dig själv, du flyger ju med din familj = det är ju några i din närhet som vet hur du känner inför att flyga. Jag är själv inte helt 100% glad i att flyga - men det är väldigt trevligt att komma fram och ha hela semestern farmför sig!!
//Faestis

Så sant...ett tips kan vara att tänka att din rädsla är inte du utan något som vill hindra dig från att leva ditt liv som du vill och hindra dig att ha kul. Du kan bestämma över den. När den säger vad farligt! så talar till den som till ett litet barn: Du säger : Var lugn, du är trygg. Det här går bra! Låter enkelt men är effektfullt.

Se på flygpersonalen och de runt dig om de är lugna så kan du vara det också. Håll någon du reser med i handen.

För dig är den flygningen en stor händelse men tänk på varje minut över världen hela dygnet så många flyg som lyfter.

Alla ljud, motorer låter annorlunda, luftgropar upp o ner...det är ingår och är helt normalt. Tänk vad krångligt för dem som serverar kaffe när planet åker bergodalbana:)

Gör en bra spellista i Spotify eller något annat bra som tex Morgan Allings sommarprat fr 2009, det kan du lyssna i flygplansläge och skingra tankarna utom vid start och landning. Lycka tillbye_bye

Hasse L
2012-07-28, 13:30
Oj, Ja då rekommenderar Jag inte Whiskey.. Haha :D
Haha, det är lugnt! ;)

Hasse är ju inget direkt jättevanligt namn på en 17-åring så det var inte så konstigt att du inte tänkte på en 17-åring då du läste namnet. :)

Drar mig egentligen för att ge ut mitt riktiga namn på nätet men jag heter faktiskt det betydligt yngre namnet Hannes egentligen, men polarna brukar kalla mig Hasse. :)


Tack alla för eran hjälp och era tips. Det kommer säkert att gå bra, även om jag är aningen spänd. :)

para poli
2012-07-28, 22:11
Tycker "Hasse" var ett najjs namn av dina polare.
Anders/ Vars far f.1930 är döpt till Hasse (vilket oxå är lite ovanligt)

i_love_crete
2012-07-29, 17:54
Haha, det är lugnt! ;)

Hasse är ju inget direkt jättevanligt namn på en 17-åring så det var inte så konstigt att du inte tänkte på en 17-åring då du läste namnet. :)

Drar mig egentligen för att ge ut mitt riktiga namn på nätet men jag heter faktiskt det betydligt yngre namnet Hannes egentligen, men polarna brukar kalla mig Hasse. :)


Tack alla för eran hjälp och era tips. Det kommer säkert att gå bra, även om jag är aningen spänd. :)

Hehe.. Precis, Jag såg en man i övre medelåldern framför mig. flabb_flab Återkom gärna sen och berätta hur Du upplevde flygresan.. bye_bye

Hasse L
2012-08-08, 20:53
Nu återkommer jag om hur flygresan upplevdes.

Såklart var jag rädd och skakade och grät och klamrade mig fast i armstöden och så (har värsta flygfobin).

Men personalen var väldigt tillmötesgående och släppte ombord oss först, fick prata med kapten och kabinpersonal så det kändes väldigt betryggande, och det vart ingen tail strike (dock var jag väldigt orolig för den saken, hade om jag fått välja hellre flugit en A319 då jag hört att det är vanligast hos stora plan), men nu är jag åter igen rädd över hemresan och tänkte ställa ett par frågor om tailstrike.

1. Hur vanliga är sk tailstrikes? Hur många flygningar på tusen ungefär?

2. Vad händer med flygplanet efter en tailstrike? Bucklor? Brand? Bensinläckage?

3. Måste man gå tillbaks till flygplatsen efter en tailstrike eller kan planet fortsätta lyfta?

4. Hur känns en tailstrike i kabinen ungefär?

Tusen tack på förhand!
Hasse L :)

para poli
2012-08-20, 21:24
Har aldrig hört om att en tailstrike orsakat en olycka. Bucklor ja, brand och bensin nej.

Lite kompletering om mina funderingar Boeing vs Airbus; Såg nyss en dokumentär om Turkish flight 1951, krasch i Amsterdam. Slutsats; Airbus och Boeing har två helt olika filosofier. Boeing vill att piloterna ska förses med information från datorerna, så att de kan göra nödvändiga korregeringar vid incidenter. Airbus däremot ser till att datorerna korrigerar möjliga fel.
Just detta ledde till olyckan med Boeingkärran i Amsterdam. Skulle aldrig hänt med en A319/320/321. Flygplanen blir ju mer och mer komplexa i sina system, medan människan bakom spakarna kanske inte alltid är lika allert att förstå instrumentens varningar. Dessutom reagerar vi ju lite långsammare än datorerna?
A321 förblir mitt favvoplan iaf!