handdator

Visa fullständig version : Olympos


Ören
2012-07-14, 20:50
Har man varit 3 gånger på Karpathos ska jag äntligen besöka byn Olympos men jag undrar om vägen är klar dit eller är det föredra båtresan ändå. :) En by som jag inte besökt är Mesochori är det värt ett besök ?_B-anana Längtar till att besöka vår favorit strandbar Akti Beach strax utan för Pigadia.:) Så less på den sk Svenska sommaren, grillen måste in under tak.:mad: Thassos resan under Juni var räddningen för oss.klapp_klapReser i slutet på Aug

karinafp
2012-07-14, 22:15
Har man varit 3 gånger på Karpathos ska jag äntligen besöka byn Olympos men jag undrar om vägen är klar dit eller är det föredra båtresan ändå. :) En by som jag inte besökt är Mesochori är det värt ett besök ?_B-anana Längtar till att besöka vår favorit strandbar Akti Beach strax utan för Pigadia.:)

Vägen är väl halvklar... asfalteringen går siga, siga. ;) Fyrhjulsdrivet är att föredra, även om vännen Vasilis kör dit titt som tätt i sin vita Audi... Men båtresan är trevlig i sig och då får du ju tillfälle att utforska Diafani också.

Mesochori är mycket speciell och väl värd att besöka där den klänger på bergssluttningen.

Ägarna av Akti Beach bar har köpt f d Benissimo och öppnat nytt under annat namn. I alla fall sa de i början av säsongen att de skulle byta namn på stället. Får hoppas att de inte ändrar det alltför mycket. :) Vet inte om själva Akti också har bytt ägare, du får väl rapportera därnerifrån. ;)

Karin
som alltid längtar ner

Dan S
2012-07-17, 15:35
Hej.

En liten uppdatering. Vägen är nästan helt klar och går bra att köra med vanlig bil nu. Alla uthyrare accepterar det. Dock, ca 200 meter är ännu rå så ta det försiktigt där.
Olympos är ett måste. Och ingen bluff, tro mig. Det ni ser är vad som gäller. Jeansen åker inte på när ni åkt hem!

Mafric
2012-07-17, 17:47
Vi var på Karpathos och besökte Olympos förra sommaren. Det är en helt underbar by. Första gången gick vi med turistmassan i början och det var givande och mysigt. Andra gången gick vi själva innan turistmassan kom med bussarna, vilket gav ännu mer äkta känsla. Sedan gäller det nog att hitta sina egna guldställen. Luften, tystnaden och naturen är magisk om man hamnar på rätt platser. Men hmm, är vägen redan okej? Då finns det nog risk att byn snart är riktigt turistifierad, vilket jag personligen tycker är synd på en sådan by. Jag tycker det var värt att ta båten dit. Det är ju faktiskt en resa som man kan njuta under och dessutom även se Diafani. På nervägen till Diafani så släppte bussen dessutom av de som ville vandra sista biten. Det var i sig också en härlig upplevelse.

Akti bar blev även vår favorit där vi tillbringade de flesta dagarna. Deras sallad med Karpathos specialbröd längtar jag fortfarande efter. De hade även en söt katt och de två hundarna Timo och Oreo. Den sistnämnda var valp då och bör väl ha lugnat ner sig ett par hekto sedan dess så att Timo kanske nu uthärdar honom. Söta var de i alla fall. Och personalen var mycket trevliga. Hälsa från oss som i år besöker Thassos, men hoppas att vi tar oss till favoriten Karpathos så småningom igen. Det är ju så många öar och platser vi vill besöka så man vet aldrig säkert.

Ha det riktigt härligt på Karpathos och i Olympos.

Fixarpidde
2012-07-19, 21:43
Precis hemkommen från ett soligt Karpathos. Vägen till Olymbos är klar med undantag av en liten bit. Vägen är asfalterad och fin. Den kvarstående biten är hyfsad grusväg. Inga problem att köra.

Kalimera
2012-07-31, 14:07
Jag fick ett mejl förra veckan med uppgifter om att det går utmärkt att åka buss från Pigadia till Olymbos. Undrar vad som kommer att hända med båtturerna?

Niaas
2012-07-31, 15:06
Tror nok fortsatt mange vil foretrekke å ta båten. Det er ganske skummelt å sitte i bussen når bakhjulene nesten er utenfor stupet i de værste svingene. Og ifjor kjørte bussen kun hvis det var minst 10 personer med.

Enkelte dager går den også innom Lefkos og bruker et par timer på turen..
Det er behageligere å sitte på båten! Men bussen er billigere, tror jeg.

Kalimera
2012-07-31, 16:40
Tror nok fortsatt mange vil foretrekke å ta båten. Det er ganske skummelt å sitte i bussen når bakhjulene nesten er utenfor stupet i de værste svingene.Då vinner båten. I alla fall för mig. :)

Hellen
2012-07-31, 17:50
Då vinner båten. I alla fall för mig. :)

Jag tyckte det var tillräckligt hemskt med den kombinerade båt/bussturen, kul att ha varit där, men en gång räcker för mig tror jag

Knut E
2012-09-11, 12:54
Vi kjørte egen bil til Olympos i forrige uke. Det går helt fint. Veien er svingete og mange høye skrenter/stup er det, men hovedsak er bein bred. Etter ca 1/3 fra Spoa er det 2-3 km med grus før veien igjen er asfaltert. Jeg synes det er en flott tur og starter du tidlig har du byen nesten for deg selv før bussene fra båtene i Diafini kommer. Og så har du full frihet til å reise videre hvor og når du vil. Vi var nede Diafini og traff "Olympus-kledde" kvinner som ventet på at brødrene skulle bli ferdige i stor vedfyrt ovn. Fortalte villig om prosessen og åpnet døren til ovnen.

Ören
2012-09-11, 15:48
Vi har varit till Olympos men vi tog en båttur , en spännande busstur från Diafini när bussen stannade och kvinnan som körde den klev ut och startade motorn ut i från motorrummet där bak, som tur var handbromsen åtdragen i uppförsbacken. Om vi besöker Olympos igen tar vi nog bilen för att bestämma över sin egen tid. Diafini gillade vi en lugn liten by. Längtar dit igen fast man bara varit hemma en vecka._B-anana:):)