handdator

Visa fullständig version : Mjölkallergi


Åsa H
2006-02-05, 20:02
Hej!
Skall till kykladerna i maj-juni med ett barn (3 år) som är mjölkallergisk. Någon som har erfarenhet av detta? Finns det ex. sorbet och isglass att ge honom? Och brukar grekerna använda smör och mjölk i sin matlagning?
Tack!
\\Åsa

anoula
2006-02-05, 20:09
Jag kan iofs väldigt lite om mjölkallergi, men kan berätta att grekerna i jämförelse med oss skandinaver använder relativt lite mjölkprodukter i sin matlagning. Det matfett som nästan uteslutande används är olivolja. Sedan använder de ju en del grekisk yoghurt och feta i matlagningen också, men det brukar stå på menyerna.
Sorbet brukar finnas på de flesta restauranger.

Gita
2006-02-05, 20:15
Finns det ex. sorbet och isglass att ge honom?
\\Åsa (file://\\Åsa)

Samma internationella glasstilverkare i Grekland som här hemma, och de har isglassar.

Gita

Eirini
2006-02-20, 18:38
Jag har en vaninna i Sverige med mjokallergi och jag har fatt veta att komjolk ar mer allergi-framkallande an get och farmjolk. Har du kollat det?
I grekland anvands mjolk fran get och far till mycket i matlagningen fast det ar olika pa olika stallen i landet. Det finns jattegod hardost - Graviera, och yogurt som ar gjord pa farmjolk och en jattesmaskig ostkaka - Galaktoboreko som ar gjord pa getmjolk.

Det kan ju vara vart att undersoka infor resan och framfor allt att lara er vad mjolk heter pa grekiska (γαλα) sa att ni kan fraga! :o