handdator

Visa fullständig version : Gavdos kåkstad, efterlysning


PA
2012-07-12, 17:55
Hej Alla bye_bye

Vi kom igår från den underbara lilla ön Gavdos intill Paleochora. Där fick vi reda på av våra hotellgrannar att det finns en kåkstad på Gavdos. Som vi aldrig såg. Finns det någon av alla er Kalimeror som varit där och kanske rent av fotat:confused:


//PA

Eva L
2012-07-13, 10:26
Jag vet inte vad du menar med kåkstad men på den tur jag gjorde för länge sedan med en grekisk arrangör visades flera gamla byggnader upp. Foton finns men de sitter i album. Vet inte om byggnaderna eller resterna av dom fortfarande finns kvar. Ingen är bosatt där.

Eva

PA
2012-07-13, 16:30
Jag vet inte vad du menar med kåkstad men på den tur jag gjorde för länge sedan med en grekisk arrangör visades flera gamla byggnader upp. Foton finns men de sitter i album. Vet inte om byggnaderna eller resterna av dom fortfarande finns kvar. Ingen är bosatt där.

Eva

Hej Eva bye_bye

vad vi förstod så skulle det vara ett mini Christiania, bebott av "rasta-hippes".


//PA _B-anana

PS hittar bara Parga i ditt album DS

PA
2012-07-13, 17:25
Hej Alla bye_bye

Hittade själv bilder på google earth, kåkstan verkar ligga vid Lavrakasstranden:)

//PA _B-anana

Eva L
2012-07-13, 22:24
Ursäkta mitt svar. Måste haft hjärnsläpp vid frukosten i morse. Mitt svar gällde. Gavdos har jag också besökt under 90-talet då en av mina grekiska bekanta ägde mark där och på den ön finns bofasta. Ser att du hittat kåkstaden.
:)

Eva

nutten56
2012-07-15, 23:33
Jasso. Jag och min hustru bor på Gavdos 1 månad varje år och "kåkstaden" finns på Lavrakas stranden men det finns även en hippi bosättning på Potamos stranden. Lavrakas kommer man till genom att gå i vatten till midjan fån Agio Iannis stranden, och Potamos är en lång vandring från byn Ambelos. Stigen ner till Potamos är svår att hitta och hippierna som bor där året om vill ha det så. Har man väl kommit dit belönas man med en 500 meter lång strand för sig själv, hippierna har sitt boende vid ravinen bakom stranden och de hämtar vatten direkt från klippan. :) Kenneth

Kalimera
2012-07-16, 11:18
och hippierna som bor där året om vill ha det så.Intressant! Det hade jag ingen aning om.

nutten56
2012-07-16, 12:32
"Kåkstaden" vi pratar om består av trälådor, papplådor plast och annat som hippierna plockar från havet, en del har byggt riktigt stora "hus" och kan även ha solpaneler så de har ström. (Moderna hippier eller hur) Eftersom vi är så länge på ön har vi tid att vandra mycket i bergen och där kan man även hitta hippier som bor i grottor/hålor men de tycker inte om när man hittar dem. De vill leva ifred och leva naken liv under sommaren. Jasso från Kenneth

Kalimera
2012-07-16, 14:59
Finns det några som bor där året om?

Arne
2012-07-16, 15:49
Enligt vännen Haris på Haris Hotel i Paleochora lär de bo på Gavdos året runt.

Arne

Kalimera
2012-07-16, 18:13
Enligt vännen Haris på Haris Hotel i Paleochora lär de bo på Gavdos året runt.Undrar vad de lever av?

nutten56
2012-07-16, 21:34
Vad vi vet så stannar många kvar över vintern och vi har sett hur de övar/tränar på olika konster som de åker till Kreta och kanske andra ställen, och uppträder med. (Jonglerar, dansar, svänger runt med stavar/rep och eld, slukar eld osv.) En av våra bekanta på ön säger att de kommer och tigger ibland också och vi har sett de som har varit fruktansvärt smala och haft mycket trasiga kläder. Kenneth

Kalimera
2012-07-18, 10:00
Vad vi vet så stannar många kvar över vinternMåste vara oerhört tufft att tillbringa vintern på Gavdos, även om man bor i ett riktigt hus, vilket inte de verkar göra. Intressant!

PA
2012-07-22, 18:32
Hej Alla bye_bye

Va mycket info man kan få på Forumet, helt otroligt!klapp_klap

//PA _B-anana

nutten56
2012-07-25, 22:29
Det finns mer än hippies att se på Gavdos, t.ex. är det någon som har sett alla skelett som finns på ön? Ja, jag skojar inte, det finns flera att finna vi har sett skelett på olika platser och härom året träffade vi en Holländsk arkeolog som sa att det var döda romare men lokalbefolkningen säger att det är sjömän efter alla skeppsvrak utanför ön. Om jag inte var så dålig på datorer så skulle jag bifoga bilder men vet ej hur man gör men jag kan skicka på email om någon vill se! Kenneth

Kalimera
2012-07-26, 10:31
men jag kan skicka på email om någon vill seSkicka till mig: kalimera@kalimera.nu

Kalimera
2012-07-30, 16:35
Det finns mer än hippies att se på Gavdos, t.ex. är det någon som har sett alla skelett som finns på ön? Ja, jag skojar inte, det finns flera att finna vi har sett skelett på olika platser och härom året träffade vi en Holländsk arkeolog som sa att det var döda romare men lokalbefolkningen säger att det är sjömän efter alla skeppsvrak utanför ön. Om jag inte var så dålig på datorer så skulle jag bifoga bilder men vet ej hur man gör men jag kan skicka på email om någon vill se! Kenneth

Nu har jag fått några bilder från Kenneth. Tack!


http://www.kalimera.se/bilder/forum/gavdos.jpg


http://www.kalimera.se/bilder/forum/gavdos_2.jpg