Visa fullständig version : Tips om "snälla" stränder? (Zakynthos/Samos)
Jag är Greklandsnovis, har bara varit på Lefkas men stortrivdes där, och funderar nu på en ny Greklandsresa. Nu har jag en fråga till alla Greklandsproffs där ute: var hittar jag de "snälla" stränderna? Jag tror inte att "snäll"="barnvänlig" på charterspråk, för det behöver inte vara långgrunt, och sand/klappersten spelar ingen roll - men det ska vara LUGNT. Inga höga vågor, tack. Helst inga vågor alls. :) Simma i spegelblankt hav, ja tack. På Lefkas hittade jag precis en sådan strand - pytteliten - i Agios Nikitas.
Nu är jag framför allt nyfiken på Zakynthos eller Samos - hur är stränderna där?
Tack på förhand!
/Ida
Hej!
Jag är ingen Greklandsexpert eftersom jag om och om igen återvänder till Phytagorion på Samos. Men där hittar du din snälla strand, ett stenkast från hamnpromenaden. Stranden heter Remataki och i och för sig är där klappersten, men bara en eftermiddag på åtta resor har där varit lite vågor. Annars är havet spegelblankt uten strömmar. Där är superfin sandbotten, ganska långgrunt och trevliga restauranger som ger en gratis solstol om man ätit eller druckit något där. Till exempel Faros restaurang, som dessutom har jättegod mat. (Prova kalv med spaghetti!) Dessutom är det en underbar by!!!!
Trevlig resa!
på http://www.faros-samos.com kan du titta på bilder
Tänk, det var ju PRECIS ett sådant svar jag ville ha - någon som varit massor av gånger på samma ställe och kunde intyga att en viss strand är vågfri i stort sett jämt. Tusen tack! :D
Om någon annan har fler tips - shoot! Gör det ännu svårare för mig att välja. :)
Det är ju trevligt att någon tycker man kan åka till samma ställe många gånger:) Men där är så bra...! Och jag fick med mamma ett år och nu ska hon dit för tredje gången med mig. Ville bara nämna att vid rundresa på ön kunde jag konstatera att på andra sidan, till exempel Kokkari, är det betydligt mer vågor. Det var stor skillnad. Så undvik den sidan om du åker till Samos.
Lycka till i ditt letande!
Jag har visserligen bara varit på Zakynthos tre gånger, en vecka varje gång, men har aldrig upplevt några vågor att tala om där.
Hej Rob Roc - var på Zakynthos har du varit? På samma ställe, eller på olika orter? Tack på förhand.
Vi har just varit en vecka i Kokkari och en vecka i Votsalakia (Samos). I Kokkari blåser det mot land och det kan bli ganska höga vågor, superkul för äldre barn och barnsliga vuxna :). I Votsalakia blåste det från land så det var inga vågor att tala om, men spegelblankt skulle jag inte kalla det...
Vi åkte till Psilli Ammos en dag (sandstrand på östra Samos) DÄR var det långgrunt och stilla - och mycket varmare i vattnet :D.
Jag tyckte att Kokkari var fantastiskt, men jag skulle nog inte åkt dit om barnen varit små (mina är 11 och 14 år).
Hej Rob Roc - var på Zakynthos har du varit? På samma ställe, eller på olika orter? Tack på förhand.
Jag har haft boende i Argassi varje gång. Där är själva sandstranden inte mycket att hurra för men badet väldigt bra som "snäll strand".
Jag har dock i stort sett varje dag jag varit där åkt till andra stränder; Laganas - Mycket fin "snäll" strand men samtidigt mycket folk och vissa delar av sommaren är delar av stranden avstängd för caretta caretta (havssköldpaddorna)
Kalamaki - Sitter mer eller mindre ihop med Laganas men lugnare. Kan ev vara ännu mer havssköldpaddor här.
Mina favoritstränder är ligger dock i Vasilikos som är en halvö typ..Och där har jag mest tillbringat tid på St Nicholas Beach
Edit: Om ditt val står mellan Samos och Zakynthos kan vara värt att tillägga att jag tror (utan att ha varit där själv) du "får mer Grekland" på Samos än på Zakynthos.
Tack för alla tips - efter lite vridande och vändande börjar det luta åt Votsalakia på Samos. Mer "grekiskt" än Zakynthos och stränderna verkar funka (om inte annat är det ju ganska nära till Psili Ammos). Pythagorion är också med i slutkampen. Nu ska jag bara höra vad mitt ressällskap (som är uppväxt i Grekland) har att säga om saken också. :)
Jo, en sak till, ni som varit på Samos: det verkar som att hotellen (iaf Apollos hotell) inte verkar erbjuda Internetanslutning, vare sig på rummen eller i lobbyn. Hur är Internetmöjligheterna på Samos? På Lefkas förra året hade många restauranger och caféer fritt Internet om man åt där, så kanske det är på Samos också? Eller så finns det ingen anslutning alls och man får en riktigt av-ur-kopplad semester - det är verkligen inte fel det heller - men jag ville bara kolla vad som gäller.
Det fanns wifi på nästan alla restauranger/caféer när vi var på Samos.
Jag är säker på att du inte ångrar valet av Samos. Det är en underbar ö med supervänliga människor. Tror att Phyragorion är lite mer hålligång, även om det inte precis är byn där ungdomarna reser till för att festa. Ganska hög medelålder på turisterna och definitivt ingen skönhetstävling varken på stränderna eller uteställena. Spännande att höra vad det blir. Kul om du berättar!
"Ingen skönhetstävling", hög medelålder och lagom med hålligång låter helt mittiprick för undertecknad som varit tant sen hon föddes (för 35 jordsnurr sedan). :) En pocketbok, en frappe och ett parasoll är allt jag behöver (utöver det spegelblanka havet). Jag rapporterar gärna när vi kommer hem, men det kan dröja lite - eventuellt blir resan inte av förrän i september, beroende på diverse logistikfaktorer. Ba så ni vet. :)
Själv landar jag på Samos 26:e augusti om allt går som planerat_B-anana
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.