handdator

Visa fullständig version : Skiathos, Lefkas, Zakynthos eller...?


Tjomme
2006-02-05, 14:47
Hej!

Nu planerar jag och min sambo en resa till Grekland. Förra sommaren var vi till Skiathos. Det var min elfte Grekiska ö och jag tyckte den var helt underbar. Efter mycket diskussioner har vi nu kommit fram till att vi troligtvis vill åka tillbaks till Skiathos eftersom vi hade det så otroligt bra. Dock är det ju kul att få se en ny ö. Vi har kollat in Lefkas och Zakynthos. Finns det någon som besökt alla dessa tre öar? Vad tyckte ni i så fall? Vi är ute efter någorlunda lugn och ro men inte helt dött. Bra restauranger, barer och tavernor. Fina och många bra stränder samt små mysiga gränder i byn/byarna. Vi kommer att hyra bil eller moppe.

Tack på förhand bye_bye

martinifk
2006-02-05, 18:45
[quote=Tjomme]Hej!

Nu planerar jag och min sambo en resa till Grekland. Förra sommaren var vi till Skiathos. Det var min elfte Grekiska ö och jag tyckte den var helt underbar.

Mina föräldrar har varit på Lefkas som de tyckte var en bra ö och Zakhyntos sägs vara en stökig ö :confused: men dit skulle jag gärna åkaflabb_flab

MvH Martin

Elisabet
2006-02-05, 20:55
Fina och många bra stränderDet beror lite på vad du menar med "fina och bra stränder". På Skopelos tror jag det finns fina sandstränder? Det gör det inte på Lefkas. Många mycket vackra stensträder finns det däremot.

Lefkas är en bördig, kuperad och vacker ö, men kräver ett fordon och en massa utflykter för att man ska kunna uppleva det.

Ia
2006-02-05, 21:44
Jeg mener da jeg har lest at det skal være mange flotte strender på Lefkas....:o . Du blander ikke med Lesvos??? Eller er det kanskje jeg som tar feil..?

Jeg har selv vært på Skiathos som hadde mange flotte strender og kan godt tenke meg og reise tilbake dit med kombinasjon Skopelos som jeg ikke har vært på.

Ellers så har mitt neste ønske vært å reise til Parga med kombinasjonen Lefkas som jeg mener har mange flotte strender... ;)

De andre stedene vet jeg ikke noe om bortsett fra at jeg mener jeg har hørt at Zakyntos er litt pary-party-sted...., men flotte strender



Ia _B-anana

Elisabet
2006-02-05, 22:18
Jeg mener da jeg har lest at det skal være mange flotte strender på Lefkas....:o . Du blander ikke med Lesvos??? Jag menar Lefkas, men som jag skrev så beror det på VAD MAN MENAR MED FINA STRÄNDER. Den som gillar sandstränder lär inte hitta några favoritstränder på Lefkas. Däremot är de fantastiskt vackra, ständerna på västkusten. Men steniga. Mycket steniga.

Kalimera
2006-02-06, 09:14
Efter mycket diskussioner har vi nu kommit fram till att vi troligtvis vill åka tillbaks till Skiathos eftersom vi hade det så otroligt bra. Dock är det ju kul att få se en ny ö.
Om ni har två veckor till förfogande kan ni ta en vecka på Skiathos och en vecka på Skopelos. Finns som alternativ hos charterbolagen. Skopelos har också fina stränder, på köpet får ni vacker natur, en av övärldens finaste byar (Skopelos Stad) och många intressanta sevärdheter. Och fantastiskt bra mat.

Anna Pernilla
2006-02-06, 12:13
Lefkas har jag varit på många gånger och det är min favoritö.Älskar de vackra sandstränderna på västkusten;) .I Nidri finns det lite lagom nattliv.Det finns dock inte några mysiga gränder där att strosa i.Men man kan inte få allt;) .På Skiathos har jag varit för 15år sedan.Där kommer jag ihåg det fanns både mer stränder och nattliv att välja på.

Elisabet
2006-02-06, 12:26
de vackra sandstränderna på västkusten Vilka ständer är det då? Jag var iofs bara på de mest kända stränderna västkusten, Katsiki och Kathisma, och de är som sagt hänförande vackra, men nog är de bland de mest steniga jag har sett i Gr. Möjligen var det en sandremsa i början, men där var det så tätt med solstolar och parasoll så den biten gick jag snabbt förbi. På södra kusten och på östsidan däremot fanns det några sandstränder, men de såg inte särskilt inbjudande ut.

PO
2006-02-06, 12:50
Långa sandstränder finns på sandreveln runt lagunen vid Lefkas stad samt vi Ag. Nikitas, dels inne i byn samt, som nedan, lite norr om.
Katishma har skönt grus på norra tredjedelen.

//PO :)

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Lefkas%202002/originalen/normal_ovader3.jpg

Ia
2006-02-06, 15:11
Oj..., for et heftigt bilde!!


Ia

MonicaC
2006-02-06, 15:40
Hej Tjomme

Jag har varit på alla dessa tre öar.

Lefkas har inte de sandstränder som Skiathos har. Mer stenstränder , dock med maffiga vyer på västra sidan av ön. Fördel Skiathos samt mysigheten i Skiathos stad går inte att jämföra med Lefkas överhuvudtaget då du i Nidri har en gata rakt genom byn och en gata vid hamnen inte alls som i Skiathos stad med alla gränder. Lefkas stad är inte alls av Skiathos stad kaliber....

På Zakynthos bodde vi i Laganas och dit åker jag INTE tillbaka. en enda lång gata med massor av motorcyklar som gasade genom allt hela tiden . Massor med krimskrams-affärer som gränsades till restauranger med inkastare .... sedan finns det jättefina stränder om man hyr moppe och åker mot Zakynthos stad och ner genom Argassi och ut på en udde.... Men där vi bodde fanns inte det där mysiga/trevliga som finns på Skiathos. Sen kanske det finns andra byar/ställen att bo på men dit hittade inte vi...den gången.. :rolleyes:

Men jag skulle nog förslå som Janne säger : ta en kombination Skopelos/skiathos. jag har själv inte varit på Skopleos men jag har fått uppfattningen att det ska vara fint där och det står på min önska-lista i grekland.

Lycka till med planerandet !

/ Monica

Tjomme
2006-02-07, 10:44
Tack för alla svar!

Mycket intressant läsning och strålande att ett forum som detta finns!

Nu har vi dock gjort en helomvändning och valt att åka till Parga! Det ser ut att vara en mycket fin och mysig plats och jag hoppas vi gjort rätt val!? Ni som varit i Parga får gärna skriva något.

Tack!

MonicaC
2006-02-07, 10:54
Jag tror att Parga är ett jättebra val.
Har bara hört gott om Parga och jag vet iallafall en kompis som har varit både i Parga och på skiathos . Och vad jag vet så har han varit tillbaka till Parga efter Skiathos så det måste ju ha varit bra.......

Även Parga ligger på önska-listan...... men iår betar vi av Thassos på listan.

/Monica

Eva L
2006-02-07, 11:07
Tack för alla svar!

Mycket intressant läsning och strålande att ett forum som detta finns!

Nu har vi dock gjort en helomvändning och valt att åka till Parga! Det ser ut att vara en mycket fin och mysig plats och jag hoppas vi gjort rätt val!? Ni som varit i Parga får gärna skriva något.

Tack!

Parga är fint med vackra omgivningar men tyvärr ganska turistexploaterat. Kan uppfattas väldigt olika beroende på vart ni brukar resa och vilka förväntningar som ni har. I jämförelse med Nidri på Lefkas är Parga en riktig pärla men i jämförelse med chora på Amorgos är det stort med massor av krims krams. Ta er tid att vandra i omgivningarna, besöka olika stränder, ta en båttur till Paxos och vandra vid Acheron så blir det säkert en bra semester.

Eva

Kalimera
2006-02-07, 11:53
Det ser ut att vara en mycket fin och mysig plats och jag hoppas vi gjort rätt val!? Ni som varit i Parga får gärna skriva något.
Parga är också ett bra resmål, ni kommer inte ångra er. :)

Läs gärna om Parga i Pargas egna forum, där kan ni även ställa frågor och få tips.

PO
2006-02-07, 12:00
Parga med omgivningar är en höjdare, missa inte utflyktsbåten till Paxos & Antipaxos.
Bilden är från udden vid södra änden av Kryoneri beach, (långt tele lurar perspektivet).

//PO

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5190524.JPG

Kalimera
2006-02-07, 12:55
Jag låser denna tråd nu, disskusionen får gärna fortsätta i Pargas egna forum.

Janne / Kalimera