handdator

Visa fullständig version : Vi har varit i Plakias


Hasse
2012-07-08, 21:57
Vi var väldigt säkra tidigt i våras att vi ville spendera 2 veckor i Plakias, södra Kreta. Vi brukar söka vår variant av avkoppling och den är inte speciellt avancerad. Gå ner i varv, vara lata, vara på stranden men gärna ordna en skuggig stund under parasollet.

Djupdykning i god mat ingår, mer och mer tar vi gärna flertalet förrätter än varmrätter. Gärna lika många tavernor som dagar och olika rätter på samma sätt. Inget tavernabesök gjorde oss besvikna, vilket inkluderar respektive besök i intilliggande bergsbyar Sellia och Mirthios. Vissa middagar - helt otroligt gott!!

Nu hör det till den södra kusten att det ibland BLÅSER UTAV H*****E och DET gjorde det under många dagar. Frukosten fick ätas innanför balkongdörren men i gengäld låg alla saker på bordet kvar där. Och strandstunderna gav emellanåt sandblästring på huden men de mellan 35-39 graderna eftermiddagstid var istället långt ifrån olidliga då blåsten lindrade på flera sätt.

Stolta Kretensiska män har vi nu fått iakttaga på nära håll många gånger. Inte de som har den speciella klädseln med svarta stövlar och huvudbonad mm. men i alla fall rakryggade, mustaschprydda, nästan aldrig leende män som gav oss en hel del funderingar hur de egentligen är, innerst inne.

Vi fick således en hel del att fundera på, hur mycket som var så bra och på en och samma plats, varje dag, hela resan!!! Det var kort och gott en FULLTRÄFF att vara i Plakias med omnejd dessa två sköna veckor. Visst var det en blandning av flera nationaliteter, gott om hotellplatser finns det verkligen. På intet sätt anser vi att blandningen nationaliteter och kretensarna själva var störande på något sätt. Kanske var det förvisso för mycket tyska talat runt omkring oss då och då, liksom ryska osv. men det anlände en hel del dagturister varje dag, från gissningsvis Rethymnon, kanske Chania? Plakias är INTE en ort för att slippa andra turister!

Och kanske kan man tycka att Plakias är en plats som får ett rejält minus då det inte finns NÅGON SOM HELST båtförbindelse värd namnet? Små motorbåtar enbart för dagturer t.ex till Preveliklostret (inkl. beachen). Busstrafiken är inte heller värd att ge pluspoäng då man måste via Rethymnon för att nå någon annan ort i annan riktning än nord-sydlig.

Men varför peka på det som SAKNAS? Vi fann som sagt så mycket som var POSITIVT, LIVGIVANDE, NJUTBART och vi tvekar inte att ge en klar 10-poängare av 10 möjligaklapp_klap:cool: Tycker man att ovan nämnda minuspoäng angående transporter så har man i gengäld oändliga möjligheter att med eget fordon t.ex se de helt fantastiska vyer som de respektive bergskedjorna ger i ALLA VÄDERSTRECK runt omkring Plakias och särskilt den väg vi hade transfer dit och tillbaka till Rethymnon.

Annat negativt.....var hur det ser ut strax väster om Rethymnon, dess förorter så att säga, när man åker från eller till Chania. Smutsiga industrier, soptippar, ruckel, bilskrotar, anskrämliga samlingar av sådant som upprör och som ger funderingar hur i all världen kommande generationer greker ska kunna snygga till detta??? Förmodligen inget ovanligt runt och omkring större städer som Rethymnon är. Själva staden är antagligen oerhört charmig på sitt sätt men för stor för oss. Missförstå inte min "kritik".......

Jag skulle kunna berätta mer om Plakias, börjar så här. Förhoppningsvis kan det locka fler av er? Svarar gärna på frågor, lärde känna orten tämligen bra.


/Hasse:cool:

mouche
2012-07-09, 09:11
Nu hör det till den södra kusten att det ibland BLÅSER UTAV H*****E och DET gjorde det under många dagar.

Var i Plakias i to dager med en overnatting i midten på juni og da blåste det sånn at det ikke var noen på den store stranden og ingen kunne bade.
Forklaringen på denne vinden ble vi fortalt er at byen ligger mellom to raviner (gorges) og da blir det ofte slik. Da vi kjørte gjennom Kotsifou Gorge på vei til/fra Plakias og stoppet for å ta bilder så trodde jed bildøren skulle bli revet av bilen da jeg åpnet denne!

Vi kjørte over fjellet til nordsiden og til tross for at det var vind fra nord var det der bare en behagelig bris.

Vi opplevde Plakias som en hyggelig by med mange steder å gå ut, men relativt sterkt preget av turismen på alle måter og litt lite autentisk/gresk.

Netwolf
2012-07-09, 11:06
Tack för infon, Hasse! Vi ska till området senare i höst. Vi ska spendera en del tid i Mirthios. Där ska det enligt uppgift finnas ett par tavernor, som är bra. Åt du på någon där? Nåt bra ställe i Plakias, som du kan rekommendera?
Det här med blåsten oroar lite. Blåser det alltid runt Plakias, eller är det koncentrerat till viss tid på året? Ett år var vi vid Falassarna och då blåste det så mycket att vi fick ta skydd, för att inte bli helt sandblästrade.:(

/Netwolf

Marianne
2012-07-09, 20:38
Men varför peka på det som SAKNAS? Vi fann som sagt så mycket som var POSITIVT, LIVGIVANDE, NJUTBART och vi tvekar inte att ge en klar 10-poängare av 10 möjliga.
Fin kommentar, Hasse!
Underbart att ni är så nöjda med er härliga semester!

Hasse
2012-07-12, 21:54
Vi ska spendera en del tid i Mirthios. Där ska det enligt uppgift finnas ett par tavernor, som är bra. Åt du på någon där? Nåt bra ställe i Plakias, som du kan rekommendera?:(
/Netwolf


Om ni ska spendera mer tid i Mirthios än 2 dygn så lär ni få göra repris på de båda tavernorna som finns där. Ja vi såg i alla fall endast två, en som jag översatte som jag tror blev "Plateia". Den åt vi middag på, blandade smårätter och det var klart godkänt men inget wow. Den andra heter Vrisi och ska tydligen ha ett väldigt gott rykte i trakten. Där åt vi inte men drack en retsina, lite kul ställe, småtrendigt.

Favoriter och absolut toppkvalitet på maten i Plakias fick på "Sofia" respektive "Gorgona". Båda ligger "mitt i smeten", Plakias har bara en gata där alla tavernor ligger. En fantastisk Giouvetsi åt jag på "Mousses" men där är servicen och intresset för kunder usel. Prova definitivt "Kri-Kri" där en hel familj svärmar runt hela tavernan med trevlig och vänlig service. Åt för lite där för att bedöma rättvist. En lunch och en middag bestående av mixed grill som var så där. "Lysseos" har bra kötträtter och där finns en äldre "svensk" kvinna, född i Grekland som gillar att man pratar lite svenska med henne.

Västerut mot Soudastranden finns ett par ställen där "Apanemo" är en. De har ett helt fantastiskt vitlöksbröd som man inte behöver beställa, det bara dyker upp ändå. Bra mat för övrigt där.

Det finns tavernor i överflöd i Plakias !!


/Hasse:cool:

IngegerdN
2012-07-22, 18:43
Annat negativt.....var hur det ser ut strax väster om Rethymnon, dess förorter så att säga, när man åker från eller till Chania. Smutsiga industrier, soptippar, ruckel, bilskrotar, anskrämliga samlingar av sådant som upprör och som ger funderingar hur i all världen kommande generationer greker ska kunna snygga till detta??? Förmodligen inget ovanligt runt och omkring större städer som Rethymnon är. Själva staden är antagligen oerhört charmig på sitt sätt men för stor för oss. Missförstå inte min "kritik".......


Har åkt denna väg åtskilliga gånger i båda riktningarna, men aldrig uppfattat det så som du beskriver det...:confused: Kan du precisera närmare var någonstans allt detta förekommer, så ska jag vara observant nästa gång jag åker den vägen för att se om jag delar din uppfattning.

IngegerdN

Hasse
2012-07-22, 19:27
Man upplever så olika, det som framträder framför ens ögon och det kan finnas ett litet samband mellan att humöret är på nedåtgående när man sitter i en buss till flygplatsen för hemresa.

Jag kan inte beskriva på annat sätt än att det jag sett ligger i Rethymnons västra utkanter. Tittade på kartan, där ligger tre orter som heter Haraki, Violi och Gerani. Vet inte om det jag såg ligger före eller efter dem?

Jag vet att jag sett liknande trista utkanter utanför andra grekiska ständer, minns inte vilka? Jag har ingenting emot att vanlig bebyggelse kan se sliten ut, rörig, ha ödetomter, fallfärdiga hus mitt emellan fräscha dito. Men detta jag upplevde var inget bostadsområde, industrier, bilvrak i massor, rörigt.......



/Hasse:cool:

Ankri
2012-07-22, 19:49
Måste bara höra om det är DET Plakias som jag besökte med moped 1988 och som var i princip obebott...tror att det fanns ett diskotek och ett hotell som ägdes av tyskar...kan det stämma:confused:

mouche
2012-07-22, 19:49
Det som overrasket oss da vi kjørte denne veien (National Road) mellom Chania og Iraklion i midten av juni var hvor mange sorte plastsekker som stod i veikanten og ventet på å bli transportert vekk. Disse inneholdt nettop skrot og avfall som var samlet opp langs veien.