handdator

Visa fullständig version : Hälsningar från härliga Sifnos


Mell
2012-07-06, 11:46
(en hälsning från en som smygläst här i flera år utan att kommentera något)

Vi är här nu på Sifnos för andra gången. Förra gången var 2010 och då var vi här i tre härliga veckor. Den här gången blir det ”tyvärr” bara 2 1/2 vecka.
Eftersom vi verkligen fattade tycke för denna underbara ö så var det självklart att vi skulle återvända. :)

Vädret under vistelsen har varit helt underbart. Vi har inte sett ett moln på två veckor. Det är runt 30 grader i luften och kanske 25 i vattnet.

Även denna gång började vi vår vistelse med att bo i Platyas Yalos på prisvärda Blue Fish Apartments. Hyresväden Yannis har verkligen ett ställe som passar oss perfekt. Eftersom vi är 9 personer (inkl 3 barn från 1-13 år) som reser så har vi bokat tre olika lägenheter och varje lägenhet är utrustad med bra pentryn så det är mycket enkelt att laga egen mat. Vi får även tillgång till grillen i trädgården vilket gör att middagarna vi lagar själva, med alla dessa underbara råvaror som finns, blir supergoda.
Yannis är en välkomnande och verkligen serviceminded hyresvärd som vi definitivt kommer att återvända till igen.

Platyas Yalos passar oss som barnfamilj mycket bra. Härlig strand med möjlighet till att ha solstolar och sötvattenduschar samt att det finns bra bussförbindelser om man vill utforska ön eller göra andra ärenden, tex handla i de lite större mataffärerna som ligger i Apolonia.

I Faros bor vi denna gång på Thalata Studios, lite längre upp i backen från Aperanto (som mänga säkert känner till). Rummen på Thalata är bra och fräscha och de har självklart en underbar utsikt över viken.

På både Blue Fish samt Thalata finns det fri wifi.


Vi vandrar bort till Chrisopigi och äter underbara luncher på tavernan närmast klostret. Vi badar och snorklar i det härliga vattnet. 

Vi har även varit upp till Apolonia och fikat på Kokoi-café som ligger precis vid busshållsplatsen. Deras chokladkaka rekommenderas verkligen!!!

Av krisen märks det inte så mycket. Det som är störst förändring är att vi får oftare kvitto när vi handlar än tidigare. I Platyas Yalos har även alla restauranger utom en bytt ägare det senaste året. Det har inte varit några problem att ta ut pengar ur bankomaterna som det varnats för i svensk press.

Vi reser sorgligt nog snyft_drop hem nu på söndag men har redan bestämt oss för att återvända!!!klapp_klap

//Mell

maji
2012-07-06, 14:05
Så trevligt det låter!:) Älskar också denna underbara ö. Lagom stor för att hela tiden ha något nytt att upptäcka och att ha en anledning att återvända. Ha det fortsatt skönt!
//majibye_bye

Kalimera
2012-07-06, 15:23
men har redan bestämt oss för att återvända!!Det förstår jag. Sifnos hör till en av mina absoluta favoriter i Grekland. Inga svårigheter att stanna länge där inte. Njut av de sista dagarna i paradiset! bye_bye

Ann
2012-07-09, 12:16
Nu längtar jag riktigt mkt då man läser om era underbara veckor. Jag får dock vänta till i slutet av aug. Vi bor dock i Kamares, har fått en hel del vänner efter alla våra besök på denna underbara ö...
Ann

para poli
2012-07-09, 12:39
I Faros bor vi denna gång på Thalata Studios, lite längre upp i backen från Aperanto (som mänga säkert känner till). Rummen på Thalata är bra och fräscha och de har självklart en underbar utsikt över viken.

På både Blue Fish samt Thalata finns det fri wifi.


Åkte oxå hem igår (söndag). Var sista tre nätterna på Serifos. Innan dess på Sifnos, Faros (2), Kamares (3). Bodde på Thalata och kanske var det ni som bodde våningen under? Vi åkte där ifrån när stället när byn invaderades till bröllopet. Underbar utsikt på terassen men wifin nådde konstigt nog inte upp på övervåningen...

bye_bye Anders

Ann
2012-07-10, 07:39
Jag måste fråga, hur var det med turister på Sifnos? Var det färre än vanligt?
/Ann

Mell
2012-07-10, 12:18
Jag måste fråga, hur var det med turister på Sifnos? Var det färre än vanligt?
/Ann

Vi tyckte nog att det var lite mindre turister i veckorna mot förra resan (2010). Men på helgerna var det en hel del eftersom det var flera bröllop varje helg.
Båtresan till Aten i söndags med speedrunner var full.


//Mell