handdator

Visa fullständig version : Bottenrekord för euron vs seken?

Charleston
2012-07-04, 15:25
En euro kostar just nu (kl.16) i 8.68 svenska kronor. När var den så billig senast tro?

Kalimera
2012-07-04, 15:32
När var den så billig senast tro?Enligt DI är det elva år sedan.

Charleston
2012-07-04, 16:07
Alltså innan den (euron) fanns i mynt- och sedelform?

Kalimera
2012-07-04, 18:42
Alltså innan den (euron) fanns i mynt- och sedelform?Där står att kursen inte varit så låg sedan december år 2000, så det är innan valutan fanns "på riktigt".

jeabys
2012-07-05, 08:03
Frågan är om det lönar sig att växla in lite Euro redan nu inför resan i slutet på juli. Vad tror ni?

mouche
2012-07-05, 08:27
Nå spiller det vel liten rolle hva vi tro for ingen vet jo hva som er riktig svar? Er man fornøyd med den kurs man får idag så kan man jo veksle, hvis ikke kan man ta sjansen og vente til man reiser ned. Forskjellen vil vel trolig ikke bli så stor uansett?

I all enkelhet så må den enkelte gjøre sine egne valg, men jeg pleier å lytte til ekspertene og gjøre tvert om da disse som regel tar feil!

laero
2012-07-05, 10:11
Det är otroligt vad valutakurser kan svänga. För två år sedan var vi på Andros exakt vid denna tid på sommaren. Då kostande euron nästan 12 sek om jag inte minns helt fel. På så sätt kan man säga att det blivit otroligt mycket billigare att semestra i Grekland (eller övriga euro-området).
Samtidigt har jag hört många ekonomer säga att förhållandet mellan sek och euro borde vara ca 1 mot 8:50 och isåfall är det fortfarande lite för dyrt;)

Lars

Charleston
2012-07-05, 11:31
Det är otroligt vad valutakurser kan svänga. För två år sedan var vi på Andros exakt vid denna tid på sommaren. Då kostande euron nästan 12 sek om jag inte minns helt fel. På så sätt kan man säga att det blivit otroligt mycket billigare att semestra i Grekland (eller övriga euro-området).

Ja, idag kommer ju inte ens engelska pundet i närheten av det (har ju legat mellan 10-11 kronor rätt länge nu)

FredrikO
2012-07-05, 12:12
Hoppas den låga kursen håller i sig till på tisdag. Känns som bra timing att åka på många sätt :)

Charleston
2012-07-05, 14:13
Samtidigt har jag hört många ekonomer säga att förhållandet mellan sek och euro borde vara ca 1 mot 8:50 och isåfall är det fortfarande lite för dyrt

Det kanske kan ske närsomhelst. Euron har fortsatt falla mot kronan under dagen. 8.60 står den i just nu. Kanske ekonomerna för en gångs skull kommer att få rätt i sina prognoser...

mouche
2012-07-05, 17:30
Fallet idag har trolig en sammenheng med at ECB senket renten med 0,25 prosentpoent til 0,75 prosentpoeng og må ikke tas som noen bekreftelse på at euroen vil falle ytterligere selv om det kan skje.

Masse
2012-07-05, 21:21
Det är otroligt vad valutakurser kan svänga. För två år sedan var vi på Andros exakt vid denna tid på sommaren. Då kostande euron nästan 12 sek om jag inte minns helt fel.
Lars

Med all respekt för din kunskap Lars, och för mitt dåliga minne, men jag kan inte påminna mig att vi någonsin haft ett så högt pris på euron. Men å andra sidan förtränger man ju helst tråkiga saker.

Eftersom jag trots allt tyckte att det lät häftigt med 12 sek så sökte jag på den här sajten :
http://www.valutakurser.net/historik/

....... och där påstår man att en euro den 5 juli 2010 kostade 9,64.

12 sek låter vääääldigt mycket?????????

:) Masse

Charleston
2012-07-05, 23:07
Lars menar nog för TRE år sen. Det året (finanskrisens 2009) var euron uppe en bit över 11 sek flera gånger (under våren t.o.m. upp emot 11.50) och större delen av året över 10.

Eldorado
2012-07-05, 23:38
Som semesterfirare är det trevligt. Baksidan är väl att svensk exportindustri får det lite tuffare

Hellen
2012-07-06, 07:23
Jämfört med juli 2009 är det mer än 20% billigare att turista i Grekland nu!
Förutsatt att priserna är de samma på tavernor och boende. Jag har själv inte märkt något prisökning från 2009-2011, hur det är i år vet andra bättre, har det gått åt något håll så är det väl i så fall en sänkning?

laero
2012-07-06, 10:35
Masse och Charleston; ni har helt rätt, 2009 ska det vara. Enligt finansportalen.se var den som dyrast 11:66 någon gång i mars -99.
Och på försommaren när vi var på Tinos hade den nog krånglat sig under 11:-

Lars

Masse
2012-07-06, 18:08
Men visst, jag håller med er i tråden som pekar på den för oss "Greklandsfantaster" och våra vänner grekerna så trevliga utvecklingen på valutakursen. Låt oss hoppas, inte minst för Greklands skull, att den gärna förstärks ytterligare eller åtminstone består ett bra tag. Dock är det ju inte så många europeiska länder vars greklandsresenärer känner av effekten. Folket i euro-länderna får ju inte del av den. Och det begränsar ju tyvärr effekten för Grekland.

Birgitta63
2012-07-06, 18:56
8.60 de är lågt i kurs.Men ska man ta och växla nu ? Tänk om man ej kan handla för pengarna i aug när vi är där. Reser den 13 aug till Parga.
Birgitta

Hellen
2012-07-06, 19:18
8.60 de är lågt i kurs.Men ska man ta och växla nu ? Tänk om man ej kan handla för pengarna i aug när vi är där. Reser den 13 aug till Parga.
Birgitta

Varför skulle du inte kunna handla för pengarna i augusti? Skulle jag rest iväg så hade jag gjort precis som jag brukar, ta ut pengar på plats i bankomaterna i Grekland

Birgitta63
2012-07-06, 19:28
Varför skulle du inte kunna handla för pengarna i augusti? Skulle jag rest iväg så hade jag gjort precis som jag brukar, ta ut pengar på plats i bankomaterna i Grekland
Ah ja menar att det är mkt i luften nu med euron , hörde Findland tänkte dra sig ur menmen vi får se. Tro ej att det klarnar så värst mkt så dem har forfarande euro när vi är där.

mouche
2012-07-06, 19:57
Det snakkes nå om at man skal legge ned euroen og innføre betaling i naturalia (only) så alle bør ta med seg litt å kunne bytte med. Dettte gjelder hele eurosonen og vil kunne bli innført i løpet av få dager!

Birgitta63
2012-07-06, 20:05
Det snakkes nå om at man skal legge ned euroen og innføre betaling i naturalia (only) så alle bør ta med seg litt å kunne bytte med. Dettte gjelder hele eurosonen og vil kunne bli innført i løpet av få dager!
OK, Det låter krångligt men då är det bättre att vänta på hur dem tänker lösa euron kanske .

mouche
2012-07-07, 08:54
Humor er en vanskelig hund!flabb_flab

Hellen
2012-07-07, 08:57

Får man själv välja vem man vill göra affärer med? :D

Jag tänkte på det svenska uttrycket "att betala i natura" , alltså inte byteshandel

mouche
2012-07-07, 13:24
Betaling in natura eller i naturalia tenker jeg på som en gjentjeneste, en byttehandel, med andre ord man får en ting eller tjeneste i bytte med en annen ting eller tjeneste. Så da spørs det hva man har å tilby, men personlige tjenester in natura kan sikkert også brukes under visse forhold vil jeg tro.

Blir sikkert en morsom sommer i Hellas i år!_B-anana

Monica P
2012-07-07, 14:20
Här var det färsk fisk! Kan man få tre liter bensin, kanske?

UlfWiman
2012-07-07, 15:21
Jag har datakunskaper "MCSE" (2000, XP) och vill ha 1 kg Hjortron!
Ok, vi är off the record...

//Ulf

Charleston
2012-07-18, 11:25
Samtidigt har jag hört många ekonomer säga att förhållandet mellan sek och euro borde vara ca 1 mot 8:50 och isåfall är det fortfarande lite för dyrt;) Lars

Inte nu längre. Kl. 12:00 stod euron i 8.5022.

para poli
2012-07-18, 13:20
Inte nu längre. Kl. 12:00 stod euron i 8.5022.

8.5022 > 8.50?

Menmen, åker till Spanien imon, billig vistelse i sikte. / den enes bröd eller hur det nu var... Ang_elx

BTW så har detta forum hjälpt mej att ändra beteende. Forex not, ATM yes

Charleston
2012-07-18, 13:47
8.5022 > 8.50?

8.5022 avrundat till två decimaler blir 8.50. Hursomhelst så är priset nu (eller var i alla fall kl 14:20) 8.4909, dvs under 8.50 oavsett om man tar med fler än två decimaler eller inte.

para poli
2012-07-18, 13:52
8.5022 avrundat till två decimaler blir 8.50. Hursomhelst så är priset nu (eller var i alla fall kl 14:20) 8.4909, dvs under 8.50 oavsett om man tar med fler än två decimaler eller inte.

:D oki, ger mig :)

Masse
2012-07-18, 22:05
............ och eftersom jag var tvungen att ha tag i lite euro här hemma i Sverige så fick Forex bli alternativet. Där var säljkursen 8,9372 idag kl 16.35.

para poli
2012-07-18, 23:07
............ och eftersom jag var tvungen att ha tag i lite euro här hemma i Sverige så fick Forex bli alternativet. Där var säljkursen 8,9372 idag kl 16.35.

Då gjorde dom ca 43 öre på varje €uro du köpte, blir en del för dom i slutändan :D

mouche
2012-07-19, 07:26

Kan man ikke bruke svenske kroner i Sverige lenger?flabb_flab

Masse
2012-07-19, 11:12
Kan man ikke bruke svenske kroner i Sverige lenger?flabb_flab

Jo, tack och lov så är vi inte med i det vansinnesprojektet utan har kvar vår valuta. Men barnbarnen ska ut och resa och eftersom de är ganska unga så tycker de att det är spännande att få lite "konstiga" pengar av Farmor,Farfar/Mormor,Morfar. Då kan det inte hjälpas att man bjuder Forex på några kronor också. Övriga banker står ju inte precis i kö här hemma för att få sälja utländsk valuta.

Janérik
2012-07-19, 22:51
Övriga banker står ju inte precis i kö här hemma för att få sälja utländsk valuta.

Det trodde jag också men lite efterforskning gav i resultat att jag hittade en bankomat som ger ut Euro mitt i Umeå, det kanske finns hos dej också.

Mvh Janérik

Masse
2012-07-20, 10:52
Det trodde jag också men lite efterforskning gav i resultat att jag hittade en bankomat som ger ut Euro mitt i Umeå, det kanske finns hos dej också.

Mvh Janérik

Jodå, vår lokala sparbank, Sparbanken 1826, har en automat utanför sitt huvudkontor här i Kristianstad. Inne på bankkontoret har jag vid mer än ett tillfälle blivit upplyst om att "vi är inget växlingskontor" och blivit hänvisad till Forex. Kom därför att tänka på deras euro-automat utanför, men den visade sig nu vara "ur funktion". Därav mitt påstående att intresset bland bankerna för att sälja utländsk valuta är tämligen svalt.

Men tack ändå för tipset, Janérik!

semlan
2012-07-20, 12:12
I Örebro finns det fullt med Euro i bankomaterna:) Jag får se hur länge vi har is i magen innan vi tar ut, tror ni att kursen blir ännu bättre innan den 12aug?
En annan liten fråga som jag har tänkt på är följande, vilken valuta skall man välja t ex på flygplatserna när man handlar i taxfreen med kort. Man får frågan på kortterminalen om man vill betala i svensk valuta eller i lokal valuta? Vilken är mest förmånligast för mig som kund?

Anna

gunnar
2012-07-20, 12:22
Betala alltid i lokal valuta, då är det din banks växelkurs, annars kan du råka ut för en väldigt dålig kurs.

nilam
2012-07-20, 15:25
Tog ut pengar idag på Kreta och med bankens påslag och allt betalade jag 8,62 kr/euro :-)

Kalimera
2012-07-20, 15:48
Tog ut pengar idag på Kreta och med bankens påslag och allt betalade jag 8,62 kr/euro :-)Jag räknar alltid 1 € som 10 SEK. Inser nu att det är dags att tänka om på nästa resa. :)

Hjalta99
2012-07-20, 16:36
Jag räknar alltid 1 € som 10 SEK. Inser nu att det är dags att tänka om på nästa resa. :)

Men det är väl bra!? Tänk vilket plus det blir i reskassan på slutet...! klapp_klap

/Eva

semlan
2012-07-20, 16:50
tack Gunnar då vet jag:)

IRSA
2012-07-20, 16:57
Jag räknar alltid 1 € som 10 SEK. Inser nu att det är dags att tänka om på nästa resa. :)

Jag räknar som dig Janne, vad billigt vi handlar _B-anana

Irene

Kalimera
2012-07-20, 17:10
Jag räknar som dig Janne, vad billigt vi handlarOch så rika vi kommer känna oss! :)

Jag minns för några år sedan då euron kostade nästan 12 €, även då räknade jag med 1 € som 10 SEK. Nu tar jag igen det jag förlorade då. :)

UlfWiman
2012-07-20, 18:51
Jag köpte film idag på Play.com och SEB debiterade 8,41 enligt kontoutdraget. Hoppas den går ner till 8,10 SEK.

//Ulf

Tom
2012-07-20, 19:08
Vi har sedan många år tillbaka haft en dagsbudget på ca: 100 euro/dag för bostad, mat & mm. För ett par års sedan bet vi ca:11.50 för euron = 1150:-/dag !

Idag blir det med "lite" prispåslag ca: 8.50 X 100 = 850-900:- euro/dag ! Nästan 2-300:- billigare/dag !

De e skillnad de !!!

mouche
2012-07-21, 07:37
Det er det, men har man brukt tilsvarende mindre penger denne gangen som euroen er så mye billigere eller bare brukt tilsvarende flere euro?

Birgitta63
2012-07-21, 10:53
Har många funderingar nu om man skulle växla nu . SEB skulle visst va smartast att ta ut pengar på. Just bankomaten för gå in på banken blev dyrare.

Någon som vet samt kan detta bättre?
Birgitta

Hellen
2012-07-21, 21:25
Varför skulle SEB vara smartast? Billigast är väl fortfarande ICAbanken?
Om nu kursen fortsätter falla som den gjort senaste tiden så finns det ingen anledning att inte ta ut pengarna på plats.

Rasmus
2012-07-22, 07:46
I går tog vi en tripp in till Cityterminalen här i Stockholm, där flygbussar och andra bussbolag tar emot och slussar ut folk och fä.
Ett av de få ställen som tillåter oss att ta ut eurovaluta via bankomater i innerstan.
Lite knappande gav vid handen att Danske Bank tog 9,0087 för en Euro, där Handelsbanken, trettio meter längre bort, endast tog 8,8913.
Köper man 500 Euro hos Handelsbanken, så "tjänar" man således 60 svenska kronor.
En fis i rymden, i och för sig, men varför ska jag ge giriga, dumma daner sextio kronor för ingenting. De slantarna bör hellre investeras i tre kylda drycker på Akteion i Pothea en klar och vacker dag...
Så får det bli. Danske Bank? Ikke...!
:D

Hellen
2012-07-22, 13:32
I går tog vi en tripp in till Cityterminalen här i Stockholm, där flygbussar och andra bussbolag tar emot och slussar ut folk och fä.
Ett av de få ställen som tillåter oss att ta ut eurovaluta via bankomater i innerstan.
Lite knappande gav vid handen att Danske Bank tog 9,0087 för en Euro, där Handelsbanken, trettio meter längre bort, endast tog 8,8913.
Köper man 500 Euro hos Handelsbanken, så "tjänar" man således 60 svenska kronor.
En fis i rymden, i och för sig, men varför ska jag ge giriga, dumma daner sextio kronor för ingenting. De slantarna bör hellre investeras i tre kylda drycker på Akteion i Pothea en klar och vacker dag...
Så får det bli. Danske Bank? Ikke...!
:D

Men det är väl den egna bankens kurs när transaktionen registreras hos banken som gäller vid uttag, inte kursen som visas på displayen i bankomaten?
Jag menar:
De som har konto i Handelsbanken får köpa Euro till 8,8913, Danke Bank 9,0087.
Danske Banks kurs i deras App är just nu i skrivande stund 8,51 (den visas bara med två decimaler) Den kurs som redovisas där er enligt uppgift från banken Mastercards-kurs och skall bara ses som ungefärlig!? :D

Rasmus
2012-07-22, 14:03
Nix, det är den kursen som debiterades mitt konto hos Nordea, som jag för tillfället använder. Provade att ta ut 100 Euro på Danske Banks ATM och därefter samma summa på Handelsbankens ATM, strax intill.
Väl hemma loggade jag in på mitt internetbankkonto och såg att differensen var markant.
Danske Bank, släng er i väggen, fula daner.
:)

Hellen
2012-07-22, 14:15
Ok, det borde innebära att jag hädanefter måste börja jaga den bankomat som ger bäst kurs :D
*skojar* det kommer jag inte att göra, jag håller mig till uttag i bankomater, med mitt ICAbankkort, där jag befinner mig på mina semesterresor.

Kalimera
2012-07-24, 10:16
En euro kostar just nu (kl.16) i 8.68 svenska kronor. När var den så billig senast tro?Nu är den nere i 8.42.

semlan
2012-07-24, 10:21
Underbart!!!!
Om utvecklingenfortsätter så här så undrar jag vad euron är på om 18 dagar då det bär iväg för oss.
Anna

mouche
2012-07-24, 10:23
Mitt forslag;

Lavere enn i dag?Ang_elx

Det er fortsatt vanskelig å spå, spesielt om fremtiden!

Charleston
2012-07-30, 10:44
Och nu (11:20) är den under 8.40

Kalimera
2012-08-01, 10:10
Och nu (11:20) är den under 8.40Nu är den nere i 8.33. Innan jag åker i höst är den kanske nere i 8 kr. :)

Hellen
2012-08-01, 10:44
Nu är den nere i 8.33. Innan jag åker i höst är den kanske nere i 8 kr. :)

Dags att plugga åttans multiplikationstabell (om du nu skulle ha råkat glömma av den) :D

Var någonstans ser du att kursen är 8.33?

Mastercardkursen, den kurs som redovisas i min banks app, (Danske Bank) visar just nu 8.3227, vilket borde bli 8.32, men det funkar kanske inte med avrundningsregler vid valutahandel Ang_elx:D
Den där 0.01 kronan är väl förhoppningsvis inget som stjälper resebudgeten.

Jag har kommit så långt i mina efterforskningar att det är på Mastercardkursen som min bank gör valutapåslaget, är ännu ej klar med om ICA-banken säljer Euro rakt av till Mastercardkursen?

Någon här som sitter på sanningen??

mouche
2012-08-01, 10:51
Sanningen får du på ditt kontoutdrag fra banken etter at du har kommet hjem.flabb_flab

I øyeblikket er det nok den svenske kronen som styrker seg heller enn at euroen svekker seg, men alvorlig talt; hvilken betydning har det for hva om kursen er 8,27875 eller 8,32654?

Hellen
2012-08-01, 10:54
Sanningen får du på ditt kontoutdrag fra banken etter at du har kommet hjem.flabb_flab

I øyeblikket er det nok den svenske kronen som styrker seg heller enn at euroen svekker seg, men alvorlig talt; hvilken betydning har det for hva om kursen er 8,27875 eller 8,32654?

Ingen betydelse alls, vilket jag också skrev flabb_flab
Jag tycker bara det är intressant att veta vilken som är ursprungskursen före valutapåslaget, själv trodde jag att min banks valutapåslag räknades på SWIFTkursen, men så är det inte.

Charleston
2012-08-01, 11:06
För några år sen hade vi en tråd om detta. Jag och några andra mejlade till våra banker och åtminstone jag fick svar som inte var sådär extremt klargörande. Det verkade helt enkelt inte som dom visste själva! Min egen kommunikation med Swedbank kan ses nedan. Den gäller ju iåförsej Visa, men jag antar att Mastercard följer liknande rutiner.
Sen har ju de flesta kort/banker ett påslag på 1.5% på själva grundkursen (dock inte ICAs mastercardkort alltså).
8.32 eller 8.33 eller nåt annat, spotkursen ändras ju kontinuerligt varje sekund. Fixkursen däremot sätts väl bara en gång per (var)dag (utom fredagar, då det kan vara två ggr).
Öht är ju kronan starkare än på länge mot många valutor. Brittiska pundet kostar ju i dagsläget mindre än vad euron gjorde för ett par-tre år sen. Å både danska och norska kronan står väl snart i 1:1 mot den svenska (strax över 1.11 kostar båda just nu).

Skickat: den 27 augusti 2009 17:01
Ämne: Re: SV: Re: kontantuttag utomlands PRIVAT KORTTJANSTER

Hej, tack för din e-post.
Det är korrekt uppfattat, det är samma rutin oavset inköps ställe eller automat.
Med vänlig hälsning
Swedbank AB (publ)

> Tack för snabbt svar.
>
> Vad gäller min andra fråga, så är det alltså kontantuttag i automat jag undrar över. Har jag uppfattat korrekt, att det gäller samma sak som för butiksköp, bara att ”butiken” i det fallet är ”banken” (uttagautomatens bank, alltså), eller? Dvs det går inte automatiskt på nåt sätt, utan de redovisar som butiker redovisar kortköp?
>
> (f.ö. kan jag ju tycka att det är lite märkligt att inte ens er kortavdelning vet riktigt vad som gäller beträffande valutakurs)
>
> Vänligen,

>> Hej
>> Tack för ditt mejl! När det gäller fråga 1. har vi inget svar då det inte är vi på Swedbank som sätter kursen utan Visa i London. Jag har ringt vår kortavdelning men de har inget svar på frågan. Prova att mejla Visa.
>>
>> På fråga 2. är svaret när beloppet dras från kontot. Swedbank går in och reservera samma stund som vi får en signal att att köp önskas göras. Då reserverar vi till våran egen kurs den dagen. Reservationen är bara för att hjälpa kunden räkna bort beloppet tills transaktionen har gått igenom alla system. Hur snabbt transaktionen går igenom beror på butiken man handlar i och när de redovisar sina kortköp. När de redovisar går det till Visa och de sätter kursen på sitt sätt och sen sänder de vidare informationen till oss.
>>
>> Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig på nytt!
>>
>> Med vänlig hälsning
>> Swedbank AB (publ)

>> > Jag har två frågor angående kontantuttag i automat utomlands (euroområdet). Jag har ett swedbank bankkort visa, utan kredit.
>>> 1. Jag vet att det är ett påslag på 1.5% på valutakursen, men vilken kurs är det som gäller? Är det fixingkursen eller swiftkursen?
>>> 2. Oavsett vilket svar på fråga 1, är det kursen vid uttagstillfället eller är det kursen när beloppet dras från kontot som gäller?

Charleston
2012-08-01, 11:10
Mitt inlägg skrevs under tiden som Hellen och Mouche kommunicerade, därav att delar kanske kan uppfattas som åt goddag yxskaft-hållet.

Kalimera
2012-08-01, 12:41
Var någonstans ser du att kursen är 8.33? Jag brukar kolla DI.se.

Charleston
2012-08-01, 12:43
Jag lyckades hitta tråden jag refererade till ovan. Den ligger under "Ordet är fritt" (sidan 8 där), heter "Växelavgift?", innehåller 62 inlägg (det senaste från 2010-02-14). Faktiskt rätt underhållande. Till en början rätt förvirrande, men mot slutet hyfsat informativ. Flera kända namn deltog även i den diskussionen...

Hellen
2012-08-01, 13:49
Jag kommer ihåg den, man kan ju hoppas på att det tillkommit någon valutaexpert Ang_elx:D på forumet.
Den största skillnaden mellan den tråden och den här verkar vara eurokursen flabb_flab

Charleston
2012-08-01, 14:39
Jag brukar kolla DI.se.

text-tv sid 230 funkar också bra

laero
2012-08-01, 17:01
Det intressanta här är ju hur vår köpkraft förstärkts i Grekland.

Min känsla är dessutom att vissa saker blivit billigare, högst ovetenskapligt efter sommarens resa vill jag sätta snittpriset för en greksallad till 5 euro snarare än 5,50 tidigare år.

euron har på ett par år sjunkit från ex.vis 11sek till nu ca 8,40.

Alltså kan jag med en resekassa på 10000 svenska riksdaler idag inmundiga 238,1 greksallader mot bara 165,3 stycken för ett par år sedan. :)

Det är nästan så att man kan känna sig lika köpstark som en norrman ;)

Charleston
2012-08-02, 16:28
Nu under 8.30 (8.2755), efter ECB-bossens tunna besked för hur man ska gå tillväga för att rädda det här gigantiska valutaexperimentet.