handdator

Visa fullständig version : Imbros kløften etc.


larvih
2012-07-01, 20:43
Jeg har købt en billig flybillet til Kreta hos Apollo og planlægger en mini bus- og bådluff:

Chania > Paleochora > Sfakia > Chania.

To spørgsmå til Kreta-eksperterne:

1. Det ser ud som om man skal skifte færge i Agis Roumeli. Er færgerne "synkroniserede" så de passer sammen?

2. Jeg kunne godt tænke mig at vandre gennem Imbros kløften, men er det sikkert? Risikerer man at store sten falder ned?

mrwalker
2012-07-01, 21:24
2. Jeg kunne godt tænke mig at vandre gennem Imbros kløften, men er det sikkert? Risikerer man at store sten falder ned?

Jeg har gått denne og ikke opplevd at det skulle være noen spesiell risiko her. Sunflower-guiden jeg brukte nevner heller ikke noe slikt, derimot anbefaler de den også for barn.

larvih
2012-07-01, 22:38
Jeg har gått denne og ikke opplevd at det skulle være noen spesiell risiko her. Sunflower-guiden jeg brukte...

Alle tiders. Og jeg vil google efter Sunflower-guiden.

Takker for svar. :)

mrwalker
2012-07-01, 23:37
Se etter "Landscapes of Western Crete" av Jonnie Godfrey og Elizabeth Karslake. :)

Men man trenger knapt noen vandringsguide for å gå denne kløften, jeg mener hvordan skal man kunne klare å gå seg vill? flabb_flab

larvih
2012-07-01, 23:54
... jeg mener hvordan skal man kunne klare å gå seg vill? flabb_flab

Nej, det bliver sikkert svært. Det går jo lige ud, og vist også ned ad bakke... :)

Arne
2012-07-02, 08:41
När det gäller byte av färja vid Ag Roumeli för färden mellan Paleochora och Chora Sfakion samt omvända vägen, då reser sig frågetecken.

Enär vi rest mellan P och C.F ett flertal gånger kunna vi konstatera att vi aldrigt behövt byta flytetyg i Ag Roumeli, tidtabellsuppgiften till trots.

Vad detta beror på, det undandrager sig dock vår bedömning. Måhända kan det dock vara avhängigt att vi alltid rest i Maj respektive September.

Vi har rest med såväl Daskalogiannis som Samaria och Neptuni.

Arne

Fysimera
2012-07-02, 09:09
Imbros är en säker ravin och du behöver ej någon guidbok.
När du kommer ner till slutet på ravinen så får du ta taxi till Horasfakia eller gå på asfalten en timme. alt lifta.
Det finns en bättre väg över Sfakiaravinens mynning och ner till Horasfakia men den kan vara svårfunnen tror ej jag sätt den i någon bok.

Vad gäller färjorna så är det alltid ett musterium men vissa dagar går färjan från Paleochora till Kavdos och då går den även direkt via Horasfakia.

Ha en trevlig semester
Olle

larvih
2012-07-02, 10:57
Tak til alle for svar. :)

Jeg må se, hvordan det det kommer til at gå med sejlturen.

Det går nok alt sammen...

Kalimera
2012-07-02, 13:58
Imbrus är en av de enklaste - och finaste - vandringarna jag har gjort på Kreta.

larvih
2012-07-02, 21:56
Imbrus är en av de enklaste...

Så tror jeg, at det er den helt rigtige vandring for mig. :)