Logga in

Visa fullständig version : Feg, fegare, fegast ....eller

pollebosse
2012-07-01, 09:35
Tilos som hägrade under månader med läsning av bla Jannes resa skulle slutbetalas. Augustiresan var välplanerad och det skulle bli så kul att se en annan ö, som så många skriver gott om.

Men nej, när det nu blev dags kom stora skälvan. Vi avbröt slutbetalningen och direkt bokade vi 14 dagar på sydkusten istället.
Paleochora, Sougia och Agia Roumeli, är bokat.
Eftersom påsken var Loutro och Sfakia så känns året komplett.

Och, märkligt vad lugn man blev. Nästan harmonisk...

Feg eller "kär", ja vi vet inte, men oj vad det känns rätt för oss.

Tror att vi har fått ett gäng favoriter på gamla dagar.
Det är vi så tacksamma för.

Paul

lars
2012-07-01, 09:57
Paul det vet du väl, att gammal kärlek rostar aldrig!!!;)
lars
Kriti stin kardia mou

AnitaC
2012-07-01, 10:21
Så godt å høre at det er flere som oss. Vi besøkte Kos, Lesvos, Athen, Nissiros, Kalymnos, Santorini, Naxos og så Kreta. Nå har vi besøkt Kreta 10 år, snakker stadig om andre øyer, og bestiller nesten, men i siste liten blir det .....Kreta. Når jeg sitter på "min" veranda og ser utover sjøen den ene veien og opp på Lefka ori den andre, DA hviler jeg og har ferieflabb_flab. I år må vi bli hjemme pga sykdom snyft_dropsnyft_drop, men drømmer allerede om neste år.

Håper mange skriver reisebrev så jeg kan drømme meg bort:)

Hilsen AnitaC

yannis
2012-07-01, 12:05
"Tror att vi har fått ett gäng favoriter på gamla dagar"

Så det kan bli Lisbet och Paul!!!

Men kärleken till sydvästra Kreta kan vi inte göra något åt nu på gamla dar har vi också upptäckt. Visserligen åker vi, förhoppningsvis, till Dod och Cyk vid vår nästa resa, men innan årets slut kommer nog kreta-tarmen att höra av sig. Då finns nog ingen återvändo.

Glädjs med er båda. Birgitta.

pollebosse
2012-07-01, 12:45
Lars, AnitaC och Yannis.

Tack för kommentarer.
Då är det nog det som aldrig rostar som verkar.
Stark kraft det där.
Är väldigt glad att vi är flera som "inte rostar", så att säga.
Nu längtar vi så att det ryker...

Paul

Lars A
2012-07-01, 19:29
hej !
Är Agia Roumeli något som ni kan rekommendera?
Vi ska vara 3 veckor på Kreta, vi anländer 14/7, dom första 7 nätterna har vi bokat på Haris i Paleochora, men sedan vet vi inte något.
Vi tar gärna emot tips på hotell mm.

Lars o Barbro

pollebosse
2012-07-02, 01:07
hej !
Vi ska vara 3 veckor på Kreta, vi anländer 14/7, dom första 7 nätterna har vi bokat på Haris i Paleochora, men sedan vet vi inte något.

Lars o Barbro

Har bara varit där över dagen tidigare. Det är nog det vanligaste sättet att besöka Agia Roumeli, verkar det som.
På eftermiddagen kommer vandrarna som gått genom Samaria-ravinen och fyller orten, sedan blir det lugnt när de lämnat byn med båten.
Skall i augusti göra 5 nätter där och vet egentligen då först hur det är.
Har emellertid en tysk vän som älskar kvällarna där i "lugnet" och samtalen med ortsborna samt den väldigt goda maten. Stranden har han utan trängsel och trivs med detta.
Booking. com har listat två hotel som verkar ok, vi provar Faragi.

Paul

Kalimera
2012-07-02, 12:56
Och, märkligt vad lugn man blev. Nästan harmonisk...Jag har varit med om samma sak, och jag förtår er fullständigt. Det är en underbar känsla när man väl tagit det där beslutet som lite omedvetet legat där och gnagt. :)

pollebosse
2012-08-16, 21:21
I morgon bär det äntligen iväg till sydvästkusten på Kreta.
Det känns ikväll riktigt bra att vara så feg, så feg att inte åka till annan ö.
Vi skall riktigt njuta av varje sekund och som vanligt träffa på så goa människor vid Libyska sjön.
Finns det kalimera-fans i Agia-Roumeli och Sougia de närmaste 2 veckorna, så hör gärna av er.

Paul

Masse
2012-08-16, 21:37
Förstår precis hur ni känner. Samma "hemma-känsla" har vi under många år haft för Egina. Trots att vi ständigt återkommit till Egina har vi då och då fallit för nyfikenheten på att se andra öar. Och genom åren har det blivit en drös med nya ställen, men med jämna mellanrum har längtan tillbaka till Egina blivit för stark och vi har återvänt "hem" många gånger.

Men att ge efter för nyfikenheten på nya ställen får förr eller senare effekten att man plötsligt står där med ännu en "favoritö", och då är det två ställen man längtar tillbaka till. För vår del blev det Karpathos som komplicerat tillvaron så att vi nu har två ställen att längta till. Och då krymper ju utrymmet ytterligare för nya öar. Är det månne "Greklandsvirus" som drabbat oss? Kära problem dock!

Ha en jättefin tid "hemma på Kreta"!
:) Masse

Ninette
2012-08-17, 06:48
hej !

Lars o Barbro

Gratulerer med valg av Agia Roumeli! Deiligere sted finnes knappest på sørvestkysten av Kreta, her hersker det en fantastisk ro og god stemning når dagsturistene har forlatt med siste ferge.

Vi tilbringer ofte noen dager i Agia Roumeli, og bor altid på Taverna Paralia. Stedet ligger helt nede ved fergekaia, har flotte nyopussede rom med havutsikt, hjemmelaget mat fra egen gård og verdens hyggeligste vert, Nikos.

Nikos snakker godt engelsk, men er ikke fullt så god på den skriftlige biten. Derfor anbefaler jeg dere å ringe hvis dere skal bestille rom +30 697 2225409 eller send meg en PM så kan jeg bistå dere.

Ta en kikk på bildene på denne Facebook-siden, og husk å klikke "liker" :-)
https://www.facebook.com/#!/TavernaParalia

pollebosse
2012-08-17, 09:01
Förstår precis hur ni känner. Samma "hemma-känsla" har vi under många år haft för Egina. Trots att vi ständigt återkommit till Egina har vi då och då fallit för nyfikenheten på att se andra öar. Och genom åren har det blivit en drös med nya ställen, men med jämna mellanrum har längtan tillbaka till Egina blivit för stark och vi har återvänt "hem" många gånger.

Men att ge efter för nyfikenheten på nya ställen får förr eller senare effekten att man plötsligt står där med ännu en "favoritö", och då är det två ställen man längtar tillbaka till. För vår del blev det Karpathos som komplicerat tillvaron så att vi nu har två ställen att längta till. Och då krymper ju utrymmet ytterligare för nya öar. Är det månne "Greklandsvirus" som drabbat oss? Kära problem dock!

Ha en jättefin tid "hemma på Kreta"!
:) Masse
Tack så jättemycket, det kommer att bli kanon!
Det är ju så härligt att ha sina favoriter.
Taverna Paralia kommer vi att besöka. Vi har dock bokat på Faragi, men det skall bli spännande att gå runt och titta in hos alla bybor.

Paul

Kalimera
2012-08-17, 09:35
Vi skall riktigt njuta av varje sekund och som vanligt träffa på så goa människor vid Libyska sjön.Det ska bli intressant att höra vad ni tycket om Agia-Roumeli. Trevlig resa Paul! bye_bye

pollebosse
2012-08-17, 12:01
Tack, tack Janne.
Vi återkommer med upplevelserna i en beskrivning, tror att detta blir balsam för själen och säkert även för andra delar också.

Paul

LN
2012-08-17, 13:38
Vad härligt!!! Vi åker till Kreta vecka 38-39 bye_bye

yannis
2012-08-17, 14:50
Jag tänker på er. Det ska bli trevligt med rapporter.

Lev väl!
Birgitta.

Ninette
2012-08-17, 15:19
I morgon bär det äntligen iväg till sydvästkusten på Kreta.
Det känns ikväll riktigt bra att vara så feg, så feg att inte åka till annan ö.
Vi skall riktigt njuta av varje sekund och som vanligt träffa på så goa människor vid Libyska sjön.
Finns det kalimera-fans i Agia-Roumeli och Sougia de närmaste 2 veckorna, så hör gärna av er.

Paul

Ønsker dere riktig god tur - det er ikke fritt for at jeg er litt misunnelig :-) Sørvestkysten av Kreta er fantastisk, og jeg synes faktisk at Agia Roumeli og Sougia er hyggeligere og mer intimt enn for eksempel Paleochora dit "alle" skandinaver reiser. God tur, og hils Nikos om dere stikker innom Paralia - vi skal tibake og besøke han i månedskiftet september/oktober :-)

UlfWiman
2012-08-17, 19:32
Paul: Det är väl inte att fega ur!
Du åker ju hem i stället. Tänk dig att ha Kreta som bas och gör som jag gjorde... Utforska andra öar därifrån.

Känslan är så häftig när man säger att man ska fara hem!
- Vart frågar då folk i allmänhet.
- Kreta så klart!
Snacka om tappade hakor ett antal gånger.

Vi är väl några Kreta "idioter" här inne och jag är en av dem.
Men vad kan jag säga annat än att det är civilisationens vagga.
Kreta var en handelsplats för 5000 år sedan och egypterna gillade ön och dess befolkning.

Med risk för att upprepa mig! Kreta är inte Grekland, det är Kreta. Fråga en kretensare om han är grek! Nej, jag är kretensare får du garanterat till svar.

//Ulf

pollebosse
2012-08-17, 19:51
Tack Birgitta, Ninette och Ulf!

Låter underbart att ha Kreta som bas och starta "livet" därifrån!
På mer än något vis anar man civilisationens vagga som du skriver Ulf, det är en härlig känsla. Jag ansluter mig gärna till den skaran..., du beskriver.
Parallia skall besökas och jag hälsar Nikos från dig Ninette.
Birgitta rapporter kommer och jag hoppas att vi möts till vintern. Hälsa Arne så mycket och sköt om dig.

Kreta är enastående!

Paul

jan c
2012-08-17, 21:29
Fast jag undrar om du inte skulle ha valt en vända till Tilos . Kreta finns ju kvar .Säger jag som valt att bo över vintern på Kreta , och har gjort så i Fem år snart .För Tilos var och är för mig något speciellt.

Lissi
2012-08-17, 21:48
Visst är det underbart det där att vilja åka till andra öar än favoritön och så när det verkligen gäller så blir det just favoritön i alla fall. Vi ska ju till Tilos i höst 2 veckor och det blir jättekul att återse Tilos, men jag är nästan säker på att jag ändå kommer att undra i mitt stilla sinne varför jag inte åkte till Tinos istället fast jag nyss var där tre veckor:eek:

Så är det bara och i fortsättningen är jag helt övertygad om att jag nog inte kommer att åka till så många fler ställen än just Tinos. För mig har den ön allt och då behövs inga andra öar.:D
Jag förstår precis hur ni känner.

Lissi

Millie
2012-08-18, 00:24
Trots att jag (eller rättare sagt vi ) sviker Kreta i år så vet jag hur det känns. Inflygningen över Kreta och tårarna kommer, :- Jag är hemma igen! Den känslan har jag aldrig haft nå'n annanstans. Kreta är som du säger Uffe inte Grekland utan KRETA ett eget underbart litet "land" som jag älskar överallt annat. Nästa år hoppas jag att vi åter åker "hem" igen.

/Kerstinbye_bye

pollebosse
2012-08-18, 15:33
Idag heter det varm, varmare eller varmast.
Det var varmt i Chania, idag 34 grader, visade de digitala termometrarna.
Det var även hyfsat varmt i bussen, den var utmärkt i övrigt, men varmast var det i Paleochora!
Grymt varmt, till och med stötte vi på Harris på Castello, dem berömde hotelliern, på en plats där han sökte svalka. Då är det varmt!
Denna gången bor vi kort hos Aris, lite söder om Harris (ni som varit i Paleochora vet).

Vi lever och är med flera glada med att älska Kreta, tycker det är härligt att läsa om Tinos och lyssnar noga på Jan C om Tilos.
Ulf får kalla till ett möte för att reda ut begreppen ytterligare, jag bistår.

Paul

Hasse
2012-08-18, 16:08
Vi är väl några Kreta "idioter" här inne och jag är en av dem.
Men vad kan jag säga annat än att det är civilisationens vagga.
Kreta var en handelsplats för 5000 år sedan och egypterna gillade ön och dess befolkning.

Med risk för att upprepa mig! Kreta är inte Grekland, det är Kreta. Fråga en kretensare om han är grek! Nej, jag är kretensare får du garanterat till svar.

//Ulf

Lysande förklaring av vad Kreta verkligen ÄR, Ulf klapp_klap

Vi har kommit till sans och vett efter ett fantastiskt äventyr i Plakias för en dryg månad sedan. Bland mängder av upplevelser under två veckor konstaterade vi bland annat att de lokala människorna där verkligen såg ut som att de verkligen kom därifrån, bodde där och tänkte så fortsätta att göra. Fråga mig inte hur i all världen vi kunde veta det? Ibland får man en känsla av de människor man "möter".

Många andra platser vi varit på har inneburit att vi funnit att människor kommer till, arbetar under ett drygt halvår och så åker de tillbaka till där de har sitt ursprung, ofta fastlandet. Plakias är ju en liten ort, omgivningen runt omkring har flera mindre byar, det var lätt att så småningom förstå, eller i alla fall trodde vi att vi förstod att det var så här. Och i Plakias fanns några VÄLDIGT STOLTA män som vi studerade lite extra. Välfriserade, svarta kläder, välbyggda, kroppsspråk som verkligen sade "JAG ÄR KRETENSARE" men dock inte som de äldre män som bär stövlar, huvudbonad osv. och som jag antar ofta syns i mer bergiga orter på mellersta Kreta. Vi sade till varandra att "de där hälsar inte på turister", knappt att de såg oss alls. Visserligen var en av dem ägare till en cafeneion och det är klart att han "hälsade på oss" eftersom vi handlade öl av honom. Men vi kan inte säga att vi tyckte det här var någonting negativt, det var verkligen en upplevelse att få ta del av en ny lärdom, möten med människor ("icke-möten" i detta fallet) är ändå en stor del av en Greklandsresa.

Det är definitivt en bidragande orsak till kommande Kretaresor, att få känslan av fenomentet Kreta och dess "patrioter" och att få uppleva det igen.

/Hasse:cool:

pollebosse
2012-08-19, 11:23
Vill bara instämma i vad Hasse skriver.
Har också mött dessa enastående människor i stor utsträckng kring Chora Sfakion.
Må faktiskt säga att den stoltheten och den "rakryggade" hållningen har jag aldrig sätt på samma sätt någon annan stans.

I dag blåser det som attan och varmt är det så svetten lackar i skuggan.
Båten är inställd och vi njuter av livet i vinden.

Paul

pollebosse
2012-08-20, 11:59
I dag en underbar tidig morgon i Paleochora, 07.30 på kajen för att under en timma följa upplivandet av byn.
Sedan färja till Agia-Roumeli och Taverna Faragi med rum för 5 nätter.
Nu lunch, oj, oj oj, att få bli inkastare till de kommande vandrarna. Tallrik efter tallrik med läckerheter serveras och vi vet knappt om vi klarar av mer.
Det är en underbar start på en härlig vecka i den jättelilla byn.
Tror det här blir riktigt bra!

Paul

yannis
2012-08-20, 13:01
Det verkar som att ni kommer att trivas i AG! Att vara inkastare på ett sådant ställe kan bara vara en njutning. Frossa i den grekiska maten, koppla av och ta hand om er.

Ha nu riktigt sköna, lata och trivsamma dagar i byn. Ni vet att ni slipper gå ravinen om ni inte vill. flabb_flab Var ska ni härnäst?

Birgitta.

Kalimera
2012-08-20, 15:30
Tror det här blir riktigt bra!Det tror jag också. Hemma är det varmt och klibbigt, och det har åskat och regnat här idag. :)

pollebosse
2012-08-21, 07:21
Det verkar som att ni kommer att trivas i AG! Att vara inkastare på ett sådant ställe kan bara vara en njutning. Frossa i den grekiska maten, koppla av och ta hand om er.

Ha nu riktigt sköna, lata och trivsamma dagar i byn. Ni vet att ni slipper gå ravinen om ni inte vill. flabb_flab Var ska ni härnäst?

Birgitta.

Tack Birgitta, vi skall vara i Sougia näst.
Morgonen är solvarm, klar och kolugn. Vi sitter på "huvudgatan" och förundras över lugnet. Det passar perfekt.
Värmen är inte klibbig som Janne skriver om Karlskrona utan torr och otroligt välgörande.
Nöjd kan man börja dagen och glad!

Paul

Marco
2012-08-21, 21:12
Och, märkligt vad lugn man blev. Nästan harmonisk...

Feg eller "kär", ja vi vet inte, men oj vad det känns rätt för oss.

Tror att vi har fått ett gäng favoriter på gamla dagar.
Det är vi så tacksamma för.

Paul

Blev också märkligt lugn alldeles nyss. Först var jag inne på en resa till Kroatien. Nej tänkte jag, det får nog bli Grekland i alla fall, en öluff kanske? Inte det heller, för alldeles nyss blev det en flygstol till Chania om en månad, för att därefter ta mig ner till härliga Chora Sfakion för andra gången i år. Så visst är det skönt att ha sina favoriter!

Marco

pollebosse
2012-08-22, 08:03
Ja Marco, det är ljuvligt.
Vi sitter nu och äter frukost i princip alldeles ensamma i Agia-Roumeli och bara njuter.
Allt är så härligt och sydvästkusten med Sfakia och de andra orterna är fortfarande riktiga pärlor. Givetvis är sydöstkusten också ett paradis och helheten på södra Kreta är grym.

Paul

Ninette
2012-08-22, 09:49
Vi sitter nu och äter frukost i princip alldeles ensamma i Agia-Roumeli och bara njuter.
Allt är så härligt och sydvästkusten med Sfakia och de andra orterna är fortfarande riktiga pärlor. Givetvis är sydöstkusten också ett paradis och helheten på södra Kreta är grym.

Paul

Herlig å få rapporter direkte fra sørvest-Kreta, og ikke minst Agia Roumeli, der vi trives så godt :-)

Ønsker dere en fortsatt fantasktisk ferie!

pollebosse
2012-08-23, 07:28
Herlig å få rapporter direkte fra sørvest-Kreta, og ikke minst Agia Roumeli, der vi trives så godt :-)

Ønsker dere en fortsatt fantasktisk ferie!

Tack Ninette!
Vi har ännu inte kommit till Parallia då vi blir så nästan oörskämt bortskämda på Farragi. I går kunde vi inte lämna bordet förrän en fyra-rätters dessert varuppäten med tillbehör. Helt gigantiskt bra för själen, något sämre för kroppen, men det står vi ut med.
Vädret är underbart och skådespelet med vandrarna är riktigt kul. Varje dag träffar man någon att samtala med, igår åt vi ihop med en norsk filmare från Oslo som berättade härliga historier om "filmvärlden".

Nu är det bara den grekiska musiken som låter i högtalarna och byborna som börjat feja på gatan samt vi några stycken övernattare som syns till. Det är så härligt!

Paul

Kalimera
2012-08-23, 14:28
Nu är det bara den grekiska musiken som låter i högtalarna och byborna som börjat feja på gatan samt vi några stycken övernattare som syns till. Det är så härligt!Det låter helt underbart! Hur många övernattare är det?

AnnikaLi
2012-08-23, 16:25

Paul

Hej, Låter fantastiskt med frukosten. Upplevde detsamma för några år sen. Så ljuvligt. Nästa resa gick sen faktiskt till Tilos, 2 ggr på raken och den ön är riktigt småmysig. Väl värd ett besök. Nu har jag låtit mig inspireras av alla Tinos-älskare så det ser ut som om vi hamnar där om några veckor. Ha så skönt.
/Annika

pollebosse
2012-08-24, 07:08
Det låter helt underbart! Hur många övernattare är det?

Sitter åter vid frukosten, varmaste morgonen här, 29 grader säger man i baren. Varmt är det och man hoppas snart att det kommer en väderstation på sydvästkusten, klimatet är grymt.
Tror att även Tilos, Tinos och de andra öarna är lika njutningsfulla med rätt själslig stämning. Det är så gott!

Det är inte många övernattare här, svårt att gissa, men parasollerna på stranden visar plats till ca 60 st, de vi möter på morgonen visar ca 15 gäster.
Jag skulle tro att det är ungefär en 30 övernattare.
Man känner verkligen för de gästvänlig Agia-Roumeli borna och hoppas att Samaria-vandrarna fyller upp "kassan" för alla operatörer.

Paul

mouche
2012-08-24, 07:36
Varmt är det och man hoppas snart att det kommer en väderstation på sydvästkusten, klimatet är grymt.

Plakias:

http://penteli.meteo.gr/stations/plakias/

Paleochora:

http://penteli.meteo.gr/stations/paleochora/

Noe mere herren ønsker på morgenen?

pollebosse
2012-08-24, 08:25
Plakias:

http://penteli.meteo.gr/stations/plakias/

Paleochora:

http://penteli.meteo.gr/stations/paleochora/

Noe mere herren ønsker på morgenen?

Tack!
Du har stenkoll på det hela, hoppas allt väl.
Morgonen är nu perfekt!

Paul

mouche
2012-08-24, 10:37
Ja, alt er vel, men reiste hjem fra Kreta igår, og det angrer jeg på. Trøsten får være at vi skal nedover igjen om fem uker!

pollebosse
2012-08-25, 06:39
Ja, alt er vel, men reiste hjem fra Kreta igår, og det angrer jeg på. Trøsten får være at vi skal nedover igjen om fem uker!

Det låter underbart med lite frisk skandinavisk luft ett tagg. Fem veckor med detta och sedan åter till Kreta låter som en dröm!

I dag på morgonen är det åter varmt och byborna putsar och fejar så att allt skall vara rent.
Vi lämnar ikväll för Sougia, skall bli jättespännande!

Paul

Nektaria
2012-08-25, 10:17
Dunderfegast..??

Åker hem till Kreta idag - för jag-vet-inte-vilken-gång-i-ordningen!

bye_byeflabb_flabbye_byeflabb_flab

Lena

pollebosse
2012-08-26, 05:45
Dunderfegast..??

Åker hem till Kreta idag - för jag-vet-inte-vilken-gång-i-ordningen!

bye_byeflabb_flabbye_byeflabb_flab

Lena

Nektaria, du möts av ett vidunderligt härligt väder och resten kan du säkert ganska väl om du nu har utnämnt dig till dunderfegast. Ha det så bra!

I går lämnade vi det fina Agia-Roumeli, det torde vara en av Greklands renaste byar. Ständigt var man på gång och plocka det minsta lilla skräp som kunde synas. Vi är mycket tacksamma att fått vara här ett antal dagar. Det känns nästan som att se en film: betraktelsen började vid 12.30 tiden och slutade vid 17.30 då den sista vandraren stigit ombord på någon av båtarna. Dessförinnan och därefter var allt en lugn och fin förberedelse eller ett härligt efterspel.
Helt klart är detta en ort som togs till hjärtat.
Nu är det dags för frukost i Sougia, dock utan kontanter och utan kortautomat (märkte vi igår), men det ordnar sig säkert.

Paul

lars
2012-08-26, 09:21
Paul det vet du väl, att gammal kärlek rostar aldrig!!!;)
lars
Kriti stin kardia mou

Den gamla kärleken har gjort sig påmind och vem kan motstå den?
Obesvarad kan den inte få vara därför är höstresan bokad.
Trodde inte det fanns flygstolar kvar i september men si det fanns det, till bra pris dessutom (SEK 398 per person enkel resa Chania). Hem i december för 3.800 via Aten för 2 är ok.
Kriti stis kardies mas
lars och Birte

pollebosse
2012-08-27, 09:45
Den gamla kärleken har gjort sig påmind och vem kan motstå den?
Obesvarad kan den inte få vara därför är höstresan bokad.
Trodde inte det fanns flygstolar kvar i september men si det fanns det, till bra pris dessutom (SEK 398 per person enkel resa Chania). Hem i december för 3.800 via Aten för 2 är ok.
Kriti stis kardies mas
lars och Birte

Grattis, det blev både länge och billigt! Ni kommer att få det härligt, det är jag övertygad om.

Sougia är läckert och lugnt. Restaurangerna här verkar vara utomordentligt bra, speciellt Omikron som har väldigt höga smaker och inspirerade kombinationer.
Varmt som tusan är det och nu in i skuggan.

Paul

mouche
2012-08-27, 12:16
Men hvor bor dere i Sougia og er det å anbefale andre? Skal nedover om en måned og tenker på noen netter i Sougia før vi drar til huset vårt!
Du har jo gitt oss gode råd om Myrthos så kanskje du kan treffe blink nok en gang?_B-anana

lars
2012-08-27, 21:51
Sougia är läckert och lugnt. Restaurangerna här verkar vara utomordentligt bra, speciellt Omikron som har väldigt höga smaker och inspirerade kombinationer.

Paul[/QUOTE]

Jag skall ta en tur dit och njuta smakerna. De fina råvarorna gör ju också att jag själv kommer att testa och lära lite matlagning av mina kockska vänner både i saluhallen (startar ca kl 4 på morgonen) och hemma hos mamma Maria (riktigt god kretensisk husmanskost) men även på några tavernor.
Att inte förglömma maten som lagas till skördefesterna och när kazanin plockas fram för att förädla resterna från vinskörden till tsikoudia.
Man kan ju även hoppas på en herde uppe i bergen, känner ett par stycken. De kan ju den där enkla men fantastiska maten. Kryddorna, ja de växer ju runt deras fötter.
Kali orexi file Paul

Kriti stin kardia mou
lars

pollebosse
2012-08-28, 04:10
Men hvor bor dere i Sougia og er det å anbefale andre? Skal nedover om en måned og tenker på noen netter i Sougia før vi drar til huset vårt!
Du har jo gitt oss gode råd om Myrthos så kanskje du kan treffe blink nok en gang?_B-anana

Vi valde övernattning via Booking.com och det blev då Pension Gallini som ligger längst från vattnet och har ett "lugnt" läge. Det är ett hyggligt litet ställe som inte har frukostservering. Vi äter frukosten vid serveringarna som ligger längs med stranden. Det blir en fin morgonstämning och alla redan från 05.00 kan man få lite nybakat i munnen.
Skulle kanske överväga annat boende nästa gång, har ätit gott på Rebetiko som tydligen även har rum. Verkar vara bra på alla sätt och vis. Härlig innergård, den vedeldade ugnen ger fint intryck och mycket korrekt servering, samt gratis föreställning när hunden jagar områdets katter på innergården.
Hotel Sogia har vi gått förbi och det verkar modernt och välordnat, en möjlighet.
Det finns massor av mindre pensioner som vi inte har någon uppfattning om.

I kväll skall vi äta på Polifimos som på håll ser läckert ut och det skall bli spännande.

Ha en fin vistelse i ditt fantastiska hus i det underbara Apokoronas Mouche!
Att få åka omkring på fina utflykter måste vara härligt, för att sedan få återkomma till Apokoronas!

Paul

pollebosse
2012-08-28, 04:22

Paul

Jag skall ta en tur dit och njuta smakerna. De fina råvarorna gör ju också att jag själv kommer att testa och lära lite matlagning av mina kockska vänner både i saluhallen (startar ca kl 4 på morgonen) och hemma hos mamma Maria (riktigt god kretensisk husmanskost) men även på några tavernor.
Att inte förglömma maten som lagas till skördefesterna och när kazanin plockas fram för att förädla resterna från vinskörden till tsikoudia.
Man kan ju även hoppas på en herde uppe i bergen, känner ett par stycken. De kan ju den där enkla men fantastiska maten. Kryddorna, ja de växer ju runt deras fötter.
Kali orexi file Paul

Kriti stin kardia mou
lars[/QUOTE]
Lars!
Det du skriver är som i en dröm.
Få vara med och starta upp i saluhallen, kan det bli mycket mer än så?
När man hittar kärleken och intresset till maten får livet en extra dimension som är guld värt.
Läser ju så tydligt att den har du, underbart!
Hoppas innerligt att du får fina matupplevelser i Souigia, det tror jag.
Gårdagens måltid på Rebetiko var väldigt trevlig då deras vedugn satte härlig karaktär på olika detaljer.

Spännande och höra vad du tycker, utifrån dina fantastiska referensramar.

Kali orexi Lars!

Paul

lars
2012-08-28, 09:24
Saluhallen har vi redan varit med om en gång som gav mersmak. Dit återvänder vi gärna.
Första gästerna kom redan ca 5.30 och svängde glatt i sig ganska stabil mat.
Många var på väg från arbete och många på väg till arbete. Stämningen rätt sömnig mot vad den kan vara exempelvis ett antal timmar senare på eftermiddagen.
Häftigt att vara med om saluhallen uppvaknande. Fisken levereras och lägges upp på ett förföriskt sätt, köttet plockas ur kylarna och arrangeras lika smakfullt, skynken dras undan, frukt och grönsaker ordnas med, ost och bröd
fixas till, t o m mannen med blå häftet för lotteriet av fisk eller lamm börjar traska omkring och ropa ut vad dagens vinst består av.
Prova på om ni får tid och lust.
De stora dörrarna är stängda men på baksidan till varje rörelse finns dörrar.
Knacka på och förklara så kommer ni säkert in även om ni inte känner någon.
lars
Kriti stin kardia mou

mouche
2012-08-28, 11:59
Sikkert dagens dummeste spørsmål (fråga), men snakker dere virkelig om saluhall i Sougia? Siden jeg er et typisk a-menneske så kan jeg virkelig få hyggelig selskap tidlig på morgenen!

lars
2012-08-28, 17:18
Sikkert dagens dummeste spørsmål (fråga), men snakker dere virkelig om saluhall i Sougia? Siden jeg er et typisk a-menneske så kan jeg virkelig få hyggelig selskap tidlig på morgenen!

Nej, nej det är inte du som ställer en dumma fråga, det är jag som inte är tydlig nog, vilket jag ber om ursäkt för.
Inte heller jag känner till någon saluhall i Sougia utan den som avses är den stora saluhallen från 1913 i Chania.
lars
Kriti stin kardia mou

Skickar med en bild på en kazani som var med redan på turkarnas tid.
Här fixas det också mat i väntan på att tsikoudian skall bli klar.
Glöd finns det ju gott om och maten ja den kommer de med som skall avhämta sin tsikoudia. Stämningen brukar bli hög fram på kvällstimmarna.

http://i214.photobucket.com/albums/cc39/larsax/IMG_0835.jpg

pollebosse
2012-08-29, 02:52
Nej, nej det är inte du som ställer en dumma fråga, det är jag som inte är tydlig nog, vilket jag ber om ursäkt för.
Inte heller jag känner till någon saluhall i Sougia utan den som avses är den stora saluhallen från 1913 i Chania.
lars
Kriti stin kardia mou

Skickar med en bild på en kazani som var med redan på turkarnas tid.
Här fixas det också mat i väntan på att tsikoudian skall bli klar.
Glöd finns det ju gott om och maten ja den kommer de med som skall avhämta sin tsikoudia. Stämningen brukar bli hög fram på kvällstimmarna.

http://i214.photobucket.com/albums/cc39/larsax/IMG_0835.jpg
Strax dags att stiga upp med tuppen för att åka till Chania.
Underbara Sougia har fått ytterligare ett fan och det känns bra att veta att större än så här blir nog inte den mycket lilla byn. Paleochora känns som en stor stad i jämförelse och därmed inget ont sagt om Pal.
I julas var vi i Kato Zakros och det finns uppenbara likheter dessa två platser emellan. Må båda behålla sin personliga prägel och litenhet.
Det blåser ordentligt nu och det blir säkert ingen kustbåt idag på Libyska sjön.
Vi lämnar den underbara sydvästkusten för Nea Chora ett par dagar. Skall bli hur kul som helst, men undrar om de i norr kan slå restaurang Omikrons smakupplevelser? Ett mycket angenämt spörsmål.

Underbar Bild Lars!! och Mouche som är A-människa liksom mig, kan gå till bageriet vid 5-tiden för att känna på dagens nya dofter i Sougia, det är en annan typ av superstart på dagen.

Kreta är underbart!

Paul

yannis
2012-08-29, 04:15
Ni ska ha en vacker tur upp till Chania. Även vi gillade Sauga. Lagom stort ställe.
Här i Umeå har gryningen kommit med en fantastisk rosa himmel. Väntar på att morgontidningen ska stoppas i postlådan.

Morgonpigg Birgitta.

mouche
2012-08-29, 06:00
Kreta är underbart!

Og så utrolig variert og mangfoldig.

God tur videre!

pollebosse
2012-08-29, 13:48
Ni ska ha en vacker tur upp till Chania. Även vi gillade Sauga. Lagom stort ställe.
Här i Umeå har gryningen kommit med en fantastisk rosa himmel. Väntar på att morgontidningen ska stoppas i postlådan.

Morgonpigg Birgitta.

Visst har vi hittat en härlig del av världen på sydvästra Kreta, Birgitta?
Hoppas vi får till det i december!, hälsa Arne så mycket!

Paul

pollebosse
2012-08-29, 13:51
Og så utrolig variert og mangfoldig.

God tur videre!

Håller helt med dig och kan bara understryka din utsago nu när vi kommit till Nea Chora, en så enormt läcker stadsupplevelse hade vi inte kunnat föreställa oss.

Det är nog så att det inte tar slut med överraskningarna!

Må väl!

Paul

pollebosse
2012-09-01, 20:01
Hemkommen och en kort rankinglista på resans bästa mat enligt smaklökarna hos oss från Blekinge:

Klar segrare:
Omikron i Sougia

Bra andraplats:
To Magasaki i Nea Chora

Tredjeplats, ljuvlig miljö också:
Rebetiko i Sougia

Fjärde plats delad:
Methexes, Kiparaki och Pizzeria Portofino i Paleochora

Bästa dessert:
Kanelmarinerade blandade frukter (även med morotsbitar)I Agia-Roumeli hos
Farragi

Hur glad och lycklig är man inte när man tänker på dessa underbara platser.

Lisbet och Paul