handdator

Visa fullständig version : Motion på semestern


inkfish
2006-02-03, 16:49
För fem veckor sen lyfte jag på arslet och började springa. Har gjort det varannan dag sen dess, bara för att få lite fart på fläsket.

Nu funderar jag på om jag verkligen vill ha 2 veckors avbrott i motionen i juni när jag åker till Karpathos. Springer man från stan längst bort till Greenpeace taverna och tillbaka har man klippt 6 km - utan backar.

Nån som tror att sånt där är genomförbart? Eller lägger semesterletargin hinder i vägen? Är det farligt att anstränga sig om det varmt och man petar i sig öl och retsina i måttliga mängder varje dag?

Elisabet
2006-02-03, 17:12
Det är ju många som joggar eller springer även på semestern, så visst är det genomförbart! Om det sedan blir av eller ej är det ju du som avgör Ang_elx

Är du fullt friskt så är det helt ofarligt oavsett värme och alkohol, fast båda de fenomenen försämrar ju kapaciteten, så om du brukar springa 6 km i vanliga fall ska du inte räkna med att orka det i samma tempo.

Det är nog för övrigt vettigt att göra det tidigt på morgonen, innan det blir så varmt. De gånger jag har haft ressällskap som har sådana böjelser har de stigit upp mycket tidigt. För min del har det fått va :p

ciakoohler
2006-02-03, 17:15
Det går säkert bra att springa,men du får nog gå upp tidigt skulle jag tro

ramses
2006-02-03, 17:17
klart att det är genomförbart- semesterletargin är ju nåt som du själv bestämmer dig för att gå in i eller inte. Däremot ska du nog tänka dig för vilken motionsform du ska utöva och framförallt när på dygnet du gör det. du kommer nog inte att kunna ta lika långa pass som du kommer att vara van från hemifrån. det viktigaste är nog när du gör det, tror jag. den allra bästa tiden att göra det i varmt klimat är på morgonen. gör du det annan tid på dagen blir det ju väldigt varmt, och du har stor vätskebrist att kompensera. Att springa med nån som helst alkoholhalt i kroppen är ej att rekommendera, tänk på att alkohol gör att kroppen förlorar vätska. Det räcker med att ta en öl eller två vid lunchtid, sen vara i solen och värmen-det är bäddat för en fin huvudvärk, i värsta fall ännu värre. detta är inte uttryck för moral utan ren biologi. om inte annat blir man ju lite seg, även efter öl och retsina i måttliga mängder. springa på morgonen, ha en skön dag och inga hinder för den lilla ölen och retsinan. Trevlig löpning.

Ivi
2006-02-03, 17:20
De gånger jag har haft ressällskap som har sådana böjelser har de stigit upp mycket tidigt. För min del har det fått va :p

Håller med Elisabet här. Har en sambo, som gärna gör detta, men som sagt tidigt på morgonen, för att undvika den värsta hettan. Ska JAG upp tidigt på morgonen så ska jag besöka bageriet och då joggar jag nog inte ;)

Ivi

Stina
2006-02-03, 17:26
Hej!
Här är en till som börjat motionera!
Kan meddela att det går utmärkt att hålla igång konditionen även när man är på semester i Grekland.
Min kompis och jag sprang en liten terrängrunda varje morgon när vi bodde i Faros på Sifnos. Vi sprang till Apokofto över bergen och sedan tillbaka till Faros igen där vi avslutade med 400m simning.
Efter detta handlade vi frukost och njöt sedan av denna på balkongen.
Det var jätteskönt att starta dagarna så! En sak bara; spring tidigt på morgonen! Efter klockan nio är det för varmt.
Luften är annorlunda mot hemma, man blir fortare ansträngd för det känns som man inte får lika mycket syre.
Men efteråt mår man ju så bra!
Man orkar göra mer på dagarna och sedan kan man äta gott på kvällarna utan att man lägger på sig;)
Om man intagit stora mängder retsina sent på kvällen gör man dock bäst i att avstå från morgonträning...
Mvh. Stina:)

inkfish
2006-02-03, 18:04
Tack för bra svar alllihop, ni låter ju rätt eniga.

Här hemma springer jag INTE på morgonen, har svårt att föreställa mig hur jag ska orka innan frukost:o. Men jag kan ju faktiskt testa det hemma först.

Stina - som du beskriver det låter det ju rent av skönt!:) Det där med syret var ett matnyttigt tips, det behöver alltså inte bara bero på att man är semesterseg om det går tungt.

Ramses - jo tack, huvudvärk vet jag allt om:(. Dricker numera aldrig vin till lunchen i Grekland, dricker EN öl - det är vad jag klarar om jag inte vill att skallen ska becka igen.

anoula
2006-02-03, 18:29
Här hemma springer jag INTE på morgonen, har svårt att föreställa mig hur jag ska orka innan frukost:o.
Här är en till. Jag skulle aldrig ge mig på att springa innan frukost, det enda jag klarar då är yoga.
I Grekland springer jag alltid på kvällen, i skymningen vid mellan 19 och 20 innan middagen. Det funkar allra bäst för mig. Då har man hunnit få i sig lunch, samt även hunnit sova en liten siesta. Jag gör som grekerna och äter sent, vid 21-22, så denna rytm funkar bra för mig.

Är det alldeles för varmt brukar jag dock simma istället.

Lycka till med_B-anana

inkfish
2006-02-03, 18:42
Det var lite så jag tänkte! Jag har ungefär samma rytm som du och det var den där timman jag funderade på. Jag åker i början av juni så jag har svårt att tro att det för hett vid 19-tiden.

Men säg inte lycka till, jag har verkligen inte bestämt mig änAng_elx

epiros
2006-02-03, 21:59
Det var lite så jag tänkte!

Bra tänkt ;) :)

bye_bye Tommy

inkfish
2006-02-03, 22:14
Springer du alltså? Och på kvällen?

(Vill gärna räkna in dem som överlevt att motionera på semestern:D )

Frappe
2006-02-04, 15:46
Jag brukar oxå kuta på kvällen runt 20.00 på stranden ,har en runda på ca 3 km och det räcker för mig gott och väl, eftersom det är sandstrand blir det ju "lite" extra motstånd. Avslutar sen med ett dopp ;)


Camilla

Lissi
2006-02-04, 18:09
I Grekland har jag inte sprungit, men minns alla motionsrundor på Gran Canaria och i Bulgarien på 80-talet! Då blev man nästan uttittad på mogonen när man sprang! Nu är jag hängiven "spinnare" fast jag tar ledigt på semestern, cyklar och promenerar mycket, men inget organiserat! Men lycka till alla ni som har ork och karaktär att springa även på semestern! klapp_klap klapp_klap klapp_klap Jag vet ju att det blir ett behov och att man mår BRA!!!

Lissi - som kör spinning 2-3 ggr er vecka!

inkfish
2006-02-04, 21:28
Jag brukar oxå kuta på kvällen runt 20.00 på stranden ,

Stranden:eek:? Så tungt! Jag orkar knappt ens promenera på sandstränder, jag går helst precis i vattenbrynet:o

PO
2006-02-04, 21:43
Fritid, smaka på orden, fri tid.

//PO
-ledig

Elisabet
2006-02-04, 22:04
Stranden:eek:? Så tungt! Jag orkar knappt ens promenera på sandstränder, jag går helst precis i vattenbrynet:oDe FÅ gånger jag har joggat i Gr så har jag gjort det längs någon lång strand (skedde bland annat på Naxos). Fördelen med det är ju att man kan svalka sig i vattnet när som helst :) Stranden i Pigadia är nog utmärkt till det ändamålet!

Eirini
2006-02-05, 09:20
Jag brukar kombinera joggning eller en snabb promenad och en simtur pa 20 minuter. Jag ar morgonpigg och tar pa mej joggingskorna vi 6.30 for da ar det en bra temperatur ute att motionera i. Har aven manga ganger traningscyklat tidigt pa morgonen. En runda runt on ar jatteharligt och man far uppleva fargerna nar solen gar upp.
Sova kan man gora mitt pa dagen nar det iallafall ar for varmt for att vara ute.

yvonne
2006-03-04, 17:50
För mig blir det Qi qong på på verandan och sedan en vandringstur i bergen.

Yvonne

Zanét
2006-03-05, 10:28
Trädgårdsarbete blir det för min del - ogräsrensning och skörd av auberginer, zuccini, tomater m m.

//Zanét bye_bye