handdator

Visa fullständig version : Tio dagar på Tilos


Aina
2012-06-29, 09:53
Om en och en halv vecka åker vi. Igår läste jag igenom Tilosguiden. Min kommentar var "Det blir nog bra, det här!"
Maken har länge pratat om Tilos.
"Vad är det som är så bra med Tilos?" har jag frågat.
"Det verkar vara en mysig ö."
Efter att ha läst guiden håller jag med. Känns som en precis lagom ö för denna resa. Inget fotbolls-EM, liten ö, förhoppningsvis inte så stora möjligheter att gå vilse, kan inte vara mycket trafik, ingen sand som fastnar överallt, inte en massa sevärdheter. Det man gör är det man själv hittar på.

Återstår att se vad tonåringarna tycker. ;) Vi avslutar med några dagar i Rhodos stad, så de blir nog inte helt missnöjda.

/Aina

Fredrik_N
2012-06-29, 13:13
Jag tror helt säkert ni kommer få det skönt på Tilos. Men var beredda på båtfärden, den har en förmåga att gunga (snällt ord) en hel del :)
Sedan titta inte för mycket på TV'n på båten, även om det är oundvikligt med tanke på hur högt ljudet är. Det är ren "propaganda" om ön. Men förstår dem till viss del. Det är en trevlig ö. Har för mig det är överhuvudet på ön som pratar. Som även är byns läkare om jag inte minns fel.
Så är det på ön, alla har mer än ett jobb. Busschauffören är även brevbärare :D
Vilse kan man nog inte göra tror jag. Går man fel tar vägen till slut stop och man får vända.
Vill ni göra lite utflykter skulle jag rekommendera att ni går till Mikro Chorio som är en gammal övergiven by. Tror det var så att vattnet tog slut i byn och dem var tvungna att flytta ner mot havet. Enda tråkiga är att stället varje vecka används till fester. Det gör att det kan vara nedskräpat där. Men det får man tänka bort.
Om ni tar er dit, antingen går man dit från Livadia på mindre än en timme eller så tar man bussen som egentligen inte stannar där man säger bara till den som kör att ni ska till Mikro Chorio, ska ni lägga märke på en sak. Titta på taken. Mer säger jag inte :D

Att åka till Tilos huvudstad Megalo Chorio är tyvärr inget märkvärdigt, man kan verkligen säga det är en sovande stad. För det verkar knappt folk i rörelse över huvudtaget. Du har två supermarket i alla fall. En får du gå in och backa ut ur. Elefantmuseet skulle väl vara det enda intressant i så fall.
Men vill ni göra något mysigt men utmanande ska ni besöka stränderna Lethra och Skafi som ni med stor sannolikhet vara ensamma på.. Själva vandringen dit är halva nöjet. Lethra tar man sig till via bergsvägarna som börja ovanför Livaida. Vandringen till Skafi påbörjar vid stora vägen precis innan Megalo Chrorio. Men akta er för getterna. Tyckte dem tittade konstigt på oss sist.
Vill du ha mer information rekommenderar jag er starkt att lägga beslag på Kalimeras e-guide för Tilos. Mycket bra guide.

/ Fredrik

Kalimera
2012-06-29, 14:01
Har för mig det är överhuvudet på ön som pratar. Som även är byns läkare om jag inte minns fel.Han dog tyvärr tidigare i våras. Cancer.

sjöborren
2012-06-29, 22:55
Bra att du lyssnar på din man, och läser Tilos-guiden. Och din känsla är rätt - det är en lagom ö för det du beskriver. Jag hoppas ni kommer att få en härlig tid på Tilos/ Rhodos.

Hälsningar sjöborren ... som för tredje året återvänder till Tilos. :D