Visa fullständig version : Resa med djur!
Greekfamily
2012-06-29, 01:12
Hej! Vi kommer att ta med våran lilla kisse på 11 år till Grekland.
Frasse heter han och är chip märkt och vaxinerad mot rabies samt kattpest och avmaskad vilket framgår i passet.
När man åker från Sverige via Tyskland så ska man väll inte behöva fara in vid alla gränsstationer utan bara vissa upp det om någon myndighet frågar eller?
Däremot så hur tusan gör man när man kommer ner till Serbien? Ska man köra på röd fil eller bara slänga fram passen vid kontrollen? Någon sa att man ska köra på röd son men han är inget resegods man ska tulla utan en levande varelse med ett pass så det borde ju bli att köra på grönt och bara visa upp passen eller? Mvh Misja & Madelaine:confused:
MickeKöping
2012-06-29, 01:24
Oj, ni ska åka bil med djur genom Europa och även genom Balkan.
Jag tror att det kommer att bli oöverkomliga problem på vägen.
Kontakta alla ambasader och fråga om reglerna. Det är inte säkert att djurpasset gäller i tredje land. Kanske enklare att lämna till en kattvakt eller att någon flyger ner kraken. $$$$$$$$$$$$$ Ang_elx
Greekfamily
2012-06-29, 03:26
Nej det tror jag inte. Det är ingen tull för än vid Serbien och jag tror inte dom bryr sej.
Sverige har striktare lagar än balkan länderna.
Man får väl packa in honom ha ha. Dom vänder inte ut och in på bilen alla fall så det är väl bara att hoppas. bye_bye
Det verkar vara ett intyg från veterinär som behövs för Serbien. Titta på ambassadens hemsida. Det finns att ladda ner där:
http://www.stockholm.mfa.rs/consularservicestext.php?subaction=showfull&id=1196863661&archive=&start_from=&ucat=17&
Det är inga som helst problem att bila med djur genom EU,samma regler om avmaskning,rabies, pass m m inom hela EU.De enda som vill kolla är när man reser in igen i Sverige...då måste man följa "djurskyllten" eller åka på bemannadlinje. I övriga EUländer skall du ha handlingar till hands och kunna visa upp vid anmodan.
Serbien är ju inte ett Eu-land, så med dem bör du kolla med ambassaden som någon sa här.
För att slippa krångel....välj färdväg inom EU.
Agda,
som bilat massor med djur genom EU...med allt hönor,kaniner,katter,hundar och småfåglar.
Greekfamily
2012-06-30, 18:33
Ja vi har ett pass där det står vilka sprutor som den fått mot rabies och kattpest samt att den är avmaskad. Inga andra handligar och passet är ju på Svenska och Engelska så vad tror du?
Vilka handligar mera menar du?
Sen har vi Makidonien och dom är väl inte med i Eu eller?
Angående färdvag så vill vi undvika färjan som kostar en hel del från italien och tar lång tid så därför åker vi genom Serbien.
Har åkt där en hel del och dom verkar vara okej annars så får jag hitta en lösning på något sätt där!_B-anana
Ska ni resa tillbaka till Sverige?
I så fall är det ju andra regler för införsel av djur, om man varit i ett land utanför EU :rolleyes:.....
Nya regler tillkom 1:a januari 2012 så det ändras hela tiden. Kravet på avmaskning är olika från land till land - även inom EU. Man har nu slopat avmaskning för inresa i Sverige t.ex.
Hoppas det går bra med lille Frasse! Tänk på att det är inte bara dom obligatoriska vaccinationerna som behövs. Prata med er veterinär om vad som rekommenderas (inte bara vad som krävs) för en katt.
Greekfamily
2012-06-30, 20:01
Det ska bara vara dessa sprutor samt avmaskningen som behövs enligt nya regler som kom för någon månad se. Rabies spruta Kattpest och avmaskning samt ID märkning. Men du talar om dockument?
Jag har ett par som åkt genom med husbil i Serbien och dom hadde vovve men dom kollade inte den ens men det kanske var för att han låg och sov i husbilen haha
Nej vi flyttar till Grekland permanent nu.
Passet ersätter de papper man tidigare hade,men jag brukar ha med kvittot från vetrinären på vaccinationer och avmaskning för att vara helt säker. Hände engång att vet glömde fylla i allt i passet och vi blev ståendes i svenska tullen...men som tur var så hade jag kvittona...trots att de var på endast grekiska så godtog de dem.Efter det så har de alltid funnits med :)
Det är enklare att hålla sig inom EU när man reser med djur eftersom gränserna är öppna och man har sk yttregränser.Passerar du icke EU länder så gäller andra regler för införsel till Grekland fick jag som svar från vet i Grekland.
Kortare färjor finns det ju från syd Italien.
Reglerna ändras och Sverige har haft dispens att ha de hårdaste reglerna tillsammans med Irland och StorBrittanien, men denna dispens gick ut 1jan 2012 och Sverige fick ingen förlägning.
Har man grundvaccinationer,rabies och avmaskat djuren (med Drontal el Droncit) så blir det inga problem inom EU för då har du täckt upp allt.
När jag rest från Grekland så har jag även gett dem Frontline 1-2dygn före avfärd.
Greekfamily
2012-06-30, 20:19
Vad är frontline? Vi har fått Vaccination Tricat samt Vaccinasion Nobivac Rabies samt avmaskad och Chipmärkt. Sen står det behandling mot Drontal och vi har kvitton. Vad kräver Grekland tro när man ska in där?
På Serbiens Hemsida står det att man ska ladda ner en plankett som vetrenären ska fylla i! Undrar om hon förstår Serbiska eller vad annars? Sen vet man inte hur gammal dessa uppgifter är för deras regler släpar väl efter.
Vad är frontline?.
Frontline är mot fästingar, loppor och löss på hund och katt. Se till att köpa rätt, d.v.s för katt, för medlet för hund kan döda en katt.....Man droppar i nacken (eller något annat ställe där katten inte kommer åt att slicka).
Detta måste du nog upprepa ofta om ni ska bo i Grekland. Men om Frasse är en innekatt så kanske det inte behövs.
Greekfamily
2012-06-30, 21:06
Nej han är inne katt och ska så förbli. Men jag tolkade inget svar från dej angående blanketten på Serbiens hemsida om du vet vad det är och så har vi ju Makedonien hur det är där. Kmh Misja
På Serbiens Hemsida står det att man ska ladda ner en plankett som vetrenären ska fylla i! Undrar om hon förstår Serbiska eller vad annars? Sen vet man inte hur gammal dessa uppgifter är för deras regler släpar väl efter.
Om du klickar på nedladdning av dokument, så ser du att efter den serbiska texten så står det på engelska också :). Det kan nog din veterinär klura ut hur det ska fyllas i....
Ingen aning om hur gamla uppgifterna är - men texten fanns på Serbiska Ambassadens hemsida. Ring och fråga.
Annars verkar det mycket enklare, som Agda säger, att resa via Italien.
Lycka till med flytten!
Greekfamily
2012-06-30, 21:54
Enklare men dyrare ha ha nej det ska nog gå bra ska du se. Var Makedonien med i EU? Ha en underbar kväll. Ps: Är du i Grekland eller Sverige nu? Ds:
Var Makedonien med i EU? Ds:
Makedonien är inte med i EU. Skulle det köra ihop sig så finns ju alternativet att köra Ungern-Rumänien-Bulgarien som alla ligger inom EU och komma in i Grekland längre norrut.
/Göran
Greekfamily
2012-07-01, 15:45
Tack Göran! Ja det blir ju bara en omväg på ca 20 mil så det är ju perfekt och samtidigt kanske inhandla lite billiga sigg eller kläder där. Kramizar från Misja & Madelaine_B-anana_B-anana_B-anana Nu är det fest ha ha
Ps: Frasse sa Mjauuuuu Ds:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.