handdator

Visa fullständig version : Falassarna


Henke
2006-02-02, 21:22
Jag och min sambo besökte Kreta för ca 4 år sedan och hoppade då på bussen till Falassarna.

Många rekommenderade Elafonissi innan vi reste samt reseledarna talade sig varma om denna strand men vi tycker så här i efterhand att Falassarna var bättre. Visst, Elafonissi ser väldigt trevligt ut med sitt klara vatten och lagun-aktiga stränder men när vi reste (början av sept) var det betydligt svalare i vattnet, på gränsen till kallt. Kanske hade vi otur med kalla strömmar som kommit in osv men det var stor skillnad mot Chania och Falassarna.

Såg i ett annat inlägg att Falassarna nämndes så vill bara rekommendera denna strand för de som inte känner till den. Vi tillbringade en heldag där med en fantastisk kvällsol som sjönk ner i havet så det var en mycket trevlig upplevelse.

Ivi
2006-02-02, 21:45
Vi var på Kreta med "tjocka släkten" i slutet av september 2004. Hyrde bil och stannade ett par timmar på Falassarna mitt på dagen. Helt underbart! Lagom vågor, härliga klippformationer med små laguner...både barn och vuxna trivdes :)
Vi bilade vidare till Elafonissi med en lååång lunchpaus i byn Sfinari och kom fram till Elafonissi först vid 17-tiden på eftermiddagen. Kanske berodde det på den sena tiden, men vi var aningen besvikna... tyckte mycket mer om Falassarna.
Får se om jag ändrar uppfattning, en båtresa från Paleochora till Elafonissi är under planering till första veckan i oktober. Någon som vet i fall dessa turer med båt ordnas så sent på säsongen?

Ivi

Ia
2006-02-02, 23:13
Det tror jeg det gjør, iallefall lå det noen turistbåter der når jeg var der første uken i october 2005. Det blåste og var tidvis veldig overskyet den dagen vi var der desverre , men litt sol ble det og bading.... Håper været blir bedere for dere høsten 2006, vi hadde flere dager med skyer og vind. En av våre rumutleiere mente at det hadde ikke vært så dårligt vær på den tiden (uken) på det han kunne huske....
Det gikk også turistbåter til Gramouvosa den uken.....


Ia _B-anana

Marianne
2006-02-03, 10:59
Det var ovanligt blåsigt med kalla, nordliga vindar flera dagar de första två veckorna i oktober 2005, men båten från Paleochora till Elafonissi gick VARJE dag, blåsigt eller ej. Vi trodde faktiskt att den skulle avlysas någon dag, men ack, den tuffade iväg med sjöstarka turister.

Marianne

Kalimera
2006-02-03, 15:28
Såg i ett annat inlägg att Falassarna nämndes så vill bara rekommendera denna strand för de som inte känner till den.
Du har helt rätt, Falassarna är en fantastisk strand! Och inte behöver man vara rädd för trängsel, det finns plats för hur många som helst. (Det vita "husen" på bilden är tomat- och melonodlingar.)

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/fala.jpg

Lissi
2006-02-03, 16:14
När jag var vid Falassarna oktober 2003 blåste det och regnade det, så vi var helt ensamma så långt vi kunde se först...men jag och mitt resesällskap kunde inte motstå att bada ändå i de fantastiska vågorna som slog in mot stranden..Man kunde gå ut en bit mellan vågorna så kastades man upp och in mot stranden och vi roade oss som småbarn, skrek och skrattade..Vi sprang ut och kastades in många gånger under glada skratt och kallsupar!.Så upptäckte vi ett huttrande sällskap som kommit med bil efter oss...De tittade först storögt på oss, sen slutade det med att en av männen i sällskapet också tog av sig kläderna och kastade sig ut i vågorna i bara kalsongerna..... SÅ ROLIGT VI HADE...!flabb_flab
Jag kan tänka mig att det måste vara helt fantastiskt där en varm lugn sommardag! Fin bild Janne! Jag har nästan samma fast med regn och mörka moln!!
Lissi

martinifk
2006-02-03, 19:12
Falassarna är ju en jättefin strand där det som sagt finns plats för alla men jag anser ändå att Elafonissi är ganska oslagbart(badade där senast i mitten av sept.-03 då var det jätteskönt i vattnet!!!) Men i sommar blir det besök på båda strändernaklapp_klap


MVH Martin_B-anana

Joppan
2006-02-05, 19:45
Hej !
Vi har varit till Falassarna flera gånger, vi tycker att det är en fin strand med kristallklart vatten och när man är uppe på höjden på väg ner till stranden så "lyser" hela havet alldeles turkosblått!!! Det blåser visserligen ganska ofta där men när det är stilla så är det så hett så hett!!!

Elafonissi har vi oxå besökt och där känner man ju att det är en helt annan luft än på andra sidan, afrikavärme nästan och där blåser det jämt !!
men vindarna är ju HETA lite jobbigt när det är så långgrund strand bra för småbarn men ....... då är Falassarna bättre i det fallet.

june
2006-02-05, 20:45
Ja, falasarna är min favvostrand! Vi kör mellan Pano Stalos och Falasarna nästan varje dag när vi är nere. Den är oslagbar tycker jag. Det kan vara lite jobbigt med körningen men det är ju motorväg en bra bit numera så det tar ca 45 min att komma dit. Nu väntar man bara på at få åka!!!!
;) ;) ;)

myssa
2006-02-05, 20:53
ett litet inlägg om ovannämda stränder.
jag själv är fantast av elafonissi men inte var falassarna fy skam den stranden heller.
men lite besviken blev jag ändå, vi hade oturen att komma dit en blåsig dag och vågorna var enorma.
jag tycker inte om kallsupar av saltvatten.
så jag badade mycket lite.
vinden låg rakt mot så vi hade fullt upp med att hålla kvar våra handdukar.
jämförelse med elafonissi så kan man alltid hitta lite lä ifall det blåser.
och vågorna blir inte lika häftiga som på falassarna.
men tur är det att vi tycker olika för annars vore det trångt på stranden. :):)
myssa.....

Gita
2006-02-06, 08:39
Har ej besökt Falassarna (synd! Får bli nästa gång) men Elafonissi. Det som förstörde mycket av det fina, var just den hårda blåsten som gör att man inte riktigt kopplar av samt det iskalla vattnet som gör att man inte tycker att det är trevligt att bara.

Elafonissi är vacker att se på, men inte den njutning som jag hade tänkt mig.

Marianne
2006-02-06, 08:43
Elafonissi har vi oxå besökt och ...... där blåser det jämt !!

Vilken otur ni har haft!
Vi har varit där många gånger och de flesta gånger har det varit ganska vindstilla och alldeles lagom varmt. Tidpunkterna har varit månadsskiftet april/maj och både i september och oktober.
Men som jag har skrivit tidigare, förra året blåste det när vi var i Paleochora i oktober, men då var vi inte i Elafonissi.
Det där med blåsten på Kreta beror ju väldigt mycket på vilken riktning den kommer ifrån - det är ofta möjligt att hitta lugnt vatten om man väljer strand efter vinden, i alla fall gäller detta i Paleochora som ligger på en "halvö" med en strand på varje sida.
Jag skulle aldrig välja Falassarna en dag med sydvästlig vind om inte jag gillade stora vågor.
I Elafonissi har vi alltid haft underbara dagar!!!

Marianne

Ia
2006-02-06, 08:49
Går man over den lille "høyden" på Elafonissi så er det ikke like slitsomt langgrundt...der er det store sanddyner og små klipper som man også kan legge seg i/ved slik at man kan ligge i le om det blåser. Herligt å snorkle der... Tror det er mange som bare legger seg til der hvor det er solsenger og blir værende der, de går glipp av halve Elafonissi etter min mening..:)
Altså er man voksen eller har barn over 4-5 år så vass over til denne lille kollen og gå over til baksiden.... ;)


Ia_B-anana

Marianne
2006-02-06, 09:05
[quote=Ia]Går man over den lille "høyden" på Elafonissi ... der er det store sanddyner og små klipper ... Tror det er mange som bare legger seg til der hvor det er solsenger og blir værende der, de går glipp av halve Elafonissi etter min mening.../quote]

JA!, du har helt rätt, man MÅSTE vada igenom det låga vattnet ut till "själva ön" för att inte gå miste om den mest sagolika upplevelsen av att bada i Elafonissi!

Marianne

Marie_W
2006-03-08, 20:49
Måste bara säga att vi bodde på Falassarna i somras, bara vi...och några Italienare och Tyskar!! HELT FANTASTISKT!! Försöker hitta något likvärdigt i år, har fått massaor med bra tips..men jag undrar..KAN något slå tystnaden där..lugnet..ensamheten..stranden..SUCK!! Vi kom i slutet av Augusti, turisterna var borta!!:)

carjoh
2006-03-09, 08:23
Marie - Var bodde ni? Något du kan rekommendera?

Carina

Joppan
2006-03-09, 09:59
Vi var till Paleochora (över dagen) och där var det jättehett men det var ju i det närmaste sandstorm nere på stranden, det kom riktiga vindil som man säger och sanden yrde och ungarna klagade snyft_drop kan jag säga, lite jobbigt var det allt för oss all tror jag.

Inget ställe jag skulle resa till och bo tror jag. Men man har ju varit dit.

//Joppan

Marie_W
2006-03-09, 12:34
Vi bodde på ett ganska (väldigt) dyrt hotel, Plakures- får jag skriva ut telefonnummer här? :)

Kalimera
2006-03-10, 08:42
Vi bodde på ett ganska (väldigt) dyrt hotel, Plakures- får jag skriva ut telefonnummer här? :)Gör du det.

Marie_W
2006-03-10, 16:23
Okey, då gör jag väl det..Fast jag hoppas inte alltförmånga tänker åka dit!!
..Så var det med den ensamheten!!
Nummret är 0030 2822 041581:)

Elisabet
2006-03-10, 17:39
Ligger detta hotell alldeles vid stranden? Finns det fler boendemöjligheter där?

Och hur är boendemöjligheterna i övrigt i området? Hur långt är det till byn Falassarna och finns det något annat alternativ i närheten?

Nicke
2006-03-10, 18:19
Hej Elisabet

Googla på plakures så hittar ni en sida på Tyska och Engelska där finner ni alltflabb_flab

Ha de

Nicke..

Marie_W
2006-03-10, 22:54
Hotellet ligger c:a 200 meter från stranden, fast ändå närmre..Det är liksom en backe ner..Någon by finns inte!! Det är bara stranden och att fåtal, glest uppbygda restauranger..Du måste gilla ditt rese sällskap.. Det finns absolut ingenting att göra där..Man kan bara njuta!! Vi var där i 2 veckor och hade inte tråkigt en sekund!! Närmsta byn tror jag är Kissamos..Men dit tar det nog en halvtimme med bil..Där finns det andra boendemöjligheter!!:)

Elisabet
2006-03-11, 00:45
Så när man läser om byn Falassarna, är det då enbart den antika byn man talar om?

Och finns det inget mer vid stranden alltså, än detta hotell?

Marie_W
2006-03-11, 13:09
Ja, när du läser om Falassarna är det den antika byn de menar!! Det finns ett par ställen att äta på, de har någon form utav rumsuthyrning. Nere vid vägens slut, när man åker ner finns det faktiskt ett hotell till.. Ser ut som charter..Vi brukade aldrig bada där nere!! Ett tråkigt komplex!! Jag tror jag räknade till c:a 10 byggnader/hus utmed stranden..Den är ganska lång!! Tror det finns fler boende möjligheter längst upp..på toppen..Jag räknar bara de strandnära!! Tänker du åka? Vi hyrde bil och åkte runt ett par dagar..men enligt mig har Elafonissi inte en chans!! Här finns det vågor, kul bad..Vet inte om man kanske gillar det bättre för att man "bor" där..

Elisabet
2006-03-11, 13:18
Tänker du åka?Inte idag ;)
Men tack för info, det läggs på minnet :)