Logga in

Visa fullständig version : Jag har köpt FIX i Sverige

Hasse
2012-06-18, 19:52
Jag trodde aldrig att det skulle kunna vara möjligt. Som den ölfantast jag har varit de senaste dryga 25 åren så föll jag pladask för ölet Fix i Grekland för över 10 år sedan. Många ha druckit den äldre varianten av Fix för massor av år sedan, jag vet inte vilka årtal den lär ha funnits. Sen försvann den för att återkomma, det visste inte jag när jag började åka till Grekland för dryga 10 år sedan.

De som fann den för "länge sedan" lär ha varit skeptiska till att den "återuppstod", exakt när har jag ingen aning. Onekligen en spännande historik.

Om en knapp månad kommer jag att hämta två lådor a´ 12 flaskor Fix i en Systembolagsbutik, nyligen förbetalade.

Vad jag har gjort är att jag utnyttjat en förnämlig service som Systembolaget tillhandahåller - privatimport. Det underlättar dock om drycken man vill ha tag på, representeras av en importör i Sverige. Det gör det i detta fall, en dryck (öl, vin, sprit, egentligen all möjlig alkohol) som INTE finns hos en importör kan bli väldigt dyr då kunden annars får stå för alla kringkostnader.

En importör som har en dryck man vill ha har dock ingen skyldighet att godta en kundförfrågan från en privatperson via Systembolaget. Nu har jag betalat de 24 Fix-flaskorna och mitt pris blev 23,80/flaska.

Problemet är dock att det endast går att få Fix levererat till Systembolagsbutiker inom Stockholmsområdet, detta på importörens begäran. Importören har inga möjligheter att ordna transporter längre bort till andra butiker än så. Så sent som i fjol på Leros fann vi dock Fix vara väldigt annorlunda än tidigare. Inte alls samma karaktär med avrundad beska, ett uns sötma långt bak, fyllig, skummade fint osv. Den var inte alls den Fix vi minns från förr, hade vi bara otur???

Vi tar hem den ändå, nostalgi, känslan, önskan att upptäcka hur den smakar hemma med många minnen från alla resor.

Önskar någon i samma Fixälskaranda göra samma sak, importera på egen hand så tillhandahåller jag mer exakta "instruktioner". Jag vet dock ännu inte om importören har kapacitet nog att ta emot många beställningar. Låt mig undersöka, det vill jag göra ändå. Vi gynnar Grekland på ett väldigt speciellt men trevligt sätt, ett öl många av oss har tyckt om, och antagligen fortfarande gör. Det är bara att fethaja att etiketten dock är anskrämligt mycket fulare än förutsnyft_drop

/ Hasse:cool: