handdator

Visa fullständig version : Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland


Kalimera
2012-06-17, 10:07
Jag har stängt tråden som heter ”Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=30266)”, och ersatt den med denna tråd, som också heter ”Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland”. Den förstnämnda tråden har bytt namn till ”Den GAMLA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland”.

Det är alltså denna tråd som nu gäller om det handlar om krisen. Undantag är de som bloggar från Grekland, de får mer än gärna skriva om krisen ur sina perspektiv. Det har funnits många trådar om krisen, och många trådar som från början inte haft ett dugg med krisen att göra, men som ändå mynnat ut i den ekonomiska krisen. Inlägg om krisen som skrivs i andra trådar än denna kommer att flyttas hit om det är möjligt.

En anledning till att jag har stängt den gamla tråden är att den är gammal, att den spretar åt alla håll, och att den är svår att övergripa. En annan anledning är att det behövs en ny och orörd tråd inför dagens betydelsefulla val i Grekland. Det är idag Greklands öde avgörs. Hur ska det gå för vårt älskade land? Snart vet vi. Eller gör vi...? Vallokalerna stänger klockan 19.00 grekisk tid. Den första prognosen baserad på räknade röster väntas komma 21.30, också det grekisk tid.

Jag var på Tilos då förra valet hölls (6/5), och jag skulle helst vilja vara där nu också. Det skulle kanske få mig att känna mig bättre. De senaste veckorna har jag haft en klump i magen, en klump fylld av oro över hur detta ska sluta.

Det skrivs spaltmeter om Grekland i tidningar världen över. Jag tycker att det är svårt att ta till mig allt som skrivs. Vad är sant? Vad är inte sant? Jag läser massor med svenska, engelska och grekiska tidningar på nätet varje dag. Här är länkar till några av de grekiska sajter jag lusläser dagligen:

Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/)

Athens News (http://www.athensnews.gr/)

Amna (http://www.amna.gr/english/)

mouche
2012-06-17, 10:56
Syriza leader urged the Greek voters to lend strength to his party so that it may implement its platform to the benefit of the people and the country, for re-starting Greece, rejuvenating the society, economic recovery and growth, restoration of the country's international dignity and credibility, and putting an end to partisanship, lack of meritocracy, corruption and collusion. (AMNA)

Dette må være litt av en trollmann som skal få til dette, og det skal han gjøre ved å ikke betale en euro (eller drachme) hverken renter eller avdrag til noen av sine kreditrorer?Kan noen fortelle meg hvor han skal finne pengene annet enn ved å trykke opp en masse drachmer og som igjen vil medføre hyperinflasjon? Ingen, gjentar INGEN vil låne ham en krone/dollar/yen slik at hans eneste kilde til på finne disse pengene blir å trykke opp sedler som raskt vil miste sin verdi.

Og skal han aldri betale noe av den gjelden landet skylder, eller kun, når og hvis det passer ham og da i et tempo og i en grad som passer ham?

Hva med alle de greske banker som umiddelbart vil gå kon kurs siden disse sitter på en masse bond utstedt av den greske stat og i euro?

Alle greske banker vil umiddelbart gå konkurs og staten må da gjenskape et fungerende bankvesen og med hvilke penger da?

Snakker om å gamble med et lands fremtid, og folk "kjøper" dette - skremmende!

Et annet spørsmål er om Europa vil savne Hellas når det kommer til stykke? Og SYrixa består jo av en noe underlig samling av tidligere stalinister, maoister og andre rabiater som har mistet sine "guder" siden både Kina og Sovjetunionen ikke lenger er hva de var, men kanskje Iran og Nord-Korea blir Hellas sin "redning"?

Investor og industrieier Jens Ulltveit-Moe mener det beste hadde vært om Hellas forlater euroen. Han tror konsekvensene av det utfallet er grovt overvurdert.

La meg presisere at det er for resten av Europa, ikke for Hellas, at han sier at utfallet er grovt overvurdert! Jeg deler hans syn hvis Syriza kommer i posisjon.

http://www.hegnar.no/bors/article696608.ece

Spennende er det i allefall, muligens litt for spennende!

Smultron
2012-06-17, 11:15
Kan inte låta bli att länka till denna vackert formulerade men samtidigt väldigt tragiska beskrivivning av Athen av Theodor Kalifatides som finns i dagens DN.

http://www.dn.se/kultur-noje/theodor-kallifatides-athen-var-en-gang-den-gladaste-staden-i-europa-jag-hoppas-a

Hoppas, hoppas att dagens val kan leda till något mer positivt så småningom!

Louisa
2012-06-17, 12:25
[I]Snakker om å gamble med et lands fremtid, og folk "kjøper" dette - skremmende!


Men om man forsoker att forsta greken lite sa ar det ju kanske inte sa konstigt, jag menar tank pa vilka alternativ de har. De har alternativet att rosta pa en av de tva traditionella partierna, vilka ar ansvariga for att ha fort Grekland till den situation de ar idag, vars politiker har festat pa statskassan och tagit lan efter lan utan att bry sig om konsekvenserna och sedan undanhallit denna information med den grekiska befolkningen. Som inte tagit itu med alla problem som Grekland haft under alla dessa ar och inte gjort sitt jobb men som tagit ut megaloner och formaner. Manga greker har forlorat allt fortroende for politikerna i dessa tva partier (forutom de som glommer latt). Inte sa latt tror jag att ga och rosta pa dessa gamla nedsvartade politiker.

Sen ar du dessutom tex arbetslos och fatt din arbetsloshetsersattning nedsatt till 350 Euro i manaden eller ar arbetande och fatt din lon nedsatt till 530 Euro i manaden fran 700 Euro i manaden sa gar man nog inte rostar pa partiet som gjort att du borjat jobba for slavloner (samtidigt som livet i Grekland ar dyrt och blivit annu dyrare pga nya skatter).

Sa, om man ar arbetslos, jobbar for en lon man inte kan leva pa, inte vill rosta pa politiker som varit inblandade i korruption, vad rostar man pa da? Aven om folk inte tror pa allt som Syriza sager sa tycker manga att:

1. Det behovs nytt "blod" i riksdagen. Bort med alla veteranpolitiker och in med nya. Huvudsaken ar att fa bort de gamla politikerna som varit involverade i korruption och i allmanhet jobbar enligt gamla agendor och in med nya som inte lurar folket hela tiden och som grekerna kan fa fortroende for. Det anser jag ocksa ar mycket viktigt for det ar grundlaggande att grekerna borjar lita pa sina politker for att nagot som helst system ska kunna fungera och for att grekerna ska "vaga" betala sin skatt utan att tro att pengarna bara kommer hamna i nan politikers ficka. Att fa respekt for sina politiker ar A och O. Det ar ocksa viktigt att grekerna kanner att de har politiker som jobbar for landet och inte bara for sig sjalva. Att de kan formedla den har "Vi-kanslan" som stat. Da kan ocksa grekerna borja fa den kanslan. Man kanske tycker att en san forandring med nya ansikten kan ske ocksa inom de tva traditionella partierna. Det ar mojligt men det har vi inte sett sa mycket av an. Det ar samma gamla veteraner, och det gor mig alldeles forbannad att tex se forre statsministern Kostas Karamanlis sitta som politiker i Ny Demokrati som om ingenting har hant, han som kanske ar mest ansvarig for att Grekland ligger pa kna just nu.

2. Manga tycker att EU:s och IMF:s program inte ar battre for Grekland an vad som kommer handa med en eventuellt utgang ur EU. De flesta tycker saklart att det ar klart att man maste skara ner pa den stora offentliga sektorn och man maste fa stopp pa skattefusket, det tror jag att de flesta ar med pa. For det ar egentligen det som Grekland har storst problem med.

Men sen har EU och IMF ocksa gatt pa tex den privata sektorn i Grekland och sankt lonerna dar och rivit upp avtal vilket manga tycker att for det forsta sa var det inte nodvandigt med lonesankningar i privata sektorn for att dar var det redan laga loner och utgjorde egentligen inget problem for samhallet i stort. EU och IMF sager att de gor det for stimulans pa arbetsmarknaden. Men vad har hant sen dess? Det har inte anstallts fler personer och snarare lett till icke-stimulans for att folk inte har lika mycket pengar att gora av med. Och det viktigaste? Statskassan har blivit annu fattigare pga mindre inkomster fran den privata sektorn i form av skatt.

Da EU och IMF tycker att deras avtal ar felfritt, sa ar det manga har som ifragasatter det da de ser att manga av deras atstramningar gors i fel omraden. Och utan nan som helst stimulans for arbetsmarknaden. Det ar precis denna brist pa stimulans i programmet som ju Obama poangterade for Merkel nar de traffades pa G8 motet for ett tag sen. Obama sjalv hade ju hanterat krisen i USA med stimulans, inte atstramningar.

Sa da grekerna ser sitt land ga i avgrunden, och ser att det som gors kanske inte gors pa ratt satt bade av Eu och av deras egna politiker, Grekland har ju trots allt presenterat samre och samre siffror pa sista tiden, sa tror jag att det ar mycket logiskt att folk borjar titta pa alternativen. Aven om alternativen kanske ar lika hemska eller annu hemskare. Folk ar inte heller lika radda for ett uttag ur EU. Vissa sager att de kan ju inte leva pa sin lon nu heller, sa det kvittar val.

3. Det ar manga som rostar pa Syriza for att de kanner sig provocerade av EU som nastan "beordrar" dem att rosta pa ett av de tva traditionella. Inte blir det battre av att tyska Financial Times for nagra dar sen hade deras forsta sida helt pa grekiska dar de sa till grekerna att rosta pa Ny Demokrati och Pasok. Nar grekerna hor sant sa ar det tyvarr manga som vill gora uppror och inte rosta pa dessa partier aven om de tankt det.

laero
2012-06-17, 13:01
De flesta tycker saklart att det ar klart att man maste skara ner pa den stora offentliga sektorn


Har inte ett av Syrizas vallöften varit att anställa 100000 personer till i den offentliga sektorn ?

Louisa
2012-06-17, 13:15
Laero, Syriza sager att det handlar om ett gammalt lofte fran nagra ar tillbaka, och att det inte ar nagot som galler langre. Det ar alltsa inget lofte som de anvander i sin kampanj i detta val. Det de sager nu ar att de vill forsoka undvika att avskeda folk inom offentliga sektorn men vill gora en omstrukturering dar folk som innehar poster som inte behovs ska flyttas till andra delar av offentliga sektorn dar de har brist pa personal, som sjukhusen tex.

Lissi
2012-06-17, 13:48
Kan inte låta bli att länka till denna vackert formulerade men samtidigt väldigt tragiska beskrivivning av Athen av Theodor Kalifatides som finns i dagens DN.

http://www.dn.se/kultur-noje/theodor-kallifatides-athen-var-en-gang-den-gladaste-staden-i-europa-jag-hoppas-a

Hoppas, hoppas att dagens val kan leda till något mer positivt så småningom!

Jag han skrev så bra och man förstår och HÖR hans vemod över situationen.. Jag kollade just om någon länkat annars hade jag gjort det. Tack Smultron.

Klump i magen finns här också och det känns lite konstigt och vemodigt att komma till Tinos just nu även om det blir underbart att träffa vännerna där.
Kluven är väl ordet....men visst längtar jag!

Lissi -som ser fram emot valresultatet.

mouche
2012-06-17, 14:47
Syriza lover en hel masse (også reversing av tiltak som er gjennomført), sannsynligvis mere enn noen annet parti har lovet noen gang i gresk historie og med et mye dårligere utgangspunkt enn noen gang så jeg gjentar mitt spørsmål:

Hvor skal pengene komme fra? Rederne som allerede har sagt at de tar første flyet? Eller fra rike grekere som for lengst har flyttet til utlandet? Eller ved å øke skattene som de vel heller skal redusere? Eller ved å senke lønningene som de skal øke? Eller ved å senke ledighetstrygd i euro (drachmer) og redusere i tid som de vel skal øke og forlenge i tid? Eller ved å effektivisere offentlig sektor ved å redusere bemanning som de vel skal øke? Og listen kan lages lang?

Hvor i all verden skal pengene hentes? Og skal de gjøre sykepleiere av ingeniører på byggekontorer, kontorer hvor absolutt intet skjer om dagen, ingen avgjørelse tas oig bunken av søknader hoper seg opp ikke minst de mange hundre tusen søknader om "tilgivelse" for ulovlige bygg?

Ser gjerne at Syrizas støttespillere her kommer på banen med litt enkle forklaringer som er forståelige og troverdige!

Kalimera
2012-06-17, 15:06
På SVD.se (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ett-odesval-dar-vad-som-helst-kan-handa_7283463.svd) finns intervjuer med några greker om hur de tänker inför dagens val.

Louisa
2012-06-17, 15:26
Mouche, jag har samma undringar som du. Jag ar ingen Syriza-anhangare, jag forsokte bara i mitt inlagg forklara varfor manga greker soker sig till andra partier an de tva traditionella. Sen vet jag personligen inte vad som ar det basta for Grekland. Jag har rostratt har men tanker nog inte ga o rosta, det ar alldeles for svart for mig. A ena sidan har jag Ny Demokrati och Pasok som betyder ett fortsatt samarbete med EU och IMF men en rost pa dem ar samtidigt en rost pa samma politiker som fort Grekland hit, dar vissa enligt mig borde vara i fangelse for diverse skandaler. Jag kanner starkt att de inte fortjanar min rost. Och kan verkligen samma politiker som ledde Grekland hit fa Grekland pa fotter igen? Det ar fragan. A andra sidan har jag Syriza dar jag inte har nan som helst aning om hur seriosa de ar och hur kompetenta de ar att fora Grekland ur krisen. En rost pa dem kan betyda ett uttrade ur EU och konkurs och allt vad det for med sig. Det ar detta dilemma som jag tror att valdigt manga greker star mellan denna valdag.

Om jag till slut gar och rostar idag sa blir det antagligen pa Miljopartiet, tycker det gors alldeles for lite for miljon har i Grekland, for och inte tala om alla hundratals olagliga soptippar som Grekland alldeles sakert snart kommer att fa borja betala otroligt stora boter for till EU om det inte gors nanting at detta snabbt. Detta parti forvantas inte komma in i riksdagen men kanske stodjer dem anda bara for att skicka ett message att det ar viktigt med miljon, aven i dessa tider eftersom ett miljotankande ocksa ar bra for ekonomin.

Kalimera
2012-06-17, 15:36
Det ar detta dilemma som jag tror att valdigt manga greker star mellan denna valdag.Måste var fruktansvärt svårt att ta ställning. Vilken rävsax de sitter i. Fy bubblan!

Kalimera
2012-06-17, 15:59
SVD livebloggar (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/naringsliv-live/artikel_7280793.svd) direkt från Grekland under hela söndagen.

Kalimera
2012-06-17, 16:20
Den grekiska tidningen Ekathimerini bloggar (http://ekathimerini.com/ekathi/page1/elections2012) också live under hela söndagen.

malou
2012-06-17, 17:03
Takk for linkene.

Helt klart et dilemma for mange grekere å vite hvilket parti de skal stemme på. Var på Kalymnos inntil i går, de eldre unngikk temaet når turistene dukket opp. Mens andre gjerne selv ville snakke om nettopp valget og fremtiden, hva de tenker om alternativer. Her fantes ingen enkle forklaringer, ingen lettvinte løsninger å gripe fatt i. Flere nevnte muligheten for bedre lånebetingelser hos Russland, så det som et slags halmstrå, men virket likevel ikke helt overbevist om d e t var et riktig valg for landet.

En tidligere arbeidsløs hadde klart å skaffe seg ny jobb (mer enn halvert lønn) - han anså seg som heldig. Han virket veldig reflektert rundt det politiske og økonomiske rotet. På en stillferdig måte sa han at han personlig v i l l e være optimist - når bunnen er nådd bare må det gå oppover. Krysser fingre.

Riitta
2012-06-17, 17:17
Tittar på ERT. Det ser ut och dra till "valvaka" redan i studion. Första vallokalunderökningsresultatet kommer 19.00 dera tid! (18.00 vår tid).

Man kanske ser lite åt vilket håll det lutar då!

Riittabye_bye

AndersK
2012-06-17, 17:30
Vi har tidigare varit i Grekland före och under valdag, men aldrig upplevt en sådan tystnad som inför dagens. Inga hetsiga diskussioner på caféer eller gathörn. Inget! Ingen hetsig valmanifestationer. En kompakt tystnad! Och inga andra yttringar i form av skyltar, flygblad eller texter/symboler målade på väggar. Livet var som vanligt - grekiskt.
Endast taxichauffören på Skopelos, vilken under ett samtal undslapp sig att; ett svårt val på söndag.
Vi tolkade det som att man nu i lugn och ro vill göra ett moget val. Något som vi själva tror oss göra när vi väljer och vill bli respekterade för.
Anders

Alala
2012-06-17, 17:43
Kan inte låta bli att länka till denna vackert formulerade men samtidigt väldigt tragiska beskrivivning av Athen av Theodor Kalifatides som finns i dagens DN.



Ja, en sån text kan vi inte läsa i tidningen varje dag. Väldigt gripande.

/ Anne

Kalimera
2012-06-17, 18:01
Nu har vallokalerna stängt, och det är bara att vänta på resultatet.

Riitta
2012-06-17, 18:10
ND 30,5% och Syriza 30% i den första prognosen! Mycket jämnare kan det ju inte bli! Fast det kan ju ändra sig under kvällens lopp!

Riittabye_bye

yvonne
2012-06-17, 18:32
ND 30,5% och Syriza 30% i den första prognosen! Mycket jämnare kan det ju inte bli! Fast det kan ju ändra sig under kvällens lopp!

Riittabye_bye

Hoppas på det annars lär det bli nytt val igen!!

Yvonne

Riitta
2012-06-17, 18:47
Går det och ha hur många val som helst efter varandra:( Då hinner ju pengarna ta slut innan det hinner bli val igen!
Nu får dom faktiskt se till att det blir regering, annars tror jag det är kört:(

Riittabye_bye

yvonne
2012-06-17, 18:52
Går det och ha hur många val som helst efter varandra:( Då hinner ju pengarna ta slut innan det hinner bli val igen!
Nu får dom faktiskt se till att det blir regering, annars tror jag det är kört:(

Riittabye_bye

Kunde de inte enas att bilda regering vid förra valet, kommer de knappast att klara det nu :mad:

Yvonne

Riitta
2012-06-17, 18:57
Nej,läget ser ju ut och bli i stort sätt samma som i Maj:confused:

Riittabye_bye

Kalimera
2012-06-17, 19:00
Ekathimerini publicerade precis denna åldersfördelning av rösterna:

18-34 år: SYRIZA 33%, ND 20%
35-54 år: SYRIZA 34%, ND 24%
55+ ND 39%, SYRIZA 20%

De yngre verkar föredra SYRIZA.

malou
2012-06-17, 19:34
Ekathimerini publicerade precis denna åldersfördelning av rösterna:

18-34 år: SYRIZA 33%, ND 20%
35-54 år: SYRIZA 34%, ND 24%
55+ ND 39%, SYRIZA 20%

De yngre verkar föredra SYRIZA.

Sjekket nettopp disse resultatene selv, ikke overraskende at 'gamlisene' har en mer konservativ preferanse :D. Men det er jo de yngre som skal føre landet videre. Å lytte til de unge er ikke dumt flabb_flab. Det burde vi på seniorsiden gjøre mer av. - Dette blir spennende. Håper det blir mulig å danne regjering, ikke omvalg i det uendelige.

larvih
2012-06-17, 19:42
SKAI har et rigtig godt kort, hvor man kan se procentfordelinger ved at klikke på regioner, øgrupper og øer.

Link. (http://www.skai.gr/ekloges2012)

Smultron
2012-06-17, 19:56
Inrikesministeriet rapporterar resultat direkt på denna länk:

http://ekloges.ypes.gr/v2012b/public/index.html?lang=en#{%22cls%22:%22main%22,%22params%22:{}}

Seukel
2012-06-17, 19:59
[I]

Jeg deler hans syn hvis Syriza kommer i posisjon.

http://www.hegnar.no/bors/article696608.ece

Spennende er det i allefall, muligens litt for spennende!

Hej mouche, var finns hans syn på Syriza? Är det i någon annan artikel?

Kalimera
2012-06-17, 20:01
Enligt Ekathimerini ser mandaten ut så här efter den andra vallokalsundersökningen:

ND 127, SYRIZA 72, PASOK 32, Independent Greeks 21, Golden Dawn 19, Democratic Left 16, KKE 13.

laero
2012-06-17, 20:01
Kan man tolka resultatet i länkarna som att ND och Pasok får egen majoritet i parlamentet med hjälp av de 50 bonusmandaten ?

Seukel
2012-06-17, 20:05
Om det här stämmer/skulle bli slutresultat:

ND 127, SYRIZA 72, PASOK 32, Independent Greeks 21, Golden Dawn 19, Democratic Left 16, KKE 13

... så får ND/PASOK 159 mandat, dvs en egen om än - på lite sikt - ganska klen majoritet.

kimmen
2012-06-17, 20:12
... så får ND/PASOK 159 mandat, dvs en egen om än - på lite sikt - ganska klen majoritet.
Under förutsättning att dom vill och kan samarbeta så att det går att bilda en samlingsregering, därom är jag skeptisk...:(

/kimmen

Kalimera
2012-06-17, 20:35
SVD skriver så här just nu på sin blogg (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/naringsliv-live/artikel_7280793.svd):

Valmyndigheten i Grekland har offentliggjort en prognos baserad på runt 3 800 valkretsar eller 18 procent av rösterna.

Ny demokrati 29,5 procent
Syriza 27,1 procent
Pasok 12,2 procent
Oberoende greker 7,6 procent
Gyllene gryning 7,0 procent
Demokratisk vänster 6,2 procent

Vim
2012-06-17, 20:38
Norske TV2 hadde en reporter i Nafplio i dag, det er vel Admiralas by? Her ble Syriza samenlignet med norske SV - Soslilistisk venstreparti. Det er vel det samme som Vänsterpartiet i Sverige.

Norske TV2 hadde også et intervju med en fra Syriza. Han var profesor i økonomi, husker ikke hva han het annet en Yanis. Hans svar var at Hellas skulle betale tilbake lånene. Men de trengte lenger tid. Han ville stimulere økonomien, slik at Hellas kunne starte nedbetalingen om 2 år.

Seukel
2012-06-17, 20:58
Tror också att Syriza bland de sina har en hel del förnuftigt och pragmatiskt folk. Problemet är bara att de är en ganska brokig samling - en del finns ute på den extrema vänsterkanten - och det gäller att få in alla under en hatt. Dessutom har man ju lovat folket att återställa mer eller mindre hela välfärdssystemet och hur de skall lyckas med detta är nog en gåta för de flesta.

Seukel
2012-06-17, 21:02
SVD skriver så här just nu på sin blogg (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/naringsliv-live/artikel_7280793.svd):

Valmyndigheten i Grekland har offentliggjort en prognos baserad på runt 3 800 valkretsar eller 18 procent av rösterna.

Ny demokrati 29,5 procent
Syriza 27,1 procent
Pasok 12,2 procent
Oberoende greker 7,6 procent
Gyllene gryning 7,0 procent
Demokratisk vänster 6,2 procent

Samma sak här (och de beskriver det som en ganska tillförlig mätning, med väldigt liten felmarginal förra gången):

http://www.reuters.com/article/2012/06/17/us-greece-election-projection-idUSBRE85G0JC20120617

mouche
2012-06-17, 21:55
Norske TV2 hadde en reporter i Nafplio i dag, det er vel Admiralas by? Her ble Syriza samenlignet med norske SV - Soslilistisk venstreparti.

Det er med andre ord all mulig grunn til å være svært skeptisk til kompetansen til den aktuelle journalisten!

Greekfamily
2012-06-17, 22:36
Vill passa på att gratulera Ny Demokrati till valsegern och att inte behöva att krypa för andra partier._B-anana_B-anana_B-anana_B-anana_B-anana

Vim
2012-06-17, 22:58
Det er med andre ord all mulig grunn til å være svært skeptisk til kompetansen til den aktuelle journalisten!

Slik jeg oppfattet det, var det en fra Syrazia som hadde gjort denne samenligningen.

mouche
2012-06-18, 07:03
Fornuften seiret til slutt selv om det var skremmende mange som stemte på stalinister og maoister.

Det er vel trolig at ND får til et samarbeid med Pasok siden det vel var disse to partiene som fikk gjennom avtalen med EU osv

Jeg har også tro på at de vil få til en fornyet avtale med bedre betingelser enn hva som foreligger idag.

Godt å se at jeg har hatt rett i mine spådommer så langt i allefall, og idag ser vi at markedene reagerer med lavere rente i de andre EU-landene og trolig en moderat børsoppgang. Er det en ting markedene er livreedde for så er det usikkerhet og Syriza representerer akkurat det!

Eva L
2012-06-18, 08:51
Vi som minns hur det var förra gången det partiet regerade och vad de la grunden för vet icke vad vi ska tro.:confused:

Eva

malou
2012-06-18, 09:05
Norske TV2 hadde en reporter i Nafplio i dag, det er vel Admiralas by? Her ble Syriza samenlignet med norske SV - Soslilistisk venstreparti. Det er vel det samme som Vänsterpartiet i Sverige.

Norske TV2 hadde også et intervju med en fra Syriza. Han var profesor i økonomi, husker ikke hva han het annet en Yanis. Hans svar var at Hellas skulle betale tilbake lånene. Men de trengte lenger tid. Han ville stimulere økonomien, slik at Hellas kunne starte nedbetalingen om 2 år.

Jeg så også intervjuet, og husker heller ikke etternavnet på professoren. Synes han hadde vektige og fornuftige argumenter, en sterk kontrast til det bilde media har tegnet av Syriza og hva partiet står for. Kunne vært en god kombinasjon med PASOK, begge partier taler arbeiderklassens sak; en balansert koalisjon med ND. Men det ville vel skremme vannet av høyresiden med finansadelen og profittsøkerne. Synd.

Kalimera
2012-06-18, 09:32
Valdeltagandet var väldigt lågt, endast 62,5 %.

Samaras ska träffa president Papoulias klockan 11.30 svensk tid.

Här kan ni följa de fortsatta händelserna live:

Athens News (http://www.athensnews.gr/portal/1/56349)

Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/ekathi/page1/elections2012)

malou
2012-06-18, 09:52
Den lave valgdeltakelsen kan kanskje delvis forklares med at grekerne må stemme på sitt opprinnelige hjemsted/fødested? Det er jo en anakronisme, virker absurd. Ikke minst i disse krisetider 'eksluderer' det de med lite penger, som ikke kan ta seg råd til ekstra-utgifter.

Hellen
2012-06-18, 10:02
Jaha, vad händer nu tro? Finns det någonting som säger att långivarna går med på att omförhandla lånevillkoren?

Kalimera
2012-06-18, 10:11
Den lave valgdeltakelsen kan kanskje delvis forklares med at grekerne må stemme på sitt opprinnelige hjemsted/fødested?Så verkar det vara enligt Athens News:

Why didn't people bother to vote. One of the explanations being put forward is that many people living in large cities but registered in ancestral villages didn't have the money to return home to vote. That would go in some way to explaining the low turnout in northerly Florina, which is on the border with Fyrom, and the islands of Kefalonia and Lesvos.

Kalimera
2012-06-18, 11:29
SVD fortsätter att blogga live (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/naringsliv-live/artikel_7285473.svd) från Grekland även idag.

Kalimera
2012-06-18, 13:38
Sveriges Radio (http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1637) sänder idag ett tre timmar långt program om den grekiska - och europeiska - krisen. Programmet börjar klockan 15.00, och kan höras via deras hemsida.

mouche
2012-06-18, 16:19
Og hvorfor er så mange registrert helt andre steder enn der de faktisk bor? Er det dyrt å forandre sitt offisielle bosted i Hellas?:confused:

malou
2012-06-18, 16:58
Og hvorfor er så mange registrert helt andre steder enn der de faktisk bor? Er det dyrt å forandre sitt offisielle bosted i Hellas?:confused:

Tror man m å stemme på det stedet man er født, og det kan man jo ikke 'omregistrere'. Har altså ikke noe med bosted å gjøre. (Si i fra om dette er feil, dere som har eksakt kunnskap)

Her om dagen ble en 'norsk'-greker intervjuet i en avis. Han har bodd her i 25 år, var i ferd med å reise en aldri så liten svipptur til Hellas for å stemme. - Vi lever i en annen verden, mouche, den slags er vanskelig å forstå.

Admirala
2012-06-18, 17:14
Grekerne har ikke personnummer, det er derfor de bare kan stemme der hvor de er født, har jeg hørt. Det rett og slett av kontrollårsaker, med andre ord.
Det innføres imidlertid en slags personnummer nå, så dette vil kanskje endre seg.
Valgdeltakelsen ved siste valg i Norge (riktignok et kommunevalg) var bare for øvrig bare 62 prosent, og vi kan jo stemme der vi bor - noen sågar via nett.

mouche
2012-06-18, 20:30
Tror man m å stemme på det stedet man er født, og det kan man jo ikke 'omregistrere'. Har altså ikke noe med bosted å gjøre. (Si i fra om dette er feil, dere som har eksakt kunnskap)


Sjekket akkurat med greske venner som stemte igår og de sa at dette ikke var riktig. Ingen av dem er født her, alle er født forskjellige steder og alle stemte hvor de nå bor. For å sitere min kilde; No, it depends where you have your papers! At mange må reise til et annet sted enn de bor er helt åpenbart, men det er "selvforskyldt" eller skyldes andre hensyn uten at jeg helt vet hvilke eller hvorfor.

Ellers så har vel alle grekere sittunike taxnumber/skattenummer hvilket vi også har, og må ha, siden vi har eiendom her. Dette må vi forevise ved f.eks fylling av fyringsolje siden denne er såkalt "subsidiert" (dieselolje med lavere avcgifter).

Monica P
2012-06-18, 21:25
För att få rösta på annan ort än där man är skriven ska man ha sett till att komma med i listorna på bostadsorten i tid före ett val. I år gällde det februari, sen att det blev två val rörde väl till det hela.

När vi får kommunalval 2014 kan även utlänningar bosatta här vara med och rösta, men se till att registrera dig i tid. Kommunernas lixiarchio eller fråga på KEP.

Vim
2012-06-18, 22:50
Så er spørsmålet, kan denne valgordningen ha påvirket resultatet? Det var mange unge som stemte syriza. Mange av disse fikk kanskje ikke stemt, fordi det måtte reise dit de var født (eller noen annen plass :D :confused: )

Kalimera
2012-06-20, 14:07
DN (http://www.dn.se/ekonomi/grekisk-regering-klar) skriver nu att - enligt flera nyhetsbyråer - är en regering klar.

Antonis Samaras kommer svära eden som premiärminister 17.30 ikväll enligt Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/ekathi/page1/elections2012). Enligt Athens News (http://www.athensnews.gr/portal/1/56364) ska han sväras in redan 15.00. Vi får se vem som får rätt.

Om man jämför med svenska partier består den nya regeringen av Moderaterna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet.

Charleston
2012-06-20, 18:06
En storbanksdirektör som finansminister, snacka om ulven som fåraherde!

Kritsabo
2012-06-20, 19:44
Tacka vet jag självgoda Moder Svea. Där kan man bli finansminister utan att klara gymnasiematten eller varför inte försvarsminister med vapenvägrare som merit. Kunskap är ett minus. Kamratskap ett plus. klapp_klap

Kalimera
2012-06-20, 20:06
Tacka vet jag självgoda Moder Svea. Där kan man bli finansminister utan att klara gymnasiematten eller varför inte försvarsminister med vapenvägrare som merit. Kunskap är ett minus. Kamratskap ett plus.Vad har det med den grekiska krisen att göra?

Arne
2012-06-20, 20:14
Ja, det undrar jag också!!!

Arne

Kritsabo
2012-06-20, 20:22
Vad har det med den grekiska krisen att göra?
Jag undrar vad inlägget före hade med det att göra:confused:

Kalimera
2012-06-20, 20:32
Jag undrar vad inlägget före hade med det att göra:confused:Det handlar så vitt jag förstod om Greklands nya finansminister Vassilis Rapanos.

Kritsabo
2012-06-20, 20:38
Det handlar så vitt jag förstod om Greklands nya finansminister Vassilis Rapanos.
Jojo och sakligt var det också, men jag bannar mig själv för detta. bye_bye

Charleston
2012-06-20, 21:53
Jorå, det var den som troligen blir den nye finansministern i Grekland jag syftade på. Det trodde jag alla förstod, men jag ska försöka vara lite tydligare i fortsättningen...

Hellen
2012-06-21, 07:11
En storbanksdirektör som finansminister, snacka om ulven som fåraherde!

Jag ser inte nackdelen med det.
Någon Joacim von Anka kan det ju knappast vara....
Men det kanske inte är så du menar?

malou
2012-06-21, 08:17
Jeg ser heller ikke nackdelen/ulempen ved det, dog uten å kjenne til den nye finansministeren, hans holdninger til samfunnet. Googling viser at han er professor i økonomi ved universitetet i Athen, styremedlem i den nasjonale banken, med diverse erfaring fra både forskning, politikk og finans m.m.. Trolig med et godt innarbeidet nettverk på ulike hold, en person med innsikt i det miljøet (og de andre 'ulvene' :D) det skal forhandles med. En fordel i denne sammenhengen? Om jeg nå skulle fly i orkan med sterk sidevind :eek:snyft_drop, ville en virkelig erfaren pilot være førstevalget :D.

Sammen med en annen har den nye finansministeren i 2010 gjort en rapport; The Greek Fiscal Crisis and the Role of the Fiscal Minestery (etter hukommelsen :D). Der gjøres det en økonomisk analyse, med tlbakeblikk noen tiår, 2010' situasjonen beskrives og med forslag til løsningsstrategier for krisen. Kanskje det har vært med på å gi ham jobben? Ikke vet jeg :confused:, bare en tanke. Har ikke kunnskap på dette nivået, kan bare lese og undre :).

Den lille disputten og 'ordkløveriet' som har vært her, det er jo så lett å la seg rive med, både for den eneAng_elx og den andreAng_elx. Ikke noe uvanlig.

Charleston
2012-06-21, 14:17
Jag ville bara säja att jag anser att det inte är riktigt samma sak att ansvara för en privat banks ekonomi som för en stats ekonomi. Hans meriter är säkert finfina, men frågan är ju vems ärenden han kommer att gå. Bankerna och finansinstituten (båd grekiska och utländska) är ju knappast helt oskyldiga till krisen i Grekland.

malou
2012-06-21, 15:20
Jag ville bara säja att jag anser att det inte är riktigt samma sak att ansvara för en privat banks ekonomi som för en stats ekonomi. Hans meriter är säkert finfina, men frågan är ju vems ärenden han kommer att gå. Bankerna och finansinstituten (båd grekiska och utländska) är ju knappast helt oskyldiga till krisen i Grekland.

Så rett, det er ikke samme sak.

mouche
2012-06-25, 11:53
En link http://www.hegnar.no/kvinner/nyheter/article697576.ece som muligens viser noe av problemet som Hellas står overfor;

Landet er billig for nordmenn og sveitsere, men ikke for engelskmenn, franskmenn, tyskere, og kostnadsnivået er langt høyere enn alle deres naboland som Bulgaria, Makedonia, Albania osv

Ble nevnt her om dagen at lønninger i f.eks Albania kan være så lave som 20% av lønningene i Hellas så ikke så rart at det er mange albanere her, i allefall på Kreta?

Hva skal så Hellas gjøre for å bli mere konkurransedyktige, forslag?

mouche
2012-06-26, 14:48
Litt overraskende at ingen, absolutt ingen (?) har noen forslag, men uansett; Nå har Hellas utnevnt en ny finansminsiter, økonomen Yannis Stournaras. Han var blant annet med på forhandlingene som førte til at Hellas ble med i eurosonen. Om det skal gi grobunn for enda flere konspirasjonsteorier her vet ikke jeg.

Monica P
2012-06-26, 16:32
Stournaras tar posten som finansminister, för den man först utsåg, Rapanos, blev sjuk och känner sig inte frisk nog att ta jobbet . Denne Stournaras är också ekonom och bankman. Han lät riktigt optimistisk i ett anförande på TV. Landet har stora möjligheter, sa han bl a , men måste "ta sig över den vägg av hinder som några ställt i vägen", vilka han nu kan mena.

mouche
2012-06-28, 09:06
Pengene delvis på vei tilbake til Hellas og de greske bankene;

http://ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_27/06/2012_449376

Alala
2012-07-24, 10:28
Nu har det varit lite lugnare ett tag efter valet, men problemen har ju inte försvunnit någonstans. Troikan är tillbaka i Aten och som vanligt har väl Grekland i gjort det som krävs för att få stödlånen...Pratet om att Grekland ska ut ur Euron har igen ökat osv. Få se vad som händer nu i slutet av sommaren. I Tyskland lär man inte längre vara så värst pigg på ytterligare lån till Grekland. Och Europa har fått större problem, för tillfället Spanien. När ska detta elände sluta? Här i Finland har man nu i två år knappt talat om något annat än Grekland och övriga krisländer. Atmosfären är inte god. :(

/ Anne

mouche
2012-07-30, 18:26
Skattemoral?

http://www.athensnews.gr/portal/1/57256

Nei, den er ikke akkurat noe høyere enn den var før!__D

malou
2012-07-31, 13:15
Krisen fører til at flere flyseselskaper legger ned ruter til Athen, eller reduserer antall flyvninger dit.

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=65287

Netwolf
2012-08-09, 09:11
En bra sak i allt elände är att korruptionen tycks minska. Situationen har utvecklats så mycket att grekerna inte längre har råd med mutor (http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3514009.ece).

/Netwolf

Kalimera
2012-08-20, 13:58
Krisen i Grekland (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5237170) i Sveriges Radios P1 i morse. Klicka på den lilla högtalaren för att lyssna på inslaget.

Deia
2012-08-23, 18:26
Vi reser ju till Ithaca på lördag :), och har varit lite oroliga för att vi skulle bli helt ensamma på tavernorna, så här i slutet av säsongen.....nu skulle ju inte det vara en katastrof visserligen, men trevligt att inte sitta helt ensamma....

Nu läser jag detta på ithacagreece hemsida:
Traditionally this is the time of the year that things slowly revert back to autumn and then winter, but there seem to be more people on the island this week than all other weeks so far. The island is absolutely brimming with visitors from all over the world. A much needed injection of hope during this time of the economic crisis.

D.v.s. MER besökare än vanligt i år i augusti :).

Deia (Som packar för fullt....)
bye_bye

Riitta
2012-08-23, 18:54
Nu hör man ju igen i nyheterna hur det måste sparas ännu mer och vilka skall det tas ifrån lgen:confused: Pensionärerna förstås:mad: Konstigt att det finns inga rika och ta ifrån:mad:

Riitta

mouche
2012-08-23, 20:21
Det var en meget "lettvint" omgang med sannheten! Det er mange områder det skal, og må, strammes inn på. Ja, hva ellers skal man gjøre hvis utgiftene er større enn inntektene og man ikke er kredittverdig? Fint om noen kunne gi noen konkrete og iornuftige svar på det!

Man kan ikke lenger låne seg til goder, den tiden er over, og det bør folk snart skjønne både i Hellas og blant Hellasvenner.

pawik
2012-08-23, 22:41
Det var en meget "lettvint" omgang med sannheten! Det er mange områder det skal, og må, strammes inn på. Ja, hva ellers skal man gjøre hvis utgiftene er større enn inntektene og man ikke er kredittverdig? Fint om noen kunne gi noen konkrete og iornuftige svar på det!

Man kan ikke lenger låne seg til goder, den tiden er over, og det bør folk snart skjønne både i Hellas og blant Hellasvenner.

Du har ju svar, lösningar och vet allting mouche. Kan inte du berätta för oss hur grekerna skall göra?

/pawik

mouche
2012-08-24, 09:12
Kan de ikke bare følge de lover og regler som finnes da? Hadde i allefall vært en meget god start synes du ikke? Eller hva mener du om det?

Kalimera
2012-08-30, 20:15
Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_30/08/2012_458987) skriver ikväll att polis, brandförsvar och kustbevakning ska strejka från och med imorgon fredag i protest mot kommande nedskärningar. Tidningen Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_30/08/2012_458981) ska också strejka i morgon.

Riitta
2012-08-30, 21:56
Brandförsvar låter ju förnuftigt nu när det brinner på så många ställen:eek:

Riitta:confused:

mouche
2012-08-31, 08:36
Er det noen av de mange streikene som har vært gjennomført i Hellas siste året, eller så, som har hatt noen som helst effekt sett med de streikendes øyne?

At det har hatt betydelig negativ effekt på turismen som er en så viktig næring for alle i Hellas er en kjensgjerning, men hva har de ellers oppnådd?

monica
2012-08-31, 09:21
Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_30/08/2012_458987) skriver ikväll att polis, brandförsvar och kustbevakning ska strejka från och med imorgon fredag i protest mot kommande nedskärningar. Tidningen Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_30/08/2012_458981) ska också strejka i morgon.

Även tunnelbanan strejkar idag.

Kalimera
2012-08-31, 13:08
skriver ikväll att polis, brandförsvar och kustbevakning ska strejka från och med imorgon fredag i protest mot kommande nedskärningar. Har läst på lite och det är ingen riktigt strejk eftersom de inte får strejka. Det mer någon form av protest.

Netwolf
2012-09-06, 11:06
Ännu tuffare villkor väntar grekerna. Nu är 6-dagars vecka (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/greker-kan-tvingas-jobba-6-dagarsvecka_7475254.svd) på gång
Ingen lätt sits:(

/Netwolf

Greekfamily
2012-09-06, 12:02
Verkligen tufft.

Monica P
2012-09-06, 12:12
Tufft, men många jobbar redan hela veckan, det är inget ovanligt. Däremot är det ovanligt med reglerad arbetstid...

Jag var till banken idag och fick vänta en stund, passade på att studera folket. Här, där alla känner varann, tänkte jag att det nog skulle bli mycket prat om pengar och kris och problem, men icke! Ett tilltagande ljud av prat vartefter det kom in fler och fler på banken, hjärtliga skratt, småprat med kassörskorna, ingen stress.

Det är det Grekland jag älskar. Med eller utan pengar kan man umgås och vara sällskaplig, ingen tråkig tystnad eller surmulenhet. Möjligen lite skrik och gräl...

Greekfamily
2012-09-06, 12:19
Trotts krisen så har det gott över förväntan med allt så som att ordna bankkonto och skattenumren på Eforia mm och inga sura miner utan bara leenden och en fin hjälpsamhet har mött oss. Trodde det skulle bli svårere med allt nu men det verkar fungera helt okej än så länge.

kari
2012-09-06, 12:22
Tufft, men många jobbar redan hela veckan, det är inget ovanligt. Däremot är det ovanligt med reglerad arbetstid...

Jag var till banken idag och fick vänta en stund, passade på att studera folket. Här, där alla känner varann, tänkte jag att det nog skulle bli mycket prat om pengar och kris och problem, men icke! Ett tilltagande ljud av prat vartefter det kom in fler och fler på banken, hjärtliga skratt, småprat med kassörskorna, ingen stress.

Det är det Grekland jag älskar. Med eller utan pengar kan man umgås och vara sällskaplig, ingen tråkig tystnad eller surmulenhet. Möjligen lite skrik och gräl...

Savner et HJERTE jeg kunne satt inn her, Monica:)
- så m y e vi her i nord har å lære, vi klager for "ingenting" bye_bye

Kalimera
2012-09-07, 17:48
Intervju med en grek (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite6_1_07/09/2012_460191) som har flyttat till Sverige på grund av den ekonomiska krisen.

Lissi
2012-09-07, 18:07
Så sorglig läsning. Man blir gråtfärdig och nästan skäms för att man själv har det bra....(än så länge i alla fall)

Lissi

Admirala
2012-09-11, 20:40
Skatteinkreverne blir tøffere - fra en artikkel på nrk.no (http://www.nrk.no/okonomi/gresk-storoffensiv-mot-skattejuks-1.8313182).
Et utdrag:

– Det vil ikke være noen toleranse for skatteunndragelse, uansett hvor høytstående de er, sier (finansminister) Stournaras.

Skattemyndighetene har slått hardt ned på alt fra hoteller til rockekonserter for å kreve inn ubetalt skatt, og tette et stort hull i budsjettet.

I fjor anslo det greske finansdepartementet at hele 42 milliarder euro ble unndratt beskatning i landet, og nå slår skatteinspektørene ned på både stort og smått, melder Reuters.
Inspektørene har fokusert spesielt på populære feriesteder, og i forrige måned skal rasende restauranteiere ha jaget skatteinspektørene gjennom gatene på øya Hydra.

På ferieøyene Kreta, Korfu og Santorini ble hele 80 prosent av de inspiserte bedriftene funnet skyldig i skatteunndragelse, opplyser finansdepartementet.I tillegg har myndighetene frosset formuene til 121 privatpersoner og bedrifter som er under etterforskning.

Aksjer på børsen i Aten og New York, luksuseiendommer og kontoer flere millioner euro og utenlandsk valuta er blant verdiene som er konfiskert.

Private selgere slipper heller ikke unna. På en Red Hot Chili Peppers-konsert i Aten for et par dager siden ble uautoriserte selgere av hatter og flagg hanket inn og bøtelagt med 5000 euro hver.
(...)
Den greske koalisjonsregjeringen har lovt å kutte utgifter og kreve inn ubetalt skatt i stedet for å kutte i lønninger og pensjonsbetingelser.

Admirala
2012-09-24, 19:28
Hellaskrisen skaper desperate grekere, skriver Fagbladet (http://www.fagbladet.no/reportasje/article6196759.ece) i dag, i en artikkel som handler om både grekernes og flyktningers helse. her er noen utdrag:


Stadig lengre køer snirkler seg mot Médecins du Mondes poliklinikk i sentrum av Aten. Gratismottaket er rettet mot papirløse flyktninger, men besøkes nå i stadig større grad av desperate grekere.

Da mottaket ble etablert i 1997, var det først og fremst flyktninger som ikke har papirene i orden, som henvendte seg til mottaket. I dag er 20 prosent av dem som søker hjelp, greske statsborgere.
– Det er et nytt fenomen. Når grekerne blir arbeidsløse, mister de sykeforsikringene sine. Selv blant dem som har forsikring, er det mange som ikke har råd til pasientavgiften på fem euro,

– Pasientene er desperate. Når vi henviser dem videre til en annen bydel, innvender de at de ikke har råd til bussbillett. Vi ser mye elendighet som ingen andre ser. Og humor, galgenhumor og godt samhold er nødvendig for at det skal fungere, sier Annie Okobia (delvis utdannet sykepleier som jobber ved senteret).

(...)

I den lange køen til det ene suppekjøkkenet (ved Omonia) oppstår det et rykte om at det andre kjøkkenet skal åpne først. Kappløpet er i gang, og ender i et stygt gruppeslagsmål. Et hverdagsbilde for butikkeierne på den andre siden av gata. De tar ingen notis av dramatikken.

Mat, bolig, bensin og medisin – alt koster omtrent like mye som i Sverige. Men grekerne må nå klare seg med en tredel av en svensk lønn, samtidig som skatter og andre avgifter økes.

Flyktninger, hjemløse, rusmisbrukere, barn og fattige – de aller mest utsatte – kan søke om «pink-card» som gir rett til gratis primærhelsetjeneste i Hellas.
– Problemet er at krisen setter alt ut av funksjon. Ikke noe fungerer lenger slik lovstifterne tenkte seg i utgangspunktet, sier lege George Papadakis.

Netwolf
2012-09-26, 16:13
Nu är det oroligt i Aten och Saloniki, skriver Metro (http://www.metro.se/nyheter/kravaller-i-aten-demonstranter/EVHliz!z2ObcUB1Z5YU/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter). Stora demonstrationer och generalstrejk.
Det är verkligen ett stålbad, för det grekiska folket. :(

/Netwolf

Elisabet
2012-09-26, 16:16
Strejk också här på Kreta idag.

Aina
2012-09-26, 17:34
[quote=Kalimera;278450]Jag har stängt tråden som heter ”Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=30266)”, och ersatt den med denna tråd, som också heter ”Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland”. Den förstnämnda tråden har bytt namn till ”Den GAMLA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland”.

;) Måste säga att jag så här i höstmörkret, nyss hemkommen efter jobbet, hade lite svårt att hänga med. :D

Aina

Smultron
2012-10-02, 15:47
Ekathimerini berättar om positiva nyheter angående bokningar inför nästa år. Det är visserligen väldigt tidigt att börja dra slutsatser om turistsäsongen 2013 ännu, men ändå ett litet ljus i mörkret!:):)

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_01/10/2012_464000

Eva L
2012-10-03, 09:23
http://www.dn.se/ekonomi/grekland-bygger-f1-bana-for-800-miljoner

Ja vad ska man säga i ett land som inte har råd att ge sina fattigaste mat på bordet och mediciner, malariabekämning etc

Eva

Janérik
2012-10-04, 19:51
http://www.dn.se/ekonomi/grekland-bygger-f1-bana-for-800-miljoner

Ja vad ska man säga i ett land som inte har råd att ge sina fattigaste mat på bordet och mediciner, malariabekämning etc

Eva
Enligt http://www.vk.se/712244/grekland-bygger-f1-bana så betalar inte Grekiska staten hela detta, 260 milj är deras nota, resten betalas av andra. Det ger naturligtvis en del arbetsplatser i byggskedet och dessutom intäkter då det är klart. Alltså ett sätt att satsa sej ur krisen. Visst är det bra att spara men faktum är väl ändå att det inte bara går att dra ner alla kostnader till noll och komma ur krisen på det sättet.

Mvh Janérik

laero
2012-10-04, 22:52
Enligt http://www.vk.se/712244/grekland-bygger-f1-bana så betalar inte Grekiska staten hela detta, 260 milj är deras nota, resten betalas av andra. Det ger naturligtvis en del arbetsplatser i byggskedet och dessutom intäkter då det är klart. Alltså ett sätt att satsa sej ur krisen. Visst är det bra att spara men faktum är väl ändå att det inte bara går att dra ner alla kostnader till noll och komma ur krisen på det sättet.

Nu är det ju inte så att alla kostnader dras ner till noll, därav behovet av nödlån uttöver det man lyckas få in i egna skatteintäkter.
Men nog måste det vara hål i huvet om man väljer att satsa 260 (eller 800) lånade miljoner till en F1-bana.
Visst, det ger en del arbetstillfällen till byggnadsarbetare men det skapar så gott som ingen positiv effekt i övrigt.
Ska man använda lånade pengar för att skapa arbetstillfällen, i ett krisland som Grekland, måste det generera mycket mer påtagliga förbättringar för välfärd och tillväxt.

Lars

Eva L
2012-10-05, 08:54
Enligt http://www.vk.se/712244/grekland-bygger-f1-bana Alltså ett sätt att satsa sej ur krisen. Visst är det bra att spara men faktum är väl ändå att det inte bara går att dra ner alla kostnader till noll och komma ur krisen på det sättet.

Mvh Janérik

Ja det fattar jag också och jag har heller aldrig förespråkat det men kanske de borde bygga något mer samhällsnyttigt. Jag kan se väldigt många andra användningsområden för de här pengarna. Just nu lever de ju på ett gungfly och de sista lån Grekland lyckades ta på marknanden till hög ränta bidrar ju till att gungflyt knappast kommer att flyta särskilt länge till.

Eva

Riitta
2012-10-05, 17:12
På tisdag skall Angela Merkel till Aten. Vi får se hur det blir:confused: Syrisaledaren har uppmanat till protester!

Riitta

Riitta
2012-10-07, 17:19
Nu börjar varje nyhetssändning på ERT om Merkels besök på tisdag!
Undrar vad syftet är att hon skall dit:confused: Massa säkerhetsåtgäder blir det ju, som kostar en massa pengar och det är ju ingen som önskar och se henne där, av vanligt folk i allafall!

Riitta

Eva L
2012-10-07, 19:28
Hon är ju inbjuden av den grekiska regeringen.

Eva

Riitta
2012-10-07, 19:34
Jag bara undrar varför:rolleyes: Det blir bara kravaller och elände:confused:

Riittabye_bye

malou
2012-10-07, 21:59
Jag bara undrar varför:rolleyes: Det blir bara kravaller och elände:confused:

Riittabye_bye

Tja, 'varfor'.. de skal vel gjøre et forsøk på å finne noen retningslinjer de kan bli sams om. Det ligger jo i kortene at Hellas har problemer de ikke mestrer helt på egen hånd. At Merkel ikke er særlig velkommen er til å forstå. Men hun er jo likevel en person som tar utfordringer og står på. Ikke hadde jeg reist til Hellas om jeg var blitt fremstillt til spott og spe i nazi-uniform. Men hun gjør det. Håper det kan komme noe konstruktivt ut av dette. Selv om optimismen er noe mindre enn før. Nå lider det greske folket, men å skylde fullt og helt og bare på Merkel, blir en smule merkelig.

Riitta
2012-10-08, 12:56
Hörde just på EKO:s nyheter. 7000 poliser är utkommenderade och stora demonstrationer väntas! Sen var det lite olika åsikter om varför hon åker dit. Tex att det är bestämt att Grekland får pengar igen, eller att om dom inte får, så kan Merkel säga att hon har i allafall försökt!

Riittabye_bye

Eva L
2012-10-08, 13:50
Hörde just på EKO:s nyheter. 7000 poliser är utkommenderade och stora demonstrationer väntas! Sen var det lite olika åsikter om varför hon åker dit. Tex att det är bestämt att Grekland får pengar igen, eller att om dom inte får, så kan Merkel säga att hon har i allafall försökt!

Riittabye_bye

Låter lite väl mcket konspirationsteori för mina öron. Hon är väl inte ensam om att avgöra den ödesfrågan. Menar du att hon skulle tackat nej till en inbjudan från regeringen? Hur skulle det ha tolkats då?

Eva

Netwolf
2012-10-10, 13:54
Då var det storstrejk utlyst igen. Denna gg den 18 okt (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/ny-grekisk-storstrejk_7570878.svd)

/Netwolf

kirtor
2012-10-10, 14:59
Å nei! Den dagen drar jeg til Hellas!!

Netwolf
2012-10-11, 09:25
Lite positiva nyheter, för en gångs skull. Nu ska de börja gräva guld i Grekland (http://www.di.se/artiklar/2012/10/10/grekland-en-riktig-guldgruva/) - bokstavligen! :)

/Netwolf

Smultron
2012-10-11, 16:25
Flera av guldfyndigheterna har tydligen köpts upp av utländska bolag, så alla pengar stannar inte i Grekland. Men det ger i alla fall skatteintäkter och nya jobb!flabb_flab

http://www.digitaljournal.com/article/334628

Smultron
2012-10-11, 16:34
Nu ställer sig även IMF på Greklands sida då de vill ge landet mer tid att genomföra sparkraven.:)

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/imf-vill-ge-grekland-mer-tid_7573232.svd

Kalimera
2012-11-08, 16:26
Igår röstade parlamentet igenom ett nytt besparingspaket som kommer att slå mycket hårt mot en majoritet av grekerna. Läs mer på SvD (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/sparpaket-gav-europa-kort-suck-av-lattnad_7654456.svd).

Idag kom siffror över arbetslösheten i augusti: 25,4 % är arbetslösa. Ännu värre är det för gruppen mellan 15-24 år där arbetslösheten i augusti var 58 %!

Läs mer på Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_08/11/2012_469065)

Riitta
2012-11-08, 17:16
Jag tittade på en del av debatten i parlamentet igår. Det var mycket upprörda känslor där:o Likaså som på utsidan av parlamentet:o

Riitta

Monica P
2012-11-08, 19:39
Jag orkar inte reagera längre på allt man hör och läser. Alla har rätt...Kan bara se hur det ideligen avslöjas diskutabla och ofta brottsliga affärer som för en tid sen ansågs som smart fusk.

"Krisen" (citationstecken för att det har blivit ett urvattnat ord) leder till att orättvisor avslöjas. Det blir ett hårdare klimat , man orkar inte längre vara likgiltigt överseende.

Tidigare var det också mest tal om hur politiker och förmögna intrigerat och lyckats med lönande (uppenbarligen kriminella) affärer. Nu har vi fått klart för oss hur även de småfifflande medborgarna utnyttjat den vanskötta ekonomin/administrationen, typ tagit ut pensioner man inte hade rätt till, och en slags sorg förnimms i diskussionerna...det var inte bara de rika...

UlfWiman
2012-11-08, 20:43
Du har mycket rätt i din analys Monica....
Kan dem så kan vi.... ingen lär märka det ändå!
Jag ser bara en stor tragik i det stora hela!
Ändå så klappar hjärtat för Grekland.
Det som just nu orooar mig mest är dessa högervindar som blåser friskt...
och det ger en känsla av "Deja vu" inför "kristallnatten" och det skrämmer mig något våldsamt!
Har vi inte lärt oss av historien?
Eller ska det få ske en gång till?

//Ulf

Netwolf
2012-11-08, 21:56
Har vi inte lärt oss av historien?
Eller ska det få ske en gång till?

//Ulf

Jag suckar med dig. Detta då historien lärt mig att vi inte har lärt oss någonting.. Allt sker igen med jämna mellanrum. Worldwide. Tyvärr.

/Netwolf

UlfWiman
2012-11-08, 22:08
@Wolfen: Det tragiska är att vi verkar inte ha lärt oss ett jota!
So, here we go again...
Sen får du/ni kalla det "Golden Dawn" eller vad ni villl, det är samma ulv i fårakläder ävem denna gång....

//Ulf

lugnagatan
2012-11-09, 13:22
Noterats: grekiska parlamentet har röstat igenom att immuniteten (?) för tre medlemmar i Chrisi Afgi , bl.a. Ilja Kasidiaris, ska tas bort, så att de kan dömas för brott de begått. Kasidiaris - boxaren - som slogs i en direktsänd debatt, ska också ha begått bewäpnat rån. Han syns fortfarande tala i parlamentet. Direkt i fängelset med honom !
Men detta hjälper kanske inte så mycket mot att så många ändå har röstat på detta parti.

lugnagatan
2012-11-09, 13:26
Jag orkar inte reagera längre på allt man hör och läser. Alla har rätt...Kan bara se hur det ideligen avslöjas diskutabla och ofta brottsliga affärer som för en tid sen ansågs som smart fusk.

"Krisen" (citationstecken för att det har blivit ett urvattnat ord) leder till att orättvisor avslöjas. Det blir ett hårdare klimat , man orkar inte längre vara likgiltigt överseende.

Tidigare var det också mest tal om hur politiker och förmögna intrigerat och lyckats med lönande (uppenbarligen kriminella) affärer. Nu har vi fått klart för oss hur även de småfifflande medborgarna utnyttjat den vanskötta ekonomin/administrationen, typ tagit ut pensioner man inte hade rätt till, och en slags sorg förnimms i diskussionerna...det var inte bara de rika...


Noterat: En grekisk journalist skriwer i Kathimerini om att en förändring i synen är på gång :

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite3_1_30/10/2012_468019

Monica P
2012-11-09, 13:32
Jag har lyssnat på en del uttalanden och fattar varför en del sympatiserar med Crysi Avgi.
Budskapet framförs totalt avskalat och tydligt: ut med oönskade personer, mer diciplin i samhället...och alla de floskler vi hört från diverse extrempartier. Denne Ilias är förmodligen en rätt jobbig typ men han har verkligen tydligt uttal och säger saker som många i tysthet håller med om. Man kan anta att detta tilltalar folk som tröttnat på politikernas sätt att gömma sig bakom mångstaviga ord.

UlfWiman
2012-11-09, 13:47
Absolut korrekt Monica!

//Ulf

UlfWiman
2012-11-10, 07:04
Jag vet inte om det här är "Off topic" men i alla fall...

Jag har inga sympatier för "Chrsi Avgi" eller vårt svenska SD. Men jag tycker det är bra för demokratin att de kommer upp till ytan i stället för att verka i det fördolda. "Bättre att se fan än inte veta om hans existens". Jag vet att jag har åsikter som kanske trampar några på tårna. Men att gå in i fascismen är för mig att gå över gränsen.

- Herrefolk!
- Och vilka ska det då vara?
- Är de bättre människor än vi är?
- Rassegregering?
- Har ingen fattat att nyckeln är mångfald?
- Etnisk blandning är av godo!
- Hur kom det sig att vi blev nordbor?
- Ta och läs lite historia om hur gamla stammar försköt andra och vi utvecklades... och vandrade.

Sedan finns det ju A. Hitler och Ilja Kasidiaris som inte kom längre än kapitel ett i boken...
Om vi inte hade våra invandrare, vilka skulle då utveckla Sverige?
Vi behöver människor som ifrågasätter vårt liv och leverne. Samt sätter saker på dess spets.
Visst, det här skakar om dina grundvalar! Men människa tänk lite!

//Ulf

Netwolf
2012-11-10, 08:42
Jag vet inte om det här är "Off topic" men i alla fall...
Att klanka ned på fascismens fula tryne, är ALDRIG Off topic. Det är varje sund individs ansvar.

/Netwolf

Pnyx
2012-11-10, 16:24
Att klanka ned på fascismens fula tryne, är ALDRIG Off topic. Det är varje sund individs ansvar.

/Netwolf

klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap Just så enkelt är det! klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap

kimmen
2012-11-21, 15:32
Jag vet inte om det här är "Off topic" men i alla fall...

Jag har inga sympatier för "Chrsi Avgi" eller vårt svenska SD. Men jag tycker det är bra för demokratin att de kommer upp till ytan i stället för att verka i det fördolda. "Bättre att se fan än inte veta om hans existens". Jag vet att jag har åsikter som kanske trampar några på tårna. Men att gå in i fascismen är för mig att gå över gränsen.

- Herrefolk!
- Och vilka ska det då vara?
- Är de bättre människor än vi är?
- Rassegregering?
- Har ingen fattat att nyckeln är mångfald?
- Etnisk blandning är av godo!
- Hur kom det sig att vi blev nordbor?
- Ta och läs lite historia om hur gamla stammar försköt andra och vi utvecklades... och vandrade.

Sedan finns det ju A. Hitler och Ilja Kasidiaris som inte kom längre än kapitel ett i boken...
Om vi inte hade våra invandrare, vilka skulle då utveckla Sverige?
Vi behöver människor som ifrågasätter vårt liv och leverne. Samt sätter saker på dess spets.
Visst, det här skakar om dina grundvalar! Men människa tänk lite!
Ulf for President!!!klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap

/kimmen

Admirala
2012-11-22, 19:56
Bare et lite apropos til skattevilligheten her og der. En sak på Nrk.no (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.8405576) forteller at 3 av 4 norske restauranter snyter storsamfunnet for skatt.
Det gror ikke englevinger på oss i nord heller :rolleyes:

Netwolf
2012-11-23, 10:55
Det gror ikke englevinger på oss i nord heller :rolleyes:

Nä, definitivt inte. Läste denna tänkvärda krönika (http://media4us.se/?p=1296) om korruption i Grekland och Sverige. När fusket sätts i system och svarta tjänster blir en naturlig del av tillvaron.
Ser man på dagens Sverige, så var man förr "dum i huvet" om man betalade snickaren vitt. Nu med rot-avdraget, tycker jag mig att attityden till vit arbetskraft har svängt.
Precis som krönikören säger. Lite fusk är väl inte så farligt och så anpassar vi oss sakta till ett mer korrupt samhälle.

/Netwolf

Masse
2012-11-23, 12:09
Men visst har vi fått till det med lite mera raffinerade lösningar i Sverige.

Citat från krönikan: "Tänk på det nästa gång du får dina väggar målade eller toaletten skrubbad av svartjobbare. De kronor du sparar på att fuska är pengar som skulle ha tillhört statskassan."

Vi har ju här i Sverige numera fått till en fiffig lösning som gör att "fusket" inte är fusk längre när det sätts i system, och inte så svart som i Grekland. Systemet är ROT o RUT i vilket vi i samarbete med staten uppnår ungefär samma ekonomiska utfall som med "svartjobbet" men utan "fusk". Skatten återbetalas av staten som rabatt. Nu är det ju på gång även inom skolans område med "läxhjälp" inom RUT. Motivet är att göra "svarta" jobb "vita". Kanske något för Grekland. Det ger inte särskilt mycket mera skatt till staten men allt blir ju vitt och fint, och glorian hänger lite mindre på sned. :D

:) Masse

Charleston
2012-11-23, 12:50
...f.ö. ett bra sätt att få ner brottsligheten. I stället för att på allvar försöka beivra lagöverträdelserna. Kanske kan vara värt att pröva även på andra typer av brott? Dvs att göra det lagligt att t.ex. snatta eller stjäla en bil? Brottsligheten skulle ju kunna minska drastiskt!
Sen är det ju en annan sak att det råder delade meningar om hur mycket ROT och RUT och allt vad de heter verkligen har minskat svartjobbandet i någon högre grad.

Eva L
2012-11-24, 08:41
Ja nu har ju även budgetförhandlingarna om Eu:s framtida budget brutit samman. Fortsättning följer någon gång nästa år. De siffror som redovisas idag för vår del är att Sverige just nu bidrar med 18 miljarder(hörde jag rätt) för att få vara med i gemenskapen sen vi fått tillbaka en del i exempelvis glesbygsstöd. Bruttot låg på över 30 miljarder. Tur vi inte är med i valutasamarbetet för då skulle det väl kosta oss ännu mer.

Eva

laero
2012-11-24, 12:19
..... De siffror som redovisas idag för vår del är att Sverige just nu bidrar med 18 miljarder(hörde jag rätt) för att få vara med i gemenskapen sen vi fått tillbaka en del i exempelvis glesbygsstöd. Bruttot låg på över 30 miljarder.....

Ja, Sverige är, som ett av Europas rikaste länder, nettobidragsgivare. Vi bidrar alltså till att fattigare länder som Irland, Portugal, Grekland mfl får hjälp till sin utveckling.

När vi i Sverige omfördelar från rika delar av landet till ex.vis fattig glesbygd brukar vi kalla det solidaritet.
Jag tycker nog att man bör kunna vara generös och se det på samma sätt inom Europa. Dessutom är faktiskt 18 miljarder inte så fantastiskt mycket om man jämför med andra poster i statsbudgeten, ex.vis försvaret.

Lars

kimmen
2012-11-24, 14:18
Ja, Sverige är, som ett av Europas rikaste länder, nettobidragsgivare. Vi bidrar alltså till att fattigare länder som Irland, Portugal, Grekland mfl får hjälp till sin utveckling.

När vi i Sverige omfördelar från rika delar av landet till ex.vis fattig glesbygd brukar vi kalla det solidaritet.
Jag tycker nog att man bör kunna vara generös och se det på samma sätt inom Europa. Dessutom är faktiskt 18 miljarder inte så fantastiskt mycket om man jämför med andra poster i statsbudgeten, ex.vis försvaret.
Lars for Vice President!! klapp_klapklapp_klapklapp_klap

/kimmen

Eva L
2012-11-24, 20:43
Ja, Sverige är, som ett av Europas rikaste länder, nettobidragsgivare. Vi bidrar alltså till att fattigare länder som Irland, Portugal, Grekland mfl får hjälp till sin utveckling.

När vi i Sverige omfördelar från rika delar av landet till ex.vis fattig glesbygd brukar vi kalla det solidaritet.
Jag tycker nog att man bör kunna vara generös och se det på samma sätt inom Europa. Dessutom är faktiskt 18 miljarder inte så fantastiskt mycket om man jämför med andra poster i statsbudgeten, ex.vis försvaret.

Lars

Ja absolut bara det går till vettiga saker. Här i norrland har moståndet varit starkt mot Eu och när vi inte ens har råd med ambulanser och skolor i glesbygden är det nog många som ställer sig ännu mer undrande till om vi inte borde gjort som norrmännen.

Eva

Kalimera
2012-11-27, 07:55
Nu är det klart. Grekland får sitt stödlån på närmare 130 miljarder €. Läs mer på SvD (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/efterlangtade-miljarder-till-aten_7704022.svd).

kimmen
2012-12-18, 23:39
Alla sätt är bra utom de dåliga... :)

Jag hittar inte artikeln på nätet, så från dagens GP citerar jag här;

"Bordell sponsrar fotbollslag
Strypt statligt stöd till grekisk idrott gör att klubbar måste förlita sig på privata sponsorer för att överleva, som fetaosttillverkare, kebabrestauranger, och i staden Larissa - den lokala bordellen. Spelarna i Voukefalas FC har rosa shorts och rosa tröja med texten 'Villa erotica'.
I en intervju med BBC säger bordellens madam Soula Alevridou:
- Myndigheterna här ger inte pengar till idrott, utbildning eller någonting. Så varför kan inte ett stackars fotbollslag få vända sig till mig?"



/kimmen

Netwolf
2012-12-19, 08:16
Alla sätt är bra utom de dåliga... :)

Jag hittar inte artikeln på nätet, så från dagens GP citerar jag här;

/kimmen

Ja, t o m idrotten tvingas prostituera sig. :o

/Wolfen

laero
2012-12-19, 09:49
Alla sätt är bra utom de dåliga... :)

Jag hittar inte artikeln på nätet, så från dagens GP citerar jag här;

Citat:
"Bordell sponsrar fotbollslag
Strypt statligt stöd till grekisk idrott gör att klubbar måste förlita sig på privata sponsorer för att överleva, som fetaosttillverkare, kebabrestauranger, och i staden Larissa - den lokala bordellen. Spelarna i Voukefalas FC har rosa shorts och rosa tröja med texten 'Villa erotica'.
I en intervju med BBC säger bordellens madam Soula Alevridou:
- Myndigheterna här ger inte pengar till idrott, utbildning eller någonting. Så varför kan inte ett stackars fotbollslag få vända sig till mig?"
/kimmen


Hmmm... Har jag inte sett ett Göteborgs-lag med rosa bortaställ ? , har alltid undrat varför de bytte till det ??? ;)

Netwolf
2012-12-19, 22:48
Hmmm... Har jag inte sett ett Göteborgs-lag med rosa bortaställ ? , har alltid undrat varför de bytte till det ??? ;)

Nu ska vi inte var såna! :mad:;)

/Netwolf - blåvit in i själen!

Smultron
2013-01-03, 21:40
Enligt flera notiser på Ekathimerinis och Amnas hemsidor på sistone så ser det väldigt positivt ut vad gäller bokningar till Grekland inför sommaren 2013!:D Bland annat gäller det turister från Ryssland,Tyskland och Storbritannien.

Kalimera
2013-01-03, 21:43
Enligt flera notiser på Ekathimerinis hemsida på sistone så ser det väldigt positivt ut vad gäller bokningar till Grekland inför sommaren 2013! Bland annat gäller det turister från Ryssland,Tyskland och Storbritannien.Låter väldigt bra det! klapp_klap

Eva L
2013-01-04, 09:00
Igår handlade "Kappelin i Europa" en del om Grekland och gränsproblematiken. Visades på Svt24 och jag antar att det går att se på Svtplay. Sevärd programserie.

Eva

Admirala
2013-01-04, 09:47
Millionunderslag i turistindustrien skriver VG i dag:

Det nasjonale turistbyrået i Hellas kan være utsatt for et underslag på 90 millioner kroner.

- Hvis dette viser seg å bli en stor skandale, vil helvete bryte løs. Jeg tviler ikke på at dette til og med kan gjøre at regjeringen faller, sier professor i politisk historie ved universitetet i Athen Thanos Veremis til The Wall Street Journal.

Hele saken kan leses her (http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10064427).

Kalimera
2013-01-04, 09:54
Det stod om det i Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_27/12/2012_476141) några dagar före jul. Enligt tidningen saknas 12 miljoner €. Inte bra, inte bra alls.

Eva L
2013-01-04, 10:31
Det har varit en del artiklar i svenska tidningar också.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/storsvindel-inom-grekisk-turism_7787276.svd

Eva

pawik
2013-01-10, 11:59
Arbetslösheten skenar i Grekland:

Dagens Industri:

http://www.di.se/artiklar/2013/1/10/arbetslosheten-skenar-i-grekland/

Ekathimerini:

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_10/01/2013_477705

Ungdomsarbetslöshet på 56%. Inte bra alls!

/pawik

Caina
2013-01-14, 05:54
I dagens Aftonbladet nätupplagan läste jag om situationen i Aten. Det var ingen rolig läsning för den som älskar Grekland. Vi reser dit i september varje år.

På sajten http://livingingreece.gr/ kan man läsa mer:
Polisen går hårt fram i sin jakt på illegala invandrare och verkar att urskillningslöst ge sig på icke-européer och journalister. Turister och inbjudna gästföreläsare på högskolor, många har blivit drabbade, misshandlats, i vissa fall vaknat upp på sjukhus. Och ingen polis blir straffad, trots att händelserna i en del fall inneburit diplomatiska protester.

Nu rapporterar man också om en serie brandbomber utanför hus där journalister bor.
Vad händer i Grekland? Är landet en rättsstat eller är upplösningen total? Vad kan man göra som turist och gäst i landet? Vad kan reseföretagen göra? Grekland är ju beroende av turisterna inkomster. Bojkotter tror jag inte på annat än i undantagsfall. Men efter att i trettio år regelbundet varit gäst i Grekland frågar jag: var går gränsen?

Kalimera
2013-01-14, 12:02
I dagens Aftonbladet nätupplagan läste jag om situationen i Aten. Det var ingen rolig läsning för den som älskar Grekland. Vi reser dit i september varje år. Den intressanta artikeln av Alexandra Pascalidou som AB (http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/karinpettersson/article16064494.ab) refererar till finns här (http://www.bang.se/artiklar/2012/quot-nar-vi-jagat-bort-flyktingarna-ar-det-er-tur-quot-2012-12-12).

Nu rapporterar man också om en serie brandbomber utanför hus där journalister bor.Och i morse sköt någon, eller några, med maskingevär mot Ny Demokratis huvudkontor.

Eva L
2013-01-14, 13:58
Positiv nyhet. http://www.vk.se/778952/ofavoriter-i-grekland

Eva

Sunny12
2013-01-14, 14:14
Ja det är ju positivt att Grekland som resmål är fortsatt populärt, trots krisen.
Fint också att de gjorde lite reklam för den fina och mysiga ön TILOS här....:)

para poli
2013-01-14, 16:21
Positiv nyhet. http://www.vk.se/778952/ofavoriter-i-grekland

Eva

Blää, att dom gör reklam för Anafi. :D

PA
2013-01-21, 09:49
Hej Alla bye_bye

Grekland behöver alla gratisreklam som de kan få nu. I helgen var jag på Ferie 2013 (resemässa i Köpenhamn). För första gången var inte Grekland representerat, inte ens på gratisplatsen för ambassader. Normalt brukar Grekland ha en stor monter och en del öar/delar av fastlandet brukar ha egna montrar. Jag hittade inte nåt....:(

//PA _B-anana

AkT32
2013-02-11, 22:38
En litet ljus i det mörka förGrekland.
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_11/02/2013_482766

klapp_klap Alpo

Monica P
2013-02-12, 16:55
Dags att lära sig ryska, i allafall om man bor på såna ställen som ryssarna frekventerar.

Admirala
2013-03-04, 07:36
Her kommer utdrag fra en artikkel, hvor en av rikingene i Norge, investor Øystein Stray Spetalen, uttaler seg om krisen.

Kilde: NA24.no

I Aten overlater arbeidsløse foreldre barna sine på kirketrappa. Vest-Europas befolkninger er rammet det verste økonomiske tilbakeslaget siden depresjonen på 1930-tallet. Eurosonens økonomi ligger an til å krympe også i 2013.

Spetalen mener situasjonen er mer dramatisk enn nordmenn flest kan fatte. Og hovedskylden har bankene.

Miliardæren mener storbankene holder hele befolkninger – som den greske – som gisler og utøver en «finansiell terror» som rammer ikke bare de fattige og offentlig velferd, men hele samfunnets økonomiske helse.

– Det er en gisselsituasjon. Bankene terroriserer hele samfunn. Med råvarespekulasjon driver de matpriser til himmels, eller de setter ulevelig rente på lån stater som Hellas er helt avhengige av. Denne utpressingen rammer befolkningen, og bidrar overhodet ikke til verdiskaping, sier investoren til ManifesTidsskrift ifølge DN.

Netwolf
2013-03-04, 13:24
Nu rapporteras det om att läkemedelsföretagen inte levererar medicin (http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/greece/9899747/Greece-facing-medicine-shortage.html), pga att apotek, sjukhus etc i Grekland har för stora skulder. Var ska detta sluta?
Ni som bor i Grekland. Har det blivit svårt att få tag på medicin, som t ex antibiotika?

/Netwolf

Eva L
2013-03-04, 14:05
Det är rapporter som funnits ganska länge exmpelvis beträffande visssa dyra cancermediciner. Greker är storkonsumenter av läkemedel och en del av den konsumtionen kanske har minskat. Det jag vet är att ett tak diskuterats och här finns en kort notis om det. http://www.dn.se/ekonomi/grekland-erbjuds-tak-for-medicinnota

Eva

Admirala
2013-03-05, 20:29
Regjeringen viser en skremmende dobbeltmoral i en tid hvor våre europeiske naboer sliter. Vi tjener penger på eurokrisen, når vi egentlig burde hjelpe, skriver*Benedikte Pryneid Hansen, Attac-leder.

En av mytene om eurokrisen er at de søreuropeiske landene i mange år har hatt for store velferdsstater og «levd over evne». De som virkelig har levd over evne, er bankene. Da disse til slutt måtte reddes fra kollaps, ble spekulantenes tap omgjort til statsgjeld. Denne gjelda er det nå vanlige folk i Europa som må betale.

Norges del i gjeldskrisen er det først og fremst oljefondet som står for. Før krisens utbrudd i 2007, eide oljefondet til sammen 78.174 millioner kroner i statsgjeld i de mest kriserammede landene: Portugal, Irland, Italia, Hellas og Spania. Oljefondet var også blant mindretallet av kreditorene som stemte mot å slette deler av Hellas’ gjeld i 2011.

Norge har økt sine utlån til IMF de siste årene, med det i tankene at pengene skal bidra til å løse eurokrisen. Pengefondet har et langt rulleblad, og insisterer fortsatt på at kriser best løses ved å sørge for at banker og finansinstitusjoner får tilbake sine fordringer. Også selv om det betyr at man må kutte i velferd og lønninger og dermed redusere kjøpekraften og skape sosiale kriser. Pengene til IMF får Norge igjen med renter.

Befolkningene i de mest kriserammede landene – Hellas, Spania, Portugal, Irland og Italia – bærer nå en gjeldsbyrde det ikke er mulig å betale tilbake. Massiv gjeldsslette må til for at disse landene skal komme seg ut av krisen. Kreditorer, inkludert Norge, må ta sin del av tapene. Norske myndigheter har slettet gjeld til utviklingsland for å kunne bidra til å bygge opp økonomier. Denne politikken må videreføres til også å gjelde ikke-bærekraftig «i-landsgjeld».

Dette er utdrag fra en artikkel du finner her:*
http://www.nrk.no/ytring/norges-janusansikt-1.10926739

AkT32
2013-03-08, 12:21
Lite solsken med en del moln i horisonten.
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_08/03/2013_486453
klapp_klap Alpo

Admirala
2013-03-13, 09:51
Tyskerne kommer tilbake til Hellas, og turismen øker (spesielt)i Hellas i 2013, sier denne artikkelen:

(Reuters) - Tourism in Greece is bouncing back this year in an otherwise flat European market, held back by the weak economic climate, travel industry executives said.

http://in.reuters.com/article/2013/03/08/europe-tourism-outlook-idINDEE92708Q20130308

Netwolf
2013-04-16, 08:54
Transportbranschen på väg att braka ihop i Grekland. Läsvärd artikel här. (http://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/Framtiden-ar-svart/Ny-situation-for-Greklands-chaufforer/)

/NW

Smultron
2013-04-16, 12:41
Intressant läsning! Mycket av det som lastbilschaufförerna säger gäller ju inte bara transportbranschen utan situationen i Grekland i stort: det finns inga "quick fix" utan det handlar om mer djupgående och långsiktiga förändringar.

Netwolf
2013-04-16, 18:26
Video som förklarar den grekiska krisen (http://vimeo.com/14852628) :D

/Netwolf

larvih
2013-06-03, 19:07
På ekathimerini.com læser jeg at ingen ved, hvor mange offentligt ansatte, som findes i Grækenland eller hvor meget de får i løn.

Folketælling i Grækenland er også sådan lidt tra la la la, +/- nogle hundrede tusinde. Ingen ved reelt, hvor mange indbyggere, som findes i landet.

Med det for øje, kan det undre mig, hvordan man regner arbejdsmarkedets arbejdsløshedsprocent ud. Jeg har set tallet 27 % nævnt for den generelle arbejdsløshed, og 50 – 60 % for ungdomsarbejdsløshed.

Men hvordan kommer man frem til disse tal når man ikke kender antallet af indbyggere? :confused:

Er arbejdsløsheden i Grækenland i virkeligheden på 7 %, 17 % eller ligger den på 47 %..?

Monica P
2013-06-03, 19:27
Bra fråga. Skulle tro att man bedömer antalet anmälda till arbetslöshetskassorna, och eftersom väldigt många inte är med i någon sådan lär det vara en uppskattning, alla siffrorna...rätta mig om jag har fel....

2010 genomfördes en folkräkning, så de fast bosatta är räknade. Sen genomförde man att alla skulle få "AMKA"-nummer, som motsvarar våra personnummer i Sverige. De som inte anmält sig och alltså fått AMKA får nu heller ingen pension o.s.v förrän de ordnat detta. Det var visst 37 ooo som missat eller ignorerat detta.

Sen har vi ett oräkneligt antal invandrare som bokstavligen inte finns officiellt.

larvih
2013-06-03, 19:45
... Skulle tro att man bedömer antalet anmälda till arbetslöshetskassorna, och eftersom väldigt många inte är med i någon sådan lär det vara en uppskattning...

Så ingen ved altså, hvor stor arbejdsstyrken er, og arbejdsløshedsprocenten kan derfor være på alt fra 0 - 100 %... :confused:

Findes der 5 mio. eller 6 mio. på arbejdsmarkedet? Tæller alle, som ikke arbejder, med i arbejdsløshedsstatistikken (børn, gamle, studerende osv.)?

Daidalos
2013-07-29, 11:33
http://www.keeptalkinggreece.com/2013/07/28/greeks-gets-1-6-of-bailout-loans-98-4-goes-back-to-troika/
http://greece.greekreporter.com/2013/04/14/nazi-debt-to-greece-212-billion/

Monica P
2013-07-29, 15:08
larvih, jag vet inte, har undrat.
Idag pratade jag med en tjänsteman på (motsvarande) länsstyrelsen här på Kalymnos. Han har massor att göra med olika körkortsärenden och annat som faller under transportsektorn. Han längtar, sa han,efter den dag då man ska avsätta/behålla folk efter duglighet, lämplighetsprov, betygsättning, vad det nu heter i Sverige. Han sa: vi är 30 som är anställda i det här huset, men bara tio jobbar...

Netwolf
2013-07-29, 16:05
Han sa: vi är 30 som är anställda i det här huset, men bara tio jobbar...

Det är märkligt. Jag fattar inte. Jag skulle ALDRIG stå ut på ett jobb om jag inte hade nåt att göra. Hur kan man tycka att det är ok, att inte ha några arbetsuppgifter att utföra? :confused:

/Netwolf - bekväm men inte lat

Monica P
2013-07-29, 20:49
Det är väl möjligt och troligt att han överdrev...men om man får lön och pensionspoäng kan man nog stå ut med en hel del obekväm undersysselsättning...

Kalimera
2013-07-30, 09:40
lHan sa: vi är 30 som är anställda i det här huset, men bara tio jobbar...Han kanske överdrev, men om det är hälften som inte jobbar, blir inte de som faktiskt gör det, sura på de som inte gör det? Jag vet att det svårt för dig att svara på Monica, men du kanske har hört något om det.

Monica P
2013-07-30, 10:33
Ja, Janne, det var med ett visst ironiskt tonfall som han sa det han sa...

Kalimera
2013-08-01, 10:51
Ja, Janne, det var med ett visst ironiskt tonfall som han sa det han sa...Okej. :)

Netwolf
2013-08-15, 11:59
Den grekiska krisen får konsekvenser för svenskt näringsliv med. Det är en del av att Orrefors läggs ned, då Grekland är den tredje största marknaden för Orrefors (http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/grekisk-kollaps-drabbar-orrefors-kosta-boda_8088792.svd).
Tänk vad mycket man inte vet!

/Netwolf

Lissi
2013-08-15, 12:05
Orrefors glasbruk läggs ner helt och hållet. Produktionen upphörde i onsdags och på måndag är sista vannan nedsläckt för gott. Så himla sorgligt!

Man hade två intressenter men inget bud dög åt herr T J:(

Lissi

AkT32
2013-08-22, 20:16
Det verkar ljusna lite för våra grekiska vänner enligt denna artikel.
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_22/08/2013_515002

klapp_klap Alpo med 9 dagar kvar till Kreta.

NilsHåkan
2013-09-25, 13:53
Vad jag förstår finns tecken som tyder på en förestående fastighets krasch i Grekland då regeln som skyddar bostadslån upp till 200.000 Euro är på väg att förändras efter påtryckningar från Grekiska banker och Trojkan. Detta skulle ge banker tillstånd att beslagta fastigheter som sedan säljs på aktion.

Då allt fler greker även de som har råd att betala ränta och amortering väljer att inte göra detta är "skydslagen" på väg att kollapsa. Och att behålla den skulle påverka bankernas redan ansträngda resultat negativt. Moment 22!

Dessutom blir det ett dilemma för Europa politiker att motivera ytterligare "nödhjälp" till Grekland speciellt i ett redan motvilligt Tyskland.

Vad detta får för konsekvenser för "turist" fastighets ägare i Grekland vet jag inte då "turist marknaden" och "grekiska" fastighets marknaden till viss del är skild.

Med det menar jag att i tex "communitys" ägs fastigheter till 99% av "turister" medan andra delar av fastighets marknaden ägs fastigheter både av turister och greker.

Om dessa "skyddsregler" av grekiska fastigheter drastiskt förändras får det utan tvekan stora konsekvenser på den grekiska fastighets marknaden och inte minst i samhället som redan har det tufft.

källreferens:

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_23/09/2013_519762

kimmen
2013-10-15, 23:48
Alexandra Pascalidous nyutkomna bok om den grekiska krisen har recenserats i GP. Läs mer här (http://www.gp.se/kulturnoje/recensioner/bocker/1.2131347-alexandra-pascalidou-kaos-ett-grekiskt-krislexikon).

/kimmen

xenos
2013-10-16, 05:40
Ständigt dena "grekiska kris", tom Alexandra Pascalidous. Grekiska krisen.
Är det inte en europeiska kris. en EU-kris? Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir det en sanning, typ.:eek: Det är så syndabockar skapas. Stigmatisering utvecklas.

Janne, var snäll och avsluta denna tråd för all evig tid och skapa en ny tråd: "Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i EU".
Eller en tråd om det unika Grekland. det enda land som kriminaliserar fascister, (Gyllene Gryning), - fullständigt unikt i Europa.
(Det du Merkel!)

laero
2013-10-16, 17:29
Ständigt dena "grekiska kris", tom Alexandra Pascalidous. Grekiska krisen.

Om vi blundar och låtsas att det inte finns en kris så försvinner den säkert;).
Visst, andra länder har också problem. Men Grekerna har ställt till det långt värre för sig än några andra.

Eller en tråd om det unika Grekland. det enda land som kriminaliserar fascister, (Gyllene Gryning), - fullständigt unikt i Europa.
(Det du Merkel!)
Jag kanske har fel men har för mig att nazistpartier har varit förbjudna i Tyskland ända sedan kriget.

Admirala
2013-10-16, 18:01
Om vi blundar och låtsas att det inte finns en kris så försvinner den säkert;).
Visst, andra länder har också problem. Men Grekerna har ställt till det långt värre för sig än några andra.

Hvem har snakket om å lukke øynene for krisen? Men forhåpentligvis kan folk snart forstå at krisen er global (USA er snart "konkurs", bl.a.), det er ikke den jevne greker som er skyld i det økonomiske krisen, og holdinger som at "grekerne er selv skyld i uføret de har kommet opp i" er en enorm forenkling av situasjonen. Noen grekere er "skyldige", akkurat som noen amerikanere, tyskere, spanjoler, portugisere etc etc etc).


Jag kanske har fel men har för mig att nazistpartier har varit förbjudna i Tyskland ända sedan kriget.[/QUOTE]

Søk på neo-nazism og Germany på nettet, og du vil finne mye, bl,a, dette fra wikipedia. Grupper og symboler er ulovlige, det betyr ikke at de ikke finnes:

According to the annual report of Germany's interior intelligence service (Verfassungsschutz) for 2012, at the time there were 26,000 right-wing extremists living in Germany, including 6000 neo-Nazis.[65] Neo-Nazi organizations, related and derivative symbols and Holocaust denial are outlawed in Germany according to the German Criminal Code (Strafgesetzbuch § 86a) and § 130 (public incitement).

Og selv om Chryssi Avgi er ekstreme, er mange av velgerne deres ikke det. Det er normalt når et land er i krise at noen stemmer på ytterliggående partier, fordi "sentrumspartiene" har ledet dem inn i uføret, og de ønsker en forandring. Prosenten av stemmer Chrysi Avgi fikk under valget er på ingen måte sammenfallende med antallet neonazister i Hellas.

xenos
2013-10-16, 19:33
Greklands ekonomi utgör två procent av EU:s ekonomi.
Och ja tycker de fått skulden till 98%.
"Den grekiska krisen", så tusan heller.

laero
2013-10-16, 19:58
Greklands ekonomi utgör två procent av EU:s ekonomi.
Och ja tycker de fått skulden till 98%.
"Den grekiska krisen", så tusan heller.
Det finns sedan flera år en kris i världsekonomin. Vad jag vet har ingen påstått att grekerna är orsaken till den. Däremot drabbar krisen länder med misskött ekonomi hårdare och Grekland har pga 20-30 års statsfinansiell vanvård drabbats värst i Europa.
Tråden heter "Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland". I mitt tycke ett relevant trådnamn i ett Greklandsforum:rolleyes:

Masse
2013-10-16, 22:35
Eller en tråd om det unika Grekland. det enda land som kriminaliserar fascister, (Gyllene Gryning), - fullständigt unikt i Europa.
(Det du Merkel!)

Du är förmodligen mycket mera välinformerad om detta än vad jag är. Min kunskap är helt grundad på information från media. Och därifrån har jag uppfattat att ledande personer i Gyllene Gryning har gripits anklagade för medverkan i mord.

Såvitt jag vet är mord även kriminaliserat i Sverige, så Grekland är väl inte helt det enda land som anser att det är brottsligt att ta livet av folk.

:) Masse

kimmen
2013-10-16, 23:43
Ständigt dena "grekiska kris", tom Alexandra Pascalidous. Grekiska krisen.
Är det inte en europeiska kris. en EU-kris? Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir det en sanning, typ.:eek: Det är så syndabockar skapas. Stigmatisering utvecklas.
Har du läst boken? Eller ens recensionen jag länkade till?

/kimmen

Smultron
2013-11-19, 18:44
Det ser ljust ut för turismen i Grekland inför 2014!:):)

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_19/11/2013_528443

Monica P
2013-11-19, 22:02
Hoppas bara att näringsidkarna inser att de har ansvar för stor del av ekonomin också. Vettiga löner, anställningstrygghet och betald socialförsäkring, för att inte tala om moms och annan skatt...

yannis
2013-11-20, 05:42
Hoppas bara att näringsidkarna inser att de har ansvar för stor del av ekonomin också. Vettiga löner, anställningstrygghet och betald socialförsäkring, för att inte tala om moms och annan skatt...
klapp_klapklapp_klap

Delfi
2013-11-20, 21:59
Hoppas bara att näringsidkarna inser att de har ansvar för stor del av ekonomin också. Vettiga löner, anställningstrygghet och betald socialförsäkring, för att inte tala om moms och annan skatt...

Ehum.... japp Ang_elx
Instämmer till 100% efter hårda, om än lärorika år som löntagare/arbetare i Grekland. Arbetsgivarna har ett stort ansvar men jag är skeptisk till om det kommer att bli någon förändring inom den närmaste tiden.
Åtminstone inte så länge det inte finns ett uns av tilltro eller lojalitetskänsla gentemot staten/samhället - och varför skulle det finnas det??!! Systemet är alltför korrumperat i sin nuvarande form.

Eva L
2013-11-21, 15:56
I morse strax före halv sju på P1 var det ett intressant inslag om flyktinglägret i Lavrio. Personalen har först nu fått ut sin lön för första halvåret. De grekiska myndigheterna och Röda korset har haft svårt att komma överens då Röda Korset saknat nationell styrelse. Byggnaden håller på att förfaller. Ingen har betalat för varmvattnet så flyktingarna varav många små barn tvättar sig i kallt vatten. Kocken kan bara servera bananer, grönsaker, potatis och pasta. Inga pengar finns till polio, stelkramps och vaccinationer etc. Läkaren lät förtvivlad och nu är det utrbrott av polio i Syrien som många flyktingar kommer ifrån.

Eva

kari
2014-02-27, 23:11
PÅ TIDE vil jeg si fb_gilla :

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Grekerne-vil-skattelegge-kirken-hardere-7484525.html

Lissi
2014-02-28, 08:35
fb_gilla

Lissi

Riitta
2014-02-28, 08:53
Jag har också länge undrat varför kyrkan inte bidrar mer med sina enorma rikedomar:o


Riittabye_bye

Admirala
2014-02-28, 10:21
For ikke så lenge siden diskuterte jeg dette med kirkens enorme rikdom kontra lav skatt / små bidrag til et kriserammet folk, med en gresk advokat.

- Hvorfor finner grekerne seg i det, spurte jeg.

- Fordi nesten ingen tør opponere mot kirken, svarte han. - Folk her i Hellas er kanskje ikke så ivrige kirkegjengere, men de tror på gud, og i tillegg er mange litt overtroiske. Det resulterer i at å åpent kritisere kirken er "farlig" for dem på et personlig plan, de tenker omtrent som om "snakker jeg stygt om kirken fordi de ikke deler sin enorme rikdom med oss som sliter, så vil gud straffe meg."

Jeg vet at advokaten er ateist, så jeg spurte hvorfor ikke han og andre ateister gikk sterkt ut.
- Alle har familier med kristne mennesker, som foreldre og besteforeldre. Av hensyn til dem tør vi ikke ta debatten, sa han.

Selv om dette bare er hans syn på saken, holder jeg det slett ikke usannsynlig at det er noe i det han sier. I tillegg er jo kirken en maktfaktor med tette bånd til politikerne.

Får håpe vi ser en forandring, men foreløpig har jeg ikke allverdens tro på en snarlig, betydelig forbedring.

greklandsgalen
2014-02-28, 10:30
Om grkerna nu får igenom förslaget, kyrkan har ju stor makt och det verkar ju som om politikerna inte vågar stöta sig med kyrkan. :confused:

laero
2014-04-10, 15:04
Grekland har idag, för första gången på fyra år, lyckats låna pengar på finansmarknaden.
Man har gett ut statsobligationer för 3 miljarder euro och investerare var överaskande positiva. Räntan blev 4,95%, hög ränta jämfört med länder som Sverige och Tyskland, men oväntat låg utifrån Greklands förutsättningar.
Anas ljuset i tunneln?

Kalimera
2014-04-10, 15:16
Anas ljuset i tunneln?Jag hörde det på radion i förmiddags, och blev förstås jätteglad. Började fundera på om det är dags att starta en tråd som heter Den ENDA tråden om det ekonomiska undret i Grekland. :)

Thira
2014-04-10, 16:43
Grekland har idag, för första gången på fyra år, lyckats låna pengar på finansmarknaden.
Man har gett ut statsobligationer för 3 miljarder euro och investerare var överaskande positiva. Räntan blev 4,95%, hög ränta jämfört med länder som Sverige och Tyskland, men oväntat låg utifrån Greklands förutsättningar.
Anas ljuset i tunneln?

fb_gilla

Monica P
2014-04-10, 18:20
Våra långivare vet att det finns gas och olja i havet runtom, och på vissa ställen på fastlandet. Cynisk iakttagare kan se samband.

laero
2014-04-10, 20:23
Började fundera på om det är dags att starta en tråd som heter Den ENDA tråden om det ekonomiska undret i Grekland. :)
Njaaaa...dit är nog vägen rätt lång;)

Det positiva med den här nyheten är att det ger en hint om att risken för statsbankrutt nu ses som liten och att statsfinanserna är på väg åt rätt håll.

Myntets baksida? Jo, det var ju just den här typen av lån i enorma doser som försatte Grekland i den situation landet är i.

yannis
2014-04-11, 05:45
Våra långivare vet att det finns gas och olja i havet runtom, och på vissa ställen på fastlandet. Cynisk iakttagare kan se samband.

Tack Monicafb_gilla
Birgitta.

laero
2014-04-11, 12:50
Våra långivare vet att det finns gas och olja i havet runtom, och på vissa ställen på fastlandet. Cynisk iakttagare kan se samband.

Två frågor om detta.

Vari ligger det cyniska? Det är klart att har landet olja som "säkerhet" är det lättare att få låna.

Om det finns utvinningsbar olja i Grekland, varför i hela världen har man inte gjort något åt det tidigare? Land med olja = slut på alla ekonomiska problem, (se på Norge) :confused:

Monica P
2014-04-11, 13:12
Svårt att analysera när man bara har tidningsartiklar att relatera till. Min cynism bottnar i att man under ett flertal år svartmålat Greklands framtid å det grövsta, från långivare till lokala förståsigpåare. Först ska någon falla, så att det är lätt att sparka på den, när man förödmjukat personen tillräckligt kan man börja se att det finns vinst att göra, då är det gullegull igen.
Det är känt sen länge att det finns gas och olja. Varför man väntat tills nu kan jag inte utläsa, men anar att det funnits motstridiga intressen, och att det fordras oerhörda mängder pengar för att ens bara starta allvarliga undersökningar. Ett norskt företag har under förra året forskat på olika delar av havsbottnen och publicerat positiva resultat.

Ska man vara optimist kan man tro att den grekiska förvaltningen i stort nu har fått byggas om, så att ämnet skatt-mutor-slöseri-dålig kontroll kommit att bli känt av minsta lilla pensionstagare. Orättvisor har kommit i dagen, stölder av hårresande grad, " vi har alla ätit " som Pangalos så träffande sa. #Pengar finns" sa Papandreo, citerad av alla men man menade olika saker.

Smultron
2014-06-05, 08:59
Att Grekland fortfarande har en hel del att jobba med när det gäller att få ordning på bedrägerier, mm kan man läsa i denna notis:

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_1_04/06/2014_540325

Mahava
2014-06-27, 15:46
Intressant reportage av BBC gällande turismen och krisen http://www.bbc.com/news/world-europe-28012089

Netwolf
2014-07-09, 12:13
Nu säljs grekiska posten (http://www.businessweek.com/articles/2014-07-08/the-privatization-of-greeces-postal-service-is-underway#r=rss) ut. Uppenbarligen inte en dag för tidigt, enligt somliga.

/Netwolf

Monica P
2014-07-09, 12:19
Men jag är nöjd med postservicen här. Ett problem är att rekrytera brevbärare i stället för dem som går i pension- man måste ha god lokalkännedom! Sen vi fick nummerlappar på postkontoret blir det inga bråk eller köer heller...vem vet vad nya ägare får för idéer om nedskärningar och sånt.

Lissi
2014-07-09, 13:48
vem vet vad nya ägare får för idéer om nedskärningar och sånt.

Ja, det är väl det enda man vet med privatisering. = NEDSKÄRNINGAR OCH SÄMRE SERVICE!!

Lissi

Netwolf
2014-07-09, 14:12
Ja, det är väl det enda man vet med privatisering. = NEDSKÄRNINGAR OCH SÄMRE SERVICE!!

Lissi

Inte nödvändigtvis. Ibland behöver en verksamhet gå igenom ett stålbad, för att likt en fågel Fenix uppstå i ny fjäderskrud.

/NW

Admirala
2014-07-09, 18:28
Jeg synes også posten funker bra.
Alle pakker kommer de med på døren, ringer på og leverer. Er man ikke hjemme, legger de igjen lapp og så får man hente på posten. Jeg får post raskt både fra utlandet og innenlands.
Køer er det til visse tider, men det er nummerlapper, og går man tidlig på morgenen unngår man garantert kø.

Men det kan jo hende de har altfor mange ansatte, som mange andre offentlige etater i Hellas :rolleyes: