handdator

Visa fullständig version : Sparkande barn

Hellen
2012-06-14, 13:32
Jag gillar småbarn, det är inte det, kom att tänka på det här angående tråden om att välja sittplats på flyget. Något jag skulle kunna tänka mig att betala extra för är att slippa ha ett sparkande barn i ryggen en hel resa....

Birgitta63
2012-06-14, 13:45
Jag gillar småbarn, det är inte det, kom att tänka på det här angående tråden om att välja sittplats på flyget. Något jag skulle kunna tänka mig att betala extra för är att slippa ha ett sparkande barn i ryggen en hel resa....
Nu när du skrev detta så kom jag på att just Thomas Cook visar i planet var barn kan sitta. Har faktiskt aldrig tidigare tänkt på just de att dem markerar för barnfam.
Där ja bokade var det inga barnplatser men handikapp raden före. Säkert nytt samt mkt bra . Bara att önska men sen undrar man om dem kan stå för detta. Kan ju vara många barn ombord samt alla ska få åka med.
Visst vi har faktiskt råkat ut för detta 2 gånger . Men det är inte lätt när det är svårt att va barn.:)

nilam
2012-06-14, 13:45
Hahahaha...men då kan ju du betala 60 kr för de icke fällbara sätena längst bak :D;)flabb_flab
Nu löste vi ju den gåtan om vilka som bokar de sätena...

// Malin

Birgitta63
2012-06-14, 13:47
:D

Hellen
2012-06-14, 14:27
Hahahaha...men då kan ju du betala 60 kr för de icke fällbara sätena längst bak :D;)flabb_flab

// Malin

Precis! Att det skulle ta så lång tid att komma fram till VEM som vill ha de sätena Ang_elx:D

bob-kåre
2012-06-15, 02:17
Eller fäll inte ryggstödet så når dom inte ;) :D

jan c
2012-06-15, 07:29

// Malin

Vi bokar inte de platserna .vi beställer inte mat ,vi brukar få dom platserna.flabb_flab

Birgitta63
2012-06-15, 09:29

nilam
2012-06-15, 15:38
Eller fäll inte ryggstödet så når dom inte ;) :D

Jodå...ALLA barn verkar också ha för långa ben ;)

Maggan1
2012-06-27, 20:18
...de har inte bara långa ben...de tycks resa ensamma oxå ;)

bye_bye

Katta
2012-06-27, 22:59

bye_bye

Så sant som det var sagt! :D

Masse
2012-06-27, 23:15
Det finns ju numera "barnfria" hotell. Kanske vore det nåt med "barnfria" flyg också. Skulle säkert finna sin målgrupp.

:) Masse

Hellen
2012-06-28, 08:08

bye_bye

:Dflabb_flab

Inte alla som tur är ;)

Maggan1
2012-06-28, 08:40
" Inte alla som tur är ;) "

Helt rätt Hellen, inte alla föräldrar som tar semester på semestern :D

//Maggan

Hjalta99
2012-06-28, 20:17

Oh yes! :D Och skrikande barn...

/Eva

Masse
2012-06-28, 23:37
Kalimera är ett härligt forum. Ibland bränner det till och det dyker upp en tråd som skapar massor med intressant dialog och debatt. Ibland blir det lite stiltje och man tycker det känns lite tomt när det gått ett tag utan någon spännande tråd. Och ibland dyker det upp en tråd som gör att man nästan mår illa. För mig framstår den här tråden som något av det sistnämnda.

Den ultimata resan: Med lite tur kan resan starta med tillgång till någon av de bonus-lounger som förekommer på en del flygplatser. Tyst och lugnt! Efter boarding följer en avkopplande flygning på en "Romantic flight" som är garanterat barnfri och tyst. Det enda som hörs är enstaka utrop från kabinpersonalen om extraerbjudanden och skraplotter. Efter flygresan och en "vuxen-transfer" ankommer man till en efterlängtad "Romantic resort". Ahh ..... så underbart, inte ett barn så långt ögat når!

Nej fy vale och Gud bevare mig från sådana ökenvandringar!

Jag har haft lyckan att åka på en hel del flighter där det också funnits barn bland passagerarna. Visst, en del sparkar och skriker, några är rädda och gråter. Men en hel del tittar sig förundrat omkring eller tultar omkring i gången, eller skrattar helt underbart! Ibland har det hänt att någon liten unge ställt sig upp i sätet och stuckit upp sitt lilla huvud över ryggstödet framför mig och haft något spännande att berätta. Ibland har jag haft lyckan att bo på ett hotell med ganska gott om ungar som leker, skojar och ibland kiknar av skratt runt omkring mig. Finns det något härligare än barn som skrattar?

Och ibland ............. ja ibland händer det att det går ett lite längre tag utan att jag får njuta av barns underbara sällskap. Då kan det hända att jag sätter på en cd med Cornelis Vreesvijk framförande Turistens Klagan. Och då lutar jag mig tillbaka och njuter av både Cornelis sång och framför allt av barnens helt underbara skratt i låtens bakgrund, och minns med glädje alla lyckliga stunder med barn runt omkring mig. Och du som mot förmodan aldring hört Turistens Klagan med Cornilis, gör det!!!!

Hellen
2012-06-29, 07:35
Kalimera är ett härligt forum. Ibland bränner det till och det dyker upp en tråd som skapar massor med intressant dialog och debatt. Ibland blir det lite stiltje och man tycker det känns lite tomt när det gått ett tag utan någon spännande tråd. Och ibland dyker det upp en tråd som gör att man nästan mår illa. För mig framstår den här tråden som något av det sistnämnda.

Tack för det, vad är det som säger att en tråd måste vara antingen eller enligt DINA kriterier?
Du kommenterar i tråden en dag för att nästa dag tala om att den gör dig nästan illamående.
Mitt tips till dig är att inte återkomma till trådar du inte tycker om.

// Helén- som i mitt första inlägg inte kunde vara mer tydlig med mitt budskap

Vilma
2012-06-29, 08:02
Man måste väl kunna få säga att det är jobbigt att barn sparkar på sätet. Det går också att få dem att förstå att de inte får göra så.

Eva L
2012-06-29, 08:21
Man måste väl kunna få säga att det är jobbigt att barn sparkar på sätet. Det går också att få dem att förstå att de inte får göra så.

Ja visst och det är mycket som är jobbigt i vår värld. Det jag tror Masse försöker säga är att ett samhälle utan barn skulle bli ganska konstigt och det skulle ju inte vara så länge. Tänk jag har aldrig störts av barn på flyget men däremot av sura kärringar och fulla gubbar.

Eva

Hellen
2012-06-29, 08:26
Ja visst och det är mycket som är jobbigt i vår värld. Det jag tror Masse försöker säga är att ett samhälle utan barn skulle bli ganska konstigt och det skulle ju inte vara så länge. Tänk jag har aldrig störts av barn på flyget men däremot av sura kärringar och fulla gubbar.

Eva

Masse får starta vilka trådar han vill i vilket som helst, men inte obesvarat klanka ner på min!

Eva L
2012-06-29, 08:54
Masse får starta vilka trådar han vill i vilket som helst, men inte obesvarat klanka ner på min!

Fast med i mina ögon så "Barnfientliga" inlägg från flera får man väl räkna med lite mothugg eller vill du bara ha medhåll i tråden :confused: Han har ju inte angripit dig som person. Jag tycker att det är en tydlig skillnad på att angripa en åsikt och en person.

Eva

Maggan1
2012-06-29, 08:57
Har ju själv barn - även om de nu vuxit upp - och älskar barn MEN det frångår inte det faktum att man inte behöver acceptera ett visst beteende ? Barn är barn och givetvis ska de få röra på sig o höras, men man måste väl också lära dem att det inte är OK att sitta o sparka på stolen framför sig, rusa fram o tillbaka i gången samtidigt som de ylar sig blå i ansiktet ? ( fenomen som vi råkat ut för )
I grund o botten är det ju inte barnen det är fel på utan deras föräldrar som inte säger ifrån om vad som är rätt och fel....jag har INTE låtit mitt föräldraskap ta semester på semestern ( inte när vi varit bortbjudna heller för den delen ) MEN det finns det faktiskt föräldrar som gör - och det tycker inte jag är OK ... :)

Ha en skön helg alla :)

mouche
2012-06-29, 09:11
Fast med i mina ögon så "Barnfientliga" inlägg från flera får man väl räkna med lite mothugg eller vill du bara ha medhåll i tråden :confused: Han har ju inte angripit dig som person. Jag tycker att det är en tydlig skillnad på att angripa en åsikt och en person.

Eva

Det er mulig at problemet er min dårlige forståelse av det svenske språket, men fattar inte hva problemet er her. Tåler man ikke å bli motsagt (på sak) så bør man holde seg langt unna diskusjonsfora på internett.

Hellen
2012-06-29, 09:13

Eva

Absolut inte, jag är inte ute efter medhåll, det jag reagerade på är att tråden framkallar illamående.

Hellen
2012-06-29, 09:21
Äntligen händer det lite på Kalimera ;):D

Hellen
2012-06-29, 09:24
Det er mulig at problemet er min dårlige forståelse av det svenske språket, men fattar inte hva problemet er her. Tåler man ikke å bli motsagt (på sak) så bør man holde seg langt unna diskusjonsfora på internett.

Jag är inte på det klara med varför du citerar Eva och undrar vad problemet är?

mouche
2012-06-29, 09:43
Det var for å understøtte hennes innlegg.

Hellen
2012-06-29, 09:48
Det var for å understøtte hennes innlegg.

Ok, ja då har du också fått svar, det är alltså inte så att man måste hålla med, man får gilla att ha sparkande barn i ryggen.

Netwolf
2012-06-29, 09:52
I grund o botten är det ju inte barnen det är fel på utan deras föräldrar som inte säger ifrån om vad som är rätt och fel....

Precis min åsikt! Jag har alltid påpekat för min dotter att hon inte ska sparka i stolsryggen samt förklarat varför. Föräldraskap är 24/7/365.

Äntligen händer det lite på Kalimera ;):D

Ja, äntligen! :)

/Netwolf

Birgitta63
2012-06-29, 09:53
Masse :)
Turistens Klagan Ang_elx
Helt ljuvlig sång , älskar höra den spelas . Underbara bubblande barnskratt, vilken glädje samt lycka få lyssna på barnen . Våra barn är som små porslinfigurer samt dem vårda vi fint :).
Birgitta som blir mormor för första gången i slutet av aug klapp_klap
Birgitta

Birgitta63
2012-06-29, 10:01
Någon som kan klistra in låten här ?
Försökte men inte gick de .

Birgitta63
2012-06-29, 10:08
http://www.youtube.com/watch?v=YkbWlOYym44

Katta
2012-06-29, 10:36
Har ju själv barn - även om de nu vuxit upp - och älskar barn MEN det frångår inte det faktum att man inte behöver acceptera ett visst beteende ? Barn är barn och givetvis ska de få röra på sig o höras, men man måste väl också lära dem att det inte är OK att sitta o sparka på stolen framför sig, rusa fram o tillbaka i gången samtidigt som de ylar sig blå i ansiktet ? ( fenomen som vi råkat ut för )
I grund o botten är det ju inte barnen det är fel på utan deras föräldrar som inte säger ifrån om vad som är rätt och fel....jag har INTE låtit mitt föräldraskap ta semester på semestern ( inte när vi varit bortbjudna heller för den delen ) MEN det finns det faktiskt föräldrar som gör - och det tycker inte jag är OK ... :)

Ha en skön helg alla :)

Mycket bra skrivet! klapp_klap
Bara för att man inte tycker om att barn (eller någon) sitter och sparkar en i ryggen betyder INTE att man på något sätt inte skulle tycka om barn och att man skulle vilja ha en "barnfri värld" - herregud!!!
Man får självklart ha ett visst överseende kring dessa små liv, det förstår väl alla normalt funtade.
Men däremot så har jag inte värst mycket till övers kring dessa föräldrar som struntar hejdlöst i hur deras barn uppför sig! Hemma som borta! STOR skillnad där!!!
Sura och fulla kärringar och gubbar är heller inte kul, men inte betyder det att man vill plocka bort dem från jordens yta! Vilket i sig skulle vara omöjligt, för de finns ju ta mig tusan ÖVERALLT!!!Ang_elx:D

Eva L
2012-06-29, 11:09
:(

Sura och fulla kärringar och gubbar är heller inte kul, men inte betyder det att man vill plocka bort dem från jordens yta! Vilket i sig skulle vara omöjligt, för de finns ju ta mig tusan ÖVERALLT!!!Ang_elx:D

Fast från flygplanen får dom gärna försvinna. :(

Eva

Katta
2012-06-29, 11:48
:(

Fast från flygplanen får dom gärna försvinna. :(

Eva

Man kanske skulle börja använda nödutgångarna lite mer?! Ang_elx:rolleyes::D

Hellen
2012-06-29, 11:50
Man kanske skulle börja använda nödutgångarna lite mer?! Ang_elx:rolleyes::D

:Dflabb_flab

litentuva
2012-06-29, 12:38
Oh yes! :D Och skrikande barn...

/Eva

Det där lät inte trevligt , hur kan man styra över ett barn som kanske har ont i öronen eller är trött, har myror i kroppen av att sitta still länge...En del verkar tro att barn skriker för skojs skull, eller för att de är ouppfostrade... Kanske tycker man att deras föräldrar är urdåliga som inte får tyst på dom ... Jag tror alla föräldrar blir stressade om deras barn skriker , i synnerhet om de har ont eller är övertrötta, att då få blickar / suckar av passagerare runt omkring gör ju inte saken mindre stressig...

Nu menar jag inte att man som förälder ska slå sig ned i stolen , och stänga av föräldraransvaret och låta barnen röja som de vill utan att bry sig det minsta !

Vilma
2012-06-29, 13:22

Eva

...tycker det är en märklig vridning av disussionen från att man inte tycker om att barn sparkar på sätet till att man skulle vilja ha ett samhälle eller semester utan barn. :confused: Skrikande barn o sura kärringar är inte kul för någon allra minst för dem själva

Katta
2012-06-29, 13:35
En del verkar tro att barn skriker för skojs skull, eller för att de är ouppfostrade... Kanske tycker man att deras föräldrar är urdåliga som inte får tyst på dom ... Jag tror alla föräldrar blir stressade om deras barn skriker , i synnerhet om de har ont eller är övertrötta, att då få blickar / suckar av passagerare runt omkring gör ju inte saken mindre stressig...

Barn kan vara sjuka, rädda, trötta, ha olika diagnoser och handikapp som gör att de både skriker/gapar/gråter eller inte kan sitta still - absolut!
Och vid sådana tillfällen är det precis som du säger sjukt stressande som förälder, man känner att ALLA tittar på en och tycker att man är rätt kass.
Men jag tycker att det brukar vara väldigt uppenbart, som åskådare, om föräldrarna faktiskt gör så gott de kan eller väljer att kolla bort och ignorera det barnet håller på med?!

Jag tror att det är SÅDANT uppträdande som de flesta i den här tråden motsätter sig!
Inte att inte barn får vara barn.

myssa
2012-06-29, 19:56
Ètt litet inlägg i debatten...
Har själv rest med barn sedan länge och gör det ibland nu också (är fostermamma)
Vad jag tänker är att man som vilken resenär som helst på ett flygplan, buss eller vad som helst ska visa hänsyn till sina medpassagerare. Vare sig man är sur, full, gubbe, kärring eller barn. Barn är ju alltid barn och vet inte alltid när och för vem hänsyn ska visas. Alla barn har inte heller fått info om hur allting ska gå till. Ibland sker det som någon nämde tidigare att föräldrar slår av och tar sig en drink och låter barnen leka lite fritt. Men man kan alltid ödmjukt be om förståelse om man vill vila eller bara få sitta lungt i sin stol utan hamrande fötter bakom sin rygg. Det brukar oftast gå bra. Eller varför inte fråga barnet vart de skall bo på resmålet eller om det är spännande att flyga. Man kommer oftast längst med vanligt och normalt prat.
En annan tanke är att man vet ju aldrig vad som ligger bakom barnets vilda lekar.
Ska berätta om en tur då jag ville sätta upp en skylt vid våran plats där det skulle skrivas.
" Detta är ej mina barn, jag har inte uppfostrat dessa vildar, men ha medkänsla för dessa två små flickor kommer från ett hem där dom varit mycket utsatta och tyvärr har deras föräldrar aldrig gett dem något utom slag och skrik, dessa barn har aldrig haft någon som sagt vad som är rätt eller fel, nu försöker vi ge dem hjälp och stöd för att lära sig hur vardagliga saker går till, detta är deras första flygtur."
Men den skylten satte jag aldrig upp utan bet ihop och kände andras blickar som inte var milda.
Tur som är så är ju Grekland nära och hade det legat längre bort hade inte barnen orkat sparka så många timmar ;)
Myssa...reser på tu man hand med mannen sin snaaaart :)

Athanasia
2012-06-29, 20:18
Men visst sjutton måste väl föräldrar kunna säga till sina barn att sitta still:confused:Vi har rest med barn ,,hänsyn måste man väl lära barn...Eller:eek:

Hjalta99
2012-06-29, 21:04
Det där lät inte trevligt , hur kan man styra över ett barn som kanske har ont i öronen eller är trött, har myror i kroppen av att sitta still länge...En del verkar tro att barn skriker för skojs skull, eller för att de är ouppfostrade... Kanske tycker man att deras föräldrar är urdåliga som inte får tyst på dom ... Jag tror alla föräldrar blir stressade om deras barn skriker , i synnerhet om de har ont eller är övertrötta, att då få blickar / suckar av passagerare runt omkring gör ju inte saken mindre stressig...

Nu menar jag inte att man som förälder ska slå sig ned i stolen , och stänga av föräldraransvaret och låta barnen röja som de vill utan att bry sig det minsta !

Nja, så enkelt är det inte... Om barn har myror i kroppen gör det ingenting, men om de börjar sparka mig i ryggen blir jag irriterad. Som jag blir om någon vuxen "knökar" till det också! Jag blir heller inte glad om jag får ett skrikande barn rakt i örat... eller som kastar saker på mig. Därför väljer jag att köpa till Novair Easy när jag åker. Och... ? Jag struntar fullkomligt i vad du tycker, det är mitt val. Det finns faktiskt föräldrar som är väldigt lugna när det gäller deras skrikande barn och då är jag inte alls irriterad... De fixar det på något vis... :-)
Det viktigaste är i alla fall att jag definitivt inte utesluter barn på planet, det är inte det det handlar om, utan att jag väljer att sitta där jag inte behöver bli sparkad i ryggen. Det är väl ändå min ensak var jag vill sitta.

/Eva

myssa
2012-06-29, 21:06
Såklart att man ska lära sina barn att visa hänsyn. Men säg det barn som sitter helt still under 4,5 timmars flygning. Kanske det finns såna exemplar :) Toleransen är väldigt olika hos föräldrar alla tänker inte som vi. Men egentligen hur farligt är det om barn är uppspelta över en resa? Pratar vi om jävliga barn eller barn som är glada och spralliga? Har aldrig varit med om föräldrar som inte sagt till sina barn om man påpekat för uppspelta lekar. Då jag rest med min egen dotter har jag haft "hemliga väskan" med för henne okänt innehåll och på så sätt fått hela turen att gå som på räls(fast i luften ;)) En ny bok, lite gotta, någon ny liten leksak och något spännande pyssel. Nässpray, våtservetter och någon god dryck. Sen är man framme. Jag försvarar inte dåligt beteende av föräldrar men ser objektivt på saken.
Myssa

mouche
2012-06-30, 07:23
Noen år av ens liv har man det beste hjemme, på egen hytte eller på biltur til en stuga man leier osv og hvor man kan gi sine barn den tid og rom de trenger (underveis og på stedet), og det uten å være til sjenanse for mange andre. Been there, done that!

Følte jeg det som et stort offer? Nei, absolutt ikke og vi hadde flotte og fredfulle ferier på den måten.

nekjam
2012-06-30, 13:02
Mycket bra skrivet! klapp_klap
Bara för att man inte tycker om att barn (eller någon) sitter och sparkar en i ryggen betyder INTE att man på något sätt inte skulle tycka om barn och att man skulle vilja ha en "barnfri värld" - herregud!!!
Man får självklart ha ett visst överseende kring dessa små liv, det förstår väl alla normalt funtade.
Men däremot så har jag inte värst mycket till övers kring dessa föräldrar som struntar hejdlöst i hur deras barn uppför sig! Hemma som borta! STOR skillnad där!!!
Bra inlägg.
Håller med om allt su skriver.

Det är inte kul att ha ett sparkande barn i ryggen.
Fisförnäma kärringar som tror att dom kan och vet allt är inte heller kul.bye_bye

nilam
2012-06-30, 13:16
Men en fråga till er som inte gillar "fulla gubbar" , hur ofta är det någon som är berusad på ett plan nuförtiden?? :confused: Jag flyger ju ganska ofta och har inte varit med om en berusad människa ombord sen 1989 :eek: Praxis är väl att den berusade vänder hem med planet igen...det hände iaf denne man.

Jag brukar tvärtom förvånas över att folk inte beställer något från drinkvagnen när jag själv alltid firar in semestern med champagne oavsett tid på dygnet ;):cool:Ang_elx

// Malin :)

Agda
2012-06-30, 13:39
Den här tråden är så typisk svensk som den bara kan bli!
Enligt svensken skall barn vänta till sist, sitta fint/stilla, helst inte synas eller höras alls!
Jag har varit ute och flygit mycket med mina trillingar+en och mina barnbarn och det finns inga som uppför sig så illa mot barn som vuxna svenskar....de skall fram först,knuffar och tränger sig före, tar ingen som helst hänsyn till barn i dess närhet.
Ta lärdom av sydlänningar i stället så blir inte barnen några störande moment!

Vi satt fast en gång i en transferbuss på flyplatsen i Öst-Berlin...i 40 min....hettan var olidlig i bussen och knappt någon luft.Jag och barnen stod och höll oss i en stång...vi stod som packade sillar. Barnen gnällde ingenting. Någon knackade mig lätt på axeln...en man i 70-årsåldern....han erbjöd mig och mina barn sin och hustruns sittplatser.Något en svensk aldrig skulle gjort....de var cyprioter.

Det var så skönt att flyga med de fd öststatsbolagen för då spelade det ingen roll hur mycket de svenska vuxna försökte vara först in i planet....för de kom inte längre än till flygplanstrappan där var det stopp....då fick de vackert kliva åt sidan för att släppa fram oss barnfamiljer så att vi kunde gå på först och sätta oss i lugn och ro innan de vuxna brakade in!

kimmen
2012-06-30, 14:44
Alla människor måste inte tycka om barn. Jag tror heller inte att det är någon här som "kräver" att barn ska vara tysta och sitta stilla. Däremot kan man kräva att de inte ska sparka folk i ryggen!

/kimmen

Athanasia
2012-06-30, 17:39
Det jag kommer med nu handlar inte om PÅ flyget .men förstår absolut inte föräldrar som låter sina barn stå och "slicka" bagagebandet,,,våra väskor väger 20 kg,,,,,En upplysning till barnföräldrar,,Ge Era barn nån annan upplevelse än ett bagageband på en flygplats,,Ang_elx

Kalimera
2012-06-30, 18:05
Jag flyger ju ganska ofta och har inte varit med om en berusad människa ombord sen 1989Flyger också ofta och kan inte ens minnas när jag senast såg en onykter person under flygningen. Trodde att sådant försvann med Sällskapsresan.

Jag brukar tvärtom förvånas över att folk inte beställer något från drinkvagnen när jag själv alltid firar in semestern med champagne oavsett tid på dygnetÄven här håller jag med dig. Drack champagne både till Grekland och från Grekland senast. :)

Arne
2012-06-30, 18:31
Det här med bagagebandet är och förblir en gåta. En outgrundlig sådan. Oaktat det oftast finnes gula markeringar som talar om att det är lämpligt att invänta bagaget på ett par meters avstånd från bandet, just för att alla ska se när den egna väskan kommer, så väljer ofta charterfamiljer att gå fram just intill bandet. Far, mor samt trenne barn ställer sig att invänta sina väskor. Detta medför ju att alla övriga icke ser ett smack. Väskor snurrar runt utan att någon hämtar dem...

Av vilken anledning ska hela familjen stå just intill bandet när det torde räcka med en person??

Chartergåtan!!

Arne

Athanasia
2012-06-30, 18:42
Det här med bagagebandet är och förblir en gåta. En outgrundlig sådan. Oaktat det oftast finnes gula markeringar som talar om att det är lämpligt att invänta bagaget på ett par meters avstånd från bandet, just för att alla ska se när den egna väskan kommer, så väljer ofta charterfamiljer att gå fram just intill bandet. Far, mor samt trenne barn ställer sig att invänta sina väskor. Detta medför ju att alla övriga icke ser ett smack. Väskor snurrar runt utan att någon hämtar dem...

Av vilken anledning ska hela familjen stå just intill bandet när det torde räcka med en person??

Chartergåtan!!

Arne
Precis detta har vi pratat om....

Tom
2012-06-30, 19:18
[QUOTE=Kalimera;279950]Flyger också ofta och kan inte ens minnas när jag senast såg en onykter person under flygningen. Trodde att sådant försvann med Sällskapsresan.

Kan de bero på de hutlösa priserna ? snyft_drop

/Tom som väntar tills vi kommer till Greece !

Masse
2012-06-30, 21:53

Chartergåtan!!

Arne

Kan meddela att detta ingalunda är specifikt för "charterfamiljer". Fenomenet återfinnes lika ofta i reguljärflyg med resenärer utan barn.

Och är du lite uppmärksam så finner du samma energiska personer i kassaköerna hemmavid på Konsum och Ica, och andra köer.

Det lustiga är ju dessutom att alla dessa stressade resenärer som ska vara först av planet och först vid bagagebandet sedermera återfinnes på samma transferbuss och ingalunda kommer fram en enda minut snabbare än alla andra till hotellet. Men det gäller att vara först ............ :o

Eva L
2012-06-30, 22:03
Den här tråden är så typisk svensk som den bara kan bli!
Enligt svensken skall barn vänta till sist, sitta fint/stilla, helst inte synas eller höras alls!
Jag har varit ute och flygit mycket med mina trillingar+en och mina barnbarn och det finns inga som uppför sig så illa mot barn som vuxna svenskar....de skall fram först,knuffar och tränger sig före, tar ingen som helst hänsyn till barn i dess närhet.
Ta lärdom av sydlänningar i stället så blir inte barnen några störande moment!

klapp_klapklapp_klapklapp_klap Precis så är de. När vi skulle åka hem från Gran Canaria när äldsta barnbarnet var 8 månader försökte en fisfärnäm kärring tränga sig förbi i säkerhetskontrollen. Personalen var då riktigt på hugget och meddelade henne att bambinos alltid går först. Då skrek kärringen att vi hade en vatten flaska med oss. Ja det får de ha men du får lämna ditt i tunnan. Hela kön skrattade år henne.

Eva

nekjam
2012-07-01, 18:21

Chartergåtan!!

Arne

Ja Du Arne, Det har vi också funderat på. Att barn ska stå alldeles vid bandet. Konstigt att det inte händer fler olyckor, att barn får väskorna i ansiktet när folk lyfter ut dom från bandet. Förstår inte att inte barnen står bredvid nån annan vuxen och väntar. Och att inte föräldrarna tänker på detta.:confused:

Majken

Millie
2012-07-01, 20:43
Ja du Arne det förekommer även på reguljärflyg med affärsresenärer. Även detta fenomen att ställa sig i en incheckningskö fastän det ej är dags. Vart mäkta förvånad över detta när vi helt nyligen åkte ner till Malaga via Frankfurt. Sen detta med barnen. Själva har vi haft tur vad det gäller vår egen lillegutt. När han var liten var han helt gudomlig, planet hann inte ens lyfta förrän han sov. Sen fick vi väcka honom för matintag och sen var det zzzzz igen. Nu för tiden (Han är 17) sätter han i hörlurarna och huvan över ansiktet, inte så kul men lugnt:D!Har många gånger haft både sparkande och skrikande barn alldeles bakom, inte kul. Lider själv, men lider även med både barn o föräldrar. Det som kan vara lite irriterande är när föräldrar inte kan säga åt barbn att sluta sparka på sätet framför, när glaset närmar sig mun försvinner innehållet ner över bröstet då gäller det att ha is i magen!:D

/Kerstinbye_bye

Vilma
2012-07-01, 21:23

Nej, "svensken" är inte sån! De finns, visst och du har stött på många, fy vad dåligt av dem! Men vi är väl många mer, vi som tycker att barn ska få först, att de måste få röra sig mycket och vi som blir glada både av att se dem och höra deras glada röster.

Gärna mycket mer av vänlighet, hänsyn(sparka inte där någon sitter;) tex) och omtanke om varandra i allmänhet! Så vill vi också lära våra barn att vara! Surkärringar behöver kanske få i extradosAng_elx för vem vet varför de blivit som de är?

tyrola
2012-07-02, 22:16
"Barnet" bakom mig på senaste resan var nog mer än 20 år och måste ha haft ADHD, Tourette el likn så ibland hjälper det inte med "barnfritt" för att utesluta allt besvärligt och störande som ständiga rörelser i ryggstödet m m. För övrigt finns det alla möjliga störande människor när man måste samsas på liten yta men det måste man nog tyvärr stå ut med - om man inte kan köpa ett privatflyg förstås:)

Hellen
2012-07-02, 22:20
För övrigt finns det alla möjliga störande människor när man måste samsas på liten yta men det måste man nog tyvärr stå ut med - om man inte kan köpa ett privatflyg förstås:)

Ja, så länge det inte erbjuds platser där bakomvarande sitter fastkedjad i tvångströja :D

Nadja L
2012-07-03, 06:51
Sist jag flög med mina barn, då 2 ½ och 4 ½ år gamla, somnade det ena barnet innan planet ens börjat rulla och det andra så fort vi kom upp i luften. Vaken tid spenderades med att äta och läsa böcker. Fötterna hade de i sätet (ja, utan skor!) Jag retade mig mer på dessa vuxna som måste gå på toa så fort säkerhetsbältesskylten släckts. Va fasen, kan man som vuxen inte planera sina besök lite bättre, vi föräldrar tjatar ju om att man ska gå på toaletten innan man åker någonstans! Stackars kabinpersonal som måste vända med matvagnen och vänta för att en vuxen inte kan hålla sig i 3 timmar eller i alla fall inte behöva resa sig efter 10 minuters flygtid! :D

Kanske dags att införa barnfria öar också? Så vi småbarnsföräldrar inte stör? Men då vill jag inför gubbsjukefria och fyllefria semestermål. Hellre lekande glada barn än kareokesjungande, whiskymarinerade 50 åringar. En liten parantes, helt ot. ;)

Agda
2012-07-03, 10:00
klapp_klapklapp_klapklapp_klap

greklandsgalen
2012-07-03, 10:33
Vill bara lämna min syn i den här debatten. Som jag ser det så är det ju i första hand inte barnen man ska skälla på, det är ju föräldrarna som brister i tillsynen, så det är ju deras fel att barnen gör som dom vill. Och om man nu har fått problem med barn som uppför sig illa, varför säger man inte till då, kanske först och främst till barnet och om det inte fungerar, till föräldrarna. Det måste väl gå att göra dem medvetna om att deras barn har blivit till ett problem. Om de nu har trott sig kunna ta semester även från föräldraskapet är det väl bara att ta dem ur den villfarelsen.:confused:

Thomas P
2012-07-03, 12:46
Herregud vilket i-lands problem. Samma som prasslande och SMS:ande på bio. För övrigt HEJA NADJA L!!

Outi
2012-07-03, 13:22
Måste instämma med de föregående talarna. Herregud vilket I-landsproblem! Jag, som faktiskt tillbringar mycket tid i luften har inte ens refleketerat över att något barn någonsin skulle ha sparkat mig i stolsryggen. Hur når de ens? (Uppebarligen gör de det eftersom detta anses vara ett stort problem). Visst kan det bli lite ståhej runt vissa barnfamiljer (trötta barn, överaktiva barn, obrydda föräldrar osv), men man kan ju försöka fokusera på sin egen resa och inte andras.
Ett vanligare problem, som jag ser det, är att de vuxna som sitter bakom har det så trångt att de inte riktigt får plats, med följden av att jag känner ett par knän i ryggen under hela flygresan. Det är ju lite svårare att klaga på...jag tror resenären bakom är väl medveten om problematiken.
/Outi

Vilma
2012-07-03, 15:34
Tror väl kappast att någon här tycker att det är ett stort problem.

Darkness
2012-07-03, 19:02
klapp_klapTycker tråden var fantastikt kul att läsa..!! Alla tycker vi olika. Jag har själv barn och vi flyger och far. Mina får inte sparka och hålla på . Därav inköp av diverse elektronik prylar som håller dom mer än sysselsatta och lugna. Men har råkat ut för dessa sparkande barn. Och sist sa jag till föräldrarna som tyckte jag var en idiot. Inte barnen som beter sig konstigt utan slappa föräldrar.! Och fulla människor råkar jag ut för nästan varje år.. Dock är det flest norrmän som åker ifrån göteboeg :D tycker dock det är mindre kul... Och alla som ska först få sina förbannade väskor som puttas och trängs är för mig en gåta. Jag står lugnt och sansat några meter haveriet som sker framför mig. Många gånger har jag min väska före många andra som trängs och knuffas. Sen så är det uppställning som på kollo utanför och ingen av dessa charter familjer verkar veta var dom ska utan bara måste fråga reseledaren. Det är kul att se på avstånd. Själv hoppar jag in i en taxi och åker iväg lugnt och skönt utan stress..klapp_klapklapp_klap... Och nu har jag bara 4 dagar kvar innan avresa ifrån landvetter tidig morgon...

Darkness
2012-07-03, 19:08
Sist jag flög med mina barn, då 2 ½ och 4 ½ år gamla, somnade det ena barnet innan planet ens börjat rulla och det andra så fort vi kom upp i luften. Vaken tid spenderades med att äta och läsa böcker. Fötterna hade de i sätet (ja, utan skor!) Jag retade mig mer på dessa vuxna som måste gå på toa så fort säkerhetsbältesskylten släckts. Va fasen, kan man som vuxen inte planera sina besök lite bättre, vi föräldrar tjatar ju om att man ska gå på toaletten innan man åker någonstans! Stackars kabinpersonal som måste vända med matvagnen och vänta för att en vuxen inte kan hålla sig i 3 timmar eller i alla fall inte behöva resa sig efter 10 minuters flygtid! :D

Kanske dags att införa barnfria öar också? Så vi småbarnsföräldrar inte stör? Men då vill jag inför gubbsjukefria och fyllefria semestermål. Hellre lekande glada barn än kareokesjungande, whiskymarinerade 50 åringar. En liten parantes, helt ot. ;)

Hahaha.. Håller fullständigt med om att många måste på toa efter säkerhetslamporna har släckts.. Dom flesta har ju suttit och väntat innan man kliver på... Tycker toan får användas max en gång för vuxna och minst en timme efter avgång.. flabb_flab .. Eller dom som hoppar upp och ner och ska hämta något från sin väska hela resan ? Jag lutar mig tillbaka stoppar in öronpluggar och lyssnar på mp3 hela vägen.. Blundar förmodligen mer än 70 % av res tiden.. Så man slipper dras med deras hets.. Det ska vara lugnt och skönt på semestern..

monica
2012-07-03, 20:14

Eva

Håller helt med dig Evaklapp_klap

Masse
2012-07-03, 21:20
Håller helt med dig Evaklapp_klap

.................. och med mig också hoppas jag! :):):)

Ponika
2012-07-04, 06:11
Det finns ju numera "barnfria" hotell. Kanske vore det nåt med "barnfria" flyg också. Skulle säkert finna sin målgrupp.

Eller "benfria" barn...;)

Riitta
2012-07-04, 08:06
Jag har funderat och försökt tänka efter, men kan inte komma på att jag har retat mig på varken ungar eller andra resenärer på mina Greklansflyg:rolleyes::) Speciellt när jag har flygit ensam har jag ofta fått sitta bredvid väldigt trevliga människor:)

Riittabye_bye

monica
2012-07-04, 08:23
.................. och med mig också hoppas jag! :):):)

Självklart:)

karinafp
2012-07-04, 12:30
Speciellt när jag har flygit ensam har jag ofta fått sitta bredvid väldigt trevliga människor:)

Haha, för annars har du suttit bredvid Leif eller mig? Ang_elx

Gita
2012-07-04, 12:40
Den var bra, Karin! flabb_flab

Om man är stressad så retar man sig kanske mer på allt möjligt än om man är på bra humör. Men att få spark i ryggen är inte trevligt, någonsin.

Riitta
2012-07-04, 12:59
He,he Karinflabb_flab Gita, man skall inte vara stressad när man åker på semester:)

Riittabye_bye

Gita
2012-07-04, 13:33
Nej, ingen stress på semestern! Då brukar i alla fall jag vara på bra humör och orkar stå ut med en hel del. Man är ju ledig och få åka till Grekland! bye_bye

Siri A
2012-07-08, 21:05
Jag blir irriterad på barn som uppför sig illa eller som skriker och låter i öronen på andra oavsett vart jag befinner mig. Blir arg på föräldrar som inte ger sina barn en rättvis start i livet. Jag älskar barn och har dom gärna runt omkring mig, men inte på deras villkor.

Som medpassagerare tycker jag att man ska ha förståelse för att barn kan behöva röra lite på sig och leka men däremot tycker jag att det tillhör sunt förnuft att föräldrar ber om ursäkt om barnet på något sätt gör resan obekväm för en annan passagerare, även om det inte alltid går att göra något åt. Barn med diagnoser är inte alltid lätta att tygla vet jag av egna erfarenheter, vilket är viktigt att ha förståelse för. De provocerar, beter sig illa och förstår helt enkelt inte att de gör fel, oavsett om det är hundrade gången. Detta tycker jag dock inte är en ursäkt för föräldrar att luta sig tillbaka och se striden som avgjord. Jag gör allt jag någonsin kan för att människor runt omkring ska uppfatta mig som en trevlig och glad person som anstränger mig för att de ska trivas i mitt sällskap.

Över lag tycker jag att vi är dåliga i Sverige på att både tacka och ursäkta oss. Om möjligt ännu sämre på att ge andra beröm och uppskattning! Tänk vad mycket lättare det blir att släppa fram någon eller hjälpa till om man alltid fick ett leende eller ett tack. Här om dagen släpade jag mig ner för trappan på NK med barnvagn. Efter ett trappsteg var en engelsk affärsman i kostym och slips framme för att greppa tag i ett lerigt handtag. Bara en sådan liten sak kan göra mig glad en hel dag, vilket jag naturligtvis låter denna person få veta! :)

Hjalta99
2012-07-09, 08:19
Jag blir irriterad på barn som uppför sig illa eller som skriker och låter i öronen på andra oavsett vart jag befinner mig. Blir arg på föräldrar som inte ger sina barn en rättvis start i livet. Jag älskar barn och har dom gärna runt omkring mig, men inte på deras villkor.

Som medpassagerare tycker jag att man ska ha förståelse för att barn kan behöva röra lite på sig och leka men däremot tycker jag att det tillhör sunt förnuft att föräldrar ber om ursäkt om barnet på något sätt gör resan obekväm för en annan passagerare, även om det inte alltid går att göra något åt. Barn med diagnoser är inte alltid lätta att tygla vet jag av egna erfarenheter, vilket är viktigt att ha förståelse för. De provocerar, beter sig illa och förstår helt enkelt inte att de gör fel, oavsett om det är hundrade gången. Detta tycker jag dock inte är en ursäkt för föräldrar att luta sig tillbaka och se striden som avgjord. Jag gör allt jag någonsin kan för att människor runt omkring ska uppfatta mig som en trevlig och glad person som anstränger mig för att de ska trivas i mitt sällskap.

Över lag tycker jag att vi är dåliga i Sverige på att både tacka och ursäkta oss. Om möjligt ännu sämre på att ge andra beröm och uppskattning! Tänk vad mycket lättare det blir att släppa fram någon eller hjälpa till om man alltid fick ett leende eller ett tack. Här om dagen släpade jag mig ner för trappan på NK med barnvagn. Efter ett trappsteg var en engelsk affärsman i kostym och slips framme för att greppa tag i ett lerigt handtag. Bara en sådan liten sak kan göra mig glad en hel dag, vilket jag naturligtvis låter denna person få veta! :)

Det är så där jag känner det också! Du förklarar allt så bra! Jag är ingen surkärring bara för att jag inte vill bli sparkad på eller ha skrik i öronen. Och jag hjälper gärna till där jag kan.

/Eva

mouche
2012-07-09, 09:16
Över lag tycker jag att vi är dåliga i Sverige på att både tacka och ursäkta oss. Om möjligt ännu sämre på att ge andra beröm och uppskattning! Tänk vad mycket lättare det blir att släppa fram någon eller hjälpa till om man alltid fick ett leende eller ett tack.

Slik er det også i Norge/nordmenn! Veldig synd når man vet hvor lite det koster og hvor mye det kan bety.

Titti
2012-07-09, 11:14
Tack Siri A för dina kloka ord! Jag har läst den här tråden men inte tänkt kommentera, eftersom jag har samma åsikter som du och inte vill bli missförstådd och påhoppad för det.

Barnuppfostran är ett mycket känsligt ämne och nuförtiden har människor så otroligt olika åsikter om hur vuxna ska förhålla sig till barn. Min åsikt är, att barn- och ungdomstiden är en lärotid. Det är de vuxnas uppgift att på klokast möjliga sätt lära barn att så småningom bli bra vuxna. Det är inte kunskaper som hoppar på barnen av sig självt.

Siri A
2012-07-10, 00:19
Måste också få tillägga en annan sak. Påståendet om att Sverige skulle vara ett land där vi inte vill ha barn runt omkring oss tycker jag inte stämmer. Tycker att det känns lite ogenomtänkt att påstå en sådan sak. Inte i något annat land har jag sett så många barnvagnar på gatorna, så många barn- och handikappanpassade toaletter, trottoarer, bussar, affärer. Hissar, ramper.. osv. Det är inte i många städer det är så smidigt att åka tunnelbana med barnvagn som i Stockholm.

Jag tror många av oss tar detta system för givet eftersom att de finns i vår vardag, men vi är otroligt bortskämda i Sverige. Sen tycker jag faktiskt inte att man bara för att man kommer med barnvagn ska ta sig rätten att gå på/av tunnelbanevagnen eller bussen först av alla. Tycker att man gott ska vänta på sin tur om man inte blir erbjuden förtur av en snäll medpassagerare. Blir som sagt löjligt glad när sånt händer :D

greklandsgalen
2012-07-10, 08:43
. Sen tycker jag faktiskt inte att man bara för att man kommer med barnvagn ska ta sig rätten att gå på/av tunnelbanevagnen eller bussen först av alla. Tycker att man gott ska vänta på sin tur om man inte blir erbjuden förtur av en snäll medpassagerare. Blir som sagt löjligt glad när sånt händer :D

Håller med om mycket du säger, fast inte det här. När man åker buss eller pendeltåg/tunnelbana står man ju oftast i samband med dörrarna och då är det ju naturligt att gå av bland dom första. Och på bussen brukar det ju stå skyltar om att barnen ska få gå av först. Fast nu menar jag ju inte att man ska köra av hälsenorna på folk i ivern att rusa av förstAng_elx

Rojo72
2012-07-10, 08:57
Länge sen jag skrev något här nu men var det bara jag som tyckte Masses (?) inlägg från början av tråden om den romantiska flygresan utan barn och med lugn transport till nåt mysigt hotell (fritt citerat) lät helt underbart? Tänk att få en lugn, avkopplande semester utan massa skrikande barn och bara kunna ägna sig åt den man tycker om i lugn och ro?

Det är ju egentligen precis samma sak som att jag tvivlar på att ni som reser med era småbarn bokar in er på hotellen som beskrivs som "ungdomshotell" eller "mitt i nöjeskvarteren"? Eller att den som vill ha hålligång inte åker till Schinoussa? Vi gör olika val för vår semester för att ha störst chans att få ut det vi vill ha av den. Förra året åkte jag på charter med min syster, svåger och deras 4-åring. Vi hade en underbar barnsemester med stoj och skrik och mycket poollek. Det var rätt prio då. I år åker jag och flickvännen till Paris och jag hoppas kunna undvika barn i största möjliga mån. Är det så provocerande?

Kan fylla på trådskaparens "sparka på ryggstödet" med att jag tycker det är irriterande nog med en bussresa i Sverige med en tvåbarnsfamilj på raden bakom där ena ungen, i 6-årsåldern konstant pratar, frågar och ska ha uppmärksamheten. Ja, jag VET att många barn är sådana men det är ÄNDÅ irriterande när man vet att man inte kommer undan dem på 3-4 timmar.

Siri A
2012-07-10, 11:50
Håller med om mycket du säger, fast inte det här. När man åker buss eller pendeltåg/tunnelbana står man ju oftast i samband med dörrarna och då är det ju naturligt att gå av bland dom första. Och på bussen brukar det ju stå skyltar om att barnen ska få gå av först. Fast nu menar jag ju inte att man ska köra av hälsenorna på folk i ivern att rusa av förstAng_elxFast nu tycker jag att du omformulerar det jag skrev ;) Står man närmast dörrarna står man väl också först på tur att gå av? :D Inte sagt att man bara för att man kommer med barn ska hålla sig undan och vänta till sist. Skyltarna fyller ju sin funktion men inte blir det smidigare att tränga sig förbi andra passagerare bara för att barnen till varje pris ska av först. Som du förstår är det ju dom där som kör eller trampar av hälsenorna jag kritiserar :D;)

Agda
2012-07-10, 12:34
Måste också få tillägga en annan sak. Påståendet om att Sverige skulle vara ett land där vi inte vill ha barn runt omkring oss tycker jag inte stämmer. Tycker att det känns lite ogenomtänkt att påstå en sådan sak.

Inte det minsta ogenomtänkt !
Har arbetat inom barnomsorgen,skolan samt kört linjebuss under många år i Stockholm...plus då erfarenheter med mina fyra egna....med alla dessa då fått uppleva div kommentarer och uppförande från svenka vuxna när vi tagit oss fram på olika sätt eller befunnit oss på andra allmänaplatser.

greklandsgalen
2012-07-10, 12:41
Fast nu tycker jag att du omformulerar det jag skrev ;) Står man närmast dörrarna står man väl också först på tur att gå av? :D Inte sagt att man bara för att man kommer med barn ska hålla sig undan och vänta till sist. Skyltarna fyller ju sin funktion men inte blir det smidigare att tränga sig förbi andra passagerare bara för att barnen till varje pris ska av först. Som du förstår är det ju dom där som kör eller trampar av hälsenorna jag kritiserar :D;)
Jaha, då fattade jag fel. Jag trodde du menade att den som har barnvagn kategoriskt ska låta andra gå av först. Men så var det ju inte tydligen;)

Kalimera
2012-07-10, 17:07
Enligt DN (http://www.dn.se/ekonomi/fler-vill-undvika-barn-pa-semestern) finns det snart barnfria zoner på flygen.

Birgitta63
2012-07-10, 18:24
Enligt DN (http://www.dn.se/ekonomi/fler-vill-undvika-barn-pa-semestern) finns det snart barnfria zoner på flygen.

Barnfria zoner finns , dem vi flyger med markerade var barn sitter .
Så där vi bokat sittplats är det barnfritt före samt bak . De bara blev så sen får vi se om dem uppfyller de.

maji
2012-07-10, 19:02
För mig låter det helt absurt:eek: vad blir det sedan:confused: mansfria zoner;) kanske inte så dumt:rolleyes:slippa gapiga ölstinkande svenska besserwissrar;) Vad är problemet:confused::confused: Som någon sagt tidigare, störs man av ett barn som sparkar eller är lite stökigt. Säg till! Sitt inte där och "lid"! Min "stökigaste" resa upplevde jag med en STOR värmlänning som var på sin första charterresa och pratade högt och brett om vad han förväntade sig av sin resa. Och han satt inte still en minut! Kulmen blev när han öppnade sin öl och det sprutade öl över oss som satt närmast.snyft_drop DÅ sa jag till! Han blev väldigt snopen men bad faktiskt om ursäkt och var tyst en lång stund....tills han började snarka__D
//majibye_bye

Hellen
2012-07-10, 19:48
Så där vi bokat sittplats är det barnfritt före samt bak . De bara blev så sen får vi se om dem uppfyller de.

Är det verkligen barnfria zooner? Jag tolkade skissen som du länkade till i tråden om "välja sittplats" som att de markerade platserna var avsedda för dem med barn, kanske lite mer gott om plats vid dem?

-------------------------------------------------------------------------

Ang. skylten som sitter i bussar och spårvagnar "Låt barnen gå av först" kan jag inte se annat än som en uppmaning till vårdnadshavaren att inte gå av bussen/spårvagnen förrän barnet/barnen man reser med gått av. Detta för att inget ensamt barn skall bli kvarlämnat. Skulle vårdnadshavaren råka bli kvar så kan ju denna signalera detta vilket inte mindre barn kan. Att det skulle ses som en uppmaning att släppa av barnfamiljer först tror jag inte.

Elisalinn
2012-07-10, 20:28

DET funkar inte, vet jag av erfarenhet! Men va tusan, låt kidsen sparka på, resan är inte så lång till Grekland. Som någon tidigare sa "i-landsproblem" Man kan reta sig på allt, eller inte...

Kul inlägg Birgitta 63, "barnfritt före samt bak" vi får väl hoppas att er resa blir störningsfri både före och bak. Obs! Jag skämtar, annars får jag på pälsen, mest bak tror jag, ha ha.

Rojo72
2012-07-10, 20:35
Jag fattar fortfarande inte varför det är så mycket mer provocerande att vilja ha en barnfri resa än att vilja ha en tonårsfestfri dito...

para poli
2012-07-10, 20:44
Jag fattar fortfarande inte varför det är så mycket mer provocerande att vilja ha en barnfri resa än att vilja ha en tonårsfestfri dito...

Förmodar att det är mänsklig natur. Vi är programerade en högre tolerans mot oskyldiga barn än mot alkoholintagande tonåringar?

Eva L
2012-07-11, 09:28
Sökte på en resa med Ving för två vuxna och två barn och fick en träff med ett bra pris och barnrabatter. När jag sen läste i texten skrev de att hotellet passade vuxna men att det inte var någon garanti för att det inte fanns barn på hotellet! För mig var det ett avskräckande sätt att formulera sig och det blev defintivt ingen bokning med den arrangören. Skäms Ving först erbjuda bra barnpris och sen få barnfamiljerna att inte känna sig välkomna. Som någon annan skriver vad blir det sen när småbarn beskrivs som de tillhör någon udda subkultur som man inte kan kan garantera frihet ifrån.

Eva

Monica C
2012-07-11, 10:55
Eva L klapp_klap
Monica :)

mouche
2012-07-11, 10:59
Förmodar att det är mänsklig natur. Vi är programerade en högre tolerans mot oskyldiga barn än mot alkoholintagande tonåringar?

Oskyldige barn har som regel noen foreldre, mange sågar to! Helt utrolig å se at enkelte her mener at barn skal få være barn og få gjøre omtrent som de vil og så må vi andre bare innfinne oss med dette. Har selv barn og våre barn har aldri fått lov til å oppføre seg slik!__D

Siri A
2012-07-11, 11:12
När jag sen läste i texten skrev de att hotellet passade vuxna men att det inte var någon garanti för att det inte fanns barn på hotellet!Håller verkligen med om att det var illa formulerat :mad: Dock förstår jag poängen med "barnfria" hotell, men då ska det väl vara tydligt utmärkt och med i informationen från början.

Thomas P
2012-07-11, 14:40

Tyvärr måste jag göra dig besviken. Att det vid platsbokning finns utmärkta platser med barn betyder bara att där måste de sitta som har barn under 2 år, dvs barnet har inte eget säte utan sitter i förälderna knä.

Har man barn över 2 år har de eget säte och kan sitta precis vars som helst. (Till mångas förtret verkar det som.) :eek:

Agda
2012-07-11, 15:17
Helt utrolig å se at enkelte her mener at barn skal få være barn og få gjøre omtrent som de vil og så må vi andre bare innfinne oss med dette.

Barn skall få vara barn.....men det är inte detsamma som att de får göra som de vill!
Visst är det föräldrarna i första hand som skall fostra sina barn men i dagens samhälle så är det många fler som är inblandade i barnens uppfostran tex barnomsorgen.
Jag tycker att vi alla vuxna har ett ansvar att föregå med gott exempel inför alla barn.Vad ger det för bild om vuxna tränger sig före,snäser och fräser,dricker och skränar på tex ett flyg m m?
Vuxna är uppspelta och förväntansfulla inför en semester.....så även barn!

Birgitta63
2012-07-11, 18:42
Tyvärr måste jag göra dig besviken. Att det vid platsbokning finns utmärkta platser med barn betyder bara att där måste de sitta som har barn under 2 år, dvs barnet har inte eget säte utan sitter i förälderna knä.

Har man barn över 2 år har de eget säte och kan sitta precis vars som helst. (Till mångas förtret verkar det som.) :eek:
Sparkande barn , nog sparkas det bra i magen :D
Birgitta som ska bli mormor i slutet av aug .

IRSA
2012-07-11, 22:16
Någon skrev tidigare i tråden att hon/han alltid köper till novair easy för att "slippa" sitta med barn i främre delen av planet, menar du att det inte får sitta barn på dessa platser? Då har jag ett alldeles färskt exempel på att det faktiskt FÅR sitta barn där. Om jag inte minns fel så satt det MINST tre barn under 10 år på dessa sju rader. Det kan ju faktiskt vara så att det inte har varit så många som köpt till novair easy, då blir övriga passagerare placerade på dessa rader också. Förra årets hemresa så blev jag sittandes med ett par från mitt hotell på platserna innanför mig på rad tre, dom hade inte köpt till detta o ändå hamnade vi tillsammans. Så nog kan det hamna barn på dessa platser.

Irene

para poli
2012-07-11, 23:19
Oskyldige barn har som regel noen foreldre, mange sågar to! Helt utrolig å se at enkelte her mener at barn skal få være barn og få gjøre omtrent som de vil og så må vi andre bare innfinne oss med dette. Har selv barn og våre barn har aldri fått lov til å oppføre seg slik!__D

ojj då!
Har oxå två flickor, numer vuxna. Yngsta har fått diagnosen adhd som 18-åring. Det har jag vetat om hela tiden. Arbetar som lärare med adhd-barn. Ditt inlägg antyder att allt är föräldrarnas fel...
Jag har har aldrig tolererat vad som helst, men jag har valt mina konflikter, och de flesta åtgärder har ej innefattat tjat å skäll. (bara när man tappar tålamodet, vilket man som männsklig varelse gör ibland)

mouche
2012-07-11, 23:59
ojj då!
Ditt inlägg antyder att allt är föräldrarnas fel...

Ingen regel uten unntak, men som regel er det foreldrenes ansvar ja! Har både erfaring med og kunnskap om ADHD/ADD-problematikken og også Tourette, Asberger osv osv så jeg står ved hva jeg har skrevet.

para poli
2012-07-12, 00:19
men som regel er

Jag tycker det är farligt att generalisera!

Nadja L
2012-07-12, 07:26
Alltså jag blir lite ledsen när jag läser alla negativa tankar kring barn. Vart i världen har ni befunnit er när ni fått så negativa erfarenheter och åsikter? :confused:

Vi åkte till alcudia för snart två år sedan. Det fanns barn som skrek på flyget (inte mina) för att de hade ont i öronen. Jag lånade ut mina barn ouppblåsta ballonger (lättare för barn att "tryckutjämna" enligt min res-med-barn-erfarna kompis) Snart lättade trycket och han lugnade sig. Något annat barn blev rastlöst, men är det så konstigt? Det som retade mig mest var en vuxen människa som höll för öronen och blängde på den stackars mamman (till det ledsna barnet med öronont). Plus det som jag skrev i mitt inlägg tidigare, alla vuxna som måste pinka efter 30 minuter i planet.

När jag reser så åker jag med förväntningar, förhoppningar och glädje. Inte kan ett ledset barn få mig att irritera mig, jag tycker bara synd om barn och förälder. Jag tycker grekland är ett fantastiskt land där man umgås hela familjer med flera generationer och barn är välkomna överallt. Något vi borde anamma istället för att införa barnfria resmål, platser, restauranger etc.

Eva L
2012-07-12, 07:38
Vi borde kanske starta ett upprop mot den barnfientlighet som håller på att breda ut sig i samhället och som researrangörerna bara är en spegling av. Om samma argument användes om ex homosexuella som VING använder när de försöker sälja en av sina resor att de inte kan garantera att det inte finns barn på hotellet skulle det kallas för diskriminering.

Eva

Tobbe S
2012-07-12, 07:55
Problemet är inte barn som sprakar, det får man stå ut med på de korta flygningarna till medelhavet, barn är barn och skall så förbli.

Det som irriterar mig är vuxna (som borde fatta bättre) använder sig av sätet framför som någon slags hävstång,när de skall resa sig upp.

Tobbe

Nadja L
2012-07-12, 09:20
Vi borde kanske starta ett upprop mot den barnfientlighet som håller på att breda ut sig i samhället och som researrangörerna bara är en spegling av. Om samma argument användes om ex homosexuella som VING använder när de försöker sälja en av sina resor att de inte kan garantera att det inte finns barn på hotellet skulle det kallas för diskriminering.

Eva

klapp_klapklapp_klapklapp_klap

mouche
2012-07-12, 09:20
Jag tycker det är farligt att generalisera!

Ja, det er jeg helt enig med deg i, og nettop derfor skrev jeg som jeg gjorde. Jeg pleier også å si at; barn kommer vanligsvis fra et sted, som regel hjemmefra. Uten å gå inn i en kompetansestrid med deg, eller andre, så har jeg relativ bred erfaring mht barn, barns atferd osv

Vi åkte till alcudia för snart två år sedan. Det fanns barn som skrek på flyget (inte mina) för att de hade ont i öronen.

Hvilket, eller hvilke nick(er) og/eller innlegg har du i tankene når du skriver dette i kombinasjon med din kritikk av innlegg her?

På norsk har vi et uttrykk; ingen nevnt, og ingen glemt hvilket er en form for generalisering som andre påpeker at man skal være forsiktige med, og det er jeg enig i!

Rojo72
2012-07-12, 11:11

Eva

Jag älskar barn! Jag älskar att leka med dem, bygga kojor eller gunga eller nåt annat. Det förändrar inte faktum att jag tycker det är jätteskönt att man får konsumentupplysningar som gör att man kan göra väl avvägda val inför sin semester, betalad med sina surt förvärvade slantar.

Det finns tvärtemot vad du skriver hotell och stränder som marknadsförs som t.ex gay friendly. Homosexuella, kvinnor, handikappade och andra minoriteter är däremot lagskyddade och det tycker jag är väldigt bra att vi kommit så långt. Att dra in dem i denna diskussion tycker jag är ganska lågt. Om någon rullstolsburen, kvinna, man, gay, straight eller mörkhyad begår något brott i det land de besöker ska de givetvis lagsökas för detta, stör de på semestern genom att vara högljudda eller något liknande skall man såklart påpeka detta för dem eller reseledare eller hotellet eller liknande men inte för att de är den de är. Samma sak gäller för barn. Barn är högljudda. Barn stör. Barn springer omkring. Barn råkar ramla in i bordgrannens ölglas. Barn gapar och tjoar när de är på lekplatsen. Små barn skriker ibland på nätterna. Allt detta är naturligt för barn och man kan inte bli arg på dem för att de låter eller stör, det ingår i att lära sig om livet. Just därför tycker jag det är utmärkt att kunna välja resmål efter tycke och smak. Det är en frågan om hur marknaden fungerar. Det den efterfrågar levererar reseföretagen.

malou
2012-07-12, 11:47

Himmel, hvor har denne tråden tatt veien..snyft_drop fra et legitimt ønske om kunne velge sitteplass for å slippe å ha sparkende barn i ryggen :D. Til diskusjon om 'snill-slem' Ang_elx :eek:og barnefiendtlig samfunn:confused:.

bye_bye

Monica C
2012-07-12, 12:03
Nu är det väl dax att stänga denna tråd ,längesedan jag läst så mycke skitprat.Barn är vår framtid.
Monica

Rojo72
2012-07-12, 12:28
Nu är det väl dax att stänga denna tråd ,längesedan jag läst så mycke skitprat.Barn är vår framtid.
Monica

Vad har det att göra med att kunna boka barnfria platser på flyget eller barnfritt hotell att göra?:confused:

mouche
2012-07-12, 14:51
Monica

Hva med å ikke lese mere i tråden siden det ikke er noe som heter leseplikt?:confused:

greklandsgalen
2012-07-12, 15:42
Monica

Även om det är riktigt skitprat som du säger, så är det väl en demokratisk rättighet att uttrycka sin personliga åsikt även om den inte stämmer överens med ens egen. Åsikten att tråden ska stängas bara för att du personligen inte håller med, är väl att försöka begränsa/stoppa den rätten. För vad är det som säger att just din synpunkt ska få komma fram, men inte den som har motsatt åsikt?
Jag har aldrig haft problem med sparkande barn eller stött på nåt annat störande moment när jag rest utomlands, men det innebär ju inte att andra kan ha gjort det och vill lufta sina synpunkter.

Monica C
2012-07-12, 17:37
Ojdå,detta var min åsikt i sann demokratisk anda.Ok att jag kanske tog i när jag skrev att det var dax att stänga tråden,så det tar jag tillbaka,jag gör en sk pudel.Visst jag behöver absolut inte läsa den men gör det i hopp om att någon ska skriva något positivt om barn.Dock vidhåller jag att JAG tycker att mycket av det skrivna är skitprat,fick jag tycka det?
Monica:)

mouche
2012-07-12, 18:45
Visst jag behöver absolut inte läsa den men gör det i hopp om att någon ska skriva något positivt om barn.

Mange her har da skrevet noe positivt om barn? Kan også selv skrive en hel mengde positivt om barn, har egne barn som jeg elsker over alt på jord og trives meget godt i mitt arbeid med barn og unge, men denne tråden handler faktisk om sparkende barn (se trådens tittel), og jeg vil gjerne være foruten slike på ine flyreiser og ilegger barnas foreldre et ansvar for å sørge for at så ikke skjer!

Monica C
2012-07-12, 19:19
Den som är klokare tiger,så fom nu är tyst:D

greklandsgalen
2012-07-13, 16:10
[quote=Monica C;281141Dock vidhåller jag att JAG tycker att mycket av det skrivna är skitprat,fick jag tycka det?
Monica:)[/quote]
Jadå, det får du göra!flabb_flab Höll ju med om att det som skrivs är skitprat oxå;)

kimmen
2012-07-16, 14:20
Homosexuella, kvinnor, handikappade och andra minoriteter är däremot lagskyddade....
Sedan när är kvinnor en minoritet?:)

/kimmen

kimmen
2012-07-16, 14:22
Den som är klokare tiger,så fom nu är tyst:D
Oj... du anser att du är klokare än alla andra här...:eek::mad:

/kimmen

Lissi
2012-07-16, 17:24
Det jag tror Masse försöker säga är att ett samhälle utan barn skulle bli ganska konstigt .

Eva

Läser denna tråd först nu och undrar VAR Hellen skrev att hon önskade ett samhälle utan barn??? Kan inte hitta det inlägget. Däremot skriver hon att hon inte gillar barn som sparkar i ryggstödet och det gör inte jag heller FAST jag arbetar med barn hela dagarna;)
Sura vuxna är inte heller kul oasett kön, men humor är härligt!!

Lissi - som nästan var den enda som INTE fällde sätet på flyget ner! De andra passagerarna hade nog betalat extra för att få göra det:D

Birgitta63
2012-07-16, 17:43
Kul kul med sparkande barn:D
Birgitta som ska bli förstagångsmormor om några veckor

kari
2012-07-16, 19:13
:rolleyes:

Lissi - som nästan var den enda som INTE fällde sätet på flyget ner! De andra passagerarna hade nog betalat extra för att få göra det:D[/QUOTE]

Det gjorde ikke jeg på vår ferie nå, 18 - 25.juni, heller ;). - kan du forstå hvorfor :rolleyes: :D

Katta
2012-07-16, 21:13
Läser denna tråd först nu och undrar VAR Hellen skrev att hon önskade ett samhälle utan barn??? Kan inte hitta det inlägget. Däremot skriver hon att hon inte gillar barn som sparkar i ryggstödet och det gör inte jag heller FAST jag arbetar med barn hela dagarna;)
Sura vuxna är inte heller kul oasett kön, men humor är härligt!!

klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap

i_love_crete
2012-07-24, 13:11
Jag stör mig på folk som måste springa på toaletten stup i kvarten och som reser sig upp för att gå på toa så fort "fasten seat belt" slocknat. Sen stör jag mig på vuxna som fäller bak ryggstödet utan förvarning när man sitter med en kopp kaffe. Man har tur om det inte hamnar i knät på en. Grrrrr __D Barn som skriker under en längre tid kan vara jobbigt. Lätt att få ont i huvudet. Dock har Jag förståelse för att det kan bli så. Inte det lättaste att resa med små barn alla ggr och föräldrar gör så gott de kan. Men sparka i ryggen ?? Tack men nej tack. Då får föräldrar säga ifrån med det bestämda!!

Eva64
2012-07-25, 00:19
Hmm, sparkande "barn"... Vid vilken ålder övergår barn till att bli ungdomar som själv ska kunna förstå att man varkens rycker eller sparkar i sätet framför. Jag blev mycket förvånande när vi i förra veckan hamnade framför två ungdomar, låt mig gissa 14-15 år, som HELA tiden ryckte och mer eller mindre sparkade/spjärnade i våra säten framför__D. Lilla mamsingen satt iofs stilla men sa dock ingenting:eek:. Mycket irriterande!

mouche
2012-07-25, 08:36
Sier man da noe til dem/foreldrene eller sitter man hele reisen og bare irriterer seg? For egen del så sier jeg ifra, men forsøker å gjøre det på en måte slik at man blir møtt med noen grad av forståelse.

Klick
2012-07-25, 13:35
Konstigt nog händer det inte så ofta när jag flyger ner i augusti men väl händer det om jag får för mig att dra utomlands under våren... Jag har har testat att inte fälla tillbaka ryggstödet men det hjälper inte. Om barnet har fått för sig att sparka så gör de detta:(... Jag råkade ut för en incident på planet mot Kreta förra året (på våren) då sparkade barnet i min stolsrygg konstant utan att barnets bägge föräldrar gjorde något åt detta! När jag sedan fäller mitt säte råkade tydligen barnet få något i knät vilket jag bad om ursäkt för men föräldrarna tyckte tydligen inte att det räckte... När jag sedan påpekade att de kunde vara lite extra uppmärksamma under tiden han sparkade loss på ryggstödet uppstod tjafsande... Blev kallad för det ena och det andra och att jag var tvungen att acceptera att barnet var just barn... Jag skulle m a o anpassa mig till barnet. NO WAY!!!

När vi sedan åkte hem från samma resa är det ett litet barn (riktigt småbarn - inte spädbarn) som skrek oavbrutet hela resan hem. Inte konstigt med detta eftersom att barnet var trött och med trycket i planet etc... Jag undrar dock om föräldern tänkte på sitt barn när hon valde att utsätta sitt barn för detta obehaget! Riktigt små barn tycker jag inte borde flyga... De har ju ingen behållning och deras skrikande förstör för alla andra!

Andra saker som irreterar är vuxna som inte visar hänsyn när man fäller sitt ryggstöd utan förvarning. Inte kul att få kaffefläck på vita byxor! Eller ännu värre - rödvinsfläck!!!!:mad:

K - 13 dagar kvar till avresa!!

para poli
2012-07-25, 14:31
Jag stör mig på folk som måste springa på toaletten stup i kvarten och som reser sig upp för att gå på toa så fort "fasten seat belt" slocknat.
Det kan ju bero på många orsaker. Det kan vara medicinskt, nervöst osv.
För min del så bytte jag flyg i Madrid förra veckan. Planet var försenat och det tog 35 min från ankomstgate till avgångsgate. De höll planet för våran skull, springandes med flygplatspersonal var det bara att kliva på kissnödig. Det var inte läge att fråga om man hann gå på toa, tro mig!
Jag klev upp så fort skylten slocknade!
Dessutom lär det ju vara bättre att gå på toa direkt istället för när brickor är nere och vagnar är i gången, eller?

Klick
2012-07-25, 20:02
Dessutom lär det ju vara bättre att gå på toa direkt istället för när brickor är nere och vagnar är i gången, eller?

Instämmer... Jag är imponerad över kabinpersonalens tålamod...;)

i_love_crete
2012-07-26, 15:44
Det kan ju bero på många orsaker. Det kan vara medicinskt, nervöst osv.
För min del så bytte jag flyg i Madrid förra veckan. Planet var försenat och det tog 35 min från ankomstgate till avgångsgate. De höll planet för våran skull, springandes med flygplatspersonal var det bara att kliva på kissnödig. Det var inte läge att fråga om man hann gå på toa, tro mig!
Jag klev upp så fort skylten slocknade!

Ibland kan man störa sig på saker fast man egentligen inte har "rätt" att störa sig. Jag vet att de som springer på toaletten säkert har diverse goda skäl för det. Men likt förbannat så kan jag inte låta bli och störa mig ...:confused: Men så är ju jag utrustad med bästa blåsan. Haha

para poli
2012-07-26, 16:09
Men så är ju jag utrustad med bästa blåsan. Haha

mouche
2012-07-26, 16:16
Jag vet att de som springer på toaletten säkert har diverse goda skäl för det.

Trolig har de bare en god grunn til det; de må!flabb_flab

Ponika
2012-07-26, 16:31
En gång satt det en ca 10 årig tjej bakom mej med sin pappa. Och sparkandet var igång. Man börjar med att vända sig om o blänga lite ilskt ett par gånger. Tillslut sa jag till; nu får du sluta o sparka på sätet!!
Sen var det lugnt resten av resan.
Ibland funkar det, ibland inteklapp_klap