Logga in

Visa fullständig version : Hyra fyrhjuling

Charleston
2012-06-14, 11:28
Har några frågor om s.k. fyrhjulingar? Vad kostar dom i jämförelse med en småbil? Hur mycket soppa drar dom i jämförelse? Finns det plats för nån slags packning (typ ett par ryggsäckar)? Någon som vet?

Lissi
2012-06-14, 12:12
Vi har bara hyrt fyrhjuling en gång, på Naxos. Kändes tryggare än 2 på en vespa. Då var det billigare än en bil och drar väl bensin något mer än vespa och mindre än bil. Man får dock inte dra på för mycket ändå för i kurvorna kan man få känsla av att ytterhjulen "släpper" lite från vägen.. Fast maken som körde var nöjd...Tyvärr finns de sällan på öar dit inte charter går.

Lissi

Charleston
2012-06-14, 12:35
Tack, Lissi, för den infon. Just säkerheten har jag läst om, det händer ju en del olyckor med folk som kör för fort med fyrhjulingar. Fast vi brukar inte ha så bråttom ändå när vi kör runt. Hur är det med packning, finns det nån plats typ under sitsen (som på en vespa) där man kan få rum med ett par ryggsäckar?
Annars är det ju synd att de inte finns att hyra på många öar. Efter Evas kullkörning på vespan förförra hösten, så är hon förståeligt nog väldigt restriktiv med just det färdmedlet. Men nu i förra veckan när jag var med en kompis på Tinos, så fick man ju återigen uppleva hur mycket trevligare det är att fara runt på en vespa än i en bil (om än med sollucka). Fyrhjuling skulle ju då kunna fungera som en hyfsad lösning för oss.

tjoa
2012-06-14, 13:34
Får man sitta fler än 2 på en fyrhjuling? På dom lite större kanske man får plats med 3? 2 vuxna, ett barn.. Eller är det olagligt?
Man måste ha körkort för att få hyra dessa? Även om man hyr en med "moppe" motor?

Mvh Johan

Hellen
2012-06-14, 14:29
Man måste ha körkort för att få hyra dessa? Även om man hyr en med "moppe" motor?

Har du B-körkort som är utfärdat före januari 2000 så får du köra både moped och fyrhjuling. Cylindervolymen får vara max 50cc

insolazione
2012-06-14, 15:36
Vi har hyrt fyrhjuling två gånger i Grekland, en gång ett par dagar på Paros, den andra gången 2 veckor på Zakynthos. Så vi åkte överallt- åtskilliga mil- på fyrhjulingen.

Under två veckor betalade vi ca 200 euro. Vi tankade ganska ofta, kanske varannan dag, men full tank kostade ju inte mer än kanske 7-8 euro.

Jag har B-körkort från 2002 och det var inga problem att hyra varken fyrhjuling eller moped. Personligen gillar jag dessa fordon bättre än bil på en mindre grekisk ö- det är så härligt att känna den ljumma luften och man kommer åt grus/jordvägar.

Beroende på om man åker själv samt vikt, så går det ju inte så snabbt. I en riktigt skarp uppförsbacke kan man ju nästan gå snabbare, medan det nedför kan gå så fort som 80 km/h. Bakom sitsen finns en lite metallgrej som man kan ställa saker på (men de måste ju bindas fast). Vi körde med en ryggsäck, som den personen som satt längst bak hade på sig. Vi handlade tom med fyrhjulingen + ryggsäck och det gick :)

Ett tips bara: Se till att hyra en fyrhjuling med back. Det hade vi inte första gången, men under de 2 veckorna på Zakynthos hade vi det och OM det underlättar!

Hellen
2012-06-14, 15:40
Jag har B-körkort från 2002 och det var inga problem att hyra varken fyrhjuling eller moped.

Det är jag som inte kan läsa innantill, glöm det där med utfärdatdatum, det gäller för terrängfordon och snöskoter ser jag.