handdator

Visa fullständig version : Hemma igen från Tinos


Charleston
2012-06-13, 10:57
Hemma igen efter en dryg vecka på Tinos. Rafinabussar och färjor gick som dom skulle. Pengar fanns i bankomaterna. Turismen var enligt lokala uppgifter ungefär halverad. På "senaste tiden" har enligt uppgift 180 småföretag klappat igen på ön. Vi startade med en hotellnatt på Avra i Chora, hyrde sen bil med sollucka hos Dimitris och bodde fyra nätter i Panormos (Elena Studios, kanonläge men ingen direkt service typ byte av handdukar, städning, toapapperspåfyllning och tömning av papperskorgar). Där slog en av tavernorna (åtminstone temporärt) igen under de dagarna och vi var rätt ensamma på de tavernor vi besökte (oftast Adreas). Vandring till bl.a. Profitis Ilias, hyfsad utsikt var det därifrån. Sista fyra nätterna lyxade vi till det med hotellboende på Poseidonios, mitt i smeten vid gamla hamnen. Suveränt sjysst ställe, med mycket trevlig personal och bra service, och ovanligt bra frukost (för att vara grekiskt hotell). En heldagsrundvandring Chora-Exomburgo-Chora (med kringliggande byar) hanns med. Liksom två dagars intensivt moppande. Bl a till Livada, som ju var en fantastiskt fin strand, den klart bästa som i alla fall jag har varit på på ön. Lite fotbollstittande på caféerna blev det förstås de sista kvällarna. Och så lyckades vi försova oss sista morgonen och höll på att missa färjan (vaknade kvart i åtta och transferbussen var beställd till kl åtta), men hann lyckligtvis med. Tyvärr missade vi den speciellt tidiga frukosten man hade gjort i ordning enkom för oss. Varmt varmt blev det de sista dagarna (över 30 igår tisdag), f.ö. finfint väder hela tiden. För egen del var det en klart lyckad resa, men man oroar sej ju för hur det ska gå för lokalbefolkningen framöver. Hur man klarar sommaren och högsäsongen blir nog rätt avgörande. Fastlandgrekerna har inte råd och många potentiella utlandsturister verkar tro att ingenting fungerar. Alltså: åk!

Kalimera
2012-06-15, 13:42
Tack för rapport Charleston! Trevligt att höra från Tinos. Visst är Livada en underbar strand/plats!

Tråkigt dock att höra att turismen har gått ner SÅ mycket. Jag hör från många greker på olika öar att turismen minskat ordentligt, men inte så mycket som du skriver. Det beror väl på att Tinos mestadels besöks av greker, och de reser inte i samma omfattning längre. Tråkigt.

Charleston
2012-06-18, 10:52
Tyvärr verkar det inte gälla bara inhemska turister. Åtminstone inte enligt hon som driver tavernan ovanför badstranden i Kolymbithra. Hon var mäkta besviken över allt överdrivet negativt som skrivs om Grekland i utlandet. Att inget fungerar, strejker, svårigheter med kontanter, etc.. Som gör att potentiella utländska besökare drar sej för att åka dit. Jag tyckte själv det var lite tursiter överhuvudtaget. Förutom då ryssar, de var i alla fall inte färre än vad jag är van vid. Kanske är det dom som ska bidra mest med att rädda landet från turistkris?

Lissi
2012-06-18, 12:20
Det ska bli spännande att komma tillbaks till Tinos , men samtidigt sorgligt om det är så få turister....Då blir det ju att fördela gracerna mellan tavernorna och inte bara gynna sina favoriter....om de ens har öppet.

Tack för rapporten.

Lissi

Lissi
2012-06-18, 18:43
Är det denna stranden som är Livada? Där var vi första resan 2008 och tog oss ner på moppe , men knappt tillbaks i blåsten. Stenarna var ju häftiga men det blåste alldeles för mycket för att bada och vi upplevde hela stranden som "skräpig"..Fast en stilla dag kanske det är fint där....Rekommenderar ni ett nytt besök?

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Livada.jpg

Lissi

Charleston
2012-06-19, 09:36
Ja, Lissi, det är den stranden. Och ja, jag rekommenderar definitivt ett återbesök. När vi var där blåste det väl lite grann, men inget som direkt störde. Speciellt skräpigt upplevde jag det inte heller. Stenarna var häftiga. Och så gillar jag när man inte behöver gå en halv kilometer ut i vattnet för att inte bottna. Här blir det ju djupt efter några meter. De sista 1-2 kilometrarna ner är ju lite jobbig grusväg, men på moppe gick det i alla fall bra, om man tog det lugnt.