handdator

Visa fullständig version : Forex

Hellen
2012-06-13, 06:19
Enligt uppgift annonserar Forex om kontantbrist och eller svårigheter med bankomatuttag i Grekland.
Jag undrar om det är någon som sett annonsen och därmed vet hur den är utformad? Jag har letat men inte hittat den. Har du en bild på, eller länk till annonsen? Jag vill gärna hur den är utformad.
Den marknadsföringslag vi har i Sverige tillåter inte vad som helst, kanske läge för en anmälan?

Arne
2012-06-13, 06:58
Annonsen har varit införd i bland annat Aftonbladet och DN. Nu är sagda annons emellertid så listigt utformad att det svårligen skulle gå att få Forex fällda för falsk marknadsföring.

Arne

Hellen
2012-06-13, 07:21
Misstänkte det... Vet du vad det stod?

Annki
2012-06-13, 07:32
Så här såg den ut:

http://i128.photobucket.com/albums/p171/annki57/P1060242.jpg

http://i128.photobucket.com/albums/p171/annki57/P1060243.jpg

Hellen
2012-06-13, 08:07
Tack,

Snacka om att de spelar på folks rädsla..., lågt. :mad:
För egen del var det väldigt längesedan jag använde Forex för eurouväxling, jag brukar fixa det i bankomaten på flygplatsen.

Hasse
2012-06-13, 08:43
Vi gör alla olika. Själv finner jag Forex oslagbar vad gäller valutaväxling, marknadsledande som de är.

Prova och gör en anmälan så får du se vart det leder.

/ Hasse:cool:

Hellen
2012-06-13, 08:59
Det finns ingenting i annonsen som de kan bli fällda för, hade de däremot skrivit att det är svårt att få tag i kontanter, då hade det varit vilseledande.

Petridis76
2012-06-13, 09:33
Det skriver dom ju "däremot kan det vara svårare att betala med kort och få tag på kontanter" riktigt tråkigt sätt att göra reklam måste jag säga.

Hellen
2012-06-13, 09:34
Det är ju just det "kan" som gör att de friskriver sig.

Jag tycker det är lågt av dem oavsett.

Annki
2012-06-13, 09:36
Det skriver dom ju "däremot kan det vara svårare att betala med kort och få tag på kontanter" riktigt tråkigt sätt att göra reklam måste jag säga.De skriver att det KAN vara svårare, inte att det ÄR svårt. Det är en väsentlig skillnad i de här sammanhangen.

Ann-Kristin bye_bye

magge
2012-06-13, 10:35
Det skriver dom ju "däremot kan det vara svårare att betala med kort och få tag på kontanter" riktigt tråkigt sätt att göra reklam måste jag säga.
Fast HÄR (http://www.forex.se/Valuta/Information-om-Grekland/) står det litet annorlunda, det står rakt av att det blivit svårare.

pawik
2012-06-13, 15:19
Jag har skickat en fråga till info@forex.se och frågat om detta.
Jag hör av mig om svaret men det blir nog i morgon kväll då jag är hemma.
Det är inga problem med kontanter i Grekland vad jag kan se.

/pawik

pawik
2012-06-13, 15:47
Ett svar kom omgående (standardformulär 1A). Jag klistrar in det nedan.
Goddag yxskaft och FOREX ser möjligheter att tjäna pengar här:

Mitt mail först:
====================================================
Varför skriver ni att det är svårt att få tag på valuta i Grekland?

Det stämmer inte.

Jag befinner mig på Karpathos och har varit här en vecka.

Har tagit ut kontanter via kort. Inga som helst problem.

Hej,

tack för ditt mail.

FOREX Banks information baserar sig främst på vad våra kunder berättar för oss om sina resor i Grekland. För tillfället är rapporterna väldigt varierande. Vissa kunder säger att de har haft stora problem med att betala med kort medan andra berättar att allt fungerar som vanligt.

Vi följer noggrant med utvecklingen i Grekland, för en löpande dialog med våra kunder och försöker ge så relevant information som möjligt.

Vänligen,

Joanna

FOREX Service Center

FOREX Bank AB

/pawik

Hasse
2012-06-13, 16:23
FOREX Banks information baserar sig främst på vad våra kunder berättar för oss om sina resor i Grekland. För tillfället är rapporterna väldigt varierande. Vissa kunder säger att de har haft stora problem med att betala med kort medan andra berättar att allt fungerar som vanligt.

Då har således Forex kunder som berättar det motsatta, dvs. att de har problem att betala med kort.

Väljer ni som är kritiska mot Forex att inte tro på den uppgiften?

De skriver ingenting om kunder som tagit ut pengar ur automat.

Har Forex kunder fel och "vi" på Kalimera rätt ?

Charleston
2012-06-13, 16:46
Om jag skulle välja mellan ett företag vars affärsidé är att dra in så mycket pengar som möjligt på att så många som möjligt växlar så mycket som möjligt och hyfsat vana Greklandsresenär, ja då är det ingen tvekan om vilka jag skulle lita mest på. Det luddiga uttalandet om varierande rapporter från kunderna tror jag vad jag vill på. Hur många människor kontaktar FOREX bara för att dom skulle ha haft svårt att få ut kontanter från ATMs i utlandet?

Admirala
2012-06-13, 17:18
Om jag skulle välja mellan ett företag vars affärsidé är att dra in så mycket pengar som möjligt på att så många som möjligt växlar så mycket som möjligt och hyfsat vana Greklandsresenär, ja då är det ingen tvekan om vilka jag skulle lita mest på. Det luddiga uttalandet om varierande rapporter från kunderna tror jag vad jag vill på. Hur många människor kontaktar FOREX bara för att dom skulle ha haft svårt att få ut kontanter från ATMs i utlandet?

Enig!

I tillegg: Jeg følger med på greske nyheter, og ingen problemer meldes der. Grekerne tar ut kontanter (som nok blir satt inn igjen etter valget ;)), men ikke et eneste sted skrives/snakkes det om problemer med å få ut cash fra minibanker.
Dette diskuteres også på et facebookforum, med folk som bl.a. bor i eller ferierer i Hellas akkurat nå, og de melder også om problemfri cash-situasjon.
Jeg har også mailet Forex, og fått samme standardsvar som vist over.
På meg virker Forex fullstendig uetiske slik de, tilsynelatende, skor seg på krisen.

mouche
2012-06-13, 20:20
Fortsatt ikke noe problemer med å ta ut penger her i området på Kreta til tross for hva de sier på norske nyhetssendinger nå i kveld.

Masse
2012-06-13, 21:52
Märklig debatt. Jag ser dagligen marknadsföring i tidningar, TV, flygblad etc där företag talar sig varma för sina produkter och tjänster. Mat som är godare, hudkrämer som gör skinnet mjukare, kläder som sitter snyggare, resor som gör en gladare och bla bla bla. Blir därför inte särskilt överraskad eller upprörd över Forex reklam. Tror nog att de flesta människor idag inser att man får ta det mesta av reklamen med en hel del egen kritisk bedömning av huruvida det är trovärdigt eller ej.

:) Masse

Hellen
2012-06-13, 22:16
Ja det är klart att reklam är reklam, men vilseledande reklam, som det i det här fallet eventuellt kan vara, har vi än så länge förbud mot i Sverige. Vem vet? Forex kanske bara ligger steget före *duckar*.
Tidningannonsen som visas här i tråden är ju inget fel i sig, däremot på Forex hemsida är formuleringen (för hur läget verkar vara i nutid) direkt felaktig. Där spinner de på folks otrygghet och rädsla, vilket är förbjudet i marknadsföringslagen.

Masse
2012-06-13, 22:31
................ däremot på Forex hemsida är formuleringen (för hur läget verkar vara i nutid) direkt felaktig. Där spinner de på folks otrygghet och rädsla, vilket är förbjudet i marknadsföringslagen.

.................. Mycket möjligt att den är felaktig. Också möjligt att den är riktig. Med all respekt för vad en hel del av Kalimeras erfarna Greklandsresenärer har upplevt så tror jag nog det krävs lite mera för att leda det ena eller andra i bevis. Den kollen över vilka näringsställen som accepterar kort eller ej eller vilka bankautomater som råkar vara tomma eller ej tror jag inte att någon har.

Själv har jag aldrig på senare år stått vid någon icke fungerande bankomat i Grekland, medan det däremot hände någon gång då och då längre bak i tiden att kontanterna tog slut över helgerna. Vem vet .... det har kanske t o m blivit bättre! Men att tro är en sak, att veta är en annan sak, och att kunna bevisa är något helt annat.

jan c
2012-06-13, 22:34
Att betala med kort kan väl vara svårt på många ställen .Men inte att ta ut pengar på bankomat .Så formuleringen kan väl vara korrekt .Men visst är det tråkigt.

Greekfamily
2012-06-13, 22:42
Hur är det med överföringar från ett svenskt konto till grekiskt konto via internet då?

Hellen
2012-06-13, 22:49
Hur är det med överföringar från ett svenskt konto till grekiskt konto via internet då?

Ja, är bankomaten stängd så blir det svårt att få ut de pengarna också. Vad menar du?

mouche
2012-06-14, 08:27

Meget enkelt, Har gitt deg svar på dette i den andre tråden.

Birger
2012-06-14, 09:15
Vi gör alla olika. Själv finner jag Forex oslagbar vad gäller valutaväxling, marknadsledande som de är.

Prova och gör en anmälan så får du se vart det leder.

Forex funkar säkert bra men min erfarenhet är att det blir dyrare att köpa Euro på Forex jämfört med att ta ut i automat på plats. I maj i år kostade Euron 9,30 på Forex jämfört med 9,00 ur automat i Chania.

Charleston
2012-06-14, 09:50
Jag skickade oxå ett mejl till Forex igår kväll. uttryckte min förhoppning om något annat än standardsvaret. Fick givetvis ändå exakt samma som ni andra (och från samma person). Fast faktiskt med följande tillägg:
Vår avsikt är absolut inte att elda på debatten om kris och problem i Grekland men vi har samtidigt ett ansvar mot våra kunder och vi kan inte nonchalera den feedback vi får om betalningsstörningar.
Tänka sej vad dom bemödar sej...

Hellen
2012-06-14, 09:56
Kan nästan se den ringlande kön med hemvändande turister som vid ankomst bemödar sig med att informera Forex om att man har haft problem med bankomatuttag, det faller på sin egen orimlighet tycker jag.
Någon här där det florerar så mycket greklandsresenärer borde haft problem om de existerar.

karinafp
2012-06-14, 11:14
Men det är väl allmänt känt att man inte kan betala med kort överallt, det gäller ju här i Sverige också! Och - hör och häpna - häromdagen kunde jag inte ta ut kontanter från den närmaste bankomaten! I Haninge centrum... Ang_elx

Hellen
2012-06-14, 11:23
i Sverige också! Och - hör och häpna - häromdagen kunde jag inte ta ut kontanter från den närmaste bankomaten! I Haninge centrum... Ang_elx

Det hände mig en gång också, fast inte i Haninge, i mitt fall berodde det på att pengarna var slut :D (mina)

Charleston
2012-06-14, 11:24
Men det är väl allmänt känt att man inte kan betala med kort överallt, det gäller ju här i Sverige också! Och - hör och häpna - häromdagen kunde jag inte ta ut kontanter från den närmaste bankomaten! I Haninge centrum... Ang_elx

Har du underrättat Forex?

Hellen
2012-06-14, 11:35
Har du underrättat Forex?

:D:D

Greekfamily
2012-06-14, 12:50
Nu menade jag en stående överföring från sitt svenska konto till sitt eget grekiska konto och att man går in i banken och tar ut från sitt grekiska konto ex Eurobank.

Hellen
2012-06-14, 13:03
Nu menade jag en stående överföring från sitt svenska konto till sitt eget grekiska konto och att man går in i banken och tar ut från sitt grekiska konto ex Eurobank.

Jaha, jag för min del tror ju att pengarna till bankomaten kommer inifrån bankkontoret så det var därför jag inte förstod hur du menade.

nilam
2012-06-14, 13:13
Jaha, jag för min del tror ju att pengarna till bankomaten kommer inifrån bankkontoret så det var därför jag inte förstod hur du menade.

:D flabb_flab

Louisa
2012-06-16, 20:15
Det har later sakert jattedumt men jag har inte ens fattat varfor det skulle vara problem med att betala med kort eller ta ut pengar ur bankomater har i Grekland??? Jag ar saklart fullt medveten om krisen men Grekland har ju inte gatt i konka an iallafall. Sa kan nan forklara logiken i det har for mig?

P.S. Jag bor i Grekland och just nu finns det inga som helst problem att betala med kort eller ta ut pengar ur bankomater. Och jag blir bara forbannad och besviken nar jag hor hur man skrammer upp folk som ska aka hit.

Greekfamily
2012-06-16, 20:40
Det har later sakert jattedumt men jag har inte ens fattat varfor det skulle vara problem med att betala med kort eller ta ut pengar ur bankomater har i Grekland??? Jag ar saklart fullt medveten om krisen men Grekland har ju inte gatt i konka an iallafall. Sa kan nan forklara logiken i det har for mig?

P.S. Jag bor i Grekland och just nu finns det inga som helst problem att betala med kort eller ta ut pengar ur bankomater. Och jag blir bara forbannad och besviken nar jag hor hur man skrammer upp folk som ska aka hit.

ja du Louisa det kan man fråga sej. Sen jag började fråga om saker som överföringar så har det haglat in med olika svar och komentarer men jag har insett att dom flesta som kommer med komentarer och gliringar inte ens är bofasta där utan mest turister m.a.o Svenssons som är på semester och skriker bara det fattas en krona i plånboken så jag håller med dej fullt ut hjärtat.
Om det skulle skilja 5-10 euro hit eller dit så what det är bara att kolla in hur mycket det suger att bo och göra rätt för sej i Sverige.
Ta sådana skitsaker som att röka! Här betalar vi 5 euro drygt för en ask och i grekland 3 euro eller som grönsaker i sverige kostar av vissa sorter upp till 3
-4 euro eller köttpriserna här så man har en god marginal så varför ska man gnälla.
Visst elpriserna är kanske höga så då får väll Svensson som är vana vid att ha hela huset tänt fast man bara är i ett rum börja släcka efter sej.
Men folk som kommer som vi från ett konsumerings samhälle måste börja tänka om lite.
Sen så finns det ju pengar att spara för alla söta damer som springer på solarier och kastar bort hundratals kronor då är det inte frågan om att det är dyrt eller att man förlorar pengar så då kan man ju se det från den ljusa sidan att solen i Grekland är gratis ha ha så nu har man bara en månad kvar innan man kommer ner till värmen och den goda maten.
Kramizar till er alla.klapp_klap

Masse
2012-06-16, 21:01
Om det skulle skilja 5-10 euro hit eller dit så what det är bara att kolla in hur mycket det suger att bo och göra rätt för sej i Sverige.
Ta sådana skitsaker som att röka! Här betalar vi 5 euro drygt för en ask och i grekland 3 euro eller som grönsaker i sverige kostar av vissa sorter upp till 3
-4 euro eller köttpriserna här så man har en god marginal så varför ska man gnälla.

Instämmer helt med dig om att priset på tobak är en skitsak!

Däremot tycker jag det är viktigare med livsmedelspriserna. Om du med ditt inlägg menar att priserna på mat är lägre i grekiska butikerna än i de svenska så vill jag säga att det inte riktigt stämmer med mina erfarenheter. Men för grekernas skull hoppas jag verkligen att du har rätt.

Men det var väl möjligheten att betala med kort som tråden handlar om. Och någon dramatisk förändring därvidlag har jag inte uppfattat. Att förutspå hur det blir framöver är däremot lite svårare.

Hellen
2012-06-16, 22:30

ja du Louisa det kan man fråga sej. Sen jag började fråga om saker som överföringar så har det haglat in med olika svar och komentarer men jag har insett att dom flesta som kommer med komentarer och gliringar

Är det dina första två frågor du relaterar till?

Det gör ju ingen skillnad på vilket konto pengarna sitter. Jag kan också ta ut pengar på banken i Grekland från mitt svenska konto om jag vill. Bara att knalla in på banken. Din frågeställning ser ju ut som om bankerna skulle göra skillnad på "vems" pengarna är, dessutom är det inte kontantbrist i bankomaten som eventuellt blir det stora problemet, det blir i så fall kontantbrist oavsett bankkontouttag eller bankomatuttag.

Kan tyvärr inte förklara tydligare än så här.

AndersK
2012-06-17, 15:28
Nyss hemkommen från ett antal öar och kan nara konstatera att det inte är några problem att ta ut kontanter ur bankomater.
Forex påpekade/rekommenderade (ja - vad ni vill) att man bör växla in belopp som täcker hela resans löpande kostnader. Avstod detta och "tjänade" därmed ca. 0.50 skr per euro. Förefaller lite, men vad anledning har vi att skänka detta belopp till Forex? Tidigare tillit till Forex har fått en rejäl naggning i kanten!
Tydligen utgår Forex från resenärers erfarenheter när de de lämnar sin information. Min erfarenhet ska förmedlas!
Anders

Hellen
2012-06-18, 15:06
det kan man fråga sej. Sen jag började fråga om saker som överföringar så har det haglat in med olika svar och komentarer men jag har insett att dom flesta som kommer med komentarer och gliringar inte ens är bofasta där utan mest turister m.a.o Svenssons som är på semester och skriker bara det fattas en krona i plånboken så jag håller med dej fullt ut hjärtat.

Tanken har aldrig slagit dig att det är hur du formulerar dina frågor och påståenden?
Jag kan inte förstå hur svaren kan tolkas som om det gör något om det fattas en krona, det är dina egna tolkningar...

Greekfamily
2012-06-18, 19:48
Vad jag menar är att Svensson gnäller över en krona hit eller dit, ta txm en överföring från Sverige till Grekland! Om det kostar 1 euro eller 7 euro har väl inte så stor betydelse. Om det var mera kan jag förstå om man reagerar.Svensson är det folk som sitter och klagar i Sverige i det tysta men i större krettsar så är dom tysta och det är inget illa menat.
Jag har fått svar av många angående mina frågor men när jag studerat dom närmare och fått mera informaton från säkra källor så är det inte hälften av vad folk har sagt.
Du har väl hört historien om fjädern som blev en höna hjärtat. Ett bra exempel är överföringarna mellan konton från Sverige där jag fått olika bud på vad det kostar som jag frågade och undrade.
Det var allt från ingen ting till 1-20 euro i avgifter viket inte stämmer alls utom ett nämligen (gratis).
Jag har Nordea och frugan har SEB och båda svarar att det är gratis om man för över från ett av sina konton i Sverige till ett av sina konton i Grekland under förutsättning att man fyller i swift och bic uppgifterna och klickar i för normal överföring.
Jag förutsåg bara att om man lämnar ett svar att man håller sej till verkligheten för att undvika missförstånd vilket kan verka lite som man inte har alla hästarna hemma.
Ha det gott och trevlig midsommar.bye_bye

Tom
2012-06-18, 20:59
??????:cool:
Läst men inte förstått !
/ Tom

MickeKöping
2012-06-18, 21:10
??????:cool:
Läst men inte förstått !
/ Tom

Tråden handlar ju om Forex och deras marknadsföring som bygger på greklandsresenärernas obefogade rädsla att stå utan pengar på semestern. Allt annat är OT :rolleyes:

Tom
2012-06-18, 21:21
Jovisst !

Men jag förstod ej "Grekfamiljes" inlägg !

Minikrav : skriv så alla fattar !

/ Tom som kanske fattar trögt ?

Hellen
2012-06-18, 21:42

Om det är till någon tröst så är vi fler flabb_flab

Tom
2012-06-18, 21:46
Greekfamily;Svensson är det folk som sitter och klagar i Sverige i det tysta men i större krettsar så är dom tysta och det är inget illa menat.
Jag har fått svar av många angående mina frågor men när jag studerat dom närmare och fått mera informaton från säkra källor så är det inte hälften av vad folk har sagt.
Du har väl hört historien om fjädern som blev en höna hjärtat.

????
/Tom

MickeKöping
2012-06-18, 23:33
Jovisst !

Men jag förstod ej "Grekfamiljes" inlägg !

Minikrav : skriv så alla fattar !

Det gjorde inte jag heller, men med tanke på att det är OT så väljer jag att inte försöka förstå.
Ställer man frågan vad och varför om inläggen så kanske vissa inlägg bör förbli obesvarade.

Hellen
2012-06-19, 07:04
Det gjorde inte jag heller, men med tanke på att det är OT så väljer jag att inte försöka förstå.
Ställer man frågan vad och varför om inläggen så kanske vissa inlägg bör förbli obesvarade.

Du har en poäng i det. Tyvärr har jag svårt att låta direkta felaktigheter stå oemotsagda :)

Hellen
2012-06-19, 16:27
Nu, jag vet inte fr.o.m när, har Forex ändrat sin formulering även på hemsidan

http://www.forex.se/Valuta/Information-om-Grekland/

Tidigare stod det att det "har blivit svårare"

Innebär det att Forex kunder nu har ändrat uppfattning? flabb_flab

Hasse
2012-06-19, 16:44
"Däremot kan det vara svårare att betala med kort och få tag på kontanter. Därför uppmanas alla resenärer som ska njuta av Grekland i sommar att växla extra mycket kontanter inför semester­äventyret."

Direkt citerad, den viktiga delen av annonsen Forex har haft en tid. Det står i första meningen att det kan vara svårare. Det står inte är vilket hade varit ett felaktigt ord. Forex kunder berättar att de haft svårigheter med pengahantering i Grekland. Kalimera´s kunniga medlemmar berättar att det inte har varit några svårigheter alls. Då är det upp till var och en vilka man vill tro på.

Och Forex talar i sin annons att de vill att deras kunder kommer till dem och växlar extra mycket kontanter.

Jag ser inget som helst fel i denna annons existerande och inte heller att de vill att kunderna kommer till dem. Tämligen normal marknadsföring av något som alla behöver under sin resa.

Hellen
2012-06-19, 16:52
Tidigare formuleringen i informationsrutan/annonsen på deras hemsida var
"det har blivit svårare"
Nu står det att det "kan vara svårt", skillnaden i formuleringen är stor.

Jag ser ingen som helst skillnad i "det har blivit svårare" eller "det är svårare"
det är bara tempusskillnad.

Bra att de tar åt sig av kritiken tycker jag.

Charleston
2012-06-19, 16:55
Jag ser inget som helst fel i denna annons existerande och inte heller att de vill att kunderna kommer till dem. Tämligen normal marknadsföring av något som alla behöver under sin resa.
/ Hasse

Men extremt osmakligt och osympatiskt! Det driver ju dessutom på hela inställningen att ingenting fungerar i Grekland, vilket ju är helt fel. Åtminstone för oss turister. Färjorna går, tavernorna är öppna, bankomaterna har pengar, etc.. Precis som tidigare. Med följd att potentiella besökare drar sej för att åka dit överhuvudtaget. Och jag tror inte ett skit på att en massa folk har sprungit till Forex efter sin utlandssemester, för att berätta att dom inte fått ut några pengar ur bankomaterna. Vad jag har sett, så är det ingen här på Kalimera som har haft några problem med detta den senaste tiden. Och vi är väl ändå en hyfsat bra referensgrupp. Jag tror helt enkelt att Forex tar chansen, nu när det skrivs så mycket om Grekland. Tror inte dom har nåt faktaunderlag alls (från sina "kunder"). Att sen korten inte fungerar som betalning på många ställen i Grekland är ju inget nytt, utan bara som det alltid har varit.

Hasse
2012-06-19, 17:14
Det driver ju dessutom på hela inställningen att ingenting fungerar i Grekland, vilket ju är helt fel.
Har något i deras marknadsföring påstått att så är/har varit fallet?

Och jag tror inte ett skit på att en massa folk har sprungit till Forex efter sin utlandssemester, för att berätta att dom inte fått ut några pengar ur bankomaterna.
Den bedömningen får stå för dig, du påstår alltså på fullt allvar att Forex drar lögner offentligt?

Tror inte dom har nåt faktaunderlag alls (från sina "kunder"). [/quote]
Även denna bedömning får stå för dig.

Eller är det bara lite obekvämt att någon i den här tråden har en helt annan uppfattning än du själv?

laero
2012-06-19, 17:25
Jag berättade idag vid fikabordet på jobbet att jag bokat resa till Kreta. Den omedelbara reaktionen från 4-5 personer blev "då måste du ha med dig mycket kontanter". Inget jag sa kunde sedan få dem att tro annat än att bara en idiot åker utan kontanter "eftersom bankomaterna inte funkar".
Konstigt vilket genomslag detta rykte fått hos Svenssons.

Lars

Louisa
2012-06-19, 18:29
Man kan inte saga att Forex inte lurar sina sina kunder nar de skriver att "det kan vara svarare att betala med kort och fa tag pa kontanter" och t.o.m sager samma sak till Greklandsresenarer som kommer till Forex for o vaxla. Aven om de sager "kan vara svart" sa betonar de ju bara detta for Grekland och inte for andra lander, vilket ger en kansla att det ar extra svart att fa tag pa kontanter i just Grekland.

Kan tanka mig att manga i Sverige tror pa Forex just for att det funnits i manga ar och inte brukar vara ett foretag som lurar sina kunder. Kanns nastan som att det skulle hora till staten eller nat, men det gor det ju inte.

Kanske det inte gar sa bra for Forex de sista aren? Jag vet inte, bara en tanke. De maste val ha mindre kunder nu sen det blev lattare att betala med kort i andra lander och Visa och ta ut de kontanter man vill ha pa plats fran bankomater. Kanske de ar lite desperata?

Tycker iallafall synd om alla de som trott pa Forex och vaxlat extra mycket pengar hos dem, nar de sen kommer ner till Grekland och ser att allt rullar pa som vanligt och att det inte finns nagra problem, da kan det inte kannas sa roligt. Och lite lurad kommer man nog allt kanna sig. Spar darfor att Forex i langden kommer forlora pa detta trick da manga lurade efter detta kanske slutar anvanda Forex.

Kalimera
2012-06-19, 18:59
Det var någon som nämnde en artikel i GP angående Forex annonser. Är det någon som har en länk till artikeln, eller som kan berätta vad som stod där?

Hellen
2012-06-19, 19:11
Det var någon som nämnde en artikel i GP angående Forex annonser. Är det någon som har en länk till artikeln, eller som kan berätta vad som stod där?

Jag är inte helt säker, kanske var det denna artikel?

Den handlar visserligen inte om Forex annoser

http://www.gp.se/resor/1.978736-skaffa-pengakoll-infor-resan

Hasse
2012-06-19, 19:11
Känns som att det är denna artikel.

http://www.gp.se/resor/1.958739-greklandsturister-far-ladda-med-cash

Kalimera
2012-06-19, 19:34
Tack för länkarna. Tyvärr är ingen av dem daterade, de står bara när de är uppdaterade, inte när det publicerades första gången.

EDIT: Charleston skrev så här i tråden om "Kontanter":

Jag mejlade även den journalist som skrev en artikel i GP i helgen och som använde en snubbe på Forex som nån slags expert. Hon verkade i alla fall tacksam att jag beskrev hur Forex arbetar (fast man tycker ju att liiite research borde väl ingå innan man skriver en sån artikel).

Det är den artikeln jag tänkte på.

Hellen
2012-06-19, 19:58
Den jag länkade till är från helgen, den 17 juni, skriven av en kvinna, det var därför jag trodde det var den :D

Uppdateringen låses på det datum den är skriven på, läser man den samma dag som den är skriven så står det ett klockslag där istället.

Charleston
2012-06-20, 10:14
Det var den artikeln som Hellen länkade till som jag svarade på. Upptäckte dock nu att den inte är identisk (fast snarlik) med den som publicerades i pappers-gp i lördags (16/6). Därtill författad av en annan person. Det var alltså pappersvarianten jag reagerade på i helgen och letade i måndags upp en helgartikel på web-gp och trodde det var samma och skickade till den som skrivit den. Nu har jag emellertid även skickat en kopia till författaren av den som stod i pappers-gp. Fast just den varianten kan jag alltså inte hitta på web-gp. Hänger ni med?
Jag vet inte, jag kanske ser spöken (och ingen jättemörk skugga över de som står som författare till artiklarna), men jag vet ju att det förekommer att diverse företag och pr-firmor "planterar" olika till synes oberoende och seriösa artiklar i dagspress och annan media och får det att se ut som en objektiv artikel (vad nu det betyder, jag tror inte det existerar något som en hundraprocentigt objektiv tidningsartikel, möjligtvis resultatbörsen i sportdelen, men det kan väl knappast klassas som artikel).
Den artikel Hasse länkade till är ju också lite lik, fast ett par veckor äldre. Och lite mer balanserad, tycker jag.

Charleston
2012-06-20, 10:23
Har något i deras marknadsföring påstått att så är/har varit fallet?

Nej, men följden blir ju det

Och jag tror inte ett skit på att en massa folk har sprungit till Forex efter sin utlandssemester, för att berätta att dom inte fått ut några pengar ur bankomaterna.
Den bedömningen får stå för dig, du påstår alltså på fullt allvar att Forex drar lögner offentligt?

Ja, jag står för att jag TROR det är så. Och ja, jag tror Forex drar vad jag anser vara lögner offentligt (fast rent juridiskt har dom säkert ryggen fri). Det är ju i så fall knappast första gången ett stort företag kör med tveksamma marknadsföringsmetoder.

Tror inte dom har nåt faktaunderlag alls (från sina "kunder").
Även denna bedömning får stå för dig.

As above

Eller är det bara lite obekvämt att någon i den här tråden har en helt annan uppfattning än du själv?

Nej, tvärtom. Bara intressant.

Hellen
2012-06-20, 10:43
Det var den artikeln som Hellen länkade till som jag svarade på. Upptäckte dock nu att den inte är identisk (fast snarlik) med den som publicerades i pappers-gp i lördags (16/6). Därtill författad av en annan person. Det var alltså pappersvarianten jag reagerade på i helgen och letade i måndags upp en helgartikel på web-gp och trodde det var samma och skickade till den som skrivit den. Nu har jag emellertid även skickat en kopia till författaren av den som stod i pappers-gp. Fast just den varianten kan jag alltså inte hitta på web-gp. Hänger ni med?

I eftermiddag skall jag jämföra pappers-GP varianten med E-GP och Webb-GP, intressant om det är tre snarlika artiklar

// Helén- "vad vore livet utan lite detektivarbete" Ang_elx:D

Kalimera
2012-06-20, 19:10
I eftermiddag skall jag jämföra pappers-GP varianten med E-GP och Webb-GP, intressant om det är tre snarlika artiklar Det ska bli intressant att höra vad du kommer fram till. ;)

Hellen
2012-06-20, 20:18
Nope, jag gick bet.

Papperstidningen och E-GPs artikel är exakt lika dana och ser ut så här:

http://www.e-pages.dk/goteborgsposten/277/62/?query=Forex

Ser nu att den inte går att länka, jag släpper det Ang_elx:D

Kalimera
2012-06-20, 20:25
Ser nu att den inte går att länka, jag släpper detJag har några andra frågor som du kanske kan lösa, du som gillar detektivarbete. :cool: Men frågorna får jag nog vänta med till efter midsommar.

Hellen
2012-06-20, 20:35
Jag löser det mesta, fråga på bara :D

Cecilia
2012-06-27, 13:32
Forex får kritik nu även från charterbolagen.
Apollo funderar på att anmäla Forex till marknadsdomstolen ...

http://vagabond.se/Redaktionellt/Nyheter/Forex-kritiseras-for-Greklandsannonser/

Kalimera
2012-06-27, 13:53
Jag har låst den här tråden och hänvisar i stället till tråden om kontanter (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=279512).