handdator

Visa fullständig version : Santorini


inha
2006-02-01, 13:52
Frågor gällande Santorini:

1. Om man flyger direkt till Santorini vart på ön ligger flygplatsen?
2. Är det långt sedan till hamnen där båtarna går till andra öar?
3. Hur tar man sig bäst till hamnen?
4. Vilka sevärdheter på Santorini är ett måste att se?
5. Tipsa gärna om bra och billigt boende.
6. Hur lång tid tar det från Santorini till Ios med båt?

Tack på förhand! ;)

mvh Inha

CH
2006-02-02, 09:19
Hej

Det finns säkert de här som vet mer som Santorini än vad jag vet, men jag kan svara på några av dina frågor.

Flyplatsen ligger på södra sidan av Santorini, nära Kamari. Hamnen där båtarna går ifrån ligger på norra delen, men Santorini är inte så stort så det är inte så långt som det låter. Jag har för mig att det tar ca 20 minuter med taxi. Det är en brant serpentinväg ner till hamnen som också gör att det tar en liten stund att komma ner. Jag tror att det inte går bussar direkt till hamnen utan de går till Fira och sedan går bussen därifrån ner till båtarna.

CH

inha
2006-02-02, 12:26
Hej

Det finns säkert de här som vet mer som Santorini än vad jag vet, men jag kan svara på några av dina frågor.
CH
Tack så jätte mycket för informationen. bye_bye

Så vad jag förstår så om jag inte bokar transfer med typ apollo, ving etc så är det taxi som gäller till hamnen. Annars är det till Fira jag ska ta mig till om jag åker transfer med apoollo, ving etc.

/inha

Ia
2006-02-02, 13:39
Booker du transfer med flyselskapet ditt så står det guider og busser og tar i mot dere på flyplassen og kjører dere direkte ned til havnen eller til evt. hotel du har bestilt på Santorini.
Bestiller du ikke transfer så må du ta taxi ned til havnen på egenhånd. Noen ganger for dag går det buss inn til Fira og du kan ta buss derifra ned til havnen.... kronglete og nesten like dyrt om dere er flere.

Alternativt, det var det vi gjorde for to år siden, er å bestille hotell/overnatting hjemenifra. Da henter de deg gratis på flyplassen og kjører deg til hotellet, og kjører deg ned til havnen når dere skal videre fra øya. (husk bare å spør om det når dere bestiller)
Mener vi betalte 55 Euro for to rom (to voksne& to barn) for en natt og da var det inkludert frakten... + frokost :)

Transfer med Apollo koster vel rundt 100 kr pr. pers, kan ta mye taxi for de penga... ;)

Ia_B-anana

inha
2006-02-03, 08:24
Transfer med Apollo koster vel rundt 100 kr pr. pers, kan ta mye taxi for de penga... ;)
Ia_B-anana
Tack Ia för information! bye_bye Värt verkligen att tänka på de olika alternativen.

Absolut för de 100 sek per person så kan man åka många ggr med taxi på öarna. :)

/inha

bjorn
2006-02-03, 17:08
Förra året (2005) kostade en taxi 15 euro från flyget till hamnen.Ett tips:åk inte med apollos båt mot Naxos,det är dels dyrare och tar längre tid än Blue Star.Några biljetter fick vi inte,ej heller tog dom reda på våra namn.Dumt av oss att åka,men man lär av sina dumheter.:mad: :mad:
bjorn

wilda
2006-02-03, 17:33
Ett tips:åk inte med apollos båt mot Naxos,det är dels dyrare och tar längre tid än Blue Star.bjorn

Är inte riktigt med... Har Apollo egna båtar från Santorini till Naxos? Jag trodde de bokade in sig på tex Blue Star, eller någon annan färjelinje för att transportera sina resenärer??

/anna

bjorn
2006-02-04, 11:14
Är inte riktigt med... Har Apollo egna båtar från Santorini till Naxos? Jag trodde de bokade in sig på tex Blue Star, eller någon annan färjelinje för att transportera sina resenärer??

/anna
Jar tror att båten heter Alexander eller ngt liknande.Iaf gick den samtidigt som Blue Star-båten men kom fram till Naxos 1/2 tim senare,20 euro fick vi betala,Blue Star tog 15 euro,vi kollade.En Apollo-guide övertalade oss att ´det är lika bra att åka med Apollo`.Dumma som vi var gjorde vi detta.
bjorn

Janérik
2006-02-04, 22:22
Jar tror att båten heter Alexander eller ngt liknande.Iaf gick den samtidigt som Blue Star-båten men kom fram till Naxos 1/2 tim senare,20 euro fick vi betala,Blue Star tog 15 euro,vi kollade.En Apollo-guide övertalade oss att ´det är lika bra att åka med Apollo`.Dumma som vi var gjorde vi detta.
bjorn

Jag är inte helt säker men jag tror att de gör så att om det är många som ska ha transfer så hyr de in en båt men om det är färre som ska ha transfer så skickar de med Blue Star. De tittar väl bara vad som blir billigare för gången.

Mvh Janérik

Ia
2006-02-05, 12:10
Apollo har egene båter fra Santorini til Naxos og det skal så og si være umulig å få bilett på den båten om man ikke har bestilt hjemenifra. De har rett og slett ikke lov av greske myndigheter pga. konkuransen. (slik ble iallefall jeg det fortalt av en guide) Men om den transfearen til Naxos koster 20 E. inkludert buss fra flyplassen + båt , så kan jo det bli rimligere enn taxi + Blue Star om dere er 4 personer.... Men det må som sagt bestilles hjemenifra.
Så om du fikk bli med, betalte 20 E og ikke fikk bilett så var det forde de ikke har biletter å selge..., hvem som fikk pengene er ikke godt å vite...?

Ia _B-anana

inha
2006-02-05, 16:57
suverän info om att apollo, ving, mfl har egna båtar. men kan komma billigare att själv beställa biljetter på sådana båtar så gör man ju det hellre. tycker att det är bra att veta att flygbyråerna har båtar också.

/Inha

Ia
2006-02-05, 18:46
De leier jo bare disse båtene da..., men det er klart bestiller man en charter til f.eks. Naxos , Paros så man man jo bli fulgt helt frem til reisemålet....og det lander jo ingen charterfly på disse øyene, heldigvis :)


Ia_B-anana