handdator

Visa fullständig version : Sista minuten Karpathos


pawik
2012-06-06, 10:41
Idag finns sista minuten 1 V till Karpathos torsdag 7/6.
799 från Göteborg.

Hotell finns från (studio i Regina 1V 1760).
Man blir lite sugen.

/pawik

Riitta
2012-06-06, 12:08
Man får magsår av sånt här:(:rolleyes: Kan ju inte åka nu när man knappt har kommit hem från förra resa:o Fast skulle gärna vilja:) Åk du pawik:D

Riittabye_bye

pawik
2012-06-06, 12:18
Jo så blev det.
799 för resan och 175€ för rum inklusive frukost på Regina 7 nätter.

Det blir väl ca 2350 SEK för resa och uppehälle.

Måste iväg till Forex och skaffa lite Euro.
:D:D:D


/pawik

Mikke
2012-06-07, 07:41
Grattis Pawik till ett fint rese-kap och kalo taxidi !!
Mikke

Stina87
2012-06-07, 12:12
Vi har också köpt en sistaminuten till Karpathos. 998:- per person ospecificerat. 2600:- för två personer inklusive mat på flyget och transport till hotellet. Mycket bra köp :) Det blir spännande och se vilket hotell vi hamnar på. Har aldrig varit på Karpathos men har läst endel på internet och dragit slutsatsen att efter vi har besökt ön så kommer vi nog vilja åka tillbaka igen och igen och igen (som så många andra):D.

Kalimera
2012-06-07, 12:34
Det är bara att gratulera till bra priser! klapp_klap

pawik
2012-06-07, 14:52
Första greksalladen slank ned lätt. Sitter på Limonaki och njuter och mobilar. Skall pallra mig tillbaka till Regina nu.
/pawik direkt från Pigadia.

Kalimera
2012-06-07, 16:31
Första greksalladen slank ned lätt. Sitter på Limonaki och njuter och mobilar. Redan! Här går det undan. :)

Lissi
2012-06-07, 17:48
Måste iväg till Forex och skaffa lite Euro.
:D:D:


/pawik

Va? Är Du rädd att det inte finns bankomater i Grekland???;)

Lissi

Mikke
2012-06-07, 21:54
Första greksalladen slank ned lätt. Sitter på Limonaki och njuter och mobilar. Skall pallra mig tillbaka till Regina nu.
/pawik direkt från Pigadia.

Detta låter fina fisken !!
Limanaki rustas upp lite från år till år...och vilket läge sen!!
Hälsa Sava ifrån mej nästa gång du är där.... :D
Mikke

3timesAg
2012-06-07, 22:00
Hej!
Vi åker till Karpathos på torsdag (dock fullbetalande...). Min fråga till er experter är om man oftast kan betala på restauranger med kort och om det finns en fungerande bankomat i Pigadia (eller flera).

Vi vill helst inte ta med hur mycket kontanter som helst.

Mikke
2012-06-08, 00:49
....betalat med kort har jag personligen aldrig gjort när jag käkat ute, men åtminstone fyra ATM/bankautomater vet jag att det finns i stan, så på den punkten är det ok.
Hare så trevligt på Karpathos !!
Mikke

pawik
2012-06-08, 14:34
Lissi:
Jo i Pigadia finns nog bankomater som funkar. Är väl lite knepig med detta.:D:D

Hittade ett erbjudande på 66€ för 6 dagar att hyra skoter. Slog till och har tillbringat dagen i Ahata. Börjar lite lätt och trappar sedan upp.:D. På vägen ned till Ahata dog plötsligt skotern. Jag hörde och misstänkte problem med tändningen. På strandtavernan fanns hjälp att få. Innehavaren hade tidigare varit skotermek. Han visade att tändstiftet gav inga gnistor. Lite mekande så fixade han det. Kostnad 0:-.
Nu sitter jag i Reginas lobby och laddar för Polen-Grekland.
HEJA GREKLANDklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap.

/pawik

Lissi
2012-06-08, 14:41
Låter så härligt!!!! Grekland håller vi på ikväll!!!klapp_klapklapp_klap

Lissi

sofia.niklas
2012-06-08, 17:24
Hej!
Vi åker till Karpathos på torsdag (dock fullbetalande...). Min fråga till er experter är om man oftast kan betala på restauranger med kort och om det finns en fungerande bankomat i Pigadia (eller flera).

Vi vill helst inte ta med hur mycket kontanter som helst.

Betalar ofta med kort på Krapathos stad (Pigadia) och det är inga som helst problem, Och ta ut pengar är heller inga problem, har aldrig haft med oss kontanter..
Trevlig resa!

Eva L
2012-06-08, 22:38
Känns som det var länge sen jag var i Grekland men vid sista resan för tre år sedan, dock inte till Karpathos där var det längre sen jag var, hade kortbetalningar defintivt inte blivit vanligt på tavernor och i mindre affärer.
Kontanter var det som gällde och jag har i princip aldrig sett några korttransaktioner på grekiska tavernor varken av greker eller av någon annan. Däremot har jag betalat med kort ex på Sara i Aten redan för 10 år sen.
Har jag rört mig på udda ställen eller har kortbetalningarna ökat markant de sista åren?

Eva

Hellen
2012-06-08, 22:44
Kontanter var det som gällde och jag har i princip aldrig sett några korttransaktioner på grekiska tavernor varken av greker eller av någon annan. Däremot har jag betalat med kort ex på Sara i Aten redan för 10 år sen.
Har jag rört mig på udda ställen eller har kortbetalningarna ökat markant de sista åren?

Eva

Jag vet inte vad som skulle vara udda ställen, men visst har det ökat med tavernor och boende som tar kort, senaste fem åren i alla fall.

Eva L
2012-06-09, 08:57
Jag vet inte vad som skulle vara udda ställen, men visst har det ökat med tavernor och boende som tar kort, senaste fem åren i alla fall.

Kanske för att jag inte frågat efter det då. Använder gärna kontanter utomlands. Känns som ett bra sätt att ha koll på både pengar och kort. Var 14 dagar på Lesbos sista resan och minns inte att jag såg annat än pengatransaktioner på tavernorna. Reste charter och boendet var betalt.

Resan innan var inte charter men pengarna för boendet var kontant då också och även vid ö-luffen året innan. Minns att ett par av boendeägarna stoppade pengabunten i jeansfickan och de hamnade väl i kassaskåpet sen eftersom det inte fanns någon bank på de små öarna Sikinos och Folegandros.
Inte vad jag såg i varjefall.

Eva

pawik
2012-06-09, 15:57
Hemma efter en dag på Kyra Panagia. Nerfarten dit är inte rolig.
Man skall ned 5-600 hundra höjdmeter. Asfalterat, men smal väg
och många kurvor.
Väl nere blir man riklig belönad.
Härlig strand, klart vatten, några studios och någon taverna.
Livet leker.

Hörde mig för här på Regina. Dom vill helst ha kontanter.

/pawik

RAN
2012-06-09, 19:58
Underbara Kyra Panagia. Vad jag längtar dit.

RAN bye_bye

Masse
2012-06-09, 23:46
Hemma efter en dag på Kyra Panagia. Nerfarten dit är inte rolig.
Man skall ned 5-600 hundra höjdmeter. Asfalterat, men smal väg
och många kurvor.
Väl nere blir man riklig belönad.
Härlig strand, klart vatten, några studios och någon taverna.
Livet leker.

Hörde mig för här på Regina. Dom vill helst ha kontanter.

/pawik

Tänk så olika vi är! Av många härliga saker med Karpathos så är det för oss Achata, Apella och Kyra Panagia, OCH RESAN DIT PÅ SCOOTER (!), som finns överst på listan. Jag tycker att turen på moppe nedför de här serpentinvägarna är helt fantastisk. Mycket vacker natur, härlig doft av pinjer och en magnifik utsikt ned mot stranden. Ibland säger man ju att det är inte målet som är det viktiga utan resan dit. I det här fallet så är det för oss bådadera. Tycker man att resan känns lite skrajset så är det ju bara till att lätta lite på gasen och njuta ännu mera av naturen.

:) Masse

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=725&pictureid=7099

pawik
2012-06-12, 15:43
Det går väl bra så länge det går bra :D:D.
Första dagen nästan nere vid Ahata tvärdog elän...
motorn. Jag stod också i telefonskugga så uthyraren
gick inte att nå.
Nu gick det att få hjälp av tavernaägaren på Ahata som
tidigare mekat med skotrar som yrke. Tändstiftet gav
inga gnistor (vilket jag misstänkt). Efter lite mixtrande
startade skotern ok iaf och jag tog mig hem på em.

Som sagt så länge det går bra och bromsvajrarna håller så...

/pawik

LottaB
2012-06-12, 20:32
Hemma efter en dag på Kyra Panagia. Nerfarten dit är inte rolig.
Man skall ned 5-600 hundra höjdmeter. Asfalterat, men smal väg
och många kurvor.
Väl nere blir man riklig belönad.
Härlig strand, klart vatten, några studios och någon taverna.
Livet leker.

Hörde mig för här på Regina. Dom vill helst ha kontanter.

/pawik

Hade tänkt åka till Kyra Panagia i år men är lite avskräckt nu. Går det ens att mötas två bilar på vägen? Åkte med som passagerare till Apella förra året och tyckte det var lite svettigt. Moppe är inget alternativ för mig då jag reser med barn.

Lotta

Kalimera
2012-06-13, 09:11
Hade tänkt åka till Kyra Panagia i år men är lite avskräckt nu. Går det ens att mötas två bilar på vägen? Åkte med som passagerare till Apella förra året och tyckte det var lite svettigt.Vägen till Apela är mycket kortare, men också smalare om jag inte minns fel. Vägen ner till Kyra Panagia tycker inte jag är speciellt läskig, ändå är jag höjdrädd. Men jag har endast kört moped ner, jag kanske skulle ogilla färden om jag åkte bil.

pawik
2012-06-13, 16:35
Hade tänkt åka till Kyra Panagia i år men är lite avskräckt nu. Går det ens att mötas två bilar på vägen? Åkte med som passagerare till Apella förra året och tyckte det var lite svettigt. Moppe är inget alternativ för mig då jag reser med barn.

Lotta

Förlåt om jag skrämdes. Så farligt är det inte. Var där idag också.
Förra gången vi var på K var min fru med. Då ville vi inte åka ned
till Kyra P. I år är jag ensam. Då är det ju lättare. Nerfarterna till
Ahata, Kyra Panigia och Apella är alla asfalterade hela vägen ned.

Nerfarten till K P tar ca 10 minuter för mig (försiktig pensionär).
Vägen är för det mesta bred. På en del ställen lite smalare. En
försiktig förare med sunt förnuft klarar det lätt.

Nere vid stranden finns flera tavernor. För tre dagar sean valde jag No. 1
som ligger till höger när man står med ryggen mot havet.
Idag valde jag Olympus Garden som ligger uppe till vänster med ryggen mot
havet. Den var bättre och lite billigare.

Problemet idag var inte nedfarten det var värmen:D:D:D.
Här är dryga 35 och har så varit sedan i torsdags.

Anledningen till att jag inte åkte till Apella idag är att det är lite längre.

Lyckat till.

/pawik

LottaB
2012-06-13, 17:18
Tack för svar och information! Låter som vi nog vågar oss på att åka ner till Kyra Panagia trots allt. Vi räknar dagarna till avfärd, åker nästa torsdag och vi längtar!

Lotta bye_bye

seaside
2012-06-13, 20:18
Det är en vacker upplevelse att åka ner till Kyra. Har åkt ner många gånger med scooter och det är inga problem. Kör i er egen takt och stanna ibland och njut av utsikten och naturen.
Vill man åka smala och kringelkrokar väg så är det upp på bergen det gäller. Det går också bra om man tar det lugnt.
Trafiken på Karpathos är mycket lugn och vägarna är bra. Men finns bara två mackar så planera tankningen.
30 augusti bär det iväg.
Seaside