handdator

Visa fullständig version : Sougia, Loutro eller Chora Sfakion?


Orust-Tobbe
2012-06-04, 15:09
Halloj! Vilken by är att föredra för några sköna dagars slappande. Samariaravinsvandring ingår i planerna kan man säga. :)

Arne
2012-06-04, 15:43
Alla trenne angivna alternativ är perfekta. Det är bara att välja och vraka. Men, om jag ska avgiva en rekommendation, då får det nog bli Loutro ändå.

Arne

Kalimera
2012-06-04, 19:45
Jag skulle i valt Loutro i första hand, Chora Sfakion i andra och Sougia i tredje hand.

Rolf
2012-06-04, 20:47
Håller med er, jag åker själv till Loutro om 10 dagar, återvänder i år igen för att njuta och koppla av i den lilla viken helt fantastiskt!
Hoppas att du får vila dina trötta fötter efter vandringen i Samararavinen, skulle du vilja vandra mer så finns det möjlighet här också.
Rolf

Ninette
2012-06-04, 23:00
Jeg har vært i alle disse tre små landsbyene, og har min klare favoritt. Men stedene er noe forskjellige, og jeg undrer på hva du ønsker ut av ferien?

Bare slaraffenliv på stranden? Eller litt mer liv og røre?

Stranden i Loutro er ikke veldig mye å skryte av, men går du tre kilometer østover, kommer du til den vakre Sweet Water Beach, og tre kilometer østover kommmer du til Marmara, en liten idyllisk strand. Loutro er også perfekt dersom du ønsker å gå fotturer (korte eller lange) i fjellet.

Midt i Sougia er det en lang og flott badestrand. Her er det også mulig å gå til Lissos for å bade, en tur på 1,5 timer.

Den store forskjellen på Sougia og Loutro, slik som jeg ser det, er at det i Sougia bor en del fastboende, det er i mye større grad et levende og dynamisk samfunn enn Loutro, der det bare er åtte personer som bor året rundt. Loutro er en virkelig idyll, men på et vis mer kommersialisert enn for eksempel Sougia.

Hvis du ønsker å ta helt med ro og liker å lese bøker eller gå på tur, kan du trygt velge Loutro. Vil du litt mer rom og liv rundt deg, bør du velge Sougia.

Verken Sougia eller Loutro har minibank per i dag. Det jobbes for å få drift i minibanken i Sougia, men det er usikkert om det kommer i orden i sommer. Ta derfor med kontanter!

yannis
2012-06-05, 05:56
Att välja mellan Loutro, Souga eller Chora Sfakia är nästan ett omöjligt val.

Har ni gått Samariaravinen (vilket jag inte skulle göra) och vill vila ut är Loutro det det naturliga valet. Trots att byn numer är uppbyggt på turism känns det inte kommersiellt, tycker jag. Den godaste maten i hela Grekland har jag ätit där, och alla tavernor har samma standard.
Sysselsättning: Titta på herden uppe i berget som vaktat sina getter. Och det är lätt att komma i samspråk med andra turister om man vill det.

Chora Sfakia: Ganska dött på vintern, men charmigt på somrarna. Ofta får man se kretensare som fortfarande använder sina folkdräkter till vardags. Det finns apotek, bankomat och en hel del andra faciliteter.
Sysselsättning: Titta på horderna av turister som kommer med färjan från Samariaravinen och går till sina respektive bussar en gång per dag. Three Brothers har nedanför sin taverna en liten (konstgjord) sandstrand, som är ett bra badställe. Här i byn kan man känna historiens vingslag från krigen.

Souga: Bra badställe med lång strand. Många tar logi på stranden i hängmattor eller tält.
Sevärdhet: Befolkningen har ansträngt sig på att göra byn grönskande och blommande.

Jag skulle välja som Kalimera. Loutro är verkligen en by att BARA VARA och att inte göra någonting.

Men alla 3 byarna har sin egen, genuina charm.

Birgitta.

mouche
2012-06-05, 07:08
Og hvorfor ikke kombinere f.eks Loutro og Sfakia? Skal man gå Samariravinen så kan man jo også gå mellom disse to stedene. Når man kommer fra Sfakia og retning Loutro og skal ned til Sweetwater Beach (som vel er nudiststrand?) så går det en sti som mange synes er litt for brant (heter det ikke så på svensk - bratt på norsk), men har ikke hørt at det skjer noen ulykker der så kanskje mere en mental barriere.
Har en sønn med sin samboer på besøk og de skal over fjellet til Sfakia idag på dagstur.

23 grader og 40% fuktighet med svak bris nå klokken 8 på morgenen, bare helt skjønt her (på Kreta)!

Orust-Tobbe
2012-06-19, 21:38
Och så här blev det: efter fyra ljuvliga nätter hos den fantastiske Giorgos Alexandrakis på Casa de l'Amore i Chania så har vi nu åkt till Paleochora och bor några nätter hos den fantastiskt trevliga Nektarina nästan längst österut vid stenstranden. Här kommer vi att stortrivas. Sen blir det Sougia några dagar innan vi avslutar med att bo hos Giorgos i Chania sista natten innan vi flyger hem igen.

Orust-Tobbe
2012-06-20, 11:44
Det blev fel på väderstrecken på nåt vis... Vi bor på Adamas Rooms hos den vänliga Nektarina vid den sydliga även av stenstranden och inget annat... Bra som tusan!!

Kalimera
2012-06-20, 13:09
Och så här blev det: efter fyra ljuvliga nätter hos den fantastiske Giorgos Alexandrakis på Casa de l'Amore i Chania såVisst är han en fantastisk person! Roligt att ni trivdes där, och att ni har det bra även i Paleochora.