handdator

Visa fullständig version : Båt och boende Tilos


Kalypso
2012-06-02, 14:37
Sitter här i regn och kyla och drömmer om Grekland. Är lite begränsad i sommar och har kommit fram till att en flygstol till Rhodos i början på juli för vidare resa till Tilos kanske skulle funka.

Men har så klart lite frågor:

Kommer fram sent så jag vill gärna ha tips på trevligt boende nära hamnen på Rhodos för att kunna ta en tidig båt till Tilos nästa morgon.

Hur ofta går båtarna, är det olika typer av båtar, förslag på tidig måndagsbåt?

Har kollat runt lite här efter tips på boende men det verkar som nästan alla hotell som nämns här "charterhotell", inget fel med det de ser jättemysiga ut och det kanske slutar med ett av dom, men för att inte missa något guldkorn undrar jag om någon har tips på annat billigt och bra boende. Jag vill gärna ha havsutsikt från min balkong, det är liksom halva grejen tycker jag, att bara sitta och titta ut över vattnet.......längtar :-)

Kalypso

Annki
2012-06-02, 15:22
Här hittar du turlista för båtarna Rhodos-Tilos, som uppdateras dagligen:
http://www.tilos-travel.com/tilos_ferry_schedules.php
På måndag morgon blir det med största sannolikhet Sea Star 9.00 som gäller. Sea Star går från Mandrakihamnen och tar ca. 1.5 timmar till Tilos.

Du kommer att få det underbart på Tilos!
Ann-Kristin bye_bye

Kalypso
2012-06-05, 07:43
Tack Annki! Hur pålitliga är båtarna från Tilos till Rhodos. Jag kommer att flyga hem sent en söndag kväll, vågar man då lita på att man tar sig till Rhodos på söndag eller bör man åka dit redan på lördag?
När jag varit på Amorgos t ex så har båtarna ibland varit inställda p g a blåst?

Bluesea
2012-06-05, 08:23
Vi brukar på från Tilos dagen innan avresan, både pga av risk för dåligt väder men kanske framför allt om det skulle bli strejker. När det gäller boemde brukar vi antingen bo på Annas med en fantastisk utsikt eller på Blue Sky nere vid hamnen som har AC och där man sitter på balkongen och kollar när färjorna lägger till. Klart kul skådespel.

Annki
2012-06-05, 08:40
Tack Annki! Hur pålitliga är båtarna från Tilos till Rhodos. Jag kommer att flyga hem sent en söndag kväll, vågar man då lita på att man tar sig till Rhodos på söndag eller bör man åka dit redan på lördag?
Det ska mycket till innan båtarna blir inställda, jag har varit många gånger på Tilos och det har aldrig hänt mig. Även den stora Blue Star Diagoras går ju på söndagar. Stefanakis, som har kontoret vid hamnen där du köper biljett, har bra koll. Är det osäkert väder så gå dit i god tid, han vet alltid.
Jag har alltid åkt med Sea Star söndag morgon eller em. beroende på när planet gått, och det tror jag du kommer att kunna göra också.

När det gäller ev. strejker som Bluesea nämner, så omfattas aldrig Sea Star av dem, eftersom det är kommunens egen båt.

Ann-Kristin bye_bye

Kalimera
2012-06-05, 09:21
Jag har alltid åkt med Sea Star söndag morgon eller em. beroende på när planet gått, och det tror jag du kommer att kunna göra också.
Jag brukar också ta morgonbåten (Sea Star) till Rhodos. Planet brukar gå från Rhodos mellan 12-13, och det är inga problem att hinna med.

MortenOSlash
2012-06-05, 19:18
Jag brukar också ta morgonbåten (Sea Star) till Rhodos. Planet brukar gå från Rhodos mellan 12-13, och det är inga problem att hinna med.

Både Apollo og Ving sender sine gjester med morgonbåten på søndag for å nå fly som går tidsrommet kl 13-17. Det medfører vanlegvis mange, lange og varme timar å vente på flyplassen, som for øvrig er dårleg utstyrt med serveringsstader.

Kalypso
2012-06-06, 21:29
Tack för alla svar, det verkar inte finnas någon anledning att oroa sig för båten. Mitt plan går inte förrän vid midnatt så det blir nog en eftermiddag i Rhodos stad. Vet ni om det finns någon bagageförvaring i hamnen? Kanske kan man se sig om i Gamla Stan, har aldrig varit på Rhodos förut.

Annki
2012-06-07, 09:05
Tack för alla svar, det verkar inte finnas någon anledning att oroa sig för båten. Mitt plan går inte förrän vid midnatt så det blir nog en eftermiddag i Rhodos stad. Vet ni om det finns någon bagageförvaring i hamnen? Kanske kan man se sig om i Gamla Stan, har aldrig varit på Rhodos förut.Jag tror inte att det finns någon bagageförvaring på Rhodos, tyvärr. Men ofta kör Sea Star även en tur 19.30 på söndagarna i högsäsong, kolla upp det med Stefanakis. Då är du framme på Rhodos ca. 21.00, och slipper så lång väntan.

Ann-Kristin bye_bye

Tom
2012-06-07, 09:25
Tack för alla svar, det verkar inte finnas någon anledning att oroa sig för båten. Mitt plan går inte förrän vid midnatt så det blir nog en eftermiddag i Rhodos stad. Vet ni om det finns någon bagageförvaring i hamnen? Kanske kan man se sig om i Gamla Stan, har aldrig varit på Rhodos förut.

Hej !
Vi tog Blue Star kl 11,00 i Söndags från Tilos . Var på Rhodos vid halvtvå. Tog taxi från stora hamnen där B Star lägger till , in till busshållplatsen (5euro) .
Intill ligger Nea Agora (ett torgomr) där det bl.a ligger flera tavernor, frågade om dom kunde förvara bagaget mot att vi åt lunch där. -No Problem !.... blev svaret . Återvände sen vid 19,00-tiden och åt middag,fick bagaget och tog bussen till Flygplatsen kl 20,00 . ( Vi hade avgång 23,05.)
/ Tom