handdator

Visa fullständig version : Betala med kort på Koufonissi


marmar
2012-06-01, 12:15
Hej!
Det har ju pratats en del på sista tiden om hur banker/bakomater komer att fungera i Grekland i sommar, men bortsett från den frågan:

I vilken omfattning kan man använda betalkort på koufonissi? På restauranter och för att betala boende?
/maria

Kalimera
2012-06-01, 14:23
I vilken omfattning kan man använda betalkort på koufonissi? På restauranter och för att betala boende?På "större" hotell kan du säkert betala med kort, men på de mindre familjeägda är det nog inte troligt. Jag har inte sett det i alla fall. Har heller inte kunnat betala med kort på någon restaurang. Men det kan finnas sådana där det går. Det finns en bankomat.

Eva L
2012-06-01, 14:29
Jag tycker inte at ni ska lita varken till att ni kan ta ut pengar eller betala med kort och det har inte med den aktuella krisen som kan förvärra läget att göra. Bankomaten kan krångla av många anledningar så den som ska besöka riktigt smö öar med en eller par automater bör nog ha en liten reservkassa till hands.

Eva

marmar
2012-06-01, 23:09
Tack!

LG
2012-06-01, 23:13
Hej!
I vilken omfattning kan man använda betalkort på koufonissi? På restauranter och för att betala boende?
/maria

Jag har lyckats betala med kort hos silversmeden på Koufonissi, men det är faktiskt också det enda stället på den ön som jag lyckats med det. Andra butiker, boende och tavernor har alltid velat ha kontanter. Bankomaten som finns på ön har aldrig krånglat under de år vi varit där, men trotts det så har jag alltid med mig en buffert med kontanter. Bara för om.

Det är f.ö en fantastisk ö!

/ LG

Janérik
2012-06-02, 00:08
Jag har lyckats betala med kort hos silversmeden på Koufonissi, men det är faktiskt också det enda stället på den ön som jag lyckats med det. Andra butiker, boende och tavernor har alltid velat ha kontanter. Bankomaten som finns på ön har aldrig krånglat under de år vi varit där, men trotts det så har jag alltid med mig en buffert med kontanter. Bara för om.

Det är f.ö en fantastisk ö!

/ LG
Lustigt att jag också tänkte på silversmeden. Vi var på Koufonissi för många år sedan, typ 1998 eller nånting och då var silversmeden den enda på hela ön som tog emot kort, det fanns ingen bankomat heller på ön och vad jag minns fanns det ingen möjlighet att ta ut pengar, det enda som fanns var ett ställe (posten?) där det gick att växla pengar men det går väl knappast att göra det där nu.
Men detta var som sagt för evigheter sedan så läget är ett annat nu.

Mvh Janérik (blev lite nostalgisk)

våga
2012-06-05, 18:12
Pengarna tar ofta slut i bankomaten, och de som ska fylla på kommer resande med båt från bank på större ö, så ta med kontanter så att ni klarar er. Stöldrisken på ön är minimal!
Våga

friss
2012-06-06, 17:08
Hej!!
Sist vi var på Koufonissi tog pengarna slut i bankomaten i 2-3 dagar, så vi gick typ runt i alla affärer och restauranger för att höra om någon tog kort, men inte en enda..Som tur var fick vi krita på en restaurang vi varit på innan, så det blev en bra kväll:)..Se till att ha kontanter när ni åker dit..