handdator

Visa fullständig version : Hur är det med sommarjobb osv i Grekland när man är 18-19 år??


martinifk
2006-01-31, 19:05
Jag har en hel del funderingar om hur det är med sommarjobb efter gymnasiet när man är i 18-19 års åldern är det lätt/svårt??
och tas svenska ungdomar imot vänligt i Grekland (jag har hört att "vi" har ett gott rykte där nere) och om det finns någon med erfarenhet av sommarjobb i Grekland skriv mer än gärna till mig!!!
När jag ska till Kreta och Samos i sommar ska jag så klart ta tillfället i akt och höra mig för där men det vore kul och få lite info om hur det fungerar.
Själva sommarjobbet spelar ingen större roll vad det är, det viktigaste är att det är i Grekland!!!!!flabb_flab

MVH Martin som hoppas på många svar....klapp_klap

martinifk
2006-02-07, 19:55
Ingen som vet något om det:( :( :( :( :( :( :( :( :(

Martinifksnyft_drop

Kikh
2006-02-07, 20:56
Jag vet massor:D Tyvärr hinner jag inte svara mer i kväll, men påminn mig gärna. Jag "sommarjobbar" fortfarande trots att jag är över 40 och mina barn började redan i 14 och 16 års ålder jobba när vi är där nere. Tufft och dåligt betalt är det vanligaste, sen beror det på personliga krav och önskemål vad man tycker. Som sagt var...Påminn mig gärna!

Eva L
2006-02-07, 21:38
Min dotter har jobbat några säsonger i Grekland men det är nu några år sedan
och jag tror inte att hon läser kalimera längre. Hon har även blivit erbjuden jobb under de senaste åren men av lite olika anledningar har hon inte tagit de jobben. Hårt arbete är det i varje fall 6-7 dagar per vecka. Fördel för den som är grekisktalande som hon var de sista säsongerna. Bäst att söka på plats och bilda sig en egen uppfattning.

Eva

Alex89
2006-02-08, 14:38
Man don't worry:) det beror på vad du vill jobba med ,vissa saker är det lättare att få jobb , andra inte.

martinifk
2006-02-09, 20:07
Tror nog det kommer bli tidigare nu när jag tänker efter_B-anana _B-anana _B-anana

Martinflabb_flab

Kikh
2006-02-09, 21:32
[quote=martinifk]Jag har en hel del funderingar om hur det är med sommarjobb efter gymnasiet när man är i 18-19 års åldern är det lätt/svårt??

Hej igen Martin!

Nu ska vi se.... Du kan söka jobb från Sverige genom att annonsera på div. sajter (jag har de flesta om du är intresserad), men enklast är att vara på plats i början av säsongen och söka "live". Många knackar dörr, kollar med andra sommarjobbare och frågar ALLA de möter. Många butiker och barer sätter lappar i fönstret med "staff wanted", tyvärr har tjejer företräde i de flesta fall men chansen finns trots allt. Ett bra tips är att antingen köpa en 2-veckors charter i mitten/slutet av Maj eller se till att du har råd att hyra boende tills du hittar jobb. Jag tror att charter blir billigare i längden och du har någonstans att sova.

Vilka jobb kan du då förväntas få? Ja, vad kan du sen tidigare?
-Servitörjobb brukar det krylla av och de är ofta rätt hyfsat betalda även för nybörjare. Du kanske kan äta på jobbet och få behålla dricksen själv.
Räkna med långa skift! 9-13 timmar är inte ovanligt. Ca 20-25 euro per skift + ev. dricks.
-Biljettutdelare för restauranger, klubbar eller utflyktsarrangörer. Jobbar du för en restaurang kan du få äta gratis och du får massor med tid över för...fler jobb... Vanligt med 20 euro för 4 timmars jobb.
- Uthyrare av ex. paragliding eller liknande. Toppjobb på stranden, utan mat dock. Jag vet INTE vad man tjänar.

Ju fler gånger du jobbar på en ort desto bättre jobb blir du erbjuden (om du är duktig och jobbar hårt) men räkna med att slita hårt, ca 9 tim/dag 7 dagar i veckan, för svältlön. Det är inte pengarna som får mig att åka tillbaks varje sommar, det är människorna och landet:D

Jobb finns som sagt i massor, men att få något annat än svartjobb är svårt och att få betalt för jobbet kan vara omöjligt. Om du är medlem i A-kassan har du som EU-medborgare rätt att söka jobb utomlands i 3 månader med svensk A-kassa. Man ansöker bara om ett E303 intyg på Försäkringskassan innan man åker. Hittar man inget jobb måste man vara tillbaka och inskriven på AF innan det löper ut.

Att få ut A-kassa i Grekland (åtminstone Chania) är näst intill omöjligt och kräver:

1. Tålamod
2. Tolk
3. Tolk, tålamod och fotriktiga skor
4. Envishet
5. Tålamod, tolk, envishet, massor med jävlaranamma och ett STORT leende.

FÖRST besöker man OAED (AF) och skriver in sig där. Där får du ett litet häfte (stämpelkort) och uppmaningen att komma tillbaks någon vecka senare. När du väl kommer tillbaks får du veta att du skulle på ett annat kontor, där de handlägger A-kassan. Hittar du dit får du troligen veta att du måste komma tillbaks senare, med ytterligare stämplar....När du väl får DERAS stämpel är det upp till banken att ge dig pengarna. Det gör de allra oftast fast under protester och med sura miner. Pengarna får du kontant i handen och ingen tar illa vid sig om du kontrollräknar.

Hela det här ledet kan ta upp till en (1) månad. Att de surar här och där är förklarligt och fullt förståeligt. Den genomsnittliga A-kassan i Grekland ligger på ca 3500 SEK och där kommer vi EU-medborgare och plockar ut minst det dubbla, ofta 2,5 gånger så mycket.

Hoppas jag kunde hjälpa till!

martinifk
2006-02-10, 14:24
Hoppas jag kunde hjälpa till![/quote]

Om du kunde jag är jättetacksam över all den info jag fått och ska försöka skaffa någon kontakt på Kreta i sommar....och än en gång ett stort tack!!


MVH Martinifk _B-anana _B-anana _B-anana _B-anana

Grek_ságapo
2006-02-14, 20:43
Du martin jag jobbar i bar som 11 åring nu så du kan nog fixa redan i sommar det finns mycket...Och martin har du msn??? så kan vi snacka mera!

Kikh
2010-04-05, 19:01
Du martin jag jobbar i bar som 11 åring nu så du kan nog fixa redan i sommar det finns mycket...Och martin har du msn??? så kan vi snacka mera!


Gud vilken gammal tråd ni lyckats gräva fram!!! :D

Hellen
2010-04-05, 19:17
Gud vilken gammal tråd ni lyckats gräva fram!!! :D

Av datumen på inläggen att döma så ser man VEM det är som grävt
Kikh, vilka är "ni" menar du? Ang_elx:D
// Helén

Kikh
2010-04-05, 19:40
Av datumen på inläggen att döma så ser man VEM det är som grävt Kikh, vilka är "ni" menar du? Ang_elx:D // Helén


:D jag såg att någon kollade tråden och trodde det var ett nytt inlägg. Det är vinet Helén, det Kretenska vinet...Ang_elx

//Kikh

Hellen
2010-04-05, 20:05
:D jag såg att någon kollade tråden och trodde det var ett nytt inlägg. Det är vinet Helén, det Kretenska vinet...Ang_elx

//Kikh
Bra! Fortsätt med det vinet, det blir roligare läsning då :D:D
// Helén